[Vista] Bestanden delen via netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Tweakers,

ik ben sinds kort in het bezit van een externe HDD, die ik heb aangesloten via USB op mijn eigen computer. Nu wil ik ervoor zorgen dat ik via het netwerk deze HDD kan delen zodat mijn hele netwerk bij de HDD bestanden kan. Echter, blijkt dit wat lastiger dan gedacht.

Eerst even dit: ik maak gebruik van Windows Vista Ultimate (32bits).

Wat heb ik geprobeert:
In het scherm "Computer", op mijn eigen pc natuurlijk, vind ik mijn externe harde schijf die ik heb aangesloten. Vervolgens selecteer ik mijn HDD:
Rechtermuisknop -> Delen -> Geavanceerd delen -> Deze map delen aanvinken -> Sharenaam invullen -> Machtigingen -> Iedereen -> Lezen Toestaan (is standaard).
Vervolgens op Toepassen/OK gedrukt.

In het Netwerkcentrum staat het volgende aan:
- Netwerkdetectie
- Bestanden delen
- Openbare Mappen delen (Alhoewel het waarschijnlijk voor deze toepassing niet uitmaakt)

Wanneer ik vanaf een andere pc (Vista/XP beide geprobeerd) probeer de gedeelde HDD te openen geeft hij een foutmelding dat hij geen toegang heeft. Vinden lukt dus zowel op de XP als op de Vista machine wel, maar openen geeft problemen.

Openbare mappen kunnen overigens wel gedeeld worden. (C:\Users\Public)

Wat heb ik over het hoofd gezien?

Nu heb ik op het internet al verschillende mensen gevonden die een vergelijkbaar probleem hadden. Alleen zowel op google als via de GoT search vind ik geen oplossing. Op verschillende websites staat te lezen dat het zou moeten werken op de manier zoals ik het nu doe. Maar dat is dus helaas niet het geval.

Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Zit je in dezelfde werkgroep?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Werkgroep is over het hele netwerk hetzelfde. Volgens mij kan je anders ook de hele map/pc niet vinden op een andere computer.

Zal nog even aanvullen: printer/bestandsdeling staat aan(gevinkt) in de eigenschappen van de LAN-Verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:17
gast account aanzetten en die toegang geven tot de map. 99% kans dat het dan wel werkt

vista geeft mij ook altijd problemen met netwerk shares, dus heb gewoon altijd gast acc aanstaan met toegang als k toch op een besloten netwerk zit.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:56

CoolGamer

What is it? Dragons?

Ik neem aan dat je wilt delen zonder wachtwoord, dan "logt de andere PC in als gast". En gast maakt niet onderdeel uit van Iedereen. Voeg gasten toe aan toegang tot de share. En omdat je gebruik maakt van geavanceerd delen moet je ook de gasten rechten geven tot map (i.p.v. alleen tot de share).

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ik heb nu bij Geavanceerd Delen -> Machtigingen "Gast" toegevoegd. Hij veranderd hem dan automatisch in *pcnaam*\Gast. Het werkt in ieder geval nog niet. Waarschijnlijk zie ik weer iets over het hoofd? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Met wachtwoord beveiligd delen uitzetten in netwerkcentrum ( Delen en verkennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Zoals in m'n beginpost ook staat, heb ik alleen het volgende aan staan:
- Netwerkdetectie
- Bestanden delen
- Openbare Mappen delen (Alhoewel het waarschijnlijk voor deze toepassing niet uitmaakt)

Met wachtwoord beveiligd delen heb ik dan ook uitgezet.

Krijg nog steeds de foutmelding dat er geen toegang is tot de door mij gedeelde HDD. Zowel vanaf een XP computer, als vanaf een Vista PC. De tip om als machtiging "Gast" toe te voegen gaf nog steeds dezelfde melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
Je hebt het over Machtigingen -> Iedereen -> Lezen Toestaan (is standaard).

Wat als je nu alles aanvinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Logisch zou zijn dat dat voor de connectie verder weinig uitmaakt. Lezen kon ik met alleen lezen ook niet. Heb het evengoed nog een keertje geprobeerd, maar ook dit was geen succes. Ik blijf dezelfde fout krijgen "Geen toegang".

Blijf het vreemd vinden dat hij de map wel vind over het netwerk. Maar connecten, ho maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netwerkshare aanmaken als ze lid zijn van beide dezelfde werkgroep? misschien als je het 'adminwachtwoord' van je andere pc hebt hetzelfde doen als het sharen van bijvoorbeeld een map op een 'server': \\IP-ADRES\F$ -> in dit geval IP-ADRES van je andere pc, dus 192.168.1.10 ofzo bijvoorbeeld en de schijf van je externe F:\ of iets anders. Wellicht dat dat werkt. Ze hangen neem ik aan niet in een 'domein' als je gewoon thuiszit, dus dan moet je misschien bij username en wachtwoord (bij het pop-upje) eerst je ip-adres nog even voor je administrator zetten. Dus: 192.168.1.10\administrator en dan het wachtwoord. Volgens mij moet dat wel kunnen werken, want zo worden bijvoorbeeld ook de gedeelde documenten veelal geshared, op die manier.

Maar goed, net maar even geprobeerd ook, op een XP-machine hier in thuisnetwerk een map met foto's gedeeld door op rechtermuisklik te drukken en op DELEN IN NETWERK te klikken, de naam FOTO's meegegeven als naam die map. Vervolgens op VISTA-pc: \\192.168.1.6.\FOTO's gedrukt, vervolgens werd het al meteen geconnect, zonder ww en inlognaam te vragen.

Kun jij het laatste wel? Kun je alleen een map krijgen en niet de gehele schijf?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 08:19
Je hebt de user GAST wel toegang gegeven tot de share, maar ook tot de eigenlijke map? En staat die user niet disabled? Andere mogelijkheid is om op alle PC's dezelfde user/password combinatie te gebruiken.

Dit aangenomen dat "simple file sharing" UIT staat (weet niet hoe het in Vista heet, maar in XP kun je het instellen in verkenner bij tools->folder options->view). En zorg dat je sharenaam niet op een $ eindigt, dat maakt het een "administrative share" en daar doet Vista moeilijker over dan zijn voorgangers.

Het feit dat je direkt een foutmelding krijgt bij connecten, en niet een login-schermpje, lijkt er op dat simple file sharing aanstaat en/of de share op een $ eindigt. Probeer anders op de bak waar je de connectie wilt maken "connect as different user" optie te gebruiken.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de sharenaam net getest met FOTO$ ipv FOTO's (op XP geshared) en geopend in VISTA, geen enkel probleem moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 07:57:
Maar goed, net maar even geprobeerd ook, op een XP-machine hier in thuisnetwerk een map met foto's gedeeld door op rechtermuisklik te drukken en op DELEN IN NETWERK te klikken, de naam FOTO's meegegeven als naam die map. Vervolgens op VISTA-pc: \\192.168.1.6.\FOTO's gedrukt, vervolgens werd het al meteen geconnect, zonder ww en inlognaam te vragen.
Waar ik wel achter kwam in mijn 'zoektocht' is dat het delen van mappen op de C-Schijf wel gaat, maar vanaf mijn externe hdd dus niet. Misschien dat het jou daarom wel lukt?
DigiK-oz schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:49:
Je hebt de user GAST wel toegang gegeven tot de share, maar ook tot de eigenlijke map? En staat die user niet disabled? Andere mogelijkheid is om op alle PC's dezelfde user/password combinatie te gebruiken.

Dit aangenomen dat "simple file sharing" UIT staat (weet niet hoe het in Vista heet, maar in XP kun je het instellen in verkenner bij tools->folder options->view). En zorg dat je sharenaam niet op een $ eindigt, dat maakt het een "administrative share" en daar doet Vista moeilijker over dan zijn voorgangers.

Het feit dat je direkt een foutmelding krijgt bij connecten, en niet een login-schermpje, lijkt er op dat simple file sharing aanstaat en/of de share op een $ eindigt. Probeer anders op de bak waar je de connectie wilt maken "connect as different user" optie te gebruiken.
Ik heb GAST toegang gegeven via de machtiging zoals ik een paar posts terug uitgelegd heb. Ik weet overigens niet of die user wel of niet disabled is. Omdat ik de enigste ben op mijn eigen computer heb ik geen andere gebruikers. Op alle pc's dezelfde user/password combinatie is geen oplossing. Ik wil ook dat ik met andere pc's, die wel eens op mijn netwerk staan, bij mijn bestanden kan. Overal een user/password aanmaken lukt dan niet. Overigens, het zou toch ook zonder moeten kunnen?

Ik weet ook niet hoe je die 'simple file sharing' aan en uit kunt zetten in Vista. Ik kan het zo 123 in ieder geval niet vinden. De sharenaam eindigd zowieso niet op $. Heb overigens ook al verschillende sharenamen gebruikt, mocht niet baten.

Het blijft vreemd. De connectie is er wel, hij vind de map, maar vanaf een andere pc lukt het me niet om toegang te krijgen tot die map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-08 06:04

Hmail

Doet ook maar wat.

DigiK-oz schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:49:
Je hebt de user GAST wel toegang gegeven tot de share, maar ook tot de eigenlijke map? En staat die user niet disabled?
Ik denk dat dat het probleem is. Als het goed is zie je ook een tabblad 'Beveiliging' staan, daar stel je ook de rechten in. Anders heeft de gebruiker wel rechten op de share maar niet op de map.
Als die er niet bijstaat moet je ergens in de mapopties zijn als ik het goed heb. Kan het hier zo 1 2 3 niet terugvinden, onder XP was het in Explorer Extra->Mapopties->Tabblad Beeld (View), en daar stond "Use simple file sharing". Als je die uitzette kreeg je dat tabblad in de mapeigenschappen er bij.

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ik kan in mapopties komen. Maar vind nergens het tabblad beeld/view. Hooguit "Weergave", maar daar staat niets over bestandsdeling oid. Het dichtste wat in de buurt komt is "Wizard Delen Gebruiken (Aanbevolen)", helemaal onderin bij het tabblad 'Weergave'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-08 06:04

Hmail

Doet ook maar wat.

Ik vond weergave zo onlogisch, maar ik heb hier geen NL versie van XP of Vista bij de hand. Dan is het dus weergave.
Als ik het goed begrijp heb je de Wizard Delen Gebruiken uitgezet, maar zonder effect? Toevallig 1 van de Vista Home varianten? http://windowshelp.micros...c42-26ce3d2981981043.mspx (in het engels vind ik niks, nederlands is eerste link :X)
Ik meen me te herinneren dat als je de pc in de veilige modus start je dan wel het tabblad beveiliging hebt. Kijk even of dat lukt, en of het dan werkt :)

edit:
Ik zou zweren dat het me gelukt is om een map op een removable disk te sharen, maar het lukt me nu ook ineens niet :/

[ Voor 10% gewijzigd door Hmail op 06-01-2009 16:48 ]

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ExPlanE schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:34:
[...]

Waar ik wel achter kwam in mijn 'zoektocht' is dat het delen van mappen op de C-Schijf wel gaat, maar vanaf mijn externe hdd dus niet. Misschien dat het jou daarom wel lukt?

[...]

Ik heb GAST toegang gegeven via de machtiging zoals ik een paar posts terug uitgelegd heb. Ik weet overigens niet of die user wel of niet disabled is. Omdat ik de enigste ben op mijn eigen computer heb ik geen andere gebruikers. Op alle pc's dezelfde user/password combinatie is geen oplossing. Ik wil ook dat ik met andere pc's, die wel eens op mijn netwerk staan, bij mijn bestanden kan. Overal een user/password aanmaken lukt dan niet. Overigens, het zou toch ook zonder moeten kunnen?

Ik weet ook niet hoe je die 'simple file sharing' aan en uit kunt zetten in Vista. Ik kan het zo 123 in ieder geval niet vinden. De sharenaam eindigd zowieso niet op $. Heb overigens ook al verschillende sharenamen gebruikt, mocht niet baten.

Het blijft vreemd. De connectie is er wel, hij vind de map, maar vanaf een andere pc lukt het me niet om toegang te krijgen tot die map.
Daarom heb ik juist een map OP mijn externe HD geshared, en dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Soms zie je meer door old-skool commandline te gaan kijken:

net share /?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:42:
[...]

Daarom heb ik juist een map OP mijn externe HD geshared, en dat werkt
Vreemd genoeg werkt dat (ook) niet bij mij. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je hetgeen ALT-92 zegt even uitproberen, misschien dat VISTA die WEL pakt.

Ik doe het meestal ook gewoon met een commando, maar goed ik werk vaak in domeinen met andere users die ik dan moet gebruiken om de share te kunnen aanmaken, zo ook bijvoorbeeld hier:

net use Z:\ \\192.168.1.6\install$ /user:computertje\administrator /persistent:no

waarbij achter de \\ het ip-adres van de computer/server komt, daarna achter dat ip-adres een \ waarachter je de naam van de gesharede map zet (in mijn geval zoals hierboven FOTO's) óf meteen de harde schijf (wat me in jouw geval aannemelijker lijkt (dus bijv F$) gevolgd door een spatie en het domein of ip-adres van die andere computer/server, gevolgd door \administrator een spatie en dan /persistent:yes (en dan yes omdat je wilt dat de pc de volgende keer wéér de share gaat mappen).

Weet niet of dit zó voor jou werkt, want als het WEL meteen goedgaat dan volstaat ook dit (bij mij):

net use Z: \\192.168.1.6\FOTO's /persistent:yes

Het kan trouwens, maar dat weet ik niet helemaal zeker, want dit heb ik weleens meegemaakt, aan het feit liggen dat je partitie op je Externe HD verkeerd is aangemaakt. Hoeveel partities heb je? En hoe staan die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Ik heb laatst iets dergelijks meegemaakt met het delen van een printer. De oplossing? De netwerkverbinding op THUIS instellen i.p.v. OPENBAAR (of iets dergelijks, typ dit nu vanaf mijn N95).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Hier staat ook nog wat nuttige info wat betreft Vista file sharing:

Hardware Canucks: How to Share the Root of a Drive Under Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:43:
Het kan trouwens, maar dat weet ik niet helemaal zeker, want dit heb ik weleens meegemaakt, aan het feit liggen dat je partitie op je Externe HD verkeerd is aangemaakt. Hoeveel partities heb je? En hoe staan die?
Ik heb 1 grote partitie op mijn externe hdd. Gewoon standaard gelaten, heb hem alleen van FAT32 geformatteerd naar NTFS. Dat was overigens toen de hele schijf nog leeg was.
Poeh schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:37:
Ik heb laatst iets dergelijks meegemaakt met het delen van een printer. De oplossing? De netwerkverbinding op THUIS instellen i.p.v. OPENBAAR (of iets dergelijks, typ dit nu vanaf mijn N95).
In het netwerkcentrum kan je wel kiezen tussen Particulier en Openbaar netwerk. Mijn thuisnetwerk staat op particulier. Dat lijkt me ook het meest logisch
Wat hij doet is de machtiging "Iedereen" aanpassen. En gewoon alle machtigingen daaraan toevoegen. Het kan een uitkomst zijn om erachter te komen of het wel/niet aan de machtigingen ligt, maar het is nogal onlogisch om het zo te laten. Immers, je geeft dan ook machtigingen aan personen die helemaal niet bij mijn HDD hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McWolf82
Network Magic proberen?

Ik heb wat verhalen gelezen van mensen die het probleem daarmee hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En het kan zo eenvoudig zijn.

Als je gelijk Advanced Sharing gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bmTZZJ3Ei4UNBu6oSwTDRwqh/full.jpg

Kun je daarna via de standaard interface zoals je in XP gewend bent:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IRXnWyBIRiAkA5P6ZPXgxMmH/full.jpg

je sharenaam en de share rechten instellen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OzEG0KlRrjIqGI1ISZ6gz5jt/full.jpg

Of je gaat met commandline net share aan de gang:
net share gedeeldefolder=x:\folder /grant:everyone,full /cache:none

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 07-01-2009 20:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Als het zo eenvoudig was had ik het allang zelf voor elkaar gekregen. Heb in m'n startpost al uitgelegd dat het op die manier dus niet werkt:
ExPlanE schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:47:
Wat heb ik geprobeert:
In het scherm "Computer", op mijn eigen pc natuurlijk, vind ik mijn externe harde schijf die ik heb aangesloten. Vervolgens selecteer ik mijn HDD:
Rechtermuisknop -> Delen -> Geavanceerd delen -> Deze map delen aanvinken -> Sharenaam invullen -> Machtigingen -> Iedereen -> Lezen Toestaan (is standaard).
Vervolgens op Toepassen/OK gedrukt.
Blijkbaar staat er toch een instelling ergens niet goed dat hij de rest van het netwerk niet toelaat tot mijn externe HDD die gedeeld is via het Netwerk. Maar waar kan dat mee te maken hebben?
McWolf82 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:30:
Network Magic proberen?

Ik heb wat verhalen gelezen van mensen die het probleem daarmee hebben opgelost.
Eigenlijk is het toch te gek dat je een aparte app ervoor nodig hebt? Windows zou gewoon m'n HDD moeten kunnen delen. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ExPlanE schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:06:
Als het zo eenvoudig was had ik het allang zelf voor elkaar gekregen. Heb in m'n startpost al uitgelegd dat het op die manier dus niet werkt:

[...]

Blijkbaar staat er toch een instelling ergens niet goed dat hij de rest van het netwerk niet toelaat tot mijn externe HDD die gedeeld is via het Netwerk. Maar waar kan dat mee te maken hebben?

[...]

Eigenlijk is het toch te gek dat je een aparte app ervoor nodig hebt? Windows zou gewoon m'n HDD moeten kunnen delen. :s
Dit is toch niet normaal meer, mijn broertje kwam ook eens met zijn vista laptop afgelopen kerst we dachten eventjes foto's uit te wisselen etc. Nou dezelfde ellende als de TS na een paar uur ermee opgehouden want ik had geen zin de hele dag te verpesten met dit gezeik :( . Daarom voor mij never geen Vista wat een gedoe.
Nou zij zijn wij nog een beetje bekend met deze materie, maar denk eens aan die miljoenen (non tweakers) die een netbook/laptop aanschaffen met vista erop.... een grote bende ellende, met systemen die niet werken zoals het eigenlijk zou moeten.
Ik wens te TS veel succes, maar ik moest mijn ervaring even delen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja goed, ik weet niet hoe jullie je werkgroep/netwerk hebben ingesteld, maar heb nu thuis 4 apparaten in het netwerk hangen, 3 pc's met VISTA 2x business-N en 1x Ultimate, welke goed met elkaar kunnen connecten/sharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:40:
Nou ja goed, ik weet niet hoe jullie je werkgroep/netwerk hebben ingesteld, maar heb nu thuis 4 apparaten in het netwerk hangen, 3 pc's met VISTA 2x business-N en 1x Ultimate, welke goed met elkaar kunnen connecten/sharen.
Ja dat is allemaal van de vista familie, maar ik (en de TS) heb Xp proffesional, MCE, en een homeserver(2003), als ik echt een dag erin steek had ik er misschien wel uitgekomen maar zo zou het toch niet moeten zijn.
eventjes een folder sharen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:40:
Het Connecten/Sharen van bestanden in de openbare map is geen probleem. Had ik ook meteen voor elkaar en werkt ook gewoon goed. Het delen van een externe HDD bezorgt me heel wat meer kopzorgen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 06:46

taz10

Party Animal

ik heb hetzelfde vanaf 1 laptop naar een pc.
allebei vista, vanaf de laptop naar pc kan ik wel in gedeelde map komen en vanaf de pc in een andere gedeelde map op de laptop niet.
ik krijg dan het volgende schermpie.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verwoert/images/delen.jpg

Net als de TS alle mappen nagezien en machtigingen echter ik blijf die melding krijgen, hij ziet het wel maar kom er niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En je hebt ook gecontroleerd wat de NTFS permissies zijn?

Je Documents folder is default alleen toegankelijk voor je eigen userID, ook al heb je je Share permissies op Everyone Full Control staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Wat ik altijd doe als ik wat wil sharen:

1 maak een nieuw account aan (en die haal ik weg bij het inlogscherm door in het register te kloten)
http://www.vistax64.com/v...e-users-logon-screen.html

2 maak hem limited
3 gaan naar de properties van de map die ik wil delen,
4 ga naar advanced sharing
5 share this folder aanvinken
6 dan naar permissions
7 Zet er de users neer die de share mogen zien (dmv add en remove)
8 ik zet de permissies. Meestal alleen read allow en de rest op deny tenzij het me eigen account is.
9 druk op OK (3x)

op de andere pc, ga je naar network -> jouw pc -> username en wachtwoord van het 'share account' in typen -> en klaar is kees.

tis een beetje werk, maar zo kan je bepalen wie wat wel en wie wat niet ziet. Er zal wss ookwel een makkelijkere manier zijn maar deze werkt voor mij.

Hoop dat het duidelijk is en dat het voor jou werkt.

Succes

[ Voor 8% gewijzigd door Vesper64 op 14-01-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Bedankt vesper, ik zal het eens proberen ;). Blijf er overigens bij dat het een belachelijke manier is voor zoiets simpels. althans voor iets dat simpel zou moeten zijn. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:56
ExPlanE schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:18:
Bedankt vesper, ik zal het eens proberen ;). Blijf er overigens bij dat het een belachelijke manier is voor zoiets simpels. althans voor iets dat simpel zou moeten zijn. :p
Ik moest zelf de externe HDD ook delen en kreeg dit maar slecht voor elkaar. Ik wilde hem delen voor Windows Media Center (op dezelfde computer als de externe HDD stond), deze moest namelijk automatisch de map scannen maar ik kreeg dit maar niet goed voor elkaar (de precieze reden weet ik niet meer) als ik hem als schijf gescand liet worden.

Oplossing was om een map aan te maken in een vaste schijf en deze te koppelen aan de externe HDD (zo gauw de externe HDD wordt aangesloten laat hij in dat mapje dan zien hoe groot de schijf is, etc.). Dus ipv F:/Documents/ (ervan uitgaande dat F een externe schijf is) krijg je dan E:/Externe HDD/Documents (ervan uitgaande dat E een vaste schijf is).

Ik hoop dat dat voor jou werkt met netwerk, het is wellicht wat omslachtig maar hierdoor werkte het bij mij verder wel zonder problemen :*)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Owja, dat van Sp!tF!re wilde ik er ook nog bij typen, het mounten van een externe hdd, anders blijf je bezig met sharen zodra je je portable uitzet.
Verder is het ook niet voor niets Advanced sharing ;-) je kan ook de simple sharing wizard aanzetten en dan hoef je ook minder te doen, alleen kan je dan ook minder instellen.. Overigens zijn de 'moeilijkheden' ingebracht ter bescherming van onwetende gebruikers (in mijn gedachte was het vroeger makkelijker. correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Bedankt Spitfire. Je moet dus eigenlijk gewoon een snelkoppeling maken van je externe HDD en die plaatsen in een map op je vaste schijf?! En dan vervolgens die snelkoppeling delen, right?

@Vesper: ik kan niets anders dan advanced sharing. Het knopje 'delen' staat 'uit', is grijs zegmaar. Daar kan ik niet op klikken. Heb dus weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Ow dat is heel simpel aan te zetten.

1) ga naar de verkenner of mijn computer
2) dan naar het eerste uitschuif menu'tje onder de 'vooruit' en 'terug' knoppen, bij mij heet het 'organize' maar ik heb de engelse versie.
3) dan naar wat in het engels 'folder and search options' heet.
4) naar het 2e tablad 'view' scroll je iets naar beneden en daar staat dan Use Sharing Wizard (Recommended)
5) check the box and you're done! :*)

hier kan je trouwens ook van alles en nog wat instellen ;)

edit: dit is overigens al zo oud als XP
edit2: mounten doe je zo: portable aanzetten -> start, compmgmt.msc -> onder storage naar disk management -> daar zie je alle opslag media staan, selecteer de portable -> rechtermuisknop, change drive letter and path -> add -> mount in the following empty NTFS folder, kies waar je het wil mounten. -> sluit de boel ga via de verkenner naar de map toe en doe dan de share options

[ Voor 34% gewijzigd door Vesper64 op 15-01-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Vesper64 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:06:
Ow dat is heel simpel aan te zetten.

1) ga naar de verkenner of mijn computer
2) dan naar het eerste uitschuif menu'tje onder de 'vooruit' en 'terug' knoppen, bij mij heet het 'organize' maar ik heb de engelse versie.
3) dan naar wat in het engels 'folder and search options' heet.
4) naar het 2e tablad 'view' scroll je iets naar beneden en daar staat dan Use Sharing Wizard (Recommended)
5) check the box and you're done! :*)
Zoals ik eerder ook al postte: het staat aan. Volgens mij is dit standaard, heb er iig nooit wat mee gedaan. Maar dat simpele delen is alsnog 'grijs'. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ExPlanE schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 09:55:
Bedankt Spitfire. Je moet dus eigenlijk gewoon een snelkoppeling maken van je externe HDD en die plaatsen in een map op je vaste schijf?! En dan vervolgens die snelkoppeling delen, right?
Dat werkt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Zoals ik eerder ook al postte: het staat aan. Volgens mij is dit standaard, heb er iig nooit wat mee gedaan. Maar dat simpele delen is alsnog 'grijs'. :P
oowja :P even vergeten te zeggen dat dat alleen voor folders geld en niet voor complete partities.
Voor mounted partities in een folder zou je het even zelf moeten checken.. maar met sharing wizard kan je direct rechtermuisknop -> share doen. (kan het niet met de wizard om wat voor reden ook gaat ie naar het tabblad voor advanced sharing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb de topicstarter nog steeds niet zien posten wat de NTFS rechten zijn op die schijf trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:04:
Ik heb de topicstarter nog steeds niet zien posten wat de NTFS rechten zijn op die schijf trouwens :)
Excuus daarvoor. Waar/hoe kan ik ze vinden? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

als je het tabblad 'Security' uit het voorbeeld pakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bmTZZJ3Ei4UNBu6oSwTDRwqh/full.jpg

Eventueel vanuit veilige modus, Home edities verbergen dat standaard geloof ik.
Een alternatief is icacls:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Icacls C:\

---

C:\ INGEBOUWD\Administrators:(F)
    INGEBOUWD\Administrators:(OI)(CI)(IO)(F)
    NT AUTHORITY\SYSTEM:(F)
    NT AUTHORITY\SYSTEM:(OI)(CI)(IO)(F)
    MAKER EIGENAAR:(OI)(CI)(IO)(F)
    Iedereen:(RX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Onder tabblad 'Beveiliging' staat bij mij:
- Geverifieerde gebruikers
- SYSTEEM
- Administrators (PCNaam\Administrators)
- Gebruikers (PCNaam\Gebruikers)

Heb overigens het delen op dit moment uit staan, omdat het me nog niet gelukt was.

Edit:
Het is me gelukt hoor! Eureka _/-\o_ :+ . Hoe ik het werkend heb gekregen:
- Geavanceerd delen instellen, daarbij dus een sharenaam invullen.
- Vervolgens op de ExterneHDD rechtermuisknop -> Eigenschappen
- Tabblad beveiliging -> "Bewerken" -> "Toevoegen"
- Objectnaam invullen: "NETWERK" (Voor de zekerheid even laten controleren)
- OK (Als het goed is gaat hij nu de machtiging van de hele HDD controleren/veranderen)

Kortom: machtiging instellen via 'geavanceerd delen' werkt niet. Je moet naar het tabblad beveiliging, en daar een machtiging voor het netwerk toevoegen.

[ Voor 55% gewijzigd door ExPlanE op 17-01-2009 12:36 . Reden: Gelukt! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hier bovenstaande oplossing werkt heb de oplossing iets aangepast om het duidelijker te maken.

- Geavanceerd delen instellen, daarbij dus een sharenaam invullen.
- Vervolgens op de ExterneHDD rechtermuisknop -> Eigenschappen
- Tabblad beveiliging -> "Bewerken" -> "Toevoegen"
- Objectnaam invullen: "NETWERK" (Voor de zekerheid even laten controleren) deze kan je vinden door op de knop 'nu zoeken' te drukken. Dan zie je een lijst met Naam (RDN) en daar staat netwerk tussen.
- OK (Als het goed is gaat hij nu de machtiging van de hele HDD controleren/veranderen)
Pagina: 1