Toon posts:

aardlussen op Ethernet nivo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem.

Ik heb een ADSL verbinding via een Speedtouch modem. Aan deze modem / router hangt het volgende:
  • Cisco Aironet 1120 AP met PoE
  • PC via kabel (UTP) verbonden
  • AVM Fritz box, waarvan de ADSL functie NIET gebruikt wordt. Dus alleen het VoIP gedeelte is actief.
Deze AVM is ook met een UTP kabel verbonden met de speedtouch.

Deze AVM heeft een "Life Line" functie. Dat betekent, dat er behalve over het ineternet gebeld kan worden (VoIP), kan afhankelijk van een tabel, ook over het vaste net gebeld worden.
Bv: Bij intikken van tel. nummer 12456 go to fixed line. Bij tel. nummer 0032..... ga via VoIP etc....

Dat laatste werkt perfect, zeer transparant voor de gebruiker.

Echter het probleem is alsvolgt:

Als ik een tel. nummer kies, die via de gewone analoge lijn gaat, dan hoor ik een duidelijke 50 Hz brom op de lijn. Als ik een tel. toestel rechtstreeks in de splitter doe, dan is de lijn "schoon". Dus het komt niet van de tel. maatschappij.
Als ik de Ethernet kabel uit de AVM trek (is voorlopig niet nodig voor gesprekken over het vaste net), dan is de brom WEG!
Ja, dan denkt iedereen: Speedtouch is gammel.... Dacht ik ook. Heb een nieuwe D-Link modem met router erin gezet. Exact hetzelfde probleem.
Als ik de kabel laat zitten, en de PC eruit haal, dan is de brom iets minder, maar toch duidelijk aanwezig.

Aangezien alle apparaten via een adapter gevoed worden, dan is het verhaal met aarden van de apparaten niet van belang.
Het enige waar ik aan zit te denken, is dat de modem via 15Volt AC wordt gevoedt, en de AVM, via 9V DC.

Heeft iemand ideeën hierover? Ik weet het niet meer......

Alvast bedankt voor het meedenken.

Haik

P.S. Ik weet niet of ik hier plaatjes kan uploaden / posten, anders heb ik wel een schema gemaakt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

google eens op aardlus. en maak dan de lus zo klein mogelijk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 10:52

SambalBij

We're all MAD here

Probeer van een of meer apparaten de stekker eens andersom in het stopcontact te doen :)
Klinkt heel suf, maar soms helpt het.

Als je via het lichtnet een aardlus heb, die via de fase loopt, dan kun je dat soort brommen krijgen. Draai je van een van de apparaten de netstekker om, dan ben je de lus kwijt of dan loopt ie over de nul-draad ipv de fase, en zou je mogelijk minder of geen storing meer hebben. Weet niet precies het hoe of wat er van, maar het wil wel eens helpen weet ik uit ervaring.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Gebruik je FTP of STP bekabeling tussen je fritzbox en modem? Zo ja, gooi er eens gewoon UTP tussen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SambalBij schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:48:
Probeer van een of meer apparaten de stekker eens andersom in het stopcontact te doen :)
Klinkt heel suf, maar soms helpt het.

Als je via het lichtnet een aardlus heb, die via de fase loopt, dan kun je dat soort brommen krijgen. Draai je van een van de apparaten de netstekker om, dan ben je de lus kwijt of dan loopt ie over de nul-draad ipv de fase, en zou je mogelijk minder of geen storing meer hebben. Weet niet precies het hoe of wat er van, maar het wil wel eens helpen weet ik uit ervaring.
met stom ^^^, stekker omdraaien wil nog wel eens helpen ja

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Heb ik ook aan gedacht. Adapter omgedraaid. Probleem is hetzelfde.

Het rare is, dat dit ook gebeurd bij een splinter nieuwe D-link modem. Ook een nieuwe filter helpt niet.

Dat dit op twee verschillende modems gebeurt, suggereert dat het probleem ergens anders moet liggen. Maar een 50 Hz bron, komt duidelijk van het lichtnet.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Oude koelkast aangesloten? Zijn voorname bronnen van storing.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
En als je de AVM direct op je modem hangt, verder geen devices?

Niet die Cisco die dwarsligt aangezien die ook power over de ethernetkabel meestuurt? (PoE)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het "probleem" is opgelost.

Als telefoon, zat er een analoge draadloze telefoon (dus geen DECT). Die bromt al uit zich zelf. Nadat ik een gewone telefoon er tussen hing, was het al beter, en nadat de PC eruit was, was de lijn "schoon".

Ik ga de PC aarden, want dat is duidelijk de "boos" doener.

Bedankt voor het meedenken.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:20:
Ik ga de PC aarden, want dat is duidelijk de "boos" doener.
Mogelijk helpt dit, maar mogelijk heb je echt een aardlus, en dan moet je de (oppervlakte van de ) LUS kleiner maken.

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 04-01-2009 17:57 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

opgelost ! goed !

Ter info nog : op de nullijn zit tegenwoordig nogal veel "rommel" door onder andere spaarlampen, trafo's die zonder(zeg maar electronisch)... Rommel = signaal dat allesbehalve nul A, allesbehalve nul V is . (50Hz en wat heet 'harmonischen' )
Voor goede electrische installatie te hebben moet die nullijn slechts op één plaats verbonden zijn met je aarding. (Nl waar de stroomkabel binnenkomt in je huis).

FTP of STP kabels lossen dit niet op... In het slechte geval gaat die rommel gewoon over de shielding heen en "rommelt" het met je ethernet signaal. Vandaar dat de post van _JGC_ soms kan werken.
Het feit dat je UTP signaal brom doorgeeft is echt wel ongewoon. Ik verdenk dan een slechte ethernetpoort op je pc of één die een slecht 0V spannings niveau heeft. Door voeding zelf of gebrek aan aarding.

Om rechtstreeks (uit de lucht) 50Hz electrische velden op te vangen in je UTP kabel moet je ongeveer op een industriële trafo zitten of een paar zware 380V kabels naast je pc laten lopen... of de klassieke TL lamp (en de draden naar de TL lamp).

PS interessante opmerking van sambalbij. moet ik es proberen.
Pagina: 1