Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Snel kiezen tussen slaapstand en standby

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11 08:07

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb in mn auto een CarPC.Nu is het zo dat ik alles ingesteld heb om zodra ik de motor uitzet dat de PC in slaapstand gaat.

Omdat er uit komen ruim 55 seconden duurt ben ik bezig geweest om te testen met standby.Verschil is enorm.
Ipv 50 seconden duurt het nu maar 10..
Nu is standby niet echt een optie omdat de auto soms 2 dagen niet gebruikt wordt.

Maar aan de andere kant,soms is het zo dat de auto dan meerdere keren per dag gebruikt wordt en dus wordt de CarPC veel gebruikt.

Nu vraag ik me af of er een mogelijkheid bestaat om een soort snelkoppeling of script te maken, om snel tussen deze twee standen te wisselen zonder de configuratie scherm in te hoeven gaan?

iRacing Profile Flickr

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17
Powercfg is een MS commandline tool om de powersettings in te stelen. Probeer die eens.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb even gekeken en het nadeel is dus dat ik steeds moet invoeren wat ik voor profiel ga gebruiken.

Had meer het idee om bv twee knoppen te hebben met SLAAPSTAND en STANDBY.
Dus als ik bv standby indruk, dan dan de PC zodra deze afgesloten wordt,in standby gaat enz

Ben aan het zoeken geweest en het enige wat ik kan vinden zijn shorkey programma's. Nadeel hiervan is dus dat zodra je een short-key gebruikt de actie gelijk wordt genomen.
En dat wil ik dus niet.
Ik wil gewoon het profiel wijzigen.

iRacing Profile Flickr

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
in het ultima prime pak van total commander zit een hele uitgebreide shutdown manager die kan wat je wilt denk ik. Ik heb dat ooit eens op de pc gehad, weet helaas niet meer hoe het programmaatje heet (wsl gewoon shutdown.exe). Wellicht kan iemand met een TC ultima prime op de pc ff checken hoe dat proggie heet, staat in de pluginmap.

• DeOS
Als je geen programma's wilt gebruiken die direct actie ondernemen (dus direct in standby of slaapstand) dan blijft er weinig over volgens mij. Misschien nog een optie om stanby aan "wanneer monitor uit" te koppelen en slaapstand aan een sneltoets combi of aan je aan/uit knop?

Voor zover ik weet is de "actie wanneer beeldscherm uit" alleen in het register in te stellen. Maar die worden pas doorgevoerd na een herstart.

Het blijkt wel te kunnen met http://wareseeker.com/Sys...aks-xp-1.1.0.0.zip/403585 . Alleen heeft deze maar 2 opties; standby of niks doen wanneer monitor uit |:( .
Lid Tweaks will install shortcuts on your desktop, so that you can, with a double click, make either your laptop "Do nothing" or "Standby" when the lid is closed.

If you have any comments or suggestion, Or you'd like to propose a better alternative, feel free to send me an email
Misschien kun je hem een mail sturen via: http://mcheddadi.googlepages.com/laptoplidtweaksxp .

[ Voor 42% gewijzigd door DeOS op 05-01-2009 10:54 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Als je een toetsenbord hebt en Windows XP dan kun je bij het 'afsluiten' schermpje met die drie knoppen (standby, uitschakelen en reboot) de eerste optie veranderen naar 'slaapstand' als je tijdens dat scherm de linker shift indrukt. Zo kun je snel kiezen tussen standby en slaapstand, maar niet geheel automatisch.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
Als je het energie logotje aanzet in de tray, kun je er met 1 muisklik je profielenlijst laten zien...
Daar kun je snel wijzigen.

Er zijn wel snelkoppelingen waarmee je het huidige profiel kan wijzigen, ik zou dan alleen even moeten zoeken..
Het is iig iets in de trant van "user32.dll powercfg currentprofile" iets in die zin...

Edit:

Gevonden: How to use Powercfg.exe in Windows Server 2003

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 05-01-2009 11:13 ]

Even niets...

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Gamo schreef op maandag 05 januari 2009 @ 11:07:
Als je een toetsenbord hebt en Windows XP dan kun je bij het 'afsluiten' schermpje met die drie knoppen (standby, uitschakelen en reboot) de eerste optie veranderen naar 'slaapstand' als je tijdens dat scherm de linker shift indrukt. Zo kun je snel kiezen tussen standby en slaapstand, maar niet geheel automatisch.
Wat jij hier aangeeft ben ik al bekend mee. Probleem is dat zodra ik op standby klik het syteem GELIJK daar op gaat.
En dat is iets wat ik nou juist NIET wil.

Ik heb in de auto een Touchscreen scherm.Daar draait een frontend programma om bv muziek mee af te spelen.
Nu kan ik hier mee dus ook een externe programma mee openen, binnen het eigen interface.

Daarom ben ik dus op zoek (maar ben bang dat dat niet bestaat) naar een programma welke je laat keizen tussen beiden profielen,ZONDER ze gelijk uit te voeren.

CarPC wordt gevoed door een M2-ATX voeding welke zodra ik de motor uitzet na 5 seconden een afsluitsignaal aan het moederbord geeft.Nu gaat XP in slaapstand.

Zoals je ziet sluit ik dus nooit het systeem handmattig.Daarom dus waarom ik iets wil hebben om PROFIEL te wijzigen.
DeOS schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:40:
Als je geen programma's wilt gebruiken die direct actie ondernemen (dus direct in standby of slaapstand) dan blijft er weinig over volgens mij. Misschien nog een optie om stanby aan "wanneer monitor uit" te koppelen en slaapstand aan een sneltoets combi of aan je aan/uit knop?
Touchscreen monitor is via een molex aan de PC gehangen, dus zodra de PC in slaapstand gaat dan wordt vanzelf de monitor uitgezet.
Dus "wanneer monitor uitgaat" is jammer genoeg geen optie.

[ Voor 19% gewijzigd door seninha op 05-01-2009 11:31 ]

iRacing Profile Flickr

• DeOS
seninha schreef op maandag 05 januari 2009 @ 11:29:
[...]
Touchscreen monitor is via een molex aan de PC gehangen, dus zodra de PC in slaapstand gaat dan wordt vanzelf de monitor uitgezet.
Dus "wanneer monitor uitgaat" is jammer genoeg geen optie.
seninha schreef op maandag 05 januari 2009 @ 09:06:
Ik heb in mn auto een CarPC.Nu is het zo dat ik alles ingesteld heb om zodra ik de motor uitzet dat de PC in slaapstand gaat.
Verklaard een hoop dat ik nu ineens motor lees in plaats van monitor, maandagochtend 8)7.

Hoe wordt gestuurd dat de PC in standby gaat bij het uitzetten van de motor? Via de aan/uit knop actie bij powermanagement?

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Vanuit de voeding gaat er een kabel naar de Power connector op het moederbord:(connector J6)

Afbeeldingslocatie: http://linuxdevices.com/files/misc/minibox_m1-atx_diagram.gif

Dus in feiten fungeert de voeding als een normale aan/uit knop.
Alleen hoef jezelf niet een knop drukken of via start menu XP afsluiten ,maar geeft de voeding de opdracht.

Omdat ik dus ingesteld heb dat zodra de knop ingedrukt wordt dat de PC in slaapstand moet, gebeurt dit helemaal vanzelf dankzij de voeding.

Werkt erg goed.

iRacing Profile Flickr

• DeOS
Misschien een optie om de "aan/uit knop" actie op "Mij vragen wat er moet gebeuren" zetten ipv "Slaapstand"? Met de afsluitknoppen (rood, geel, enz) ipv dropdown list is dit wel goed te doen op je touchscreen denk ik.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoeveel geheugen heb je in die pc? Want ik gok dat 512MB ruim genoeg is voor applicaties die je draait op een 'car pc'. Hibernate gaat dan ook een stuk sneller dan met 1 of 2GB.

Ik zou zelf niet aan standby beginnen, omdat je de accu ermee leeg kan trekken (je vergeet het gegarandeerd een keer).

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 05-01-2009 13:49 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Geloof me,het probleem dat slaapstand zo veel tijd in beslag neemt heeft echt niets met geheugen of BIOS instellingen te maken.

heb alles al geprobeerd.

Heeft gewoon te maken dat zodra er iets in het PCI slot gestopt wordt dit het systeem vertraagt.
Zonder dat mn ATI kaart er in zit (gebruik dan de onboard) dan krijg ik gelijk het Intel logo te zien en binnen 25 seconden heb ik beeld en geluid.

Maar zodra de videokaart er in zit dan durrt het al 22 seconden om alleen het Intel Logo in beeld te krijgen. Lijkt wel of het BIOS ergens naar op zoek is.
Dit terwijl ik al aangegeven heb dat de PCI kaart primair is. Verder is alles wat er niet gebruikt wordt uitgezet.

Het is dat ik de TAI kaart hard nodig heb om op mn achter schermen beeld te krijgen anders had ik het wel geweten.

Geloof me,het ligt echt aan het moederbord. Jammer genoeg reageert Intel niet graag op mails van klanten :(

Maar ik zal even naar MIJN VRAGEN WAT TE DOEN.
Kijken of dat beter werkt.

iRacing Profile Flickr

• Palomar
  • Niet online
Wederom geen direct antwoord op je vraag, maar wat ook kan is in windows instellen dat de pc standaard op standby gaat als de motor uitgaat en na x uur hibernate (hij gaat dan even weer kort aan om te hibernaten). Dit gebruik ik bij mijn laptop ook altijd. Soms zet ik hem op standby en als ik de laptop dan een uur niet meer aanzet gaat ie uit zichzelf hibernaten (anders zou de accu leeglopen).

Is te vinden in control panel onder power options. In jouw geval zou ik het dan instellen op 4-5 uur ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 05-01-2009 17:05 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Palomar

kan deze functie niet vinden binnen XP. Is dat niet misschien iets van de makers van je laptop?

iRacing Profile Flickr

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

seninha schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:31:
Palomar

kan deze functie niet vinden binnen XP. Is dat niet misschien iets van de makers van je laptop?
Volgens mij is dat een standaard instelling in je powermanagement schema's die je met powercfg ook kunt beinvloeden? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Idd. Rechtermuisklik op je desktop -> eigenschappen -> schermbeveiliging -> energie :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Palomar
  • Niet online
Dit scherm: Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/setup/maintain/67422-click-power-schemes.gif
http://www.microsoft.com/...p/maintain/powermgmt.mspx

Heb het alleen net even met mijn laptop zitten proberen en op batterij-power werkte het altijd goed. Maar als ik het probeer als ie op netstroom werkt (en dit ook instel linksonder op bijv. 30 minuten) dan lijkt het weer niet te werken als ik hem handmatig op standby zet en dan wacht tot ie automatisch gaat hibernaten na 30 minuten.
In theorie zou dit wel moeten werken en dan is het de ideale oplossing...

[edit] Het werkt wel. Je moet 'system standby' en 'system hibernates' allebei invullen (die 2 veldjes linksonder ). Dus niet 'system hibernates' alleen. Bijv. standby na 4 uur en hibernate na 5 uur. Dan moet het werken en zou de ideale oplossing moeten zijn voor jouw probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 05-01-2009 21:00 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
alt-92 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:38:
[...]

Volgens mij is dat een standaard instelling in je powermanagement schema's die je met powercfg ook kunt beinvloeden? :)
Helaas is dat een van de weinige opties die niet in te stellen is met powercfg

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb hier een server draaien op XP en daar kom ik dit niet tegen.Alleen de keus: Systeem standby :

Zal ff snel in de auto kijken.

iRacing Profile Flickr

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

My bad, dan zal ik wel teveel met Vista's powercfg in de war zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
CHANGE, -X Modifies a setting value in the current power scheme.

Usage: POWERCFG -X <SETTING> <VALUE>

<SETTING>   Specifies one of the following options:
                       -monitor-timeout-ac <minutes>
                       -monitor-timeout-dc <minutes>
                       -disk-timeout-ac <minutes>
                       -disk-timeout-dc <minutes>
                       -standby-timeout-ac <minutes>
                       -standby-timeout-dc <minutes>
                       -hibernate-timeout-ac <minutes>
                       -hibernate-timeout-dc <minutes>

Example:
               POWERCFG -Change -monitor-timeout-ac 5

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DeOS
seninha schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:05:
Ik heb hier een server draaien op XP en daar kom ik dit niet tegen.Alleen de keus: Systeem standby :

Zal ff snel in de auto kijken.
De keuze optie zit misschien in SP3 of is alleen beschikbaar als je slaapstand ook ingeschakeld hebt?

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
THANKS,THANKS THANKS _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Het WERKT.

Ongelooflijk.Dat het gewoon in XP zat.

Heb als test standby: 5 min en Slaastand: 10 ingesteld.Sleutel omgedraaid, systeem ging in standby
Ben gauw naar binnen gegaan (man wat is het koud :X ).

na 15 minuten ben ik weer terug gegaan, en merkte al dat opstarten wat langer duurde. Opeens de melding dat systeem uit SLAAPSTAND kwam. :*)
ben hier erg blij mee.

Nu heb ik na knop indrukken moet systeem op standby. en bij Power schemes heb ik: standby: 1 uur , Slaapstand: 3 uur.

Kan eindelijk na het tanken weer erg snel van mn muziek genieten in de auto.

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Haal deze topic even omhoog omdat ik toch nog wat problemen ondervind.

Ten eerste, het valt me op dat SOMS als ik weer in de auto (na een nacht niet gebruikt te hebben) stap de PC gewoon opnieuw aan het opstarten is ipv uit slaapstand te komen.

Dit gebeurt dus niet altijd. Heb al meerdere keren meegemaakt dat de PC wel gelijk uit slaapstand komt.

Ik had het volgende ingesteld:

Standby na 1 uur (eigenlijk puur om iets in te vullen omdat systeem AL in standby gaat zodra ik de motor uitzet)

Slaapstand na 2 uur.

Nu waren we gister ff weggeweest en binnen die twee uur teruggekomen, en systeen kwam dus uit Slaapstand ipv Standby :? Erg vaag.

Om alles nogmaal te testen hen ik de eerste op 1 minuut gezet en slaapstand op 3 minuten. Na ongeveer 3 minuten starte de PC op,om dan weer uit te gaan.

Ik weet niet of het normaal is maar tijdens het starten en dan weer in slaapstand gaan kreeg ik geen beeld.
Zag dus ook niets van Windows in beeld.

Vraag me af of dit wel normaal is,of dat je eigenlijk wel iets in beeld moet krijgen.
Normaal als je in slaapstand gaat dan duurt het een paar seconden omdat er data weggeschreven moet worden.
Weet niet of XP het switchen tussen Standby en Slaapstand gewoon snel ff doet om dan weer af te sluiten??

[ Voor 4% gewijzigd door seninha op 12-01-2009 13:59 ]

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1