Plaatsing monitor speaker in kast icm basreflex

Pagina: 1
Acties:

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:43
Ik ben startend in de hifi en heb een vraag over plaatsing van monitor speakers in een kast. Ik begrijp dat het een en ander daarover is uitgelegd in de FAQ, maar die doet het niet (meer).

Ik ben aan het kijken naar monitorspeakers. Ze komen in een vakkenkast (open aan de achterkant) met een diepte van 30 cm. To zover heb begrepen dat het niet verstandig is om dan monitors te kopen met een bassreflex aan de achterzijde.

Mijn oog is gevallen op de B&W speakers. Over de CM1 lees ik het volgende op hifi.nl:
De CM1 van Bowers & Wilkins komt het best tot zijn recht wanneer hij vrij in de kamer staat, bij voorkeur op de optionele voet. De sublieme kwaliteit gaat echter bepaald niet verloren als wordt gekozen voor een plek langs de muur of op een boekenplank. De bijbehorende speciale schuimdemper compenseert de ongewenste effecten van deze plaatsing.
Ik benieuwd of het bovenstaande wel correct is. Gaat de kwaliteit echt niet verloren door het aanbrengen van een schuimdemper? De bassreflex zit er niet voor niets in toch?

Als ik veroordeeld ben tot speakers met een een bassreflex aan de voorkant (Dali speakers bv), zijn er dan andere zaken waarop ik moet letten? Mag de speaker strak erin passen of moet er aan alle zijden ruimte om heen zitten.

Bedankt voor reacties,

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36

JT

VETAK y0

Maar waar haal jij dan vandaan dat bassreflex betere kwaliteit is dan gesloten (met de bung erin dus)? ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• EvtK
Nou dat zegt mijn gevoel...

Even kort door de bocht: waarom maken ze er een gat in als het zonder gat beter klinkt?

maar.. ik ben startend in de hifi.. dus moet misschien niet op mijn gevoel af gaan :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-12 22:38
'beter' is in deze puur een kwestie van smaak volgens mij.

• EvtK
goed, wat is dan het verschil tussen open en dichtgestopte basreflexpoort. Maakt ie dicht een minder zwaar geluid?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36

JT

VETAK y0

Met bassreflex haal je iets meer rendement en in de meeste gevallen is je frequentiebereik qua bas iets groter....maar dat is dus kwantitatief. Persoonlijk hou ik meer van gesloten systemen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Heb zelf de Monitor Audio BR2's, deze hebben de bassreflex poort aan de voorkant, en zijn daardoor veel makkelijker te plaatsen . . Met de reflexpoort aan de achterkant kan het snel "boemerig" gaan klinken als je ze weinig ruimte geeft.

• EvtK
oke bedankt voor deze technische tips/gegevens..

is het niet dat met een bassreflex aan de voorkant de bass te nadrukkelijk aanwezig is?

Verwijderd

Loek Rots schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:32:
oke bedankt voor deze technische tips/gegevens..

is het niet dat met een bassreflex aan de voorkant de bass te nadrukkelijk aanwezig is?
Juist niet, zeker als je ze dicht tegen een muur moet plaatsen / in een kast gaat zetten, als de bassreflexpoort dan aan de achterkant zit krijg je een veel "boemerige" laagweergave.

• marco008
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06-2023
Klopt, je moet een speaker met de basreflexpijp aan de achterkant nooit
te dicht op een wand zetten. Dit gaat ten koste van de laagweergave. Omdat de baspijp virtueel
langer word klopt de afstemfrequentie niet meer zoals de fabrikant die bedoeld heeft.
Wat dus vaak resulteerd in een 'boemerige' bas.

Nou kun je natuurlijk ook overdrijven, want hoeveel mensen kunnen hun speakers 1 meter van de muur afzetten? Dan staan ze midden in mijn kamer :P
Pagina: 1