Toon posts:

Amd phenom q9850 failed overklokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenacht allemaal,

Ik heb wat probleempjes met het overklokken van mijn amd phenom q9850 Black edition.
Er is vandaag een nieuwe cpu koeler geinstalleerd, de Cooler Master V8.

Ten eerst is de methode waarmee ik hem overklok Amd Overdrive.
Als ik hem op standaard setings hou is der niets aan de hand, maar zodra ik auto tune start en hij tegen de 2600mhz aankom en ik dan de settings op wil slaan, sluit mijn systeem zich af.

Ook heb ik de advanced mode geprobeerd en manueel de settings proberen te veranderen, maar hij komt niet boven de standaard 2500mhz uit.

Met novice mode geeft hij hetzelfde probleem.
Overal zie ik results waar men gemakkelijk boven de 2.7ghz uitkomt, zelfs met een stock cooler.

Heeft iemand voor mij wat tips of een tutorial voor het overklokken via een andere weg?

Alvast bedankt

Slablaadje

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gewoon overklokken in de bios, overdrive is niks waard. google eens op je cpu en overklokken, dan komen er 100en tutorials uit.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:04

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om hem in de bios over te klokken, maar na 2 fsb mhz erbij ( 200 standaard nu 202) start het systeem niet meer op. Moet ik nu de batterij op het moederbord er eventjes uit halen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een a-s78h moederbord met een 780g chipset.
Ook heb ik geen tutorial voor dit moederbord gevonden.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Hoeft ook niet specifiek voor het moederbord. Als je systeem niet meer op start kan je of de batterij eruit halen, of het cmos clear jumpertje omzetten (zie boekje).

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:22
Check eens of je de BIOS van je mobo kan updaten, het wil nog wel eens voorkomen dat er in nieuwere BIOS versies pas goede ondersteuning voor een bepaalde processor komt.

Verwijderd

Naar aanleiding wat ik ervaren heb in de begin periode van mijn overclocken:

Ik zou zeggen, begin eerst eens met je geheugen timings en voltage aan te passen en dan pas je FSB stap voor stap op te schroeven, (vooral eerst wat voltage te verhogen van je geheugen.)
Zo ben ik destijds te werk gegaan en kreeg stapgewijs mijn FSB stabiel op 218MHz.
Niet vergeten dat als je wat hoger komt ook de voltage van je processor een tikje te verhogen.
De processor hoeft maar een klein beetje extra te hebben. Bij te veel gaat de performance weer achteruit.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 17:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
memory voltage op 1.90 en cpu core voltage op 1.40 en de fsb kwam niet boven de 203 uit.
Ik blijf proberen maar nog iemand suggestions?
a-s78h mobo en een 780g chipset en ofc een amd phenom q9850 black edition

Ik heb gelezen dat de 780g chipset ook niet zo geschikt is voor overclocken.
Is het aan te raden om een ander mobo aan te schaffen?

Ik had deze op het oog:

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H AMD 790GX

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik zie je meermaals 2 keer na elkaar posten, dit is verboden op GoT binnen de 24 uur! Gebruik liever de edit knop.
Normaal moet een chip wel wat meer dan 203 MHz FSB aankunnen.
Probeer zeker eens je CPU multiplier 1 omhoog te zetten, eventueel je HT multiplier 1 omlaag en dan booten.
Als dat niet lukt, zet dan je CPU multiplier zo laag mogelijk, en probeer dan met de FSB te overclocken en kijk of je nu over de 202MHz kan en als dat zo is of je de max FSB kan vinden (de FSB-wall).

Buiten dat, je geeft zelf aan ze maar tot ~2,7GHz overclocken, ben je echt bereid om een nieuw moederbord te halen voor die 200MHz overclock? Het verschil is niet schokkend, en je zal er dus weinig van merken.
Wat misschien interessanter is, is om binnekort een Phenom II aan te schaffen. Die zijn overclockbaar tot over de 6GHz met LN2 (volgens AMD), en binnekort komt er nog een test onder vloeibare helium :D. Onder lucht geraak je natuurlijk niet zo ver, maar het beloofd in ieder geval wel goed over te klokken.

[ Voor 34% gewijzigd door Malantur op 06-01-2009 18:22 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Je FSB zou over het algemeen toch gemakkelijk de 230 moeten halen. Mijn moederbord doet zonder problemen 270. Zit een AMD 780G chipset in.

Wat malantur al zegt multiplier van je HT omlaag zetten en ook die van je CPU. Ik zou je het geheugen dan gelijk ook op 667 Mhz zetten. Weet je in ieder geval dat er voor de rest geen bottleneck is en het puur aan je FSB ligt. CPU voltage en core voltage kunnen bij zulke lage overclocks overigens gewoon op auto.

3 Ghz met voltage verhoging moet je wel kunnen halen. Zonder voltage verhoging denk ik rond de 2.7 of 2.8

Wat je trouwens ook nog zou kunnen proberen is gewoon met volledige standaard waarden alleen de multiplier van je CPU bijvoorbeeld van 12.5 naar 13 te zetten. Weet je zeker dat het niet aan je CPU ligt

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 20:09 ]

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11-2025
Je weet nu zeker dat je OC stabiel loopt bij 2700MHz?
Als dat zo is, dan moet je die vast zetten in de bios, en verder proberen in AOD.
Op dit moment heb ik mijn 3.2GHz op 201*16 draaien op 1.41V. En NB-VID op 1.35V.
Het kan best zijn dat je 1 rotte core hebt. Zelf heb ik 1 rotte core, en dat is core #0, welke maar tot 2.94GHz wil.
Heb dus in de BIOS op 201*14.5 ingesteld op 1.385V, en de andere 3 cores ingesteld in AOD op 16*201 en hier de voltage op 1.4125.

Heb je ook ACC in je bios op auto gezet? C&Q uit, en "CPU tweak" uitzetten in de Bios?
Ook handig om te weten is dat wanneer je HT-Bus omhoog gaat, je de NB-VID wat omhoog moet schreoven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu stabiel draaien op 2.996 ghz 198 @ 15,0
De voltage van mijn mem naar 2.06 gezet en in de bios ook nog een beetje erbij. hij loopt nu stabiel op 3.1 ghz met een tempratuur van 31.5 graden ik heb ook een 17 uurs stability test via overdrive gedaan waar uti kwam dat core # 2 maar voor 45% presteerde.

Toch heb ik nu een foutcode van msn, ik kan niet meer in msn inloggen en ook niet op Rockstar games social club komen. Ik heb al alle oplosingen op internet geprobeerd behalve de mtu naar 1400 verlagen. Ik heb een zyxel router en hij ondersteund de Mtu settings niet dus ik ga nog eens kijken hoe ik dat dan nu weer kan fixen.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties!

groetjes slablaadje

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 16:46:
Ik heb hem nu stabiel draaien op 2.996 ghz 198 @ 15,0
De voltage van mijn mem naar 2.06 gezet en in de bios ook nog een beetje erbij. hij loopt nu stabiel op 3.1 ghz met een tempratuur van 31.5 graden ik heb ook een 17 uurs stability test via overdrive gedaan waar uti kwam dat core # 2 maar voor 45% presteerde.

Toch heb ik nu een foutcode van msn, ik kan niet meer in msn inloggen en ook niet op Rockstar games social club komen. Ik heb al alle oplosingen op internet geprobeerd behalve de mtu naar 1400 verlagen. Ik heb een zyxel router en hij ondersteund de Mtu settings niet dus ik ga nog eens kijken hoe ik dat dan nu weer kan fixen.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties!

groetjes slablaadje
Het is wel verstandig je PCI-E bus te locken op 100 Mhz anders kan data op je harde schijf corrupt raken. Ik weet niet zeker of het probleem wat je beschrijft ook voor komt bij lagere snelheden, dat staat niet helemaal duidelijk beschreven. Maar anders is je data corrupt.

Hier een paar tips, want voor de rest kunnen we je ook niet helpen. Dat msn foutmeldingen geeft kan dus aan het feit liggen dat die nu corrupt is, maar kan ook als probleem hebben dat het geheugen te hoog is geclocked.

Ga daarom staps gewijs te werk. Download allereerst prime95. En gebruik in dit programma 1-2 uur de blend optie om erachter te komen of de gekozen instellingen redelijk of zelfs helemaal stabiel zijn. Zorg ervoor dat de Hypertransport bus altijd rond de 1.8 Ghz zit, hierboven heb je alleen maar kans dat de boel instabiel wordt. Je behaalt er ook geen winst mee (lees ook dit artikel http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895 linkje gevonden in het AMD Phenom 2 oc topic).

Nogmaals doe alles stapsgewijs. Dus begin met de CPU. Verlaag alle andere componenten zoals je FSB, hypertransport bus, North Bridge, geheugen. Heb je de maximale waarden gevonden schrijf je deze op. Of hou je die bij in een excel bestandje wat wel en wat niet stabiel draait

Dan je Front side bus, northbridge omlaag, CPU omlaag, geheugen omlaag. Wederom zoek je de waarde op tot waar het systeem geheel stabiel loopt in prime95.

Dan doe je hetzelfde met het geheugen.

En als laatst test je je northbridge snelheid. Mocht je het leuk vinden je Hypertransport snelheid omhoog te gooien kan dit ook. Maar er is simpelweg geen snelheidswinst. Wel een instabiliteitswinst.

Uiteindelijk stel je de waarden zo in dat je het maximale uit je systeem weet te halen. Waarbij de CPU het belangrijkst is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geëxprimenteerd en de nieuwe koeler aangeschaft en ik heb nu meerdere mogelijkheden om het systeem rond de 3.1ghz te laten draaien. Allemaal door de Bios.

1) ik laat alles standaar en verhoog mijn cpu voltage met 0.02V en mn Ddr2 zet ik tot 2.05 V en dan de Multiplier op 14.5 ( black edition dus hij kan wat hogere multipliers aan)

2) Ik zet de fsb rond de 220 en gebruik een 13.5 multiplier en wat voltage veraderingen.

hij loopt dan rond de 3.0 / 3.1ghz maar soms wilt hij dan nog wel eens afsluiten, niet vaak maar hij heeft dan een memory dump probleem. Ligt dit dan aan het voltage van het geheugen of de timings?

Maar ik ben iig al tevreden met de resultaten tot zover.

• Malantur
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 16:10:
Ligt dit dan aan het voltage van het geheugen of de timings?
Nergens vertel je wat je aan je timings verandert hebt.
Geef het merk en type, standaard timings (en snelheid) en overclockte timings (en snelheid).
Test de stabiliteit van je geheugen eens met Memtest86+ (meerdere uren laten draaien).
Alternatief is om de overclock er weer af te halen en kijken of het probleem weg is.

Ik zie dat je van 2,5GHz naar 3,0GHz gaat met maar 0,02V extra. Ofwel heb je een zeer goede overclocker, ofwel heb je een typo bij de hoeveelheid spanning dat je erbij zet.
Heb je de stabiliteit van je processor uberhaupt getest?
Zo nee, download Orthos of OCCT en laat ook eens meerdere uren draaien.

Verwijderd

Topicstarter
aan de timings heb ik niks veranderd.
Enige wat ik veranderd heb is het antal volts van de Cpu +0.05, ddr2 op 2.05 V gezet de fsb op de 200 gehouden en de multiplier hoger gezet. Wel heb ik ook de Ht mulitplier naar 9 gezet.

• Malantur
  • Nu online
Dan zou het niet aan je geheugen mogen liggen, tenzij het kapot is.
Test de stabiliteit nog even met de programma's die ik in mijn vorige post aanhaalde.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb het Voltage op mn cpu opgeschroefd en loopt nu op de 1.46 V en het geheugen op 2.00V gezet.
Multiplier 14.5 en het systeem loopt nu stabiel 3.5-3.6 Ghz met een tempratuur van 39*C op full load.

Ik ga deze week een uitvoerige stresstest laten draaien van meerdere uren of een dag en kom dan teug met de resultaten.

Heel erg bedankt voor je info Malantur en iedereen =)
Pagina: 1