[Testcase] Leegtes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zitten twijfelen of ik er al een case van zou maken aangezien het nog work-in-progress is maar toch alvast een paar plaatjes voor feedback. Vandaar ook testcase en ik hoop in het uiteindelijke resultaat een sterkere selectie neer te zetten.

Een poging gedaan een desolate sfeer neer te zetten en op zoek gegaan naar lege, minimalistische landschappen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3118/3167165434_5cf26994c3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1370/3166332841_dd03884e3f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1020/3167165006_afaabbbfac.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1173/3167164692_7c86a8375a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3260/3167164502_d9323e6084.jpg

---------------------------------------
update 8/1
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3457/3179537427_774d5885cd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3434/3180374424_a1b1ca6005.jpg
Ben wel benieuwd of jullie ze saai vinden en of het sfeertje een beetje overkomt.

[ Voor 13% gewijzigd door djengizz op 09-01-2009 09:35 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 14:17
Zoals ik ook al op Flickr zei, ik vind het een mooie serie. Subtiele en sombere toning die enorm goed past bij de 'lege' landschappen.

wmb een showcase :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jasper op 04-01-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Inderdaad, showcase, al vind ik de laatste minder.. Maar erg mooi, vierkant of 6x7 zou deze serie goed doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

Leuke serie :)

De een wel saaier dan de ander. Op #3 gebeurt er (voor mij) echt te weinig. Bij #4 is dat misschien ook zo, maar de overloop van water naar lucht maakt dat weer een hele interessante foto.

Waarom heb je voor de 'roze' toning gekozen? Ik zou het persoonlijk meer richting blauw hebben gedaan om zo nog meer kilheid uit te stralen. Maar dat is persoonlijk :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik hou van leegtes, waar is dit?

#1: Sterk. Pietsje meer contras en, volgens mij, 1 graad naar links draaien.
#2: Iets te, ik had graag iets meer horizon gezien.
#3: Erg close maar net niet. Iets van de onderkant af misschien?
#4: Nee, sorry, te weinig te zien.
#5: Mooie balans. Ik zou zelf iets meer contrast in de lucht brengen, bijvoorbeeld door in je nabewerking een graduated ND filter na te doen.

Al in al, mooi serie, ben er een tikje jaloers op. Dit soort lege landschappen zijn ook helemaal mijn ding.
Ik vind roze toning hier juist sterk precies omdat blauw het kille teveel aanzet. Dit is vrij neutraal en daarom komen de dingen die wel op de foto staan nog sterker uit. Dit is voor mij het foto equivelant van een japanse zen tuin

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:12

polthemol

Moderator General Chat
quick comment: 2 en 4 vind ik afwijkend van de rest, doen me veel krapper aan en daardoor minder "desolaat". Sfeer komt voor de rest wel lekker over.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dank heren.

@Simon: Laatste vind ik ook minder en die gaat er denk ik nog uit. Iets wringt daar al kan ik er moeilijk mijn vinger op leggen.

@Zoefff: Ik heb wel gekeken naar een koudere toning ook omdat het beter bij m'n thema zou passen maar ben toch hierop uitgekomen. Werd mij een beetje te hard terwijl ik eerder desolaat, dromerig wilde weergeven.
Wel grappig overigens want #3 is juist mijn favoriet en geeft voor mij het beste weer wat ik voor ogen had. Inhoudelijk begrijp ik het wel want er gebeurd inderdaad heel weinig en het enige echte element (de vogelverschrikker) is piepklein.

@Wijnands: Uiterwaarden van het Hollands Diep ter hoogte van de Moerdijkbrug.
1 ga ik even nakijken want ik heb ze op het oog recht gezet. Over drie zit ik ook te twijfelen en misschien moet die hele greppel er wel af op de voorgrond zodat je alleen geploegde grond ziet. Wordt ie in ieder geval wel minimalistischer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik vind #1, #3 en #5 erg mooi, maar de rest is wat mij betreft te mistig. Dat geeft van mij betreft een grote onduidelijkheid weer en dat vind ik anders dan een leegte.

Verder mooie serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hele goede serie.
Van de kleuren krijg je wel een desolaat gevoel, dus dat is mooi gedaan.

Bij 1,3 en 5 is de lucht anders dan bij 2 en 4, dat is misschien wel jammer.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Mooie serie inderdaad, zeker showcasewaardig. Qua compositie had het misschien nog een stukje gelikter gekund maar dat is bij dit soort foto's al moeilijk genoeg (en vraag me niet hoe ik het had gedaan). Toning valt ook positief op. 1, 2 en 4 zijn mijn favorieten.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
1, 3 en 4 zijn mijn favoriete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Dit gaat misschien wat gek klinken maar euh... ik vind ze wat... leeg;-) Die mist zorgt (in mijn ogen) ook wat voor een weinig contrast.
Zal wel smaak zijn zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
en opnieuw bedankt voor het commentaar

De commentaren over afwijkende foto's ga ik deels in mee. Ik denk dat het nog een stukje sterker kan worden (zeker seriematig) met meer consistentie. Al zal ik dat niet gaan zoeken in dezelfde luchtjes, dat stoort me niet zo eerlijk gezegd. Zal het denk ik eerder gaan zoeken in compositie, presentatie en onderwerp.

@Sharky: Compo's zijn ook nog niet goed genoeg. Ik ben zelf nog aan het stoeien met verschillende uitsnedes en een foto als 5 gaat er mede om die reden uit. Ook ga ik hiermee rekening houden bij een vervolg. Ik vind het nu nog idd te slordig.

@Tunboy: Begrijp ik heel goed, is denk ik erg persoonlijk.

Wel moet je dit niet zien als een serie mooie landschappen. Ik ben niet op zoek gegaan naar schoonheid eerder naar een bepaalde sfeer of gevoel. Ik hoop dat de kijker er iets eenzaams (desolaat), somber en misschien zelfs beklemmends in ziet. Niet bepaald plaatsen waar je direct wil zijn, wel scenes die wat losmaken. Zo vind ik persoonlijk 2 en 3 beter geslaagd dan 1 en 5. Niet mooier maar ze doen me gewoon meer.
Allemaal erg persoonlijk natuurlijk en ik kan het me prima voorstellen als je er weinig bij voelt of ze saai vindt.
Contrastloze is overigens bewust evenals de beperkte scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Vandaag weer mistig dus kleine update:

zie topic start

[ Voor 82% gewijzigd door djengizz op 09-01-2009 12:15 . Reden: plaatjes naar topic start verplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

mooie leegtes!!

(is die vignetting met opzet?)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Wat mij betreft iets TE leeg. 1 en 3 vind ik de mooiste twee omdat daar ergens naar gekeken kan worden (3 bevat een mooie vullende textuur van de grond). Bij de rest verpest de leegte en/of de mist (soms te dik) het een beetje voor mij

[ Voor 21% gewijzigd door Kiwiknaapje op 09-01-2009 12:04 ]

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#1: Mooie compositie en mooi kleurcontrast (wellicht net iets sterker gemogen)
#3: Mooie textuur qua grond, maar het zegt mij niet veel. Mis iets (te leeg....)
#5: Mooi, iets meer effect aan lucht (gradient suggestie ga ik ook voor). Stukje aan de onderkant eraf, ik vindt het beekje iet te opvallen. Wellicht minder lang aan de onderkant.
#7: De lucht neemt de meeste ruimte in, maar is het minst interessant. Dominatie water was beter geweest.

#2-4-6: Te weinig te zien.
Favo: 1-5 (doch onderwerp 7 vond ik het best om leegte aan te geven..eiland alleen in de mist)

Blijft subjectief...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Nee, iig niets toegevoegd, zelfs iets verminderd bij de laatste twee.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:09:
#7: De lucht neemt de meeste ruimte in, maar is het minst interessant. Dominatie water was beter geweest.
Ik heb ook een variant met meer water maar vond dit beter uitkomen. Daarnaast wil ik meer consistentie wat betreft de horizon dus ik heb het laag gehouden. En lucht is natuurlijk al leeg van zichzelf dus dat krijg ik er gratis bij ;).
Blijft subjectief...
Gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mooie serie;

1,3 en 5 springen er voor mij uit.
Maar de serie brengt imo goed over wat je ermee uit wilde drukken.
Ik wou dat ik op het idee was gekomen :)
Pagina: 1