Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:50

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Ik ben op dit moment bouwkunde aan het studeren op het Hogeschool Rotterdam. Ik vroeg me af hoeveel mijn gemiddelde inkomen zou zijn, na het afronden van deze studie. Ik ben op dit moment eerstejaars en ben van plan om richting constructeur te gaan.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

http://www.loonwijzer.nl/home :)

En met http://www.google.nl/sear...uwkunde&btnG=Zoeken&meta= had je natuurlijk zelf ook al aardig wat gevonden, toch?

[ Voor 77% gewijzigd door Mad Marty op 04-01-2009 20:57 ]

Rail Away!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:06
Kijk in het daarvoor gelden ict topic en trek er 10% af ;)

Ow, en kun je nog ingenieur worden trouwens, ik dacht dat iedereen tegenwoordig bachelor of master werd.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij een aantal HBOs mag je de titel ing. naast je BoE voeren.
Iig mag ik het ook nog (2 jaar geleden HBO) en hoor ik van de huidig-afgestuurde mensen dat zij het ook mogen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Boudewijn schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:00:
Bij een aantal HBOs mag je de titel ing. naast je BoE voeren.
Iig mag ik het ook nog (2 jaar geleden HBO) en hoor ik van de huidig-afgestuurde mensen dat zij het ook mogen.
Afaik, mag je het niet naast je BoE voeren, maar is het of/of. Dus óf ing., óf BoE, maar niet tegelijk. Net als universitair afgestudeerden die (als ze nog doctoraal gevolgd hebben) óf drs., óf BSc mogen voeren.

Rail Away!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Uhhh ja niet duidelijk gezegd ja.
Ik bedoelde meer dat je er nog voor mag kiezen, in die zin "naast". Tegelijkertijd beide voeren is niet de bedoeling nee.

• FireAge
Mad Marty schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:03:
[...]

Afaik, mag je het niet naast je BoE voeren, maar is het of/of. Dus óf ing., óf BoE, maar niet tegelijk. Net als universitair afgestudeerden die (als ze nog doctoraal gevolgd hebben) óf drs., óf BSc mogen voeren.
Ik heb toch echt 2 bullen. Eén met daarop Ir. en aan andere met daarop M.Eng.
Maar dat was bij ons de overgangsfase, volgens mij krijg je tegenwoordig alleen nog een M.Sc of M.Eng

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-11 15:51
Al heb je 2 bullen, je mag er slechts een tegelijk voeren, of Ir. of M.Eng, maar niet beiden zoals eerder is aangegeven, uitgaande van hetzelfde vakgebied.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Ik heb er ook 2 ja. Een in engels met BoE meen ik en 1 met Ing. Vrienden van me hebben afgelopen augustus eenzelfde bul gehad.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 12:08
Als je constructeur wil worden ga dan civiel doen ;)
Nee maar zonder gekheid ik ben net gestart en heb civiel gedaan en verdien nu ~2200 bruto.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
TU's (en wageningen) zijn bij mijn weten Ir's en HtS'ers Ing's.

Dat terzijde loonwijzer is leuk maar niet echt zinvol althans voor het loon wat zij daar aangeven als gemiddelde trek je denkelijk niemand. Daarintegen wat je krijgt is sterk afhankelijk waar je voor gaat werken, een aannemer, een architect een adviesbureau en dan nog eens de locatie. Echter als starter net zoals andere HBO opleidingen is gemiddeld 2000 euro bruto per maand niet slecht. Een nadeel voor bouwkundige is dat je zelden hoeft te reizen en dat je dan ook geen auto krijgt vd baas.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Als starter met een technische HBO opleiding zou ik uitgaan van circa €2000 tot €2300 per maand. Als starter met een technische WO opleiding zou ik uitgaan van circa €2300 tot €2600 per maand.
n4m3l355 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:01:
Een nadeel voor bouwkundige is dat je zelden hoeft te reizen en dat je dan ook geen auto krijgt vd baas.
Wanneer je veel reizen leuk vind is dat een nadeel ja, anders lijkt het mij juist een voordeel. En een auto krijgt niemand van zijn baas, een auto is eventueel onderdeel van het totale beloningspakket, geen auto betekent dus doorgaans meer salaris.

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 04-01-2009 22:43 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:17
argro schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:43:

Wanneer je veel reizen leuk vind is dat een nadeel ja, anders lijkt het mij juist een voordeel. En een auto krijgt niemand van zijn baas, een auto is eventueel onderdeel van het totale beloningspakket, geen auto betekent dus doorgaans meer salaris.
Bedenk je wel dat een lease wagen op den duur goedkoper is dan een eigen auto die je volledig zelf aan moet schaffen, onderhouden, tanken, etc.

Bij een lease wagen betaal je een bepaald bedrag maar heb je van bovenstaande dingen eigenlijk geen last.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Avalaxy schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:09:
[...]

Bedenk je wel dat een lease wagen op den duur goedkoper is dan een eigen auto die je volledig zelf aan moet schaffen, onderhouden, tanken, etc.

Bij een lease wagen betaal je een bepaald bedrag maar heb je van bovenstaande dingen eigenlijk geen last.
offtopic:
Dat je bepaalde zaken zelf moet betalen bij een eigen auto lijkt mij niet meer dan logisch. Maar je krijgt natuurlijk ook een kilometervergoeding voor woon-werk en zakelijke kilometers en je hebt geen bijtelling. Daarbij kost het aanschaffen van een auto geen geld, alleen afschrijven kost geld.

Of een leaseauto goedkoper al dan niet duurder is dan een eigen auto hangt van vele zaken af. Het is niet per definitie zo dat een leaseauto goedkoper is dan een eigen auto.

Rekenvoorbeeld voor mijn situatie:
kilometervergoeding woon-werk: 19ct per km
woon-werk km per maand: circa 100km
kilometervergoeding zakelijk: 50ct per km
zakelijke kilometers per maand: circa 1000km

Een eigen auto 'levert' mij maandelijks dus circa €400 netto op. Aan benzine ben ik ongeveer €100 kwijt, de rest kan ik dus gebruiken voor onderhoud, afschrijving et cetera. Daar komt nog bij dat ik geen bijtelling hoef te betalen. Denk niet dat een leaseauto in mijn geval uit zou kunnen.

[ Voor 33% gewijzigd door argro op 04-01-2009 23:25 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

argro schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:17:
[...]
Dat je bepaalde zaken zelf moet betalen bij een eigen auto lijkt mij niet meer dan logisch. Maar je krijgt natuurlijk ook een kilometervergoeding voor woon-werk en zakelijke kilometers en je hebt geen bijtelling.

Of een leaseauto goedkoper al dan niet duurder is dan een privé auto hangt van vele zaken af. Het is niet per definitie zo dat een leaseauto goedkoper is dan een eigen auto.
In België is het per defenitie wél zo, geen twijfel mogelijk.

Twee rekenvoorbeeldjes van twee personen in mijn omgeving:

Citroen C4 92pk, full option (22k belgische prijs): 120 euro per maand, verzekering, tax, (diesel) tankkaart, allemaal inbegrepen.

Op drie jaar tijd betaal je dan ongeveer 4500 euro (all in) (geen idee wat bijtelling is, hier houden ze gewoon een forfaitair bedrag af van je loon, zie boven)

Zeker bij citroen (mooie degelijke comfortabele wagen, daar niet van) schrijf je op één jaar waarschijnlijk al meer af. En dat is dan nog alleen maar in waarde van de wagen. Dan heb je nog geen tax en verzekering en brandstof. Veel mensen kopen particulier ook het soort auto's die altijd snel afschrijven (citroen, peugeot, renault, ford). Bij mij geldt één regel: dat soort 'gebruiksauto's' koop je NIET particulier.

Ik ken ook iemand met een xsara picasso van anderhalf jaar oud. Wou een nieuwe auto kopen (particulier), inruilwaarde na anderhalf jaar was nieuwsprijs in 7500 euro. Op 1.5 jaar, terwijl je in de lease op 4.5 zelfs minder kwijt bent.

Het grote voordeel achteraf is dat je zelf je wagen niet hoeft te verkopen of een goede prijs zien los te krijgen. (zoekertjes plaatsen, veel gezeur en gedoe) Indienen en klaar.

Ander voorbeeld was een ford focus, ongeveer zelfde motorisatie voor iets meer denk ik.

Dit zal natuurlijk ook allemaal gaan veranderen omdat de automarkt helemaal aan het instorten is, waardoor de lagere tweedehandsprijs in de lease moet verwerkt worden. De super-interessante tijden zijn misschien voorbij, maar het blijft zeker nog interessant.

Particulier koop je alleen een wagen voor fun/vrije tijd/premium... Bmw's van één/twee jaar oud (grootste 'premium waarde' is er dan al afgeschaafd), porsches van vijf jaar oud, nieuwe golf GTI (houdt ook héél goed z'n waarde, paar 1000 euro per jaar) enz... (in het geval je een contract tekent waarbij je kans maakt op een lease, wat hier wel het geval is)

Ik teken ook enkel een contract als ik er een lease bij krijg (ofwel toch zeker het vooruitzicht op)

Particulier wagenbezit zuigt...

Ander voordeel: je weet precies op het eind van de maand wat een auto je zal kosten. Geen 'surprise onderhoud', geen gestegen premies... 120 euro op het eind van de maand, en that's it..., niet meer, niet minder

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2009 23:28 ]

• FireAge
Zoals 2 postings geleden aangegeven, particulier auto zuigt "voor jou".
Ik ben zeer tevreden met het feit dat ik geen 100-en euros in de maand kwijt ben aan een leasebak.

Ik rij een susuki swift uit 1993 :)

Kosten per maand inclusief prive uitgaande van de afgelopen 3 jaar, 15.000 km per jaar.
Afschrijving: 30
Wegenbelasting: 10
Verzekering: 20
Onderhoud: 40
Benzine: 90
Reiskostenvergoeding: 80

Totaal: 110.

Dat ga ik met geen enkele lease auto redden. Dus weer voorbeeld dat lease auto's positief of negatief een mening zijn, geen regel.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
FireAge schreef op maandag 05 januari 2009 @ 06:55:
Ik ben zeer tevreden met het feit dat ik geen 100-en euros in de maand kwijt ben aan een leasebak.

Kosten per maand inclusief prive uitgaande van de afgelopen 3 jaar, 15.000 km per jaar.

Dat ga ik met geen enkele lease auto redden. Dus weer voorbeeld dat lease auto's positief of negatief een mening zijn, geen regel.
Als je een oudere auto koopt ben je natuurlijk altijd goedkoper uit, maar is hij ook betrouwbaar genoeg?
Ik heb de afgelopen 3 maanden 15000 km gereden. Dan ben ik toch maar blij met een nieuwe leasewagen, waar ik prive nooit geld voor zou hebben! Als ik onverhoopt stil kom te staan dan staat er binnen 2 uur een nieuwe wagen klaar. Tankpassie erbij, helemaal klaar.

Youtube: DashcamNL

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48

Klopt, zeker omdat je ook nog een km-vergoeding krijgt.

Maar je rijdt natuurlijk in een 15 jaar oude auto i.p.v. een nieuwe, en (afhankelijk van je leaseregeling) in een Swift i.p.v. een mogelijk wat grotere leaseauto. Kan je dat niets schelen, dan ben je met jouw oplossing zeker het goedkoopst uit. Hecht je wel waarde om in een nieuwere of grotere auto te rijden, dan wordt leasen interessanter.

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
http://www.studiekeuze123...efault.aspx?m=kansen&a=s0

Selecteer je studie en check je gemiddeld bruto startsalaris...

HBO Bouwkunde: € 2040,-

[ Voor 9% gewijzigd door OneUp op 05-01-2009 09:22 ]

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:26:
[...]
In België is het per defenitie wél zo, geen twijfel mogelijk.
Klopt, in België is het altijd goedkoper dan een eigen nieuwe wagen. Een 15 jaar oude wagen zal soms goedkoper zijn, maar dat is geen vergelijk natuurlijk.

Voor de aangehaalde 120€ rekent de werkgever je ook al wat aan voor de opties ofzo.
Ik betaal enkel het forfetair bedrag (verplicht) en dan kost mijn wagen mij 75€ netto. De werkgever vraagt er niks voor, ookal ben ik boven mijn budget gegaan.
Voor 75€ per maand zit je al ver onder de afschrijving van de wagen.

Voor jou negatief, voor vele anderen positief. Ik doe 45-50k km per jaar voor 75€ per maand.
In België red je het dus wel plus het voordeel als er iets is dat je een gratis vervangwagen krijgt en je niet opdraait voor de reparatie.
Je zou zot zijn om voor 75€ per maand elke 3 jaar een nieuwe wagen te weigeren. Ik rijd nu een astra coupe 1.9 diesel btw, volgende wordt een A3 2.0 diesel.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De topicstart is wel een beetje karig. Met diezelfde informatie is waarschijnlijk in Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8) wel een indicatie te vinden. Alternatief is dat er een vraag met meer focus wordt gesteld, maar dan verwachten we wel iets meer inzet in de topicstart, bijvoorbeeld door na te gaan wat medestudenten verdienen, branchinformatie, etc.

Omdat dit topic over vanalles gaat behalve de vraag waar het mee begon sluit ik dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.