Hallo,
Van het weekend heb ik een geheel nieuwe PC set met alles erop en eraan aangeschaft. Na wat vroegere ellende heb ik besloten ook een NAS aan te schaffen om mijn foto archief te beschermen. Ik heb hierover eerst veel gelezen, o.a. hier (waar ik eigenlijk alle info heb gevonden die bij tot aankoop van deed overgaan).
Nu ben ik alleen niet als de meeste van jullie een hele handige jongen met PC's. Ik ben meer een gebruiker. Ondanks dat hier heel veel te vinden is open ik toch maar een eigen topic. Ik merk al snel dat bij het lezen van veel topics de termen mij doen duizelen. Daarom wat vragen:
Nogmaals dank en ik hoor graag wat antwoorden in Jip en Janneke taal,
to all y'all!!
Arjen
Van het weekend heb ik een geheel nieuwe PC set met alles erop en eraan aangeschaft. Na wat vroegere ellende heb ik besloten ook een NAS aan te schaffen om mijn foto archief te beschermen. Ik heb hierover eerst veel gelezen, o.a. hier (waar ik eigenlijk alle info heb gevonden die bij tot aankoop van deed overgaan).
Nu ben ik alleen niet als de meeste van jullie een hele handige jongen met PC's. Ik ben meer een gebruiker. Ondanks dat hier heel veel te vinden is open ik toch maar een eigen topic. Ik merk al snel dat bij het lezen van veel topics de termen mij doen duizelen. Daarom wat vragen:
- Is het mogelijk van dit topic een soort "NAS opbouwen voor dummy's" te maken?
- Zo ja, even los van de handleiding, waar begin ik met opbouwen?
- Ik wil de NAS graag in RAID1 opbouwen. Nu lees je veel en hoorde ik in de winkel dat wanneer er onverhoopt een schijf klapt in de RAID configuratie, en je een nieuwe schijf plaatst, ook de nog goede schijf (waar dus de data nog veilig zou moeten staan?!) geformateerd wordt. Ik begrijp dat dus echt niet; wat is dan het doel van de RAID1 configuratie?! Kortom; is dit echt waar? En hoe voorkom je een dergelijke situatie? Is er een andere, betere, methode om je data te beschermen?
- HP Elite m9480nl met twee SATA 500GB schijven, niet in RAID
- Netgear RND2150 met twee WD SATA 500GB schijven (alles nog in de doos
)
- Netgear WNR3500 giga wireless router
Nogmaals dank en ik hoor graag wat antwoorden in Jip en Janneke taal,
Arjen