Draadloos Lamellen openen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Context:

Ik ben bezig met een klein project om lamellen automatisch open en dicht te laten gaan.

In mijn kamer wil ik de lamellen automatisch open en dicht laten gaan d.m.v een afstandsbediening. Mijn kennis van elektronica is zeer beperkt, ik zie dit dan ook als een leerproject.

Doelstelling:

1. Bekend raken met elektrotechniek.
  2. Lamellen automatisch open en dicht laten gaan.
  3. Mensen inspireren om mee te doen, of andere simpele projecten te gaan maken.
Producten:

aangezien het een hobby project is, wil ik er niet te veel geld aan uitgeven.
Het budget is ongeveer €50,-.

Draadloos schakel relaisLinkje€ 15,20
60 RPM MotorLinkje€5,-
5 RPM MotorLinkje€5,-
Overig spul (draadjes, soldeer tin, kroonsteentjes e.d)€5,-

€30,20

Sow far:

Youtube filmpje:

Dit is wat ik tot nu toe heb, dit was voor mij het moeilijkste gedeelte. Alhoewel het niets anders is dan de standaard componenten aansluiten en testen is het voor een leek soms toch nog even lastig.

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/8166/elecktroyf6.jpg
Op het bordje zitten 4 relais. Op de onderkant van het bordje staat
netjes het relais nr en de functie.

Voeding:
Ik heb gewoon een 12V adapter gebruikt. De connector eraf knippen en aansluiten.
Zwart met witte draadje is vaak de +, en het zwarte draad de -.

PCB:
Om alle draden aan elkaar te solderen heb ik een stukje experimenteer pcb bord gebruikt.
De rijen zijn horizontaal gescheiden (tenzij je hem andersom legt ;) ) en dus erg makkelijk in gebruik.
Op 1 rij heb ik de + contacten gesoldeerd, en op 1 rij de - contacten.
Als er behoefte aan is kan ik ook altijd nog even een foto maken.

Relais Bord:
Het relais bord heeft om de relais te schakelen ook spanning nodig. Dit is ook gewoon 12V en kan dus van dezelfde voeding gehaald worden.

C: (common, gemeenschappelijk).
Dit is het wisselcontact, dat altijd verbinding maakt met een van de twee andere contacten de (NO en de NC).
NO: (normally open, normaal open).
Deze staat normaal open en maakt dan dus geen verbinding. Als het relais wordt ingeschakeld sluit hij dus en maakt hij verbinding. Dit wordt ook wel het maakcontact genoemd.
NC: (normally closed, normaal dicht).
Dit is het tegenovergestelde van de NO verbinding. Deze verbinding maakt in rust stand contact met de C.
Wanneer het relais bekrachtigd wordt, verbreekt de verbinding.

Near Future:

Op dit moment zoek ik een manier om met de motoren aan de draadjes te trekken die bij de lamellen horen.
Het liefste wil ik een systeem maken wat je er gewoon op kan klikken, zodat het ook weer netjes verwijderd kan worden. Dit is wat ik tot nu toe heb bedacht.
Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/2348/motorgm9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/4273/motor4ek7.jpg
Mijn gedachte is om de touwtjes rond een hout blokje te draaien. Dit is een oplossing waar ik niet 100% zeker van ben, maar ik probeer nog andere methodes te bedenken.

Future:

Uiteindelijk lijkt me het leuk om een soort uitgebreide wekker te maken. Waarbij bij het opstaan de lamellen open gaan, home made Wake-up light e.d. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar laat ik maar beginnen bij het begin O-)

[ Voor 69% gewijzigd door battler op 07-01-2009 22:01 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:53
en je remote control ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Die krijg je gewoon bij het draadloos schakel relais, daar hoef ik gelukkig geen moeite voor te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:11
Ik ben benieuwt hoe je de lamellen aan het motertje koppelt.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

mrfatmen schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:47:
Ik ben benieuwt hoe je de lamellen aan het motertje koppelt.
Waarschijnlijk in de bak van de lamellen, om ze met de hand te bedienen word er ook vaak een katrolletje ofzo gehanteerd voor het kantelen. Ga er vanuit dat hij het op de plek van de handbediening doet iig.
Het is wel een grappig idee, goedkoper dan lamellen kopen waar het standaard in zit in ieder geval ;)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Hier voor de aardigheid iemand die iets soortgelijks van de Lego heeft gemaakt.

artikel

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt Kneppah, Hoe hij het heeft aangepakt is ook een makkelijk idee. Gewoon 2 rubberen banden.
Dat werkt goed om de lamellen te kantelen, maar de weerstand om ze open en dicht te doen is hier denk ik te groot voor. Ik zou wel de touwtjes kunnen bekleden met iets van rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Laatst online: 15:11
Ik heb ooit geprobeert om m'n rolgordijn elektrisch te maken.
Heb toen bij de jalozienfabriek zuid in rotterdam 2 rondjes gehaald voor eindloosdraad (dat draad met die balletjes), daar passen de balletjes precies in waardoor je meer kracht kan zetten.

Helaas kon ik geen goed motertje vonden.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt mrfatmen, het zou inderdaad heel erg mooi zijn als ik dat kon krijgen.
Met dat (blijkbaar) eindloosdraad kan ik mijn lamellen op en dicht doen (draaien). Om ze naar elkaar toe te krijgen zit er wel weer normaal draad. Me vriendin heeft stage gelopen bij zo een winkel, misschien kan ze wat regelen.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ook weleens te denken aan soortgelijke systemen (rolgordijnen), maar ik blijf altijd steken bij de eindschakelaar. Het is het mooiste als je 1 keer drukt en het ding gaat open danwel dicht. Dat betekent dat het systeem zelf moet weten wanneer het stoppen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Misschien is het een idee om eens naar relais te kijken uit de modelbouw wereld. Je hebt hier bv. schuifbakken en draaiplateaus voor treintjes en rangeer opstellingen die ook automatisch stoppen. Ik heb er zelf de ballen verstand van, maar dit is ongeveer denk ik wat je dan wil :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
Ik wil ook wel eens zoiets bouwen voor m'n gordijnen om die horizontaal open te doen, als wekker functie. (die wake-up light helpt maar een klein beetje). Maar dat zijn 3 meter hoge gordijnen die niet supersoepel lopen, dan heb ik een flinke motor nodig geloof ik.
Dat idee van een eindschakelaar zie ik niet zo, ik zou er dan een bepaalde tijd voor nemen en de constructie zo maken dat hij geen schade kan doen bij te ver doordraaien. En anders zou je iets met een reed switch kunnen doen (als dat zo heet)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik denk dat wanneer je gehele systeem volledig wilt automatiseren, dat je daadwerkelijk met pics moet gaan werken e.d. Dit is wel een leuk idee, maar voor dit stadium nog te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja vanuit mijn oogpunt is dat geen probleem. Ben er geen expert in maar heb wel ervaring met Pic's en AVR's. Ik heb alleen totaal geen kennis van elektromotoren en aansturing daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je het helemaal intelligent wil maken zou je bijvoorbeeld zo'n module kunnen gebruiken: http://www.samenkopen.net/action_products/309466
Een makkelijk avr ontwikkelsysteem (arduino) met een draadloze communicatie shield. Er zijn ook bluethooth en Xbee modules voor te krijgen.
Hoeveel millimeter steekt de as aan de achterkant eigenlijk uit motor? Je zou er bv daar een encoder op kunnen zetten om de afgelegde weg te meten.

[ Voor 20% gewijzigd door Mr_gadget op 05-01-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je misschien jou schema willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Laatst online: 06-02 12:37
je bedoelt zoiets: http://www.intellihome.be/english/productview.asp?id=48

kijk ook eens op http://www.domoticaforum.eu. Op dat forum zitten precies de mensen met ervaring op domotica gebied. GOT is natuurlijk prima, maar deze moet je eigenlijk even bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kan ook kijken op:
http://www.controlanythin...=NCD&Category_Code=MOTORS

Daarnaast hebben ze ook allerlei andere relais boardjes met zigbee/bluetooth/serieel/usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehhh leuk idee man ;)

ik zou alleen niet zo zeer voor sterkere motoren gaan. Dat is ook meer verbruik, zwaardere electronica, etc etc. als ik jou was zou ik net zoals een lift met contra gewichten werken. je moet een x aantal kracht uitoefenen op de touwtjes van je lamelle hier zou ik een gewicht bij zoeken dat het net in balans houd. (beetje knutselen :P en goed smeren) hierdoor hoeft de motor haast 0 extra kracht bij te leveren. Het is ook niet echt noodzakelijk om een microcontroller of een PLC te gebruiken. Je kan door een simpele nand poort te gebruiken en een paar weerstanden het circuit (of afstandbediening) op een compoort of printerpoort aansluiten. en zo een via je computer een programmatje schrijven / uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:30:
[......
Ik denk niet dat er interesse is om deze schakeling na te maken (hij is wel super simpel). Als er toch behoefte is aan een schakeling dan kan ik hem altijd posten.
Graag zelfs!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik ga hem zo even uit tekenen en dan post ik hem. ;)
Gisteren even de kracht van de motoren getest, door touwtjes met plakband vast te plakken. Het ging ze gemakkelijk af dus dat is in ieder geval in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:55:
Ik ga hem zo even uit tekenen en dan post ik hem. ;)
Gisteren even de kracht van de motoren getest, door touwtjes met plakband vast te plakken. Het ging ze gemakkelijk af dus dat is in ieder geval in orde.
Ben benieuwd :D

hoeveel dagen duurde het boj jou voordat de onderdelen binnen waren?
groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik heb hem er tussen gezet, met wat extra uitleg. Als iets niet duidelijk is hoor ik het graag.

Het relais bordje had ik na 2 dagen in huis.
Dag 0 betaald, dag 1 verzonden dag 2 ontvangen.

De producten uit China (motoren e.d).
Dit duurde 5 weken, maar ik hoor van veel mensen dat dit wat aan de lange kant is.
Het kan goed zijn dat het bij veel mensen veel sneller bezorgd werd, ik heb mijn 2 bestelling
inmiddels geplaatst en ik wacht in spanning af wanneer ik deze mag ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus die adapter heb je gewoon ergens van gepakt zeg maar? oude lamp o.i.d?

En die relais voeding, zit dat erbij?

en als ik het goed begrijp :

Voeding
^
PCB(met horizontale rijen)
^
relaisbordje

zo aansluiten?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik heb lades vol met adapters liggen, bij mijn zijn dat de dingen die het langste mee gaan.
Ook kan je ze gewoon los kopen in de winkel, maar het zijn inderdaad gewoon standaard adapters.

Het relais bordje heeft een spanning nodig, de aansluiting zit er (gewoon 12V). Waar op mijn plaatje staat Relais Voeding, moet je gewoon de aansluiting op het bordje aansluiten.
Als je hem eenmaal binnen hebt zie je het gelijk, een groen blokje met 2 schroefjes en een + en -.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
kijk ook hier eens:

http://hackaday.com/2008/11/18/alarm-clock-automated-blinds/

en

http://www-personal.umich.edu/~apathak/shades/

Persoon die z'n luxaflex + wekker heeft gehackt met een ATtiny, servo en wat draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe staat het met je project?

Ik wacht nog steeds op mijn bestelling uit china via samenkopen.net.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Kleine update: Ik heb net gebeld met jaloezieenfabriekzuid gebeld. En het probleem voorgelegd, ze hebben wel een oplossing voor het balletjes draad, dus ik ga in de middag even langs om het te bekijken. Hoop dat het wat wordt, want dit is het enige wat er nog ontbreekt.

Als dit niks is, ga ik aan de slag met mijn oorspronkelijke design, een simpel hout rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb inmiddels alle onderdelen binnen, en vanmiddag aan het prutsen geweest, en het begin is er,

Heb gebruik gemaakt van de huidige wieltje van de lamellen(daar waar die ketting langs gaat) en het werkt perfect. De constructie verdient nog geen schoonheidsprijs, maar het gene wat het moet doen, doet het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Kan je een foto maken van dat wieltje? Ik heb nu tentamen week dus deze week doe ik er nog vrij weinig aan. Maar ben reuze benieuwd naar die van jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:18:
Kan je een foto maken van dat wieltje? Ik heb nu tentamen week dus deze week doe ik er nog vrij weinig aan. Maar ben reuze benieuwd naar die van jouw.
Tja is gewoon dat standaard wieltje wat in de bak van de lamellen zit..

Hier een filmpje van mijn lamellen :)

http://nl.youtube.com/watch?v=ep4wK3YE3Ts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoever ben je inmiddels met je project?

Ik heb op moment de 60 toeren eraan hangen voor het open en sluiten, nu nog een oplossing vinden om ze van links naar rechts te openen/sluiten.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht iemand er nog geïnteresseerd in zijn. Ik heb bij http://www.jaloezieen.nl een hele vette set elektrische bedienbare jaloezieën besteld. Allemaal te bedienen met 1 AB. Zowel het op- en neer laten en de stand van de lamellen. Trouwens niet online bij ze besteld, maar hoorde via via dat ze dit wel aanbieden. Gewoon even bellen. Nummer staat op de site.

Oftewel, geen gepruts nodig. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:03:
Mocht iemand er nog geïnteresseerd in zijn. Ik heb bij http://www.jaloezieen.nl een hele vette set elektrische bedienbare jaloezieën besteld. Allemaal te bedienen met 1 AB. Zowel het op- en neer laten en de stand van de lamellen. Trouwens niet online bij ze besteld, maar hoorde via via dat ze dit wel aanbieden. Gewoon even bellen. Nummer staat op de site.

Oftewel, geen gepruts nodig. ;)
Binnen het budget van 50,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bgrr schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:09:
[...]

Binnen het budget van 50,- ?
Ja, dat is wel een puntje. Ik was in totaal zo'n 700 euro kwijt voor 4 jaloezieën. Ik geloof dat het elektrisch bedienbaar maken zo'n 200 euro extra kostte bovenop de 500 euro voor de 4 jaloezieën. Dus uiteindelijk per jaloezie ook zo'n 50 euro. :)
Pagina: 1