• ZipperJR
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-10-2025
Om maar met de deur in huis te vallen, ik moet voor een schoolproject een stuk vectorart maken in Illustrator.
Echter loop ik tegen een probleem aan, waarvan ik na zelf wat aanproberen binnen het programma niet uitkom (ben nog een "groentje" met Illustrator).

Het probleem is als volgt

Afbeeldingslocatie: http://img353.imageshack.us/my.php?image=probleemvoorbeeldhi7.jpg
Of
Klik hier

Wat ik wil is dus het linkergedeelte van het gezicht (wat dus lichtpaars/blauw ge-highlight is) opvullen met wit (aparte layer boven de layer van het gezicht zelf), dit dacht ik te willen doen door de vlakken van het gezicht en de witte highlight te laten overlappen (het paarse/blauwe gedeelte is waar het overlapt). Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat enkel dit overlapte gedeelte word weergegeven? en is dit wel de beste manier ?

Zelf heb ik al wel wat gegoogled op clipping/compound masks maar hier kom ik niet helemaal uit :S (weet tevens niet of dit wel "the way to go is".

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee,

[ Voor 4% gewijzigd door ZipperJR op 04-01-2009 13:08 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:23
Selecteer de beide vlakken en doe cmd (Appeltje)+7 (of op PC CTRL+7) gok ik. That should do the trick :)

• ZipperJR
willem169 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:08:
Selecteer de beide vlakken en doe cmd (Appeltje)+7 (of op PC CTRL+7) gok ik. That should do the trick :)
Dan geeft Illustrator de volgende melding:

"Can't make a clipping mask. The top selected object must be a path, a compound shape, a text object, or a group of those"

Gekke is dat het vreemde is dat het allemaal paths/shapes zijn (alles met pentool gemaakt) ...

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Probeer anders het maskeren even met een simpele vorm: maak twee vierkanten, leg ze een stukje over elkaar, selecteer ze samen, kies 'maak masker' (ctrl-F7).

Het probleem van beginners is vaak dat de selectie van objecten niet helemaal 'schoon' is, bv:
  • losse ankerpunten (stray points)
  • een niet-afgesloten vorm als masker bovenop (verbind eindpunten met ctrl-alt-j 'join endpoints')
  • objecten uit de selectie zijn gegroepeerd met objecten buiten de selectie
  • er liggen objecten of ankerpunten precies bovenop elkaar, zodat je per ongeluk meer ankerpunten selecteert dan je bedoelt
Je kunt ook in het layers/lagen palet de structuur openvouwen om te kijken hoe het zit.

• ZipperJR
Ok, het is hiermee allemaal een stuk begrijpelijker geworden maar toch behaal ik niet helemaal het resultaat wat ik wil.

Dit is het resultaat wat ik behaal volgens die stappen hierboven:
Klik
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/my.php?image=fockeduptt6.jpg

En dit is wat ik probeer te bereiken:
Klik
Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/my.php?image=hoehetmoetad6.jpg

Hier wil ik dus enkel het roze/paarse gedeelde "verwijderen" zodat het witte vlak enkel verschijnt in het overlappende stuk MÁÁR dat dit NIET te kosten gaat van me andere vlak (het gezicht zelf) zoals hierboven gebeurt.

Ik hoop dat het zo enigsins duidelijk is, en hoop dat jullie me kunnen helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door ZipperJR op 04-01-2009 14:09 . Reden: spatie vergeten en mistype ]

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Dit kun je toch heel makkelijk doen met de pathfinder?

Window > Pathfinder

Je kopieert het object van het gezicht, daar overheen zet je de highlight.
Je selecteert beide objecten (kopie van gezicht en de highlight).

Dan kijk je bij de Pathfinder bij Shape Modes en dan "intersect", bij CS4 het 3e icoontje in de rij.
Dan haalt ie alles dat niet met elkaar overlapt weg en houd je je highlight over.

Heb het overigens even getest met 2 cirkeltjes. De methode van Willem werkt dan inderdaad ook, alleen houd je in dat geval het onderste object over (de kleur daarvan). En in mijn methode het bovenste, wat in dit geval dus gewenst is, maar dat maakt verder niet uit, je kunt altijd het kleurtje veranderen.

[ Voor 30% gewijzigd door Tjeemp op 04-01-2009 15:02 ]

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• ZipperJR
Tjeemp schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:49:
Dit kun je toch heel makkelijk doen met de pathfinder?

Window > Pathfinder

Je kopieert het object van het gezicht, daar overheen zet je de highlight.
Je selecteert beide objecten (kopie van gezicht en de highlight).

Dan kijk je bij de Pathfinder bij Shape Modes en dan "intersect", bij CS4 het 3e icoontje in de rij.
Dan haalt ie alles dat niet met elkaar overlapt weg en houd je je highlight over.
THNX man! dat was PRECIES wat ik zocht!! ;) _/-\o_

Dit topic kan dicht!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nee, topic zakt wel. Maar waarom vraag je dit niet gewoon aan je leraar?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1