Macbook via coax op receiver

Pagina: 1
Acties:

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hi all,

Uiteraard al heel wat re-search gedaan, maar ik kom echt totaal nergens op uit!

De case:
Ik heb sinds enige tijd een laatste generatie Macbook, welke een computer heeft vervangen met een SB Audigy 2 geluidskaart. Ik heb deze altijd aan mijn receiver gekoppeld met een jack naar tulip plug wat perfect werkte.
Dit geldt echter niet voor mijn macbookje.

Nu las ik bij de specs dat het een optische uitgang betreft, wat voor plug heb ik in godsnaam nodig om van jack naar optisch te koppelen?
Als ik een beetje google kom ik alleen maar uit bij externe kastjes van rond de 70,- die mij verder kunnen helpen... Of zie ik nu echt iets over het hoofd? :-)

Grtz

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je hebt speciale adapter kabels met een optische 3.5mm jack aan de kant van de Mac (zit een optische fiber in de stekker) en aan de andere kant een TOSlink (zo'n vierkante optische stekker). Ik zal even kijken of ik er een link voor kan vinden.

Edit: Zoiets dus: http://www.amazon.com/3-5...BLE-TOSLINK/dp/B00006LVF3

Maar dan moet je receiver natuurlijk wel TOSlink optisch in hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door GekkePrutser op 04-01-2009 20:13 ]

• Wootism
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:12:
Je hebt speciale adapter kabels met een optische 3.5mm jack aan de kant van de Mac (zit een optische fiber in de stekker) en aan de andere kant een TOSlink (zo'n vierkante optische stekker). Ik zal even kijken of ik er een link voor kan vinden.

Edit: Zoiets dus: http://www.amazon.com/3-5...BLE-TOSLINK/dp/B00006LVF3

Maar dan moet je receiver natuurlijk wel TOSlink optisch in hebben.
Hmm, wist niet dat ze überhaupt bestonden! Alleen is mijn optische ingang al in gebruik en zou daarom graag gebruik maken van mijn coaxiale ingang, maar ik begrijp dat dat geen optie is..

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:27
Misschien is dit wat voor je: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=695
Dit zet een optisch signaal om in coaxiaal signaal.
Succes nog.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mmm... dit onderwerp maakte me eigenlijk ook wel benieuwd of er een apparaatje op de markt was dat meerdere SP-DIF uitgangen kon mixen voor versterkers met een enkele digitale ingang.

Ik vond deze, zoiets heet dus een 'digital audio switcher'. Of het ook kan mixen weet ik niet. Als de ingangen digitaal gemixt zouden kunnen worden heeft zo z'n voordelen, want dan heb je geen aparte afstandsbediening nodig.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:08
Bij coax kan het iig met een goedkope (passieve inverse) splitser. Ik heb namelijk maar een coax aansluiting op mijn versterker zitten. Op die aansluiting zijn mijn Macbook en Xbox 360 aangesloten middels dus een splitter en voor de Macbook nog een converter van optisch naar coax. Dat werkt prima allemaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 04-01-2009 21:59 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• benoni
  • Niet online
Bedoel je zo'n ding? Zo te zien een simpele mechanische connector, dus een stuk goedkoper in aankoop en gebruik (geen 15 watt sluipstroom) :7

Addit: Voor optisch signaal (SP-DIF) heb je ook een soort T-splitter zie ik, die is bedoeld om een signaal naar twee apparaten te sturen. Ik heb het idee dat deze andersom ook zou kunnen werken (tenzij ze een soort afscherming hebben ingebouwd, maar ik denk dat het daarvoor te goedkoop is). Alleen moet je dan wel opletten dat je niet beide apparaten tegelijk signaal laat insturen, want dan krijg je een soort logische OR denk ik 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door benoni op 04-01-2009 22:27 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Wootism schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:17:
[...]

Hmm, wist niet dat ze überhaupt bestonden! Alleen is mijn optische ingang al in gebruik en zou daarom graag gebruik maken van mijn coaxiale ingang, maar ik begrijp dat dat geen optie is..
De uitgang van de MacBook is analoog coaxiaal en digitaal optisch in 1. Je bent dus niet verplicht de digitale optische uitgang te gebruiken, prik gewoon de oude bestaande jack/tulp kabel er in en je hebt geluid. :)

• Wootism
  • Niet online
hupie679 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:30:
Misschien is dit wat voor je: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=695
Dit zet een optisch signaal om in coaxiaal signaal.
Succes nog.
Ik zie het dus niet zo zitten om een extern kastje aan te schaffen, en zo te zien zit er nog een adapter bij ook nog... :/
baquelappe schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:55:
[...]

De uitgang van de MacBook is analoog coaxiaal en digitaal optisch in 1. Je bent dus niet verplicht de digitale optische uitgang te gebruiken, prik gewoon de oude bestaande jack/tulp kabel er in en je hebt geluid. :)
Echt? ;)
Het ging me natuurlijk gewoon om het surround signaal, wat je natuurlijk niet hebt met een enkele analoge jack.

[ Voor 30% gewijzigd door Wootism op 05-01-2009 17:03 ]

• benoni
  • Niet online
Wootism schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:17:
Stel dat die Toslink-splitter uit mijn laatste post omgekeerd ook wel werkt, dan zou je die kunnen combineren met het verloopsnoertje van GekkePrutser, samen op de Toslink ingang dus :P

• bruij025
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07-2025
Als jij van Jack naar Tulp bent gegaan dan was je signaal analoog. Nu kan je dus een met een goedkoop mini-jack (stereo) naar tulp gaan. De Macbook uitgang is zowel analoog als digitaal. Deze snoertjes zijn overigens bij elke electronicazaak te koop.

• Wootism
  • Niet online
benoni schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:02:
[...]

Stel dat die Toslink-splitter uit mijn laatste post omgekeerd ook wel werkt, dan zou je die kunnen combineren met het verloopsnoertje van GekkePrutser, samen op de Toslink ingang dus :P
Ik denk dat deze oplossing van hupie679 voor mij de beste is aangezien mijn optische ingang al in gebruik is en ik nogal een slechte ervaring heb met splitters... :)
Wel jammer van het externe kastje....
bruij025 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:07:
Als jij van Jack naar Tulp bent gegaan dan was je signaal analoog. Nu kan je dus een met een goedkoop mini-jack (stereo) naar tulp gaan. De Macbook uitgang is zowel analoog als digitaal. Deze snoertjes zijn overigens bij elke electronicazaak te koop.
Nope, was digitaal.
Volgens mij kan je ook geen 7.2 geluid uit één enkele mini-jack toveren :P

[ Voor 29% gewijzigd door Wootism op 05-01-2009 19:25 ]

Verwijderd

ja die jack van de SB audigy is gewoon digitaal via coax, wel digitaal idd :)
maar , zon converter heeft misschien wel een extra vertraging....
dus als je films gaat kijken, is zon splitter misschien wel handiger.

(overigens komt het nogal eens voor dat een macbook optisch signaal veels te zwak doorkomt....

Die dingen worden vaak vies omdat er al honderden keren een gewone analoge jack is ingegaan,
ff met een luchtpers schoonblazen)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:08
benoni schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:04:
Addit: Voor optisch signaal (SP-DIF) heb je ook een soort T-splitter zie ik, die is bedoeld om een signaal naar twee apparaten te sturen. Ik heb het idee dat deze andersom ook zou kunnen werken (tenzij ze een soort afscherming hebben ingebouwd, maar ik denk dat het daarvoor te goedkoop is). Alleen moet je dan wel opletten dat je niet beide apparaten tegelijk signaal laat insturen, want dan krijg je een soort logische OR denk ik 8)7
Zoiets, maar dan voor coax :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Wootism
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31aHSc0JAmL._SL500_AA280_.jpg

+

Afbeeldingslocatie: http://www.smcelectronics.com/AUDCONN31.JPG

+

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/CABLE-620toslink.jpg

=

Succes
Thx all! _/-\o_

Verwijderd

dat 2e ding is toch een splitter ?

geen "samenvoeger"
(wat volgens mij ook niet kan , zonder knopje)

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:53:

geen "samenvoeger"
Volgens o.a. deze aanbieder kan het wel:
Please Note: This unit is designed to split one signal into two, however you can use it in reverse if you are using one source at a time.
Mogelijk probleem met dit soort splitters is dat het licht ietsje teveel wordt verzwakt ondanks de 'highly polished mirrors' :>

• Wootism
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:53:

geen "samenvoeger"
Het is wel een "samenvoeger", de man in de winkel moest zelf ook even nadenken in welke richting het apparaatje nu werkte; dit bleek uiteindelijk in 2 richtingen te zijn.

Als ik mijn Ps3 én mijn Macbook samen een signaal laat sturen weet mijn receiver niet wat hij er mee aan moet, maar als je het netjes apart houdt geeft het geen problemen.
Het werkt nu allemaal perfect :-)
Pagina: 1