• cyulater
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-04-2025
Ik heb een asus p5b moederbord met een intel e6700 cpu.
Nu heb ik er 4x A-Data 2gb ddr2/800 ingeduwd maar als ik kijk met cpu-z en pc wizard dan draait het geheugen maar op 400 ipv 800mhz.
De bios is helemaal geupdate en ik heb vista 64 draaien.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

DDR2-800 draait op 400MHz. Alleen aangezien het DDR-geheugen is, komt er twee keer zoveel data per kloktik. Zie ook de RAM FAQ. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zoals _the_crow_ al aanhaalt klopt het gewoon als het op 400MHz draait (let op, geen mhz :)). Controleer de settings even in de bios, waarschijnlijk kun je niet eens 800MHz instellen.

• cyulater
Ok bedankt dacht al dat ik een miskoop had gedaan.
In de bios kun je wel 800Mhz instellen dat had ik ook gedaan dacht misschien ligt het daaran maar dat veranderde niks maar dat zal ik dan maar terug zetten op auto.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar start het ding dan wel als je het op 800MHz instelt?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:46

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het verschilt per moederbordbakker of ze de "echte" MHz'en of de "DDR" snelheden gebruiken. Mijn Asrock zet er wel echte MHZ'en neer, Asus doet dat niet.

Hier stond een dode link.

• cyulater
Ja hij start wel gewoon, mag dat niet dan of heb ik het geheugen nu een beetje overclocked ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nou, als het 400MHz geheugen is en je draait het op 800MHz dan heb je een flinke overclock inderdaad (van 100%), dat gaat je geheugen waarschijnlijk niet eens trekken zonder voltage verhoging. Maar als hij daarmee opstart, waarom laat je hem daar dan niet op staan?

Zoek even goed uit hoe je je moederbord in moet stellen en welke waardes je hebt.

• cyulater
Hmm daar heb ik nog geen ervaring mee. Maar ik heb nu al problemen met de warmte van alles er zit een coolermaster z600 koeler op en cpu temp is nog 52 graden en moederbord geeft 45 graden aan. Ik weet niet of ik daar nog problemen mee krijg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die temps zijn best netjes hoor. Maar pak de manual er eens bij, kijk naar de settings en stel het spul in zoals aangegeven hoe het moet. Want voor zover ik kan zien is er toch geen probleem?
Pagina: 1