Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Installatie met IDE Controller

Pagina: 1
Acties:

• Highlandd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 13:18
Geachte tweakers,

Ik heb vandaag bij een kennis van mij de gehele dag geprobeerd een nieuw OS te installeren nadat de oude windows XP gecrashed was.
Deze bevat een Promise Ultra133 controller, gewoon een simpel prima werkend IDE controllertje.
Dus ik heel netjes installeren, geef netjes de driver mee voor deze controller en de CD-drives die erop aangesloten zitten vind ie.
Dus ik de volgende stap, OS selecteren, next next next, dan krijg ik de pagina welke drive wil je gebruiken, netjes de correcte selecteren, format, verwijder, nieuw, en dan volgende.
Maar op het punt van volgende krijg ik de volgende melding:
Kan geen systeemvolume vinden die voldoet aan de installatie criteria.

Simpel gezegd nee ik wil niet installen. Ubuntu pakt ie netjes, windows XP installatie met de correcte drivers doet al helemaal niets. Ik ben redelijk ten einde raad. Daarom keer ik tot de collega IT-ers of jullie iets weten hierop.
Alle andere oplossingen wijzen op 64 bit, drivers die er niet zijn etc. maar dat is het probleem dus niet.
Kent iemand hier een workaround voor o.i.d.?

btw: HD is niet corrupt oid
Moederbord: Asus P5B-E Plus
Proc: C2D 1.8 GHz
3d: Nvidia werkt goed
geheugen is prima (ubuntu mem test 100% zonder fouten) en 4 Gig DDR2
Schrijfruimte van ruimte 2 TB maar allemaal WD MyBook's

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
A. Het dient een Basic Master Record partitie te zijn.
B. De partitie waar Windows geinstalleert zal worden, moet voorzien zijn van een standaard Allocation unit. 4096 bytes (Dacht ik)
C. Oplossing: Harddisk formateren via Vista setup enof partitie verwijderen desnoods. (dit werkt altijd)

[ Voor 17% gewijzigd door mysterieworld op 04-01-2009 20:11 ]

• Highlandd
Nja, dat was het eerste wat ik probeerde, ff partitie formatten, verwijderen en nieuwe aanmaken in de vista install, maar blijkbaar maakt hij dan niet de Basic Master Record aan, een term die mij onbekend is btw, maar het stomme is dus dat hij wel direct op het moederbord zit, en de CD drives op de IDE controller (die dan weer via een sata draad loopt).
Omwisselen maakte geen verschil.
Is ergens een disk te halen die dit van de disk maakt? Of is dit een bios instelling?

• mysterieworld
  • Niet online
Wat je kunt doen is dit:

Onder windows Vista setup (als je via de cd opstart)

1. Na dat je de driver hebt toegevoegd. (het liefste een Vista driver of Windows 2003 server driver, de kans bestaat dat XP drivers niet goed werken of helemaal niet.)
2. Shift F10 indrukken, kom je in CMD
3. Dan: DISKPART
4. Dan SELECT DISK 0 of SELECT DISK 1 (afhankelijk hoe de situatie is, kies de juiste harddisk als je meerderen hebt door LIST DISK)
5. Dan type in CLEAN
6. Dan type in: CREATE PARTITION PRIMARY
7. Dan type in: EXIT
8. Ga naar SETUP, klik op vernieuwen. En kijk of je wel kan installeren.

Wimdows Setup zal zoveel ik weet voor jou automatisch de schijf formateren. Als dat niet is, kun je dat met optie format nog altijd doen.

[ Voor 94% gewijzigd door mysterieworld op 04-01-2009 20:30 ]

• Highlandd
Ik heb het nu gedaan, blijft doodleuk hetzelfde doen (ook na reboot)
wat er nu staat:
Schijf 0 Partitie 1: Totale grootte 186.3 beschikbaar idem, type primair.
Krijg weer leuk de melding: Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria

[ Voor 179% gewijzigd door Highlandd op 04-01-2009 20:48 ]

• mysterieworld
  • Niet online
Sorry reactie van topic overschreven hierboven
Dondorp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:24:
Mja ik heb net even in het bios zitten zoeken, maar het stomme is dus dat alle HD settings dus gewoon correct staan, de HD is in master gezet (bleek fout te staan) maar dat mocht dus ook niet baten.

• mysterieworld
  • Niet online
Denk er wel even aan, de commando CLEAN... Zal alle partities verwijderen op de harddisk.
Dondorp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:24:
Ik ben het nu aan het doen :)
haha, ja ik zag het

• mysterieworld
  • Niet online
Oh ja vergeet ik het bijna, je kan ook CLEAN ALL gebruiken.
mysterieworld schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:44:
Denk er wel even aan, de commando CLEAN... Zal alle partities verwijderen op de harddisk.

[...]

• Highlandd
Held!
Ik heb de rest eruit gehaakt, en je raadt het niet, na een reboot, loading drivers weer en toen ging ie windows installeren.
_/-\o_

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Ongekend, inderdaad hier ook alle partities eraf moeten flikkeren voordat hij weer wilde installeren. Echt gek! Als je last hebt van dit probleem,voldoet de stuctuur dan misschien niet meer voor Vista?
Ik had voor ik dit topic las even een lege nieuwe schijf erbij geknald om Vista daarop te installeren, mooi dat dat ook niet lukte!
Het was ofwel de huidige schijf afkoppelen waarna het installeren op de alternatieve schijf lukte, ofwel de huidige schijf leegknikkeren.
Pagina: 1