Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Simpele DC-DC voeding met twee voltages voor in de auto

Pagina: 1
Acties:

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-11 20:19
Momenteel ben ik bezig met een projectje om een car-pc te realiseren. Gisteren kreeg ik mijn 8" touchscreen binnen en ben nu redelijk compleet qua hardware. Het enige wat nog ontbreekt is een voeding voor de USB-hub die ik voor in de auto wil plaatsen. Deze voeding wil ik eigenlijk combineren met de voeding voor het touchscreen en aan/uit kunnen zetten met een simpele schakelaar.

Het schermpje werd geleverd met een aansluiting voor de sigaretten-plug, welke ik maar even open heb geschroefd om te kijken of ik daar wat mee kon. Het blijkt dat dit enkel een verloopstekker met snoer is en de +/- 12V van de sigaretten-plug direct aan het scherm gevoed wordt. Het scherm van stroom voorzien lijkt me dus niet echt een probleem. Wel wil ik graag de spanning enigszinds gestabiliseerd hebben om schade te voorkomen met starten e.d., vandaar mijn idee deze te combineren met een voeding voor de USB-hub.

Volgens de handleiding heeft het scherm een ingangsspanning nodig van tussen de 11.5V en de 13V bij 600mA tot 1100mA. De (Sitecom) USB-hub heeft een ingangsspanning van tussen de 5V en de 5.5V bij 900mA tot 1000mA.

Gezien ik niet zo heel erg thuis ben in elektra en enkel over wat basiskennis beschik, is mijn vraag aan jullie hoe ik zoiets kan realiseren. Het idee is alles zo simpel mogelijk te houden, maar waarbij ik zo min mogelijk voor koeling hoef te zorgen ivm de beperkte ruimte.

Op Google en GoT heb ik al enige tijd rondgezocht, maar niet precies kunnen vinden wat ik nodig heb.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meer basic kun je het niet hebben

http://diyaudioprojects.com/Technical/Voltage-Regulator/

let op dat je het juiste type kiest http://diyaudioprojects.c...ltage-Regulator/LM117.pdf
Afhankelijk van de behuizing han die meer of minder ampers trekken ... en vergeet hem niet te koelen

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 04-01-2009 20:18 ]

Iperf

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou gewoon een DC PC voeding pakken, dan gewoon daar de groene en de zwarte draad van kortsluiten en je hebt een efficiente en gestabiliseerde 12V 5V en 3,3V.

Zoiets dus: http://www.picco.nl/produ...ath=21_25&products_id=807
fish schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:11:
meer basic kun je het niet hebben

http://diyaudioprojects.com/Technical/Voltage-Regulator/

let op dat je het juiste type kiest http://diyaudioprojects.c...ltage-Regulator/LM117.pdf
Afhankelijk van de behuizing han die meer of minder ampers trekken ... en vergeet hem niet te koelen
Nou dit wil je dus niet, want je kunt er geen 12V mee stabiliseren en wanneer je 1A op 5V gaat trekken gaat die LM317 dus even lekker 7W verstoken en dat is alles behalve fijn.

[ Voor 55% gewijzigd door DaWaN op 04-01-2009 20:21 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat voor een voeding heb je dan al voor je pc?
Waar schijnlijk kan je daar ook de randapparatuur op aansluiten. Je zal maar een keer vergeten de voeding los te koppelen en er de volgende ochtend achterkomen dat je wagen niet meer start.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zo'n standaard spanningsregulator is idd het makkelijkste (ipv een LM317 zou ik gaan voor een 7805, die is 'fixed' op 5V en heeft minder componenten nodig). Het probleem wat je dan echter krijgt is dat je redelijk wat warmte moet wegwerken als je ook echt 1000 mA gaat trekken, je moet dan namelijk 1A * (12 - 5 V) = 7 watt aan hitte verstoken. Als je denkt niet te veel stroom te hoeven trekken uit de hub (bijv. als je er alleen eens een USB-stick in wil steken) dan kan je het wel doen, anders zou ik voor een schakelende versie van de 7805 gaan, die wordt veel minder warm (zijn ook duurder).

Edit: bedenk me net dat je idd ook de voeding van de car-pc zelf kan gebruiken. :P Bovendien werken die hub's vaak ook wel zonder adapter, je moet er (wederom) alleen weer niet te veel stroom uit trekken en ik weet niet wat die car-pc's kunnen leveren per usb-poort...

[ Voor 18% gewijzigd door JER00N op 04-01-2009 20:26 ]

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 08:57
dr zijn autovoedingen voor dit soort doeleinden te vinden.

bv. bij www.picco.nl

als je dan een relais tussen je schakeldraad zet en de 12v van je accu dan gaat ie aan als je je contact omzet en uit waneer je hem weer uitzet! denk dat dat nog makkelijker is ;)

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• bennierex
The Dolf schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:22:
Wat voor een voeding heb je dan al voor je pc?
Waar schijnlijk kan je daar ook de randapparatuur op aansluiten. Je zal maar een keer vergeten de voeding los te koppelen en er de volgende ochtend achterkomen dat je wagen niet meer start.
Ik heb momenteel de volgende voeding voor mn computer:

M4-ATX

Deze zit in de kofferbak van de auto. Nu kan ik wel kabels naar voren gaan leggen, maar ik weet niet of ik daar verstandig aan doe mbt storing en warmteontwikkeling in de kabels over zulke afstanden (wil geen hele dikke kabels gebruiken hiervoor).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DaWaN schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:20:
Ik zou gewoon een DC PC voeding pakken, dan gewoon daar de groene en de zwarte draad van kortsluiten en je hebt een efficiente en gestabiliseerde 12V 5V en 3,3V.

Zoiets dus: http://www.picco.nl/produ...ath=21_25&products_id=807

[...]

Nou dit wil je dus niet, want je kunt er geen 12V mee stabiliseren en wanneer je 1A op 5V gaat trekken gaat die LM317 dus even lekker 7W verstoken en dat is alles behalve fijn.
Waar heb ik lm317 geschreven ? en zelfs daarvan zou je er eentje in to-3 behuizing kunnen krijgen e.g. LM317K

of je koopt zoiets http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=198226

Iperf

• bennierex
Het voordeel van een aparte voeding leek mij dat deze zoiezo uit gaat met het contact (stroom op de sigaretten-plug is geschakeld) en ik niet nog meer kabels door de auto hoef te leggen. De hub moet zeker van stroom worden voorzien, omdat ik deze gebruik als een soort USB-repeater (afstand tot PC is zo'n 5 meter).

Wellicht dat ik van dat idee af moet stappen, maar ik dacht een mooiere oplossing gevonden te hebben zo. Van die LMxxxx dingen had ik begrepen dat die op deze stroomsterktes redelijk gekoeld moeten worden, of hangt dat af van het type?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
(Uin - Uuit)* Stroom = Verstookte vermogen.

Als je die usb hub alleen gebruik voor het verlengen van je kabel (dus niet usbsticks enzo) dan is de stroom die nodig is 100mA max (flinke max).

Misschien dat je een telefoon auto-oplader kan pakken. Daar komt meestal rond de 300mA 5V uit, lijkt mij de simpelste manier op aan een dc-dc convertor te komen. En als je de behuizing eraf sloopt hou je ook niks meer over.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bennierex schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:38:
Het voordeel van een aparte voeding leek mij dat deze zoiezo uit gaat met het contact (stroom op de sigaretten-plug is geschakeld) en ik niet nog meer kabels door de auto hoef te leggen. De hub moet zeker van stroom worden voorzien, omdat ik deze gebruik als een soort USB-repeater (afstand tot PC is zo'n 5 meter).

Wellicht dat ik van dat idee af moet stappen, maar ik dacht een mooiere oplossing gevonden te hebben zo. Van die LMxxxx dingen had ik begrepen dat die op deze stroomsterktes redelijk gekoeld moeten worden, of hangt dat af van het type?
Nee, dat heeft meer te maken met de stroomvraag en de spanningval. Dus met een conventionele voeding moet je ergens 7 watt kwijtraken

met een schakelende voeding minder, maar gaat je wel meer geld kosten

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 04-01-2009 20:49 ]

Iperf

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

bennierex schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:38:
Aansluiten op die PC voeding zou ideaal zijn :) Dikke kabels heb je niet nodig, 4x 0,75mm^2 is al meer dan voldoende, dan gewoon lekker het schermpje en de hub op die 4 aders aansluiten :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• bennierex
bassie schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:47:
(Uin - Uuit)* Stroom = Verstookte vermogen.

Als je die usb hub alleen gebruik voor het verlengen van je kabel (dus niet usbsticks enzo) dan is de stroom die nodig is 100mA max (flinke max).

Misschien dat je een telefoon auto-oplader kan pakken. Daar komt meestal rond de 300mA 5V uit, lijkt mij de simpelste manier op aan een dc-dc convertor te komen. En als je de behuizing eraf sloopt hou je ook niks meer over.
Aan de hub ga ik een GPS ontvanger, bluetooth adapter en soms een iPod hangen. Heb dus wel echt die voeding nodig ben ik bang. Misschien dat er wel zo'n telefoon-lader te vinden is die wat meer amps kan leveren.
DaWaN schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:32:
[...]

Aansluiten op die PC voeding zou ideaal zijn :) Dikke kabels heb je niet nodig, 4x 0,75mm^2 is al meer dan voldoende, dan gewoon lekker het schermpje en de hub op die 4 aders aansluiten :)
Ja dat wordt de simpelste en goedkoopste optie verwacht ik. Misschien dat ik alsnog die kabels leg, totdat ik iets beters tegen kom. :)

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! _/-\o_

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bennierex schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:29:
[...]

Ik heb momenteel de volgende voeding voor mn computer:

M4-ATX

Deze zit in de kofferbak van de auto. Nu kan ik wel kabels naar voren gaan leggen, maar ik weet niet of ik daar verstandig aan doe mbt storing en warmteontwikkeling in de kabels over zulke afstanden (wil geen hele dikke kabels gebruiken hiervoor).
En toch zou ik wel kabeltjes aanleggen. Is de mooiste oplossing. Anders moet je weer een extra apparaat aansluiten om de piekspanning op te vangen. En je zit met de kabel van je aansteker wat niet echt mooi is om te zien.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is er niet een schakelende variant van de LM317? Heb ook net een voedingkje besteld met een LM317 maar zou wel wel willen vervangen door een buck-boost converter. Bestaan deze (pin compatible)?

Je zou ook een pico PSU kunnen nemen, deze hebben een adapter (12V) als input.
nieuws: MicroATX-voeding PicoPSU aan het werk gezet

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Een schakelende voeding heeft minimaal een spoel, 2 condensatoren, een diode en een IC nodig. Zoiets krijg je onmogelijk in de package van een LM317 gepropt.
Er bestaan wel kleine printjes met een geschakelde voeding op, waar je enkel ingangsspanning, massa en uitgansspanning op moet aansluiten, maar verkrijgbaarheid en prijs worden dan wellicht een probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de RC wereld zijn er zgn. BEC systemen die vanuit een aandrijfaccu 5v maken, er bestaan ook BEC systemen op basis van een switching regulator.

Een voorbeeld:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=748220
https://www.vliegtuigmode....php?artikelcode=03121601

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Deze printjes van Futurlec zijn ook mooi:
http://www.futurlec.com/Mini_Power_Dual_12V.shtml
En deze zijn wel schakelend dus efficient!
Pagina: 1