Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 22:26
Ik zoek waar de Gigabyte GA-MA770-DS3 versie 2.0 te koop is.

In de Pricewatch staat de GA-MA770-DS3 versie 1.0, en die heeft (voor mij) als grootste bezwaar dat er maar 4 SATA aansluitingen op zitten. Een DVD-brander, blu-ray speler en twee gemirrorde schijven, en de boel is vol. Nou zag ik op de Gigabyte site dat versie 2.0 van dit bord 6 SATA aansluitingen heeft, dus dat is wat ik wil. (Daarnaast verlang ik dat het bord AM2+, 4x DDR2, RAID 1, Gbit LAN en PCIe 16x heeft.) Alleen, de versie 2.0 staat niet in de Pricewatch.

De winkels die bij het versie 1.0 bord genoemd worden, hebben (volgens hun afbeeldingen en specificaties) ook werkelijk alleen het versie 1.0 bord. Ik heb op Google gezocht, maar kom enkel terug op de Gigabyte site. Ten slotte op de Gigabyte site onder Where to buy, maar dat geeft me alleen de distributeurs, en daar heb ik natuurlijk niks aan.

Verder heb ik op de Gigabyte site nog de volgende moederborden gevonden, waarbij ik geen verschil kan ontdekken tussen die borden en de GA-MA770-DS3 (rev. 2.0), of tussen de borden onderling:Ook op die namen heb ik gezocht, en niets gevonden.

Dus mijn vragen zijn als volgt:
  • Wie weet waar ik een GA-MA770-DS3 (rev. 2.0) kan kopen?
  • Wat is nou het verschil tussen bovengenoemde moederborden, en wie weet waar die dan te krijgen zijn?
  • Weet iemand een ander qua features en prijsklasse vergelijkbaar, verkrijgbaar moederbord?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:49
Virtlink schreef op zondag 04 januari 2009 @ 02:06:
  • Weet iemand een ander qua features en prijsklasse vergelijkbaar, verkrijgbaar moederbord?
Daar hebben we de pricewatch voor... Het enige wat je nog moet doen is nakijken of er 6 S-ATA poorten op zitten, die optie zit niet in de pricewatch.

Mijn persoonlijk, subjectief advies (Ik heb hier een Asus M2N SLI Deluxe, de M2N-E is daarvan afgeleid)
pricewatch: Asus M2N-E
Bordje is AM2, 4x DDR2, onboard RAID, onboard Gbit LAN en 1x PCI-e 16x.
Het enige wat het niet is is een AM2+ bordje, maar hij ondersteund natuurlijk wel de laatste nieuwe processors (waaronder binnekort de Athlon X2 7750).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:01

DaWaN

'r you wicked ??

Asus M3A78 niets ?
pricewatch: Asus M3A78

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 22:26
Malantur schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:50:
[...]
Mijn persoonlijk, subjectief advies (Ik heb hier een Asus M2N SLI Deluxe, de M2N-E is daarvan afgeleid)
pricewatch: Asus M2N-E
Bordje is AM2, 4x DDR2, onboard RAID, onboard Gbit LAN en 1x PCI-e 16x.
Het enige wat het niet is is een AM2+ bordje, maar hij ondersteund natuurlijk wel de laatste nieuwe processors (waaronder binnekort de Athlon X2 7750).
De Asus M2N-E had ik inderdaad niet gezien, maar dat bleek te komen doordat ik selecteerde op moederborden met DDR2 geheugen, en voor dat bord staat het geheugen niet ingevuld. Maar over de Asus M2N-E (die volgens de pricewatch specificaties wél AM2+ heeft) zijn de vijf reviews niet heel positief, en het geheel krijgt een onvoldoende.
Die had ik ook gezien, maar in de (enige) review schrijft vleesjus dat hij problemen had met de software, en de computer niet meer wilde opstarten. Zou dit echt een issue zijn?

Sowieso, hoe goed is Asus in verhouding tot Gigabyte? En het andere merk dat op de pricewatch eruit springt is Asrock, hoe zit het daar mee? (Het is jammer dat er geen merkreviews mogelijk zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:49
Asrock zijn budget bordjes, meestal de enige met bizarre hardwarecombinaties (AM2 socket met AGP en tegelijk PCI-E enzo).
Naar mijn mening zijn Asus en Gigabyte beide goede merken, en aangezien de M2N-E gebaseerd is op mijn M2N Sli Deluxe verbaast het me dat hij onvoldoende krijgt in een review. Wat wel een nadeel is aan Asus (van horen zeggen, zelf heb ik er geen problemen me gehad) is dat de borden selectief zijn in welk geheugen ze draaien. Je moet voor je aankoop even de QVL lezen op de site van Asus. Zelf heb ik geen problemen gehad met onderandere Corsair, Crucial, Kingston en zelfs TwinMOS.
Dan heb je nog een review van iemand waarbij het bord 2 keer kapot is gegaan, dat hoeft niet aan het bord te liggen, maar eerder de voeding of door geklungel met ESD. Brakke eerdere BIOSen lijkt me ook niet van toepassing, de nieuwste BIOS erop en het probleem is weg (de review dateert van 2007).
Eens kritisch de reviews lezen en dan zie je dat er eigenlijk weinig problemen zijn. Het enigste nadeel dat ik zie is dat het voltage van het geheugen slechts tot 1,95V verhoogt kan worden, maar zo lang je normaal geheugen koopt en niet gaat overclocken is het geen probleem. Als je echter een M2N Sli Deluxe koopt kan je veel hoger (persoonlijk ben ik maar tot 2,3V gegaan, het bord kan nog hoger).
MSI heb je ook nog, maar mijn ervaring daarmee is lichtjes negatief (bord wordt geleverd met een BIOS die geen processoren ondersteunen en was onmogelijk te flashen). Echter is dat mijn enige ervaring, en productiefoutjes komen natuurlijk bij elke fabrikant voor. In tegenstelling tot Asrock hebben MSI en Foxconn ook borden voor de high end markt, wat in mijn ogen zegt dat het geen kleine fabikanten zijn en dat ze wel kwaliteit kunnen leveren.
Ik denk dat de beste keuze Gigabyte of Asus is, en eventueel MSI of Foxconn. Te vermijden is Asrock en Abit (falliet sinds 1 januari).
Voordat je je definitieve beslissing maakt moet je nog even een review opzoeken op een andere site, om er zeker van te zijn dat je niets gemist hebt (tweaker reviews zijn naar mijn mening kort en subjectief).
(edit: reply is langer dan ik dacht :P)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.