Harman/Kardon HKTS11 Onduidelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27
Tijdens het zomaar even wat lage tonen afspelen op mijn Harman/Kardon HKTS11 5.1 set ontdekte ik iets vreemds. Ik had test *.mp3 files van 25Hz t/m 20KHz in stappen van 5, 10, 15, 20, etc. Ik begon dus bij een 25Hz toon, maar hier hoorde ik dus niets, ik dacht WTF bij de specs stond destijds toch 20Hz t/m 20 KHz. Pas bij de toon van 35Hz begon ik goed iets te horen. Toen naar de Harman/Kardon website gesurfd toen stuitte ik op twee verschillende sets:

HKTS11 (HKTS 11/230) met bereik 25Hz t/m 20KHz:

http://harmankardon.com/specifications.aspx?cat=HCS&ser=&prod=HKTS%2011CP&sType=C

Geleverd met 4x SAT-TS11, 1x CEN-TS11 speakers en 1x SUB-TS11 subwoofer (volgens de handleiding).

HKTS11 (HKTS 11/11CP) met bereik 35Hz t/m 20KHz:

http://harmankardon.com/specifications.aspx?cat=HCS&ser=&prod=HKTS%2011/230&sType=C

Geleverd met 4x SAT-TS14, 1x CEN-TS14 speakers en 1x SUB-TS11 subwoofer (volgens de handleiding).

Beide dezelfde subwoofer dus (terwijl deze juist voor de lage tonen is zeker 20Hz t/m 35HZ).

Gezien dit een erg populaire set is vroeg ik me af of andere gebruikers dit ook al eens opgemerkt hebben?

Bij veel website en online winkels staan er verschillende specificaties bij de subwoofer genoemd, varierend van 25Hz of 35Hz. Ook komen de specificaties varierend voor in verschillende prijsklasse.

Nu vraag ik me af hoe ernstig dit verschil is 25Hz of 35Hz bereik (lijkt me vrij groot). Met Google niet echt een verklaring gevonden. Ik dacht misschien de ene EU en de andere USA model.

Edit: Linkjes omgedraaid, 20Hz aangepast naar 25Hz.

[ Voor 17% gewijzigd door Jumpman op 04-01-2009 23:38 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

De subwoofer behuizing van de set die die meer laag heeft is groter, waarschijnlijk loopt ie daardoor door naar 25hz (en geen 20 btw)

Je hebt de linkjes omgedraait trouwens ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 04-01-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 17:27
De specificaties die de fabrikant opgeeft worden bijna nooit gehaald... zoals bij zoveel dingen (accuduur telefoon, acceleratietijd auto). En als we eerlijk zijn, is dit niet echt een high-end set.

Het is behoorlijk lastig om zo laag te gaan, ook voor een subwoofer. De subwoofers die dit wel halen zitten al heel snel in een andere prijsklasse. Zeker voor een open subwoofer is dit een bijna onhaalbare frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:24

Exirion

Gadgetfetisjist

FrenzyFreak schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:16:
De specificaties die de fabrikant opgeeft worden bijna nooit gehaald... zoals bij zoveel dingen (accuduur telefoon, acceleratietijd auto). En als we eerlijk zijn, is dit niet echt een high-end set.

Het is behoorlijk lastig om zo laag te gaan, ook voor een subwoofer. De subwoofers die dit wel halen zitten al heel snel in een andere prijsklasse. Zeker voor een open subwoofer is dit een bijna onhaalbare frequentie.
Afgezien daarvan: je kunt niet zomaar leuk een 25Hz 'muziekje' opzetten en even testen of ie het haalt door te luisteren. Bij deze frequenties wegen de kenmerken van je kamer enorm zwaar. Door een beetje met de plaatsing van de sub te spelen zul je merken dat je op sommige plekken een enorme boost krijg terwijl je op andere plekken bijna niks hoort. Eigenlijk heb je in een kleine kamer vrijwel niks aan een speaker die zo laag gaat, want in zo'n ruimte vertroebelt de weergave van dat soort frequenties volledig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco008
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06-2023
25 HZ op een normaal volume gaat een subwoofer van dat formaat toch niet halen.
In zo'n klein subwooferkastje begint de geluidsdruk al vanaf vanaf ongeveer 80hz af te vallen.
Dan kom je op een -10db punt van 35 hertz. Op dit punt is de geluidsdruk gehalveerd.
Bij 25 hz ben je dan aangekomen op het -20 db punt. Dan zit je dus op een kwart van de geluidsdruk.

Het -10db punt kun je nog redelijk horen, -20db punt eigenlijk niet meer. Misschien als je de ingebouwde versterker helemaal open zet.

Bijna alle speakerfabrikanten geven dit soort 'overdreven' specificaties op, dus je kunt er bijna niet omheen.
Vergelijk het maar met de 800 Watt die uit dat sony setje van 149,- euro komt 8)7

Als je echt 25 hz wilt op normaal volume wilt horen (of voelen eigenlijk) moet je deze kopen: :9~
http://www.visaton.de/en/...ege/archiv/583/index.html

En eerlijk gezegd, 35 hertz is al heel laag toch? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door marco008 op 05-01-2009 16:07 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27
Bedankt voor de antwoorden, stelt mij gerust. ;)

De toon 35Hz is overigens goed hoorbaar op de SUB-TS11. Test zelf:

Link

Ik heb de HKTS11BQ ook gekocht, omdat het voor prijs/kwaliteit 'zuiver' moet klinken en dat doet deze zeker vergeleken met de Philips, Samsung, Sony, etc. setjes. € 333,- vind ik relatief weinig geld voor het geluid wat je er voor terug krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 05-01-2009 18:20 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 21:33

Fjeze

AllesPerfect!

Ik heb ook de HKTS11 i.c.m. de Onkyo SR606, heb nu nog slechts een 3.1 (left, right, front en subwoofer) staan i.v.m. verhuizing. Ik vind deze combinatie erg goed klinken!

Nu vroeg ik me af: Bij de Onkyo kan je de frequentie van de speakers instellen, deze staat standaard op 100Hz voor de front en center.
Ik denk dat dit niet de optimale waarde zijn, ik wil eens gaan testen met Full Range instelling.

Weten jullie op welke frequentie ik de speakers het beste kan zetten?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Jumpman schreef op maandag 05 januari 2009 @ 18:12:

De toon 35Hz is overigens goed hoorbaar op de SUB-TS11. Test zelf:

Link
Ik vond het ook interessant om te weten wat ik kon produceren en horen, maar bovenstaande link leverde niet veel op.

bij een google opdrachtje kwam ik bij het volgende programma uit: http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Pagina: 1