Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloeibare perslucht over m'n keyboard/laptop gemorst. Erg?

Pagina: 1
Acties:

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn keyboard (in een laptop) schoongeblazen met een busje perslucht, maar na wat heen en weer blazen kwam er opeens een lading vloeibaar gas uit dat nog niet verdampt was. Dit kwam in het keyboard terecht }:O en ging gepaard met veel enge geluiden (veel gesis, gevolgd door iets dat klonk alsof het halve keyboard oploste in een chemische oplossing met gruwelijke uitwerking).

Ik heb net al een tijdje gezocht op internet maar er lijkt maar weinig te vinden zijn over dit onderwerp (wat ik vreemd vind, al heb ik als leek op dit gebied misschien niet helemaal de juiste zoektermen gebruikt).

Wanneer je normaal met water oid over het keyboard van een laptop morst kan je hem na een dagje wachten en wat schoonmaken meestal wel weer gebruiken, maar is dat met deze vloeibare gassen ook het geval? Moet ik me uberhaupt zorgen maken nadat ik al die geluiden heb gehoord?

Ik heb hem nog niet aan durven zetten.

Dat zit wel Schnorr.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik ken het fenomeen inderdaad, als je die busjes op de kop ofzo houd dan komt er vloeistof uit 8)7

Ik weet niet wat voor gas er precies in die busjes zit, maar volgens mij verdampt het zo weer.

Die rare geluiden kan komen omdat het spul wat in die busjes zit ijskoud is als het eruitkomt, en daardoor heb je waarschijnlijk wat dingen (tijdelijk) bevroren.

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2009 17:20 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Doe eens wat van dat vloeibare gas (in dit geval persluchtachtig dacht ik) eens op een stuk plastic waar het geen schade kan doen en kijk waar het gesis etc. vandaan komt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maak je niet druk, het gesis komt omdat de vloeistof spontaan gaat koken, het duurt een tijdje omdat hij de energie om te koken in de vorm van warmte uit het toetsenbord haald.

het word alleen koud

Iperf

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wanneer je normaal met water oid over het keyboard van een laptop morst kan je hem na een dagje wachten en wat schoonmaken meestal wel weer gebruiken, maar is dat met deze vloeibare gassen ook het geval? Moet ik me uberhaupt zorgen maken nadat ik al die geluiden heb gehoord?
Vloeibare gassen? :P

De vloeistoffen zijn allang weer tot gast verdampt, en je kunt gewoon verder werken.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Spul is allang verdampt en als het schade doet (spanningen tussen materialen door verschillen in temperatuur en uitzettingscoefficient) is dat al gebeurd. Verder wellicht wat condens, maar dat is met dit weer niet zo'n drama.

Geef alles even (kort) de tijd om weer op temperatuur te komen/ op te drogen en zet de boel weer aan.

Zoef

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

meestal is dat één of andere brandbare vluchtige organische verbinding. Die dingen zijn als het goed is ontworpen om niet al te veel corrosie te veroorzaken. Het is natuurlijk wel koud enzo, dus als je pech hebt is er ergens een breukje ontstaan in een van de geleiderbaantjes op de print bijvoorbeeld. Wat voor soort spul zit er in eigenlijk? (staat op de verpakking)

In ieder geval is het spul waarschijnlijk in no-time verdampt dus erg lang heeft het niet in je keyboard gezeten denk ik :)
Je kan het altijd nog op een oud pc-tje proberen of 'ie het nog doet.

hehe ;) vier mensen, hetzelfde antwoord :P

[ Voor 5% gewijzigd door GemengdeDrop op 04-01-2009 17:27 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

Het is niet brandbaar of giftig, het is compleet inert.

Dat gesis is gewoon de vloeistof die kookt en verdampt. :)

[ Voor 36% gewijzigd door mace op 04-01-2009 17:27 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 13:22
Boudewijn schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:24:
[...]

Vloeibare gassen? :P

De vloeistoffen zijn allang weer tot gast verdampt, en je kunt gewoon verder werken.
Kreeg komisch beeld voor me wil je net typen springen de toetsen je om de oren:-)

Als je niet meer dat witte spul ziet van bevriezing kun je gewoon weer het apparaat gebruiken. Vaak wacht ik wel eerst 10 min voor de zekerheid.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een kennis van mij was zijn computer aan het uitblazen met perslucht toen ik erbij stond en ondanks dat ik hem had gewaarschuwd voor het ondersteboven houden van de bus deed hij het toch. Hij heeft toen een hele lading op zijn moederbord laten terecht komen maar dat verdampte vrijwel onmiddellijk terug. Wel even alles rustig op kamertemperatuur laten komen en het werkte gewoon.

Verwijderd

normaalgezien kan dit geen kwaad, zeker bij electronica niet. In labo's wordt vaak een ijskoude (-50°C) vloeistof gebruikt om fouten in condensatoren of printplaten op te sporen.

Voor plastics is dan weer wat minder gezond, deze worden tijdelijk wat brozer bij bevriezing, maar aangezien het volume en de tijd waarschijnlijk niet zo groot waren hoef je je geen zorgen te maken.

• Stukfruit
  • Niet online
Dank voor alle (supersnelle) reacties :)

Het gas verdampte inderdaad erg snel, dat klopt. Het voelde allemaal uiteraard ook erg koud aan. Maar goed, zelfs met spontane verdamping ben ik toch graag voorzichtig en wil ik eerst zekerheid voordat ik in paniek domme dingen ga proberen.

Ik heb het busje trouwens zo recht mogelijk gehouden, en zeker niet op kop :)

@GemengdeDrop:

Omdat m'n lamp ook spontaan kapot ging (geen idee of het iets met het gas te maken heeft :+) kan ik even niet goed lezen wat er op de bus staat, maar het gaat om deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.jaguarcompsys.ie/images/4274.jpg

@Boudewijn:

Haha! Uhm, pardon.. vloeibaar gas is inderdaad best wel een domme opmerking :$
Zou een moderator misschien zo vriendelijk kunnen zijn om me van het vloeibare gas in de topictitel af te helpen? :$ :+

[ Voor 14% gewijzigd door Stukfruit op 04-01-2009 17:56 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als alles weg is kun je gewoon verder hoor :).
En 'domme' opmerkingen maken we allemaal wel vaker.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Alzo, propaan, butaan. zegmaar aansteker gas :)
niks aan de hand lijkt me. Kan alleen zijn dat vanwege de koude er inderdaad iets broos is geworden.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-10 20:50
het spul kan zo ver ik weet ook geen kwaad, heb het ook wel eens op een draaiend mobo gespoten. Je kan er ook leuk je cpu met koelen(waren wel 5 bussen maar goed >:) )

Jouw naam in onder mijn Post

• Stukfruit
  • Niet online
Hij draait weer, helemaal zonder problemen :) bedankt voor de reacties!

Dat zit wel Schnorr.

Pagina: 1