Toon posts:

Extra HD inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe Acer Aspire m1641 gekocht. Ik wil hier mijn oude HD bij inbouwen. Dat is een IDE HD en de nieuwe is een SATA. Ik heb de oude in de kast gehangen onder de nieuwe HD en een IDE kabel uit mijn oude kast gesloopt en hem daarmee verbonden.

Nou is heb ik nog een aantal vragen:

Hoe dien ik de jumpers in te stellen? Klopt het als ik uit onderstaande de derde optie pak?
Afbeeldingslocatie: http://studynotes.net/images/seagate-jumpers.gif

Daarnaast heb ik hem dus onder de nieuwe HD gehangen met een IDE kabel waar nog een extra stekker aan zit, geheel beetje bij elkaar gedaan. Kan dit veel kwaad voor wat betreft hitte?

Tot slot nog een vraagje om een heel topic te voorkomen. Ik heb ook onder de nieuwe geforce 9300 GE een oude hauppauge mce 150 tv kaart gebouwd. Die twee zitten ook vrij dicht op elkaar. Helaas kon dat niet anders. Ook daar de vraag voor of dat erg link kan zijn ivm hitte.

BVD!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Dus, je hebt in de uiteindelijke situatie;

1 sata HDD en een IDE HDD? Dan zou ik de IDE drive als Master instellen.

Voor de rest. Ik denk dat dat met die TV kaart niet zo veel uitmaakt.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 18:06:
Hoe dien ik de jumpers in te stellen? Klopt het als ik uit onderstaande de derde optie pak?
[afbeelding]
Hangt ervan af, moet de IDE schijf master of slave zijn?
Daarnaast heb ik hem dus onder de nieuwe HD gehangen met een IDE kabel waar nog een extra stekker aan zit, geheel beetje bij elkaar gedaan. Kan dit veel kwaad voor wat betreft hitte?
Normaal niet, kijk de tempratuur even na met bv HDTune (zou niet meer dan 40°C mogen zijn)
Tot slot nog een vraagje om een heel topic te voorkomen. Ik heb ook onder de nieuwe geforce 9300 GE een oude hauppauge mce 150 tv kaart gebouwd. Die twee zitten ook vrij dicht op elkaar. Helaas kon dat niet anders. Ook daar de vraag voor of dat erg link kan zijn ivm hitte.
Hier ook gewoon even tempraturen nakijken (GPU Z voor de GeForce 9300). Die van je tv kaart kan je volgens mij niet uitlezen. Zit hij recht onder de ventilator?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
De SATA moet master worden. Dat is de nieuwe en de grootste. Die IDE wordt een extra data schfijfje, geen os-en op dus.

En uit mijn hoofd zit de tv kaart niet direct tegen de fan aan maar weet ik ff niet zekers, moet ik straks ff checken.

• Malantur
Als de SATA master moet zijn, en de IDE slave dan moet je optie 2 nemen. Bij optie 3 staat duidelijk master :)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ehmm ja net welke je bedoeld.

De SATA optie 3
De IDE optie 2

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 12:01

IEF

Why so serious?

Euhm, goeie kans dat de SATA schijf op een aparte controller zit? (die is dus al standaard Master)

Als die IDE schijf toch op een apart kanaal komt, dan mag die net zo goed ook Master zijn daarop :)

Probeer het eens uit? :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
liggen we allemaal te slapen?

Sata kent geen MASTER / SLAVE op de drives zelf meer..

gezien de TS slechts 1 IDE drive op een kabel knoopt kan die PRIMA als master op de kabel.

dat er vanaf de Sata schijf opgestart dient te worden ipv de IDE schijf is een bios optie.. dat heeft NIKS met master/slave te maken van de IDE schijf.

sneller typen :/

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 04-01-2009 18:31 ]

404 Signature not found

• Malantur
Ja inderdaad, ik schoot net wakker :P

Verwijderd

Topicstarter
Zijn idd aparte kabels/slot. maar dan komt er wat anders grappigs. Ik kan namelijk in de BIOS alleen de IDE kiezen. De originele schijf van de nieuwe pc kan ik niet als boot optie instellen...:(

• Malantur
En als je de IDE schijf eruit haalt, boot hij dan wel van de SATA schijf?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, dat was hoe ik de pc kocht. Toen ik de IDE erin hing ging ze voorkeur daar naar uit

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 18:40:
Yep, dat was hoe ik de pc kocht. Toen ik de IDE erin hing ging ze voorkeur daar naar uit
En als je de IDE schijf disabled bij de boot sequence in de bios ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm zal ik zo es proberen. Vraag me alleen af of hij dan de ouwe instelt. Disable-en van de eerste optie dus bedoel je?

bvd

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gewoon de IDE schijf uit de bootsequence list halen, dan zal je PC gewoon vanaf de SATA schijf booten.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Pagina: 1