Toon posts:

Videokaart kapot of... toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een E6600 2.40 GHz op een MSI P965 Platinum met een 8800GTX en 2 Gb Twinmos PC4200. Alles heeft (stock) probleemloos gelopen (Vista 32 bits btw). Vanmiddag liep FSX opeens muurvast: her en der zag ik paarse randjes om textures heen zitten. Computer herstart: alles okay maar binnen twee minuten werd zelfs Firefox hier en daar paars en liep de computer weer vast. Vervolgens de computer even laten staan. Na een herstart leek het okay, dus FSX maar weer eens opgestart: binnen een paar minuten werd opeens het scherm zwart (geen paarse textures) en moest ik weer herstarten.

Dit ging zo even door. Op een bepaald moment kreeg ik steeds maar weer meldingen dat het beeldschermprogramma (o.i.d.) was vastgelopen: nvlddmkm. Die meldingen bleven zich constant herhalen, als de computer niet helemaal vastliep tenminste. Toen heb ik de drivers opnieuw geinstalleerd. Hielp niet.

Vervolgens speedfan gescheckt: de GPU was iets van 70 graden en da's okay voor een 8800GTX. CPU was rond de 40 - 50. De vastlopers werden erger en nu is het zelfs zo dat als ik de computer opstart en het groene Microsoft balkje in beeld komt, dan wordt het scherm zwart en flikkeren er blauwe punten en streepjes over het scherm.

Lijkt mij een geval van een kapotte 880GTX: het geheugen daarvan in ieder geval. Toch?

Maar...ondertussen was me echter opgevallen dat Speedfan drie Temp's aangeeft: Temp 1 en Temp 2 waren okay maar Temp 3 was een whopping 127 graden...! Erg heet! Maar ik heb geen idee waar die Temp 3 voor staat! Ik heb drie fans in de kast: 1 op de cpu, 1 op de 8800GTX en 1 achter in de kast: die werken alledrie. De temps van de CPU en de GTX waren ook okay. Maar wat is dan die Temp 3...? Ik dacht eerst dat het een loze melding was, zo van Speedfan verwacht ergens een Fan maar die is er niet, dus geeft hij maar 127 graden aan. Maar zonet zag ik dat de temp gezakt was naar 107, dus hij meet wel degelijk iets. Alleen wat? Ik kan ook niets heets ontdekken in de kast... En alle fans draaien netjes, zo te zien.

Ik kon de laatste temps van Speedfan trouwens checken doordat ik Vista wel in veilige modus kan opstarten...

Is het nu de videokaart of toch iets anders...? Ik heb jammergenoeg geen bruikbare videokaart liggen om even te testen... Je zou zeggen dat het geheugen van de 8800GTX kapot is (na twee jaar) maar wat is dan die Temp 3?

EDIT:
Hm, na wat verder zoeken lijkt Temp 3 toch een loze melding te zijn: er zijn meer mensen die 'm op 127 graden hebben en nergens problemen mee hebben. Dus zal het toch de videokaart zijn... In veilige modus worden de drivers daarvan niet echt geladen, volgens mij: misschien dat 'ie het daardoor dan wel doet... of zo...?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2009 19:22 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ga eens onderklokken met RivaTuner, zet het geheugen en de core wat lager. Kijk of de problemen dan opgelost zijn.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Die temperatuurnamen van al die programma's moet je niet blind op vertrouwen, op de sensoren trouwens ook niet. Probeer eens HWMonitor van de makers van CPU-Z (en post een screenshot), eventueel GPU-Z in het sensors tab gedeelte en Rivatuner heeft ook een mogelijkheid om de temperatuur van je kaart uit te lezen.

Hoe je het zo verteld zou je grafische kaart best wel eens het loodje gelegd hebben. Mocht je toevallig een computer van een vriend/buurman/medetweaker in de buurt kunnen gebruiken dan zou ik daar je kaart even in drukken en kijken of hij echt stuk is.

Volg me op Twitter/X & Bluesky