Toon posts:

P5b deluxe pci-e x1 zelfs op default

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel beschrijft heb ik dus een P5b-deluxe, is altijd overgeklokt geweest. Maar sinds een tijd merkte ik lag in men games en blijkbaar stond men pci-e op x1 ipv x16.
Normaal betekent dit dat je overklok niet stabiel is of ergens te veel of te weinig volt, maar na heel wat getweak krijg ik het toch niet in orde.
Dus revert ik de bios terug tot default, blijkt: staat die nog steeds op x1 (en nee die ene setting in bios die forced om maar tegen x1 te werken staat af)

Enig idee?

ati 3850
P5b deluxe
e6300 @ 3.2 ghz
2gb g.skill 800mhz loopt op 1150mhz 5-4-4-4 (maar ook op default zelfde probleem met pci e)

merci!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Kan het zijn dat je je videokaart wellicht in het tweede PCIe slot hebt zitten ipv van het eerste?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Batterijtje leeg?

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:29:
Kan het zijn dat je je videokaart wellicht in het tweede PCIe slot hebt zitten ipv van het eerste?
Nee en het heeft altijd op x16 gewerkt daarvoor.
+ men andere pci-e is een x4 hab ik reeds getest en daar werkt ie op x4 op...
Van men mobo? Waarom zou dat kwaad kunnen? En hoe test ik dit?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Geen flauw idee waarom een leeg batterijtje dit probleem zou kunnen veroorzaken plus het feit dat het om een relatief nieuw moederbord gaat, maar goed.

Een lege batterij is te controleren door de stroom van je pc af te halen, te proberen op te starten, even te wachten, stroom aansluiten en dan voor het echt opstarten. Is je bios alle instellingen kwijt, dan is de batterij leeg.

Maar dat gebeurd meestal bij oudere moederborden waarvan vaak de stroom af is geweest.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

In de BIOS van mijn P5B-E staat een optie: "Force PEG to x1" (enable/disable).. Kijk eens na?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2009 22:04 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Installeer de Intel chipsetdrivers opnieuw?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:02:
In de BIOS van mijn P5B-E staat een optie: "Force PEG to x1" (enable/disable).. Kijk eens na?
Staat op disabled als ik tenminste de startpost van de TS moet geloven.

Ik heb hetzelfde MB en Everest geeft aan
PCI-E 1.0 x16 port #2 Bezet @ x16 (ATI Radeon X1950 XT (R580) Video Adapter)

De rest heb ik op de North Brdige niet in gebruik.

De South Bridge op dit MB kan volgens mij geen 16x aan.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
idd dat staat dus disabled en loopt dus normaal op x16, sou toch moeten.

Batterij is niet leeg want ik verlies mijn settings niet.

Eh het heeft jaren perfect gewerkt op x16, ik heb mijn overclock verhoogt en toen is het begonnen.
Maar zoals ik al zei, nadat ik alles zelfs terug op default zette, blijft het probleem bestaan :s.

Dus in andere woorden de SB die geen x16 aan kan lijkt me nogal sterk...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2009 23:15 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

OK, maar met wat/hoe heb je gekeken.

Het kan ook zijn dat de OC de boel heeft gemold natuurlijk.

Ik heb het zojuist snel geprobeerd, maar met mijn E6600 haal ik krap de 3000 en daarboven slaat de boel vast. Neem aan dat je versie 1223 voor het BIOS gebruikt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
nope versie 10 maar die heeft het 2jaar met overclock perfect gedaan :)

Ik kijk met cpuz en ook met everest gekeken en het is zeker zo, want het is sinds ik lag krijg in games waar ik het vroeger ni in kreeg dat ik ben gaan kijken.

Tja hopelijk is het ni beschadigd, maar had alles met orthos wel mooi getest en liep vlot en geen hoge temps, elk blokje heeft ook een fan er op...

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Nieuwste (beta) BIOS is v1236; al eens geprobeerd de BIOS te flashen en daarna de defaults te laden ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
zal ik doen dan, maar verklaart nog altijd niet veel moest het werken. Aangezien het 2jaar perfect gewerkt heeft...

Verwijderd

Dit is toch wel tientallen keren voorbij gekomen. Toen de P5B en de Core 2 Duo net nieuw was.
Oplossing is het verhogen van het voltage van de Northbridge en/of verhogen van de PCIe frequentie. (dit moet je niet verder dan 115 of zo doen, hoe dichter bij de 100 hoe beter. ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 11:39:
Dit is toch wel tientallen keren voorbij gekomen. Toen de P5B en de Core 2 Duo net nieuw was.
Oplossing is het verhogen van het voltage van de Northbridge en/of verhogen van de PCIe frequentie. (dit moet je niet verder dan 115 of zo doen, hoe dichter bij de 100 hoe beter. ;) )
al lang allemaal geprobeerd... :s

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, heb het in orde gekregen.
Heb men ram vertraagt en presto!
Verklaart nog steeds niet waarom ie op default ineens ook niet meer op x16 wilt werken (nog steeds niet) maar bij deze dan, bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 11:52:
[...]

al lang allemaal geprobeerd... :s
Staat volgens mij nergens. ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dus dat stond nog steeds niet op default.... tja.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op maandag 05 januari 2009 @ 16:47:
[...]

Dus dat stond nog steeds niet op default.... tja.
jawel...
ALs ik zeg alles default, dan is dat ook zo. Maar aangezien dit niet hielp, had ik men overclock er reeds terug opgezet.
De x16 werkt nog steeds niet met de volledige bios op default. Maar met men overclock maar alleen de ram wat trager wel.
Begrijp het zelf niet goed, maar ja :)

Verwijderd

Topicstarter
slotje? :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nee, topics blijven open voor het geval iemand met hezetlfde probleem zit e.d.

ARME AOW’er

Pagina: 1