Diamond Stealth III S540 AGP

Pagina: 1
Acties:

• jorikw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 16:19
Vriend van me heeft een mooi schermpje gekocht.

LG19" W1934S TFT Wide

Deze wil graag draaien op 1440 x 900, alleen heeft hij een S3 chip onboard die dat niet aankan.
Nu heb ik thuis nog een Diamond Stealth III S540 AGP 32mb gevonden. Volgens specs kan die 1920 x 1440 halen, maar kan die ook een widescreen resolutie aan?

Zijn comp draait op XP home sp3, en rest van comp is een HPehhh nogiets, 4 jaar oud

Jorik

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
jorikw schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:27:
Vriend van me heeft een mooi schermpje gekocht.

LG19" W1934S TFT Wide

Deze wil graag draaien op 1440 x 900, alleen heeft hij een S3 chip onboard die dat niet aankan.
Nu heb ik thuis nog een Diamond Stealth III S540 AGP 32mb gevonden. Volgens specs kan die 1920 x 1440 halen, maar kan die ook een widescreen resolutie aan?

Zijn comp draait op XP home sp3, en rest van comp is een HPehhh nogiets, 4 jaar oud
Ik denk dat hij toch iets ouders is dan 4 jaar. Misschien is het toch handig om het model nummer op te zoeken. Wat heb je uitgezocht ? Wat heb je geprobeerd?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Lijkt me dat je daar vrij makkelijk achter kunt komen, zet die kaart erin en kijk of je de goede resolutie kunt kiezen. Zorg wel dat je de monitor drivers installeert, deze geven aan welke resoluties je monitor ondersteunt.

Mocht het niet werken kan je nog altijd een programma als powerstrip proberen.

specs

• jorikw
Heb hem even gebeld, het is een HP Pavilion a550.nl
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00139838.pdf

Ik heb de kaart nog niet geprobeert, maar als iemand me bij voorbaat al verteld of het kan werken...

Jorik

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Bereid je voor op een hel. De Stealth III S540 is een S3 Savage4. Je hebt mazzel, je hebt de 32MB versie, die heeft een 64bits geheugenbus, de 16MB versie presteert het om 32bits geheugenbus te hebben.

Ik weet niet wat voor ding er nu in die machine onboard zit, grote kans dat het ook een Savage4 of een afgeleide daarvan is.
Edit: VIA Unichrome, dat is al een heel stuk nieuwer dan een Savage4. Probeer eens nieuwe drivers te zoeken, mochten die er zijn (de "nieuwste" stammen uit 2005).

Mocht je die kaart wel gaan proberen: kijk of er jumpers opzitten. Geen jumpers? Niet doen, je fikt je AGP8X bord uit mocht ie passen. Wel jumpers? Zorg dan dat ie op AGP4X ingesteld wordt zodat er met 1.5V gewerkt wordt op die kaart.

De Savage4 is overigens een kaart uit mijn beginjaren als tweaker, wat al weer iets van 10 jaar geleden is. Zo'n ding wil je niet meer in systemen inbouwen, al helemaal niet als je weet dat er een levendige tweakcommunity rond deze kaart bestond vanwege de beroerde drivers voor deze kaarten.

[ Voor 51% gewijzigd door _JGC_ op 04-01-2009 22:06 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Die kaart gaat echt geen widescreen pakken. Zelfs de Geforce5 serie kan dat niet. Dat wordt dus een Geforce 6200 oid..

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Zo'n onboard Via Unichrome moet zeker wel 1440*900 kunnen weergeven, ook al is het een van de minste geïntegreerde videochips op het vlak van driversupport. Kijk eens of je drivers kunt vinden voor dat LG scherm. Mochten die niet beschikbaar zijn, voeg dan de resolutie handmatig toe met bijvoorbeeld Powerstrip.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:16
mad-dog schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:02:
Die kaart gaat echt geen widescreen pakken. Zelfs de Geforce5 serie kan dat niet. Dat wordt dus een Geforce 6200 oid..
Dat is gewoon niet waar... ik heb tijdens lang een FX5200 gehad waarop ik een 20" widescreen scherm aangesloten had. Dit was een behoorlijk budget kaartje.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 23:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Precies, dit is puur een driverkwestie, en de Geforce FX serie deelde heel lang de drivers met de Geforce 6 en hogere series.
Ik zou nieuwere drivers voor die VIA Unichrome installeren, en die S3 kaart lekker laten voor wat ie is.

Tesla Model Y RWD (2024)

• _JGC_
De Unichrome ondersteunt zowel qua chip als driver widescreen resoluties. Behalve ondersteuning in de drivers heb je ook ondersteuning in de VGA BIOS nodig. Mocht het dus na de driverupdate niet werken, dan zal je bij HP moeten zoeken om een nieuw BIOS met ondersteuning voor widescreen resoluties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En als dat niet lukt ben je afhankelijk van een externe kaart. Maar idd je moet minimaal AGP 2.0 (4x) hebben, anders blaas je mogelijk je slot op.

Oslik blyat! Oslik!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 23:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

_JGC_ schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:25:
De Unichrome ondersteunt zowel qua chip als driver widescreen resoluties. Behalve ondersteuning in de drivers heb je ook ondersteuning in de VGA BIOS nodig. Mocht het dus na de driverupdate niet werken, dan zal je bij HP moeten zoeken om een nieuw BIOS met ondersteuning voor widescreen resoluties.
Ik betwijfel of het VGA BIOS tegenwoordig nog iets van invloed heeft. Als ik me niet vergis werkt de VESA norm op deze manier, en m'n Geforce 8800 welke VESA 3.0 ondersteunt kan in VESA niet eens een widescreen resolutie weergeven. (Terwijl ATI/AMD kaarten dat meestal wel kunnen.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• jorikw
Morgen zal ik eerst even drivers installeren voor BIOS enz, kijken of ik daar wat mee kan.
Als dat niet werkt Powerstrip proberen.

Als ook dit niet werkt dan vraag ik hem 50 euro uit te geven aan een videokaartje en 1gig extra geheugen.
Bedankt voor de reacties :)

Jorik

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 50 is vrij dramatisch - het gaat hier over een AGP kaart. Die zijn 2e hands echt voor minder dan dat te krijgen. Zoek eens naar een Radeon 9600 of een GeForce 6600 oid. Kun je voor een fractie daarvan kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:09
50 euro zal incl 1 GB extra werkgeheugen zijn :)

Hier op V&A staat genoeg te koop waar je nog wat mee zal kunnen. Ik weet niet of ik het hier mag spammen maar ik heb bv 2 oudere AGP videokaartjes in de verkoop staan. Een Diamond Viper 770 32 MB en een eerste generatie Radeon 64 MB. Misschien dat je met een soortgelijke kaart wel wat kan als het met je Stealth III S540 (welke ik zelf vroeger ook gehad heb! :)) niet kan...

Of die Viper 770 widescreen kan weet ik niet, daar was ik vroeger niet mee bezig... maar die Radeon 64 MB moet het zeker kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Knightwolf op 05-01-2009 01:06 ]

• _JGC_
--MeAngry-- schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:50:
[...]

Ik betwijfel of het VGA BIOS tegenwoordig nog iets van invloed heeft. Als ik me niet vergis werkt de VESA norm op deze manier, en m'n Geforce 8800 welke VESA 3.0 ondersteunt kan in VESA niet eens een widescreen resolutie weergeven. (Terwijl ATI/AMD kaarten dat meestal wel kunnen.)
Moderne drivers programmeren idd gewoon de chip direct om de BIOS heen. Wat veel driverontwikkelaars doen is echter via het BIOS de juiste mode selecteren. Wat denk je waarom er tools als 855resolution en 915resolution beschikbaar zijn voor linux? Dat zijn tools die nodig waren toen laptopbouwers laptops leverden met 1280x800 schermen, maar slechts tot 1024x768 in het videobios programmeerden. De Intel drivers van toen konden niet zelf de chip aansturen voor modesetting, maar deden dit via de BIOS. Als de BIOS dan de mode niet kent, gaat die mode gewoon niet werken.
S3 staat bekend om de extreem beroerde drivers. Denk je nou echt dat ze daar toen de moeite hebben genomen om rechtstreeks de chip te programmeren terwijl ze met wat simpele BIOS calls hetzelfde voorelkaar konden krijgen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat hoeft echt geen 50 euro te kosten, zoek een goedkoop mogelijke 2de hands AGP kaartje uit en gaan met die banaan.
Radeon 9 of GeForce 6 serie en hoger.
Ik heb nog een Radeon 9000 over die het volgens mij wel kan... mail me indien interesse

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 05-01-2009 01:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:09
_JGC_ schreef op maandag 05 januari 2009 @ 01:08:
[...]

S3 staat bekend om de extreem beroerde drivers.
Heb hier vroeger zelf geen noemenswaardige problemen mee gehad zover ik me kan herinneren hoor :)

• jorikw
Heb het geprobeert met de standaard S3 chip (onboard), met de videokaart (Diamond S540). Alles geupdate naar nieuwe drivers etc, ook BIOS (update 2005).

Ik heb ook powerstrip geprobeert, maar kan geen nieuwe resolutie aanmaken? Alleen de standaard resoluties laat het zien....

Jorik

• jorikw
OK, het gaat dan 50e worden om wat 1gig extra geheugen aan te schaffen, en een nvidia 6000 serie kaartje erbij.

Bedankt voor de reacties allemaal!

[ Voor 82% gewijzigd door jorikw op 06-01-2009 03:49 ]

Jorik

Pagina: 1