Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 10:24
Als bezitter van een Panasonic LX3 wil ik graag wat meer met mijn camera doen. Een DSLR was te groot vandaar de keuze voor deze compact camera. Op Ebay zijn voor erg lage bedragen lenzen te koop voor de LX3, 0.25X Fisheye lenzen voor 35 euro/ 0.45X groothoek lenzen voor 9 euro . Orgineel kost een Panasonic groothoek lens 199 euro.

Zullen deze lenzen het geld waard zijn? Een fisheye voor 35 euro zal vast vreemde vervormingen aan de randen hebben en de groothoek lens laat weinig heel van rechte lijnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
Een fisheye heeft altijd 'last' van vervorming. :) En verder krijg je waar je voor betaald: een goedkoop stuk glas met een metalen ring eraan.
Misschien leuk voor een paar keer, en dan is het waarschijnlijk zijn geld wel waard.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Huh?
Ik wist helemaal niet dat je een lens op de LX3 kon zetten. Ik dacht dat dat allen op dslr cameras kon (ben dan ook een leek).
Ik ben ook aan het kijken naar camera's (zie esben in "Welke digitale camera tussen de 250 en 5...")
en de enige reden dat ik de LX3 niet neem is dat die zo weinig zoom heeft.
Bestaat er een betere zoom die op de LX3 Past en is dat duur?

Bedankt,
Esben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 13:39
Bij veel camera's kan je een voorzetlensje erop zetten. Ik had er een van hama voor mijn compact. Daar kwamen nog redelijk goede resultaten uit. verwacht geen grootse kwaliteit, maar 't zijn wel leuke dingen om wat met te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
Zeker voor deze prijzen zijn het dingen om mee te spelen, even oefenen voor de toekomst. Ik zal later een DSLR erbij nemen, nu nog niet omdat ik zo mobiel mogelijk wil blijven en als ik serieuzer word met fotograferen zal het er toch een keer van moeten komen.

@Esben
Eerst dacht ik ook het lastig zou worden met zo weinig zoom. Nu ik mijn camera bijna een maand heb merk ik dat ik de zoom niet mis, en heel erg blij ben met de groothoek lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Panasonic zal vast flink winst maken op hun eigen lens van €199,- maar bij een lens die 20x goedkoper is ben ik bang dat je wel behoorlijk op de kwaliteit moet inleveren.

Maar, voor €9,- zou ik zeggen: probeer het gewoon eens uit :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Natuurlijk zal het niet even goed zijn als de originele.
De vraag is natuurlijk: als je het op postkaartformaat of zo afdrukt, zal het er dan goed uitzien of slecht?
En niet vergeten dat het €9 maal 2 is gezien de verzendkosten.

@Taarmen: Ben je zeker dat je niet precies het omgekeerde zou zeggen als de LX3 veel zoom had maar geen wide angle?
Enne: als je besluit de fisheye en/of de breedhoeklens te kopen, laat je het resultaat dan ff zien op tweakers?
Hoe bevalt die functie om toch extra in te zoomen?
The Extra Optical Zoom function* uses the center part of the CCD to extend 2.5x optical zoom ratio (35mm equivalent: 60mm) to powerful 4.5x zoom (35mm equivalent: 108mm) at a resolution of 3-megapixel or less. Adding the Extra Optical Zoom to the 4x digital zoom** extends the total zooming power to a maximum of 17.9x (35mm equivalent: 430mm).

*In the U.S.A. market, the Extra Optical Zoom is called the Extended Optical Zoom.
**As digital magnification increases, resolution significantly decreases.
Die 17.9 keer zoom is natuurlijk onzin maar hoe bevalt die (vreemde) functie om extra in te zoomen? Is dat beter dan op volledige resolutie en 2.5 keer ingezoomd een foto te nemen en dan een deel van op de computer digitaal in zoomen?

Ik veronderstel dus dat er geen lens is waarmee je extra kan inzoomen?

Esben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Er zijn wel televoorzetlenzen. Het probleem daarvan is dat je dan wel serieus wat inboet aan maximum aperture, waardoor je dus sowieso met langere sluitertijden zit, wat je bij meer tele net niet wil hebben. Aan de andere kant heeft de lx3 al een aardig grote aperture, dus die kan in principe wel wat hebben. Op postkaartformaat gok ik dat je best wel goede afdrukken zal krijgen, op wat (soms heel wat) barreldistortion na.
De lx3 heeft inderdaad een (erg) grote hoek, maar wel slechts een 60mm (equivalente) zoom.

[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 04-01-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Indien hij op een tripod zit is de langere sluitertijd niet zo een probleem.
Die winkel verkoopt inderdaad ook zoomlenzen:
2X: http://cgi.ebay.nl/52mm-2...2QQtcZphotoQQcmdZViewItem
3X: http://cgi.ebay.nl/Profes...2QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Hoe moet ik dat nou interpreteren? Krijg ik met die laatste lens 2.5 maal 3 = 7.5 zoom of 2.5 + 3 = 5.5 zoom?
Hij verkoopt ook een heel pack met spullen (jammergenoeg met de 2X lens nt de 3X): http://cgi.ebay.nl/TELE-W...0QQtcZphotoQQcmdZViewItem

De vraag blijft natuurlijk wat de kwaliteit daarvan is. Zou de LX3 met zo een ding erop betere plaatjes schieten dan een camera van de Aldi of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
De prijzen van deze lenzen zijn laag en van onbekende fabrikanten maar als je kijkt naar goedkope DSLR lenzen daar zit ook nog mechanica in en deze zijn puur plastic/ijzer omhulsen en glas.

@Esben
Er komt een soort koker op je huidige lens een waar in je eigen lens nog kan in en uitzoomen. Dus je moet je "eigen" zoom keer de opzet zoom doen. bijv. 2.5*3=7.5maal zoom.

Zelf heb ik het digitaal inzoomen door een kleinere resolutie te gebruiken nog niet gebruikt. Voor mijn idee kan je dan net zo goed je eigen foto croppen, maar als je dat niet wil werkt het goed.

En weet zeker dat ik erg blij met de groothoek ben ipv van een tele bereik. Met oud en nieuw had ik veel foto's gemaakt, voornamelijk binnen en toen kreeg ik bijna de hele kamer op de foto, ik had zelf graag nog wat meer groothoek gehad maar, maar dat is op compacts zonder opzet stukken niet mogelijk. Maar wat wil je graag fotograferen of kijk naar je huidige foto's. Heb je veel gebruik gemaakt van je zoom? Want als je veel zoomt dan is dit geen camera voor jou (hoewel je altijd een stapje naar voor kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Taarmen schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:02:
@Esben
Er komt een soort koker op je huidige lens een waar in je eigen lens nog kan in en uitzoomen. Dus je moet je "eigen" zoom keer de opzet zoom doen. bijv. 2.5*3=7.5maal zoom.
Neen, het aantal keer zoom blijft compleet gelijk, hoeveel opzet stukken je er ook op zet. Stel dat de camera lens van 30mm tot 120mm gaat, dat is 4x zoom. Zet je er een opzet stuk op die 2maal vergroot, dat wordt het bereik 60mm tot 240mm. Dat is nogsteeds 4x zoom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ik volg niet helemaal.
De camera kan 24mm-60mm (dus 2.5 zoom) en op ebay er cameralensen van 2x; 2.5x en 3x te vinden.
Kan je daarmee uitleggen hoeveel zoom je dan bekomt?
Er zijn trouwens anderen die betwiifel dat bvb de 2x zoom echt 2x zoom is, ze beweren dat het eigenlijk wortel(2) zoom is dus 1.414x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

esben: het bereik krijgt andere begin- en eindpunten, maar het verandert niet qua afstand.

m.a.w.: het zoombereik blijft hetzelfde (4x) maar omdat het ergens andere begint zal je verder in kunnen zoomen. (zie ook baquelappe's post)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergo, de LX3 krijgt bij gebruik van een 3x converter van 72mm-180 mm (24x3 - 60x3). Kortom het aantal keer zoom blijft hetzelfde (180/72=2.5), maar de brandpunten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ah fantastisch, nu begrijp ik het.
Maar gezien je dat ding erop en eraf kunt halen heb je een bereik van 24mm-180mm = 7.5 zoom.

@Taarmen: nee ik heb niet veel gebruik gemaakt van mijn zoom maar de reden daarvoor is dat de kwaliteit dna verschrikkelijk slecht werd (Aldi camera...). Weet je al of je die groothoeklens en fisheye gaat bestellen via Ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
esben schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:35:
Maar gezien je dat ding erop en eraf kunt halen heb je een bereik van 24mm-180mm = 7.5 zoom.

@Taarmen: nee ik heb niet veel gebruik gemaakt van mijn zoom maar de reden daarvoor is dat de kwaliteit dna verschrikkelijk slecht werd (Aldi camera...). Weet je al of je die groothoeklens en fisheye gaat bestellen via Ebay?
Je hebt dan wel een gat tussen 60 en 72 bij het gebruik van een 3x. Ik zou dan voor een 2.5 gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
esben schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:35:
Dat is waar, alleen weet ik niet of het verstandig is om vaak te wisselen. Ik heb geen idee hoe het schroefdraad kwalitatief is. De filters op m'n lenzen hebben flinterdun draad, en willen ook niet altijd even makkelijk op de lens geschroeft worden. En dan zijn het nog dure filters.

Als de waaibomenebayopzetstukkenvoordeLX3 ook dat zelfde dunne draad hebben vrees ik dat ze geen lang leven hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
Ik heb zojuist de 0.25X fisheye gekocht voor 46euro, mede mogelijk gemaakt door de goedkope pond. (Batterijen voor de LX3 zijn nu ook voor 6 euro de stuk te koop waarmee ik met mijn lcd op zijn helderst ongeveer 70 minuten op 720P kan filmen)
Als de lens binnen heb zal ik wat foto's en ervaringen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Taarmen schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:05:
Ik heb zojuist de 0.25X fisheye gekocht voor 46euro, mede mogelijk gemaakt door de goedkope pond. (Batterijen voor de LX3 zijn nu ook voor 6 euro de stuk te koop waarmee ik met mijn lcd op zijn helderst ongeveer 70 minuten op 720P kan filmen)
Als de lens binnen heb zal ik wat foto's en ervaringen posten.
Proficiat!
Ik veronderstel dat het deze is?
Ik weet niks van fisheye's, ik veronderstel dat je zo een foto als linksonder maakt en dat je die via de computer bewerkt om de foto rechtsonder te bekomen?
Zijn de bovenste 2 foto's genomen met de LX3 een beetje ingezoomd of zo dat je minder van de adapter ziet?
Afbeeldingslocatie: http://dcam.dc-accessories.com/025x_sample_1.jpg

Heb je ergens gehoord dat deze wel goeie kwaliteit zijn of niet?
Beetje vreemd dat ze die foto's erop zetten maar dan niet een linkje naar de foto's in volledige kwaliteit zodat je ze goed kan bestuderen.

Wat is eigenlijk het grote voordeel van een fisheye boven verschillende foto's nemen en die met bvb ulead cool 360 samen te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
@Esben,
Ja die lens heb ik gekocht. Ik heb verder geen informatie erover gevonden. Door de prijs denk ik dat het wel redelijke beelden op gaat leveren.
Ik ben bang dat het zwart op die foto's de tube is waar de fisheye lens op aanzit gesloten. Maar als je met een LX3 op 24mm is de lens het verst uitgeschoven en zal je denk ik niks van de tube zien.
De kans dat er gecropt moet worden is denk ik wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Taarmen schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:05:
...Batterijen voor de LX3 zijn nu ook voor 6 euro de stuk te koop waarmee ik met mijn lcd op zijn helderst ongeveer 70 minuten op 720P kan filmen
Via Ebay heb ik er ook voor die prijs gevonden ja, maar vertrouw je dat? Als die kapot gaan in je camera heb je brute pech...
Via de website waar ik de LX3 ga bestellen kan ik een extra batterij krijgen voor €15 (ook geen echte maar hopelijk toch betrouwbaarder)

Ik heb dit gevonden:
http://phooeypics.wordpre...ye-lens-for-my-lumix-lx3/
Foto's van een LX3 met fisheye.
Was duurder dan degene die jij had gekocht.
Ik weet niks van fisheyes dus vraag ik me af of dat de normale kwaliteit voor een foto met fisheye is?

Het schijnt dat het niet echt uitmaakt welke class 6 SD(HC) kaart je gebruikt voor de LX3: HD video werkt dan zonder problemen en de continuous burst (aan 1.9fps) wordt toch veel langzamer zodra de buffer vol zit ongeacht of je er een sandisk extreme III in hebt zitten of een goedkope class 6.
Ervaar jij hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Die foto's vind ik toch wel extreem soft. Mijn hamaconvertertje van €55 deed toch wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
Zoutvat schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:32:
Die foto's vind ik toch wel extreem soft. Mijn hamaconvertertje van €55 deed toch wel een stuk beter.
Zal je een link met de specs van je hamaconverter en fisheye kunnen posten?

@Esben
Ik heb de goedkoopste accu's van Ebay uit Engeland met doosje gekocht en deze van O+ DealExtreme O+ ik heb 2 van elk en na een keer opladen kon ik met alle accu's incl orginele 70 minuten van 720p video op nemen met lcd op de felste stand.

Zelf heb ik een goedkope class 6 sharkoon 8g kaart van €12.5 en deze limiteerd mijn camera niet. In Burst kan ik blijven schieten en met een 2 jaar oud 2gb (snelheden onbekend) word de camera sloom nadat de buffer is vol geschoten.

Zal een LX3 topic geen idee zijn? Of zal er te weinig belangstelling naar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Als je dat nou iets eerder had kunne laten weten ;)

Heb paar uur geleden via Dealextreme volgende producten besteld voor de camera:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2217
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8247
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6842
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2332
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2341

De Joby achtige tripod kan het gewicht misschien niet aan maar dan geef ik die weg en neem ik de grotere variant:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2331
En moest die niet lukken is er nog een grotere variant.

Ik had al gezocht op "LX3" in Dealextreme maar niks gevonden. LX3 staat (nog) niet op die lijst alszijnde compatibel.
Dus die batterij bevalt je goed? Hij gaat niet veel minder lang mee dan het origineel?

Zijn er nog dingen die je via dealextreme hebt besteld voor de LX3?

Een aparte topic voor de LX3? Hangt er een beetje vanaf hoeveel mensen hier dat apparaat hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
esben schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:42:
De Joby achtige tripod kan het gewicht misschien niet aan maar dan geef ik die weg en neem ik de grotere variant:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2331
En moest die niet lukken is er nog een grotere variant.

Ik had al gezocht op "LX3" in Dealextreme maar niks gevonden. LX3 staat (nog) niet op die lijst alszijnde compatibel.
Dus die batterij bevalt je goed? Hij gaat niet veel minder lang mee dan het origineel?
Ik heb de originele kleine gorilla pod en ik geen verschillen vinden behalve de prijs, ik heb er 16e euro voor betaald. Mijn camera kan hier 2 dagen op staan zonder te verzakken (langer niet getest). Zelf heb ik ook de 6 lensdoekjes gekocht, werken goed en ga ook maar de "deerskin" lap en de waterpas bestellen, gelukkig geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ik heb gespeeld met de originele Joby Gorillapod in de mediamarkt (€25 of zo in België) en die was stevig genoeg, maar de nepversie is minder stroef normaalgezien.
Die waterpas lijkt me wel leuk, vraag me wel af waarom die op alle foto's gloeit.
De batterij op dealextreme zou 1000mAh zijn (originele is 1150mAh). Lijkt dat jou te kloppen? Want bij dat soort nepbatterijen loop je het risico dat ze maar een vierde zijn van wat ze beweren.
Heb je nog andere handige dingen voor de camera bij dealextreme (of andere internetwinkel) besteld?

[ Voor 11% gewijzigd door quizzical op 09-01-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Taarmen schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:16:
[...]

Zal je een link met de specs van je hamaconverter en fisheye kunnen posten?

@Esben
Ik heb de goedkoopste accu's van Ebay uit Engeland met doosje gekocht en deze van O+ DealExtreme O+ ik heb 2 van elk en na een keer opladen kon ik met alle accu's incl orginele 70 minuten van 720p video op nemen met lcd op de felste stand.

Zelf heb ik een goedkope class 6 sharkoon 8g kaart van €12.5 en deze limiteerd mijn camera niet. In Burst kan ik blijven schieten en met een 2 jaar oud 2gb (snelheden onbekend) word de camera sloom nadat de buffer is vol geschoten.

Zal een LX3 topic geen idee zijn? Of zal er te weinig belangstelling naar zijn?
Nope sorry, ik ben hem helaas kwijt geraakt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Heb je de fisheye ondertussen al?
Pagina: 1