Nieuwe overstapper, keuze bijna gemaakt: iMac

Pagina: 1
Acties:

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:16
Hallo,

Ik ben van plan om over een maand een nieuwe computer te kopen. Ik heb wat rondgekeken (en heb gekwijld bij het show je apple topic) en eigenlijk lijkt een Apple me wel wat. Ik heb ook om OSX te proberen OSX86 op m'n computer geïnstalleerd. Ik ben al naar de Machouse hier in Woerden geweest en heb wat met een iMac gespeeld. Nu ben ik dus van plan een iMac aan te schaffen.

Ik zit te denken aan deze configuratie:

2,4-GHz Intel Core 2 Duo
1 GB geheugen (wil ik meteen uitbreiden met 2x2GB Kinston (zijn geloof ik €35,-), wie weet waar ik dat kan kopen? Ik kan het geheugen topic niet meer vinden... )
320-GB harde schijf (uitbreiding)
8x dubbellaags SuperDrive
ATI Radeon HD 2400 XT met 128 MB

Mijn budget is max 1300,-. Liever hou ik wat over voor een externe harde schijf voor Time Machine en een licentie voor Office 2008 (via Slim.nl voor 50,-).

Ik heb wat vragen:
- Zou dit een verstandige keuze zijn?
- Zal de videokaart wel goed genoeg zijn?
- Zal er iets gaan tegenvallen? (compatibiliteitsproblemen etc.)
- Zal ik Blu-ray op den duur gaan missen?
- Ik wil deze computer eigenlijk minstens 4 jaar gebruiken, is dat haalbaar? Ik weet niet hoe lang de levensduur is van een Mac. Met een gewone PC is hij niet zo lang geloof ik.
- Hebben jullie nog tips?

Waarvoor ik mijn computer gebruik:
- Internet
- Office (voor school werkstukken etc.)
- Af en toe filmpjes en foto's bewerken (ik heb een Pinnacle Mediabox), video gebeurt heel zelden.
- Muziek luisteren (niet professioneel, geen DJ oid) en cd's/dvd's branden
- Websites maken
- Ik speel eigenlijk geen games, daar heb ik mijn PS3 en Wii voor.

Ik heb gelezen over een nieuwe Mac OS X, die deze maand zou uitkomen. Is dat waar? En is er binnenkort een upgrade van de modellen? Dan wacht ik namelijk nog wel even.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Geheugen zou ik gewoon merkloos doen, nog goedkoper, maar wel meteen uitbreiden. De HD uitbreiden zou ik niet doen, maar meteen een grotere TM disk kopen en daar een stuk vanaf snoepen voor niet-boeiende zaken als films en series.

Een maandje wachten is een goed idee met de komende MWSF waar waarschijnlijk wel nieuwe modellen komen.

De videokaart is wel wat mager. Ik heb een 2600 XT en het is genoeg voor day-to-day zaken, maar spelletjes als COD4 is matig.
Blu-ray mis je niet want als dat ooit doorbreekt ben je deze Mac al zat en anders koop je een losse ;)

4 jaar een Mac gebruiken - ik zou niet weten waarom niet, behalve dat een nu 4 jaar oude Mac natuurlijk ook zwaar achterhaald is. Je zal wel vrijwel zeker nog met de dan recente OS'en kunnen meegaan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Wacht zeker nog even tot eind volgende week, gerucht gaat dat er nieuwe iMacs worden aangekondigd op Macworld (5 - 9 januari) .

Edit: Over een maand zijn ze dan zeker wel aangekondigd, kan niet missen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Dutch_Razor op 04-01-2009 18:38 ]

• Japsuh
@Chem: Merkloos is zeker Kingston KTA? Die waren toch zo goedkoop? En waar zou ik dat geheugen kunnen kopen? Ik wil hem niet meteen bij Apple met 1GB uitbreiden omdat je dan 2x 1GB hebt. (en het kost meer geld)

En zoals gezegd speel ik geen games. Dus hij is wel goed voor gewone zaken? Heeft Photoshop een grote videokaart nodig?

Misschien is 4 jaar idd te veel, deze computer (waarvan ik nu dit bericht typ) is 3 jaar oud. Met wat uitbreidingen heeft hij dat overleeft. Maar wie weet wat er gebeurt en ik toch over 3 jaar weer een nieuwe koop, of tussendoor een macbook.

@Dutch_Razor: Dat is morgen al! Ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door Japsuh op 04-01-2009 19:42 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Morgen wordt er niets aangekondigd, de keynote is op dinsdag om 19:00 Nederlandse tijd. Daarna wordt ook niets meer aangekondigd. Dus je hoeft alleen dinsdag maar af te wachten. :)

4 jaar is overigens prima te doen als je geen games speelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Frietsaus op 04-01-2009 19:25 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Japsuh schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:20:
@Chem: Merkloos is zeker Kingston KTA? Die waren toch zo goedkoop? En waar zou ik dat geheugen kunnen kopen? Ik wil hem niet meteen bij Apple met 1GB uitbreiden omdat je dan 2x 1GB hebt. (en het kost meer geld)
Kingston KTA-MB800K2/4G is niet veel duurder dan 'merkloos' of 'non-Apple certified' geheugen, en zou in de huidige iMac prima werken. KTA-MB800K2/4G in de Pricewatch. Desalniettemin is de kans erg groot dat er dinsdag nieuwe iMacs komen. Deze nieuwe iMacs zullen waarschijnlijk een nVidia 9400M chipset krijgen (net als de MacBook-lijn), en DDR3 SO-DIMM geheugen gaan gebruiken.
En zoals gezegd speel ik geen games. Dus hij is wel goed voor gewone zaken? Heeft Photoshop een grote videokaart nodig?
Photoshop zelf heeft weinig tot geen baat bij een snellere videokaart, al zijn er wat filters die reeds via Core Image afgehandeld kunnen worden. Core Image is een framework in OSX waarmee grafische bewerkingen door de GPU uitgevoerd kunnen worden. Naast Core Image bevat OSX tegenwoordig ook Core Video en Core Animation, met vergelijkbare functionaliteit. Let wel: Het feit dat Core Image in OSX zit, wil niet zeggen dat elke app er ook automatisch gebruik van maakt ;)
Misschien is 4 jaar idd te veel, deze computer (waarvan ik nu dit bericht typ) is 3 jaar oud. Met wat uitbreidingen heeft hij dat overleeft. Maar wie weet wat er gebeurt en ik toch over 3 jaar weer een nieuwe koop, of tussendoor een macbook.
Een iMac is niet de beste machine voor wat betreft upgrades. Logischerwijs zou je de machine dus ook sneller vervangen. Hoe lang een iMac meegaat hangt dus geheel af van hoe jouw gebruikspatroon zich ontwikkelt.

Voor wat betreft een nieuwe OSX: Apple heeft voor 'medio 2009' de release van Snow Leopard aangekondigd, maar het lijkt erop dat 'medio 2009' nog wel eens 'medio Q1' kan worden. Reden te meer om dinsdag vooral de keynote niet te missen :)

Launching containers into space

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
En let vooral ook op de aanbiedingen van oude modellen, als morgen nieuwe iMac's aangekondigd worden; dat kan nog wel eens een paar honderd euro schelen :) In jouw geval is de upgrade waarschijnlijk toch niet heel interessant, aangezien je aangeeft geen spellen te spelen. Dan hou je alleen de iets snellere processor over (zag op macrumors voorbij komen dat er heel misschien een quad-core inkomt) en waarschijnlijk grotere harde schijf en displayport ipv mini-dvi aansluiting.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
Je hoeft je trouwens om compatibiliteitsproblemen niet druk te maken. Voor die ene keer dat je er echt niet omheen kunt, installeer je Parallels of VMWare Fusion en draai je Windows in een venster. Of je installeert met Bootcamp een native x86 Windows OS. Geen probleem, no span, piece of cake.

Wij hebben bijvoorbeeld MS Dynamics op de zaak, wat niet draait in een andere browser als Internet Explorer. Daarnaast werkt MS Office brak op een Mac. Hiervoor gebruik ik VMWare fusion met Windows XP. Loopt in een venstertje in OSX nog mooier op mijn MBP als native op mijn Quad core PC op kantoor thuis :)

edit:

ow ja, en twijfel niet te lang, zonde van je tijd. Eenmaal over wil je toch nooit weer wat anders :)

[ Voor 9% gewijzigd door MacDokie op 06-01-2009 01:47 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Domus schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 01:45:
Daarnaast werkt MS Office brak op een Mac.
Je kunt natuurlijk overdrijven. Ik heb de laatste tijd heel wat met Excel moeten werken, en afgezien van het traag starten werkt het op zich prima. Ook hoor ik onze directiesecretaresse nooit klagen over Word (op een MacBook 2.2GHz - 4GB). Het enige programma uit de Office suite dat _echt_ te traag is, is toch wel Entourage. Gelukkig komt Snow Leopard met native Exchange support dus kan Entourage voor Exchange ook aan de kant :)

Office 2004 wil weer niet zo hard op Intel Macs, maar Office 2004 is dan ook niet Universal, maar PPC only. Het wil best draaien, maar hoe meer geheugen, hoe beter. Dat laatste geldt overigens ook voor Office 2008: hoe meer geheugen, hoe beter :)

Launching containers into space

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Als je foto's wil bewerken zou ik niet de 20" imac nemen, daar zit een tn-paneel in. Dan kom je automatisch uit bij de 24" imac, waar wel een fatsoenlijk panel in zit. Of je moet er een extern (goed) scherm naast hebben waarop je gaat fotobewerken :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Whieee schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:31:
[...]

Je kunt natuurlijk overdrijven. Ik heb de laatste tijd heel wat met Excel moeten werken, en afgezien van het traag starten werkt het op zich prima. Ook hoor ik onze directiesecretaresse nooit klagen over Word (op een MacBook 2.2GHz - 4GB). Het enige programma uit de Office suite dat _echt_ te traag is, is toch wel Entourage. Gelukkig komt Snow Leopard met native Exchange support dus kan Entourage voor Exchange ook aan de kant :)

Office 2004 wil weer niet zo hard op Intel Macs, maar Office 2004 is dan ook niet Universal, maar PPC only. Het wil best draaien, maar hoe meer geheugen, hoe beter. Dat laatste geldt overigens ook voor Office 2008: hoe meer geheugen, hoe beter :)
Ter aanvulling/correctie. Office 2004 for Mac draait sneller op PPC dan op een Intel Mac maar is niet PPC only (anders zou je hem niet kunnen draaien op een Intel Mac). Office 2008 for Mac draait echter weer een stuk sneller op een Intel mac (wat natuurlijk logisch is)

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:08
vacuumcleaner schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:46:
[...]

Ter aanvulling/correctie. Office 2004 for Mac draait sneller op PPC dan op een Intel Mac maar is niet PPC only (anders zou je hem niet kunnen draaien op een Intel Mac). Office 2008 for Mac draait echter weer een stuk sneller op een Intel mac (wat natuurlijk logisch is)
Het is wel PPC only, maar door Rosetta is het mogelijk om PPC software te draaien op een Intel Mac. Maar daar leiden de prestaties natuurlijk wel sterk onder dus. Voor een Intel Mac is alleen al daarom Office 2008 veruit te prefereren.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:51

Maximus

There is no substitute

Domus schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 01:45:
Daarnaast werkt MS Office brak op een Mac.
Echt onzin. Ik ben een Accountancy student die dagelijks veel bezig is met Excel. Excel is alleen een app die wat langzamer start, verder is het identiek aan de Windows versie. Het werkt echt prima. Ik gebruik het met excelsheets van +/- 2Mb zonder dat alles over zijn nek gaat e.d.

Maak je daar maar niet druk om TS.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Hoedje schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:49:
[...]

Het is wel PPC only, maar door Rosetta is het mogelijk om PPC software te draaien op een Intel Mac. Maar daar leiden de prestaties natuurlijk wel sterk onder dus. Voor een Intel Mac is alleen al daarom Office 2008 veruit te prefereren.
I stand corrected. Echter komt de uitspraak "PPC only" over alsof de applicatie, in dit geval office 2004 for mac, enkel op macs draait met een PPC chip wat mijns inziens verwarring veroorzaakt.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Japsuh
@Iedereen: gelieve voortaan op mijn vragen te blijven, want Office 2004 interesseert mij toch niet (is via Slim net zo duur als 2008) _/-\o_

@Chiron: Na, ik ben niet zo professioneel, dus ik denk niet dat het scherm mij heel veel uitmaakt. En mijn maximale budget was €1300,- (waar ik eventueel een klein beetje overheen zou kunnen gaan...)

Ik wacht in ieder geval vanavond even af, en anders koop ik als de prijzen inderdaad heel erg zakken misschien wel een 24".
Pagina: 1