Exchange user mag geen mail ontvangen

Pagina: 1
Acties:

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Ik wist even geen betere topic titel te verzinnen voor het 'probleem' waar ik mee zit... O-)

Situatie:

- 2003 Domein (mydomain.local) draait op server1, exchange draait op server2.
- Gebruikers uit het buitenland maken VPN verbinding en gebruiken vervolgens remote desktop om in diverse applicaties te werken.
- Daarnaast gebruik ik een POP3 connector die e-mailtjes binnenhaalt van pop.mydomain.org naar de exchange server.
- Totaal aantal gebruikers: 15, waarvan slechts 10 inloggen op de server en hier op werken.

Probleem:

- Wanneer ik een mailtje stuur als 1 van de domeingebruikers, naar een e-mailadres (lees; gebruiker die niet op het domein is aangemaakt, bijv. jantje@mydomain.org) dan krijg ik de melding dat deze gebruiker niet gevonden kan worden in de AD.
- Logisch; want deze gebruiker maakt dan ook geen gebruik van de server mogelijkheden.

Hoe kan ik er voor zorgen dat gebruikers in het domein een mailtje kunnen sturen naar een gebruiker die niet in het domein zit?

Voor de duidelijkheid; de domeinnaam in AD is mydomain.local, en de gebruikers mailen met mydomain.org.
Deze mydomain.org is ook weer onze internet domeinnaam alwaar de POP3 vandaan wordt gehaald.

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Conan schreef op maandag 05 januari 2009 @ 07:10:

Hoe kan ik er voor zorgen dat gebruikers in het domein een mailtje kunnen sturen naar een gebruiker die niet in het domein zit?
De standaard instelling is dat je Exchange install ook authoritative is voor het domain.

Dat kun je aanpassen, maar je zal dan wel rekening moeten houden met een paar dingen.

- mail die niet binnen de Organisatie afgeleverd kan worden moet dan naar een smarthost, die het weer doorstuurt naar de mailserver waar de internet MX staat.
- je andere 5 users kun je dan eigen popboxen geven.
- dat betekent dat je een dubbele administratie bij moet houden, zowel de Exchange mailserver als de externe popboxen.
- wat ga je doen met onbezorgbare mail? Je loopt de kans op een mailloop namelijk, een mail die niet in een van de externe popboxen komt, valt terug naar de catchall die je weer binnen haalt, adres wordt niet gevonden in Exchange > gaat weer naar buiten > wordt weer niet gevonden > gaat naar je catchall > adres wordt niet gevonden in Exchange > gaat weer naar buiten ;)

Is er geen optie om voor die 5 users wel de mail op de Exchange server te halen? Outlook Anywhere/RPC-over-HTTP of OWA?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rickstah
Het e-mail adres van jantje@mydomain.org is ook weer slechts een redirect naar jantje@hotmail.com...
Misschien is het makkelijker als ik daarom de e-mails forward naar het hotmail adres?

Dus wel de user aanmaken in AD, maar een forward instellen naar het 'echte' adres.

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:46

Muggie

8 pm

Dit klinkt als het aanmaken van contactrecords, heb je dat al geprobeerd ?

PSN: mug_8pm

• Rickstah
Muggie schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:44:
Dit klinkt als het aanmaken van contactrecords, heb je dat al geprobeerd ?
jep, werkt niet...

Verwijderd

Definieer `werkt niet' :) Contacts is namelijk de beste oplossing voor dit probleem. Krijg je een NDR? Foutmelding? Meer info :)

• Rickstah
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:27:
[...]

Definieer `werkt niet' :) Contacts is namelijk de beste oplossing voor dit probleem. Krijg je een NDR? Foutmelding? Meer info :)
Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: test
Verzonden: 5-1-2009 11:52

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

jantje@mydomain.org op 5-1-2009 11:52
De organisatie waarnaar dit bericht is verzonden, heeft aangegeven dat de e-mailaccount niet bestaat. Controleer het e-mailadres of neem rechtstreeks contact op met de geadresseerde om na te gaan hoe het e-mailadres luidt.
<EXCSRVR #5.1.1>

Deze melding krijg ik dus nadat een Contact heb aangemaakt met dit e-mail adres ingesteld.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

Qwerty-273

Meukposter

Je zal dan ook een contactobject moeten maken met als targetadres "jantje@hotmail.com" en daar verder nog een extra emailadres als "jantje@mydomain.org" aan moeten hangen.
Je wilt namelijk alle mail naar dat contactobject bij hotmail terecht laten komen. En dat je exchange omgeving ziet dat "jantje@mydomain.org" doorverwijst naar "jantje@hotmail.com"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1