Gevoeligheid volumeregeling met 1 of 2x eindversterker?

Pagina: 1
Acties:

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 10:37
Op dit moment heb ik een Rotel RC06 als voorversterker en een bijbehorende RB06 eindversterker. Deze combinatie klinkt erg goed alleen vind ik de volumeregeling erg gevoelig. Een tikje tegen de knop heeft een groot effect op het volume.

Nu overweeg ik een tweede eindversterker te kopen maar ik vraag me af of (aangezien het vermogen toeneemt) dan de volumeregeling nóg gevoeliger zal worden ?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Je wil dus een 2de eindversterker op de 1ste aan gaan sluiten?

Lijkt me geen goed plan aangezien je dan de ingang van de 2de eindversterker op blaast. :)

Er zit geen gain regeling op de voorversterker?

[ Voor 14% gewijzigd door Da_maniaC op 04-01-2009 12:27 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• daanNL
Sorry, dat had ik misschien duidelijker moeten vermelden. Ik wil ze beide op de voorversterker aansluiten. Hier zit dus ook de volumeregeling. Het wordt dan dus één eindversterker per luidspreker.

[ Voor 10% gewijzigd door daanNL op 04-01-2009 12:41 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Volgens mij kun je zo'n Rotel bridgen zodat het een monoblok wordt. Mij lijkt dat de gevoeligheid het zelfde blijft, ingangsgevoeligheid op je eindversterker(s) blijft circa 2 volt en dat dus je gevoeligheid via de volumeregelaar hetzelfde blijft. Mijn Rotel heeft in mindere mate hetzelfde euvel, kleine draaiing is meteen een bak herrie.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zou zomaar kunnen dat ze dat bij Rotel expres doen, omdat dat 'krachtig' aanvoelt. Die gevoeligheid.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Zet een paar weerstandjes tussen de kabel en het volume probleem is opgelost.

Voor voorbeelden:

http://www.uneeda-audio.com/pads/

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is je ingangssingaal niet te luid ?

Iperf

• daanNL
Jur schreef op zondag 04 januari 2009 @ 16:18:
Zet een paar weerstandjes tussen de kabel en het volume probleem is opgelost.

Voor voorbeelden:

http://www.uneeda-audio.com/pads/
Oké, dit zou een oplossing kunnen zijn. Maar wat doet dit met de geluidskwaliteit ?

• daanNL
fish schreef op zondag 04 januari 2009 @ 16:32:
is je ingangssingaal niet te luid ?
Daar ga ik vanuit van niet, aangezien het "probleem" zich voordoet bij zowel signaal afkomstig van de tv (aux uitgang) alswel van de cdspeler van rotel zelf, uit dezelfde serie.

Overigens is het probleem nu niet héél groot, ik ben eraan gewend, ik zou alleen graag willen weten of het te verwachten valt dat de gevoeligheid nóg groter wordt bij het plaatsen van een tweede eindversterker.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Een extra versterker gaat hier niets aan veranderen.Volume regeling is een zaak van de pre-amp, ongeacht wat erachter hangt.

Kan is groot dat er een lineaire pot in de pre-amp zit. Dit zorgt ervoor dat je bij lagere volumes heel snel vooruit gaat in volume met maar een klein beetje draaien. Op hoog volume echter zou het dan veel minder hard gaan.

Vaak worden deze pot's gebruikt omdat de gelijkloop veel groter is dan een logaritmische pot, die een veel betere volumeverdeling heeft.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 13:30
daanNL schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:05:
[...]
Overigens is het probleem nu niet héél groot, ik ben eraan gewend, ik zou alleen graag willen weten of het te verwachten valt dat de gevoeligheid nóg groter wordt bij het plaatsen van een tweede eindversterker.
Ja de gevoeligheid zal groter worden omdat je simpelweg met dezelfde knop NOG meer vermogen gaat aansturen...

Ik denk dat het Rotel eigen is ik heb zelf een RC1070 op een RB1080 (2x200W) en gebruik maar 10% van mn volume knop maar ik kan hem wel fluisterstil laten spelen dus ik vind het persoonlijk niet TE gevoelig...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

OCTiMod schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:34:
Ja de gevoeligheid zal groter worden omdat je simpelweg met dezelfde knop NOG meer vermogen gaat aansturen...
Nee! Je stuurt geen volume aan, enkel gain.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

OCTiMod schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat het Rotel eigen is ik heb zelf een RC1070 op een RB1080 (2x200W) en gebruik maar 10% van mn volume knop maar ik kan hem wel fluisterstil laten spelen dus ik vind het persoonlijk niet TE gevoelig...
Ook al zou dat zo zijn. Dan is het nog maar een amper merkbare 3db verschil. Dat is amper iets om je druk om te maken.

Maar zoals gezegd, de gain van de voorversterker blijft gewoon hetzelfde.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1