MSI K9VGM-V + 2 x Transcend JM800QLU-2G = 3 Gb?

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-05 00:50
Vlak voor het nieuwjaar nog even snel een reepje van 2 Gb erbij besteld (Transcend JM800QLU-2G), aangezien ik van plan ben om Vista 64-bit op mijn pc te installeren.

Zojuist het geheugen geplaatst en de pc aangezet. Windows XP (32-bit) kent maar 3 Gb, maar dat is bekend. Nu ziet de BIOS ook maar 3 Gb en dat vind ik verontrustend.

Wat blijkt? Volgens MSI kan mijn moederbord (K9VGM-V) maar 2 Gb aan! Tja, daar had ik dus niet bij stilgestaan. Maar goed, het reepje geheugen was maar 20 euri.

Niettemin lees ik op diverse internetfora dat het wel mogelijk moet zijn om 4 Gb op dit moederbord te laten draaien. De chipset (VIA K8T890) moet het namelijk wel ondersteunen.

Ik heb daarop de BIOS geupdate (heb nu versie 1.8) en even in de BIOS gesnuffeld, maar werd daar weinig wijzer van. De enige optie die ik relevant achtte was 'memory remapping' (o.i.d.), maar door dat op ENABLE te zetten resulteerde evenmin in de gewenste 4 Gb.

Zie ik iets over het hoofd of moet ik genoegen nemen met 3 Gb (toch één meer dan MSI meent te ondersteunen)?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Uit de Abbadon in "RAM FAQ".
Mocht je aan alle vijf eerder genoemde eisen voldoen en toch problemen hebben met de geheugenherkenning dan is waarschijnlijk of het BIOS niet helemaal goed of je geheugen niet in orde. Wanneer je 4GB wilt gaan gebruiken is het belangrijk dat je een moederbord neemt met een goed BIOS. Veel moederborden hadden in eerste instantie de memory remap functie in het BIOS niet goed op orde dus het kan lonen te informeren naar ervaringen met 4GB geheugen op het desbetreffende moederbord.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:46

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ligt aan je CPU dacht ik. De chipset doet niet zoveel meer qua geheugenaansturing met een Athlon64.

Volgens mij kon er wel 4GB op, maar verdeeld over 4x1GB. Jij hebt maar twee geheugenslots, vandaar 2GB.

Hier stond een dode link.

• Poeh
strandbal schreef op maandag 05 januari 2009 @ 17:10:
Ligt aan je CPU dacht ik. De chipset doet niet zoveel meer qua geheugenaansturing met een Athlon64.

Volgens mij kon er wel 4GB op, maar verdeeld over 4x1GB. Jij hebt maar twee geheugenslots, vandaar 2GB.
Mijn CPU is een AMD Athlon 64 X2 5000+. Het tweede geheugenreepje is er alweer uit, aangezien XP hem niet echt lekker vond, haha!

Ik ga er vanavond nog even mee aan de slag, maar voordat ik halsoverkop Vista x64 ga installeren: als er in de BIOS maar 3 Gb herkend wordt, dan is er geen mogelijkheid dat Vista x64 wél 4 Gb ziet. Toch?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 15:56
Vista x64 i.c.m. Memory Remapping zou toch moeten werken. Als het bordje geen 4GB zou ondersteunen heeft die functie m.i. namelijk ook niet veel nut.

• Poeh
Nielson schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:56:
Vista x64 i.c.m. Memory Remapping zou toch moeten werken. Als het bordje geen 4GB zou ondersteunen heeft die functie m.i. namelijk ook niet veel nut.
Dat was mijn visie namelijk ook! Ik ben er gisteravond niet meer aan toegekomen (lees: toch maar twee afleveringen van Band of Brothers gekeken). Vanavond ga ik er weer mee verder. Dan test ik eerst de nieuwe geheugenreep op fouten, plaats daarna de oude in het tweede slot en ga dan nogmaals met de BIOS aan het stoeien. Mijn bevindingen lezen jullie wederom hier.

• Poeh
Even een kleine update:

Heb gisteravond de beide reepjes afzonderlijk van elkaar getest en geen fouten gevonden (met memtest86+ v2.11).

Zojuist wilde ik even alle belangrijke bestanden van mijn systeempartitie verwijderen en het bleek dat het verplaatsen van 2 bestanden van in totaal 2 Gb 20 minuten (van de ene partitie naar de andere op de zelfde HDD) in beslag neemt. Dat lijkt me niet helemaal te kloppen. Zojuist maar eens even de HDD (Samsung HD250HJ) testen. De pc met Windows XP Pro SP3 loopt trouwens helemaal niet zo lekker meer na het gestoei met het geheugen en het updaten van de BIOS. Zelfs met 2 Gb wil het voor geen meter.

Eigenlijk had ik vanavond ook nog willen proberen om de 4 Gb aan de praat te krijgen. Ik las ergens een tip om de geheugenvoltages te verhogen. Eens zien of het gaat lukken...

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ik heb hier precies hetzelfde mobo als jij, ook een K9VGM-V en heb hier ook hetzelfde probleem. Het is afaik gewoon een chipset limitatie, alleen maar leuk dat je nog 1GB extra hebt ;) Enige nadeel hier is dat de onboard sound niet werkte. Ik weet niet of jij standaard al een geluidskaart had, of werkt het geluid van de Realtek chip bij jou nog wel?

• Poeh
Bitage schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:09:
Ik heb hier precies hetzelfde mobo als jij, ook een K9VGM-V en heb hier ook hetzelfde probleem. Het is afaik gewoon een chipset limitatie, alleen maar leuk dat je nog 1GB extra hebt ;) Enige nadeel hier is dat de onboard sound niet werkte. Ik weet niet of jij standaard al een geluidskaart had, of werkt het geluid van de Realtek chip bij jou nog wel?
Is dat zo? Hier (http://www.via.com.tw/en/...ipsets/k8-series/k8t890/#) valt namelijk te lezen dat de geheugencontroller in de processor geïntegreerd is ('DDR memory controller integrated directly into AMD64 processor'). Het zou dan dus een beperking van de processor moeten zijn, toch?

Ik heb de 2 reepjes geheugen maar een paar uur in de pc gehad, aangezien de ellende al snel begon. In die tijd heb de boxen niet aangehad, dus daarmee kan ik je - nu - nog niet helpen. Dat hoor je later! Ik maak overigens gebruik van de onboard sound.

Wat heb jij zoal geprobeerd om die extra (4e) Gb toch aan het werk te krijgen?

==========

UPDATE

Het XP-systeem was zo gaar dat ik de backup maar achterwege heb gelaten. Gewoon de Vista x64 SP1 DVD erin en draaien maar... niet dus! Met 2 x 2 Gb erin wil de setup niet starten (reboot na het inladen van de setup-bestanden). Memory Hole Remapping aan of uit maakt geen verschil. Pas na het verwijderen van de tweede reep wil de setup starten. Wat heb ik een spijt van dit mobo zeg!

[ Voor 17% gewijzigd door Poeh op 08-01-2009 21:31 ]

Pagina: 1