Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd loop ik rond met een ideetje en wilde het er hier eens met jullie over hebben. Misschien is het compleet waardeloos maar misschien ook niet. So.. shoot me ;)

Anywhere anytime bereikbaar, het is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken. Toch beland ik regelmatig in situaties terecht (vergaderingen, colleges, bioscoop, bibliotheek, ga zo maar door) waar je even niet bereikbaar bent (lees: niet op kunnen nemen). Het geluid gaat dan ook vaak op "stil" maar kom er vervolgens dan achter dat ik weer tig keer ben gebeld...

Ik zo graag mijn "status" willen doorgeven. v.b. vergadering tot 14.00 of bioscoop tot 00.30.... (dat de bellende dit bijvoorbeeld te horen krijgt voor de telefoon overgaat...)

Ik ken de optie; "Weiger oproep met tekstbericht", dit verschilt nauwelijks met een voicemail en zit ver in het menu om even snel in te stellen (start -> instellingen -> telefoon -> scroll naar tabblad geavanceerd -> vink aan en typ een bericht). Dat is de enige functie die ik ken die enigszins in de buurt komt.. Om de discussie enige input te geven:

Is het idee...
1. Waardevol of waardeloos? (andere bewoording mag natuurlijk ook)
2. Realistisch of niet (technisch onhaalbaar, etc)
3. Wat je verder te binnen schiet...

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 08:51

IEF

Why so serious?

Denk dat het al reeds opgevangen wordt (weigeren met SMS) door SPB Phone Suite.

En verder, om echt een status weer te geven (zoals bij een IM contactlist) zul je ondersteuning van de operators moeten hebben. Kan me slecht voorstellen dat het niet technisch te implementeren zou zijn, maar zie maar eens een operator zo ver te krijgen dat ze het als eerste introduceren ;)

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-11 18:42

Roytoch

Nietes

Het zou een optie zijn die enorm goed zou kunnen werken. Zoals MSN ook de mogelijkheid geeft om dit te doen, zou dit met mobiele telefoons ook goed werken. Het probleem dat je gaat krijgen is dat in principe zowel de bellende, als de gebelde telefoon, deze signalen zou moeten kunnen oppikken.

Het meest handig zou misschien nog zijn om, met nieuwere telefoons, een soort msn-iets in te bouwen. Je kan dan je status aangeven, en locatie, waarmee bepaalde opties groen/rood worden (bijvoorbeeld: iemand is beschikbaar, maar wel op school. De huistelefoon krijgt een rode aanduiding, mobiel een groene).

Afbeeldingslocatie: http://www.royahuis.nl/tweakers/contactbeschikbaar.jpg

Bovenstaande was nét sneller dan ik!

[ Voor 3% gewijzigd door Roytoch op 04-01-2009 18:47 ]

Welles

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 09:56
Het idee is zeker leuk. Maar gezien de randvoorwaarden die je schetst (Windows Mobile, Nederland) vrijwel niet haalbaar.

De mogelijkheden die ik zie zijn de volgende:
1. Alternatief geluid/muziek/mp3/etc voor overgangstoon (tuuuuuuuuut, tuuuuuuuuuut).
2. Antwoordapparaat op de telefoon
3. (Lelijk) doorverbinden met alternatieve voicemail
4. Toch de gesprek weigeren met SMS optie

Mogelijkheid 1:
Alternatief geluid/muziek/mp3/etc voor overgangstoon (tuuuuuuuuut, tuuuuuuuuuut).

Er zijn genoeg (buitenlandse) operators die een dienst aanbieden waarmee je in plaats van het 'overgaan' een eigen geluid kunt laten horen. Liedje ofzo. Zelf al heel wat keren een of ander lied van Tatu te horen gekregen van een nummer in Griekenland.

Daar vandaan is het natuurlijk een kleine stap naar snel te veranderen meldingen, eventueel met text-to-speech. Zullen vast wel buitenlandse providers zijn die dat al lang doen.

Maar... De Nederlandse providers zijn op dit gebied nogal terughoudend. We lopen heel wat jaren achter op het buitenland kwa functies. Ik zie dit in Nederland dan ook niet snel gebeuren.

Mogelijkheid 2:
Antwoordapparaat op de telefoon

Een antwoordapparaat op de telefoon zou een mooie 2e keuze zijn. Die zou je kunnen aanschakelen in een dergelijke situatie. Enige nadeel is natuurlijk dat de beller wel verbindingskosten betaald.

Helaas is het Windows Mobile platform redelijk mank wat betreft antwoord apparaten. Waar sommige andere platformen de audio van de telefoongesprekken via het OS leiden (Zoals Nokia S60 telefoons) werkt dat niet zo bij Windows Mobile. Alles gaat via de hardware. Dat levert natuurlijk minder belasting voor de processor, maar in dit geval is het niet handig. Er is dan ook bij bijna geen enkel Windows Mobile toestel met de mogelijk om een telefoongesprek op te nemen. Helaas betekend dit natuurlijk ook dat een antwoordapparaat vrijwel onmogelijk wordt.

Het zou dus zeker mogelijk zijn op een S60 toestel, maar vrijwel niet onder Windows Mobile.

Mogelijkheid 3:
(Lelijk) doorverbinden met (alternatieve) voicemail
Je kunt natuurlijk iedere keer je voicemail welkomstbericht wijzigen. Maar dit is omslachtig en een probleem als je je voicemail normaal al gebruikt. Je bent steeds je normale welkomstboodschap kwijt. Daar is natuurlijk overheen te komen door door te schakelen naar een andere voicemail service. Die zullen er vast wel zijn. Uit eigen ervaring kan ik bijvoorbeeld BudgetPhone noemen, die een voicemail op hun VoiP nummers hebben. Maar dit blijft omslachtig.

Mogelijkheid 4:
Toch de gesprek weigeren met SMS optie
Dan blijft die als laatste over. Er zijn heel wat pakketten die dergelijke functies hebben. Er is er vast ook wel eentje die je kunt aan/uitschakelen met een simpele snelkoppeling, of zelfs eentje die oplet of je toestel op 'stil' gezet wordt.

[ Voor 52% gewijzigd door Nijn op 04-01-2009 19:03 ]

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
Mogelijkheid 3
Dit is de meest makkelijk te bouwen optie. Een webdienst waar je een persoonlijk voicemail nummer krijgt.

Op te telefoon geef je met een cliënt je "Status" door. Deze wijzigt het bericht achter je persoonlijke voicemailnummer. Je dienst moet een aantal standaard promts hebben. Je moet ook extra promts kunnen aanmaken of promts kunnen wijzigen.

"Vergadering"
"Telefoon niet bij me"
"Bios"
Etc

Dit is echter best lastig. Je kunt moeilijk een applicatie bouwen die op iedere telefoon werkt, en je moet het standaard voicemail nummer op een toestel aanpassen (drempel). De applicatie (ook op de phone) webbased maken is dan het makkelijkst.

Ik zie het echter niet als een losse dienst. Ik zou het eerder zien als een aanvullen op een persoonlijk nummer. Je geeft geen 06-nummer meer maar bv een 085 (regio-ongebonden landelijk nummer). Deze kan je laten doorschakelen naar een voip (sip) account (deze worden in de toekomst toch geïntegreerd met je mobiel of je wimax phone), je mobiel, een vast nr (bv thuis) of je persoonlijke voicemail service.

Je zou het als een uitbreiding op de dienst orgcon kunnen zien.

In de toekomst zou voicemail naar sms ook wel mooi zijn trouwens. Ik heb 10x liever een smsje dan een vm bericht.

Je blijft overigens nog zitten met het verdien model en de menselijke aard:
  • Willen mensen het
  • Zien mensen het zitten om handmatig hun "status" te wijzigen
  • Wil men ervoor betalen

[ Voor 7% gewijzigd door Ma_rK op 04-01-2009 21:56 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:23

ThunderNet

Flits!

Microsoft was hier mee bezig in Exchange/Office communicator applicaties.

Dat je zelfs ook nog kon aangeven voor welke personen je wel bereikbaar was tijdens bepaalde evenementen e.d. :) De techniek zit er aan te komen dus.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 09:56
Ma_rK schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:53:
Mogelijkheid 3
Dit is de meest makkelijk te bouwen optie. Een webdienst waar je een persoonlijk voicemail nummer krijgt.

Op te telefoon geef je met een cliënt je "Status" door. Deze wijzigt het bericht achter je persoonlijke voicemailnummer. Je dienst moet een aantal standaard promts hebben. Je moet ook extra promts kunnen aanmaken of promts kunnen wijzigen.

"Vergadering"
"Telefoon niet bij me"
"Bios"
Etc

Dit is echter best lastig. Je kunt moeilijk een applicatie bouwen die op iedere telefoon werkt, en je moet het standaard voicemail nummer op een toestel aanpassen (drempel). De applicatie (ook op de phone) webbased maken is dan het makkelijkst.

Ik zie het echter niet als een losse dienst. Ik zou het eerder zien als een aanvullen op een persoonlijk nummer. Je geeft geen 06-nummer meer maar bv een 085 (regio-ongebonden landelijk nummer). Deze kan je laten doorschakelen naar een voip (sip) account (deze worden in de toekomst toch geïntegreerd met je mobiel of je wimax phone), je mobiel, een vast nr (bv thuis) of je persoonlijke voicemail service.

Je zou het als een uitbreiding op de dienst orgcon kunnen zien.

In de toekomst zou voicemail naar sms ook wel mooi zijn trouwens. Ik heb 10x liever een smsje dan een vm bericht.

Je blijft overigens nog zitten met het verdien model en de menselijke aard:
  • Willen mensen het
  • Zien mensen het zitten om handmatig hun "status" te wijzigen
  • Wil men ervoor betalen
En je blijft met de kosten zitten. Jij betaald de doorschakeling naar dat nummer en de beller betaald het bellen naar een mobiele telefoon. In plaats van niet betalen of enkel een smsje betalen wordt er hier dus dubbel betaald.

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

Nijn schreef op zondag 04 januari 2009 @ 18:50:
Er zijn genoeg (buitenlandse) operators die een dienst aanbieden waarmee je in plaats van het 'overgaan' een eigen geluid kunt laten horen. Liedje ofzo. Zelf al heel wat keren een of ander lied van Tatu te horen gekregen van een nummer in Griekenland.

Daar vandaan is het natuurlijk een kleine stap naar snel te veranderen meldingen, eventueel met text-to-speech. Zullen vast wel buitenlandse providers zijn die dat al lang doen.

Maar... De Nederlandse providers zijn op dit gebied nogal terughoudend. We lopen heel wat jaren achter op het buitenland kwa functies. Ik zie dit in Nederland dan ook niet snel gebeuren.
M'n zus (in NL) heeft dit ook op d'r telefoon, dus er is al minstens één operator hier die het ondersteunt. Weet alleen zo gauw niet welke operator ze heeft. De Engelse term die door AT&T gebruikt wordt is iig "answer tone". Als een operator dit al aanbiedt, is het een kwestie van capaciteit (hoe vaak mag je je answer tone aanpassen) en toegang (kan dit softwarematig "automatisch" geregeld worden). Dit zou als voordeel hebben dat mensen niet op een website hoeven te kijken, wat handig is als ze b.v. vanuit de auto bellen met een handsfree kit / oortje. En als je het systeem privé zou gebruiken is het handig voor evt. digibeten in de familie. Lijkt me op zich een prima idee, en evt. voor de operators weer een leuke manier om geld te verzamelen :+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vodafone heeft dat, 't heet Welcome Tunes.

Verder, dit soort spul valt eigenlijk onder de noemer Presence. Je kunt 't op zich vrij simpel implementeren met Jabber. Maar dat moet wel even iemand doen, en vervolgens moet men 't aanzetten, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11 06:50
Er bestaat ook zo iets als mobile secretary, maar weet niet echt of dit echt zo goed werkt als er staat...

[ Voor 16% gewijzigd door brrrt op 05-01-2009 01:41 ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

= twitter + IM + enum. Als die applicaties/technieken gemeengoed zijn in mobiele telefonie, dan zie ik het zeker gebeuren. Maar dat gebeurt denk ik pas als de huidige IM generatie in de 30-er, 40-er jaren is, dus nog een jaar of 10-15 wachten. Alles wat ervoor komt aan applicaties of technieken heeft teveel nadelen om daadwerkelijk zonder stremmingen/remmingen gebruikt te zullen worden.

Denk dan aan bijvoorbeeld marktpenetratie, usability, acceptatie, etcetera. Leuk idee, maar kansloos totdat bepaalde technieken zijn geadopteerd en er een bepaalde mindset tot gebruik van die technieken bewust is onder het merendeel van de bevolking.

Overigens ben ik zeer benieuwd in wat voor vorm we het dan tegenkomen. Is dan bijvoorbeeld telefonie geconvergeerd met IM, of andersom? Exciting stuff.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruudjah op 05-01-2009 01:53 ]

TweakBlog

Pagina: 1