Netwerkchip verkouden?

Pagina: 1
Acties:

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-02 22:24

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
hi,

Ben sinds anderhalf jaar in bezit van een Asus v3-M2A-690g barebone, waarop ik onder andere een AMD BE-2350 heb draaien. Erg tevreden met het systeem, maar ik loop tegen het volgende probleem aan:

Bij het opstarten wordt soms de ingebouwde netwerk chip niet herkend/geladen. Dit probleem treedt met name op met koud weer/in koude omgeving; beproefde remedie is, of zorgen dat de verwarming al aan staat, of, de computer enige tijd te laten draaien, en vervolgens te rebooten. Na deze reboot werkt alles zonder problemen.

Wanneer ik 'ipconfig' uitvoer tijdens zo'n moment van kou, krijg ik een lege output terug; er wordt niets gedetecteerd.

Daarnaast heb ik recent een tweede netwerkkaartje gekocht en geïnstalleerd (on-board chip uitgezet in BIOS), maar ook hier hetzelfde probleem.

Al met al een vrij raar probleem, waar op zich mee te leven valt (zij het met zo nu en dan wat irritaties), maar ik ben toch wel erg benieuwd of iemand me uit zou kunnen leggen wat er precies aan de hand is, en of er misschien een simpele/voor de hand liggende manier is om dit probleem te verhelpen.

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat voor 'los' netwerkkaartje (merk, model, type) en temperaturen hebben we het over?

Verder lijkt het me 'waarschijnlijk' dat het een moederbordprobleem is oid. Ik zou bijna zeggen dat er iets mis gaat met een contact/spoor dat betrokken is bij de PCI-bus. Heb je toevallig nog andere PCI-slots in gebruik?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Of wellicht een southbridge-chip die niet helemaal meer lekker is? Werken alle andere apparaten (sound card, USB etc) wel goed?

[ Voor 31% gewijzigd door Stamgastje op 04-01-2009 01:12 ]

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een onboard en en een losse NIC beide exact dezelfde kuren vertonen, zou ik sterk betwijfelen of het een HW probleem is. Dat stinkt naar een OS die iets gaars aan het doen is.

Dat is makkelijk uit te sluiten met een LiveCD van een ander OS (Ubuntu is simpel en werkt meestal, maar het maakt eigenlijk geen drol uit welke je pakt, zolang je NIC er maar in gesupport is).

Sowieso geen overbodige luxe om te melden welk OS je draait en om welke NICs het gaat :o

Oslik blyat! Oslik!

• Stamgastje
dion_b schreef op zondag 04 januari 2009 @ 01:13:
Als een onboard en en een losse NIC beide exact dezelfde kuren vertonen, zou ik sterk betwijfelen of het een HW probleem is. Dat stinkt naar een OS die iets gaars aan het doen is.
Enkel als het probleem zich beperkt tot de NIC, maar dan is het nog raar dat de temperatuur invloed heeft. Hoe dan ook de moeite waard om te testen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Stamgastje op 04-01-2009 01:17 ]

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Je kunt in *BSD met het commando "pciconf -l" gemakkelijk controlen welke PCI-apparaten gezien worden. Hoogstwaarschijnlijk bestaat er binnen Ubuntu ook wel iets dergelijks (wellicht heet het zelfs hetzelfde). Ik zou het voor je opzoeken als ik een LiveCD had liggen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:03
'lspci' heet dat commando onder Linux. :)

[ Voor 57% gewijzigd door Jaap-Jan op 04-01-2009 01:35 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
heb hier zowel windows xp home sp3 als ubuntu 8.10 draaien; ook onder ubuntu krijg ik met een koude start geen netwerkverbinding. ik zal morgen (als de pc het weer koud heeft) eens kijken wat voor melding lspci dan geeft..

en nee, ik heb geen andere pci devices geïnstalleerd staan, behalve het netwerk kaartje.

netwerkkaart is een generic realtek 8139 10/100, onboard zit een realtek 8168 gigabit chip inbegrepen.

temperatuur heb ik niet hard nagemeten, ik gok zo een graad of tien? zal morgen de temp sensor in bios eens uitlezen bij opstarten.

owh, onboard sound werkt zonder problemen, usb gaat ook goed (met uitzondering van een van de vier front-panel verbindingen die niet op high-speed wil werken, maar dat lijkt me niet helemaal relevant? de andere drie zijn wel lief)

[ Voor 30% gewijzigd door BetuweKees op 04-01-2009 02:00 ]

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Hoe koud is 'zo een moment van kou' ongeveer? Mijn schoonbroer heeft iets gelijkaardigs aan de hand (pc start daar helemaal niet op in de kou), maar die heeft te maken met temperaturen net boven/rond het vriespunt, oftewel onder de minimum-specificatie van de hardware, dus dan is zo iets ook niet zo verwonderlijk...

Ook: haal je de stroom volledig van de pc af, of laat je het moederbord stroom houden als je hem afzet? (wederom bij mijn schoonbroer kan ie de pc wel opstarten als ie de stroom er op laat & het niet kouder laat worden dan ongeveer 5°)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:03
Kijk dan ook eens naar wat /var/log/dmesg te zeggen heeft als de kaart niet herkend wordt, misschien dat dat nog wat oplevert. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jaap-Jan op 04-01-2009 08:58 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Stamgastje
BetuweKees schreef op zondag 04 januari 2009 @ 01:56:
owh, onboard sound werkt zonder problemen, usb gaat ook goed (met uitzondering van een van de vier front-panel verbindingen die niet op high-speed wil werken, maar dat lijkt me niet helemaal relevant? de andere drie zijn wel lief)
Is dat ook afhankelijk van de temperatuur? Doet die aansluiting het bij kamertemperatuur (~20 graden) wel goed?

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Vanochtend koud aangezet; meteen bij eerste boot gaf BIOS een temperatuur voor 2C voor de CPU en 20C voor het MB. 20C lijkt me warm, want zo zonder kachel haal ik dat echt niet in de huiskamer. Misschien dat de probe niet lager kan meten?

Onder Ubuntu geen netwerk activiteit
lspci: 8139 NIC gevonden
dmsg: driver niet geladen (8139cp: not supported; 8139too: chip not responding)

Opnieuw opgestart, CPU 7C, MB 25C

Onder Ubuntu on-board chip gevonden, netwerk activiteit
lspci: 8139 en 8168 NIC gevonden
dmsg: driver voor 8168 geladen, driver voor 8139 niet

Systeem up-to-date gebracht (ik dacht, misschien verkeerde driver?)

Reboot, on-board chip in BIOS uitgeschakeld.

Wederom geen netwerk activiteit; geen driver voor de 8139 geladen.

Windows in; idem, geen netwerk; 8139 wordt in device manager gevonden, ipconfig geeft "no media connected"

Heb de 8139 een week of twee geleden nog aan de praat gehad (zij het dat dat eindigde met een crash en onstabiel systeem; ik duidde dat toen aan knutselen met de settings in het BIOS?), maar misschien dat ie nu dan inmiddels overleden is? Dat test natuurlijk niet echt handig..

Ik laat systeem even koud worden en kijk dan zometeen wat er met USB gebeurd.

owhn, en, roel, netstroom blijft op de pc staan wanneer deze uit staat.

[ Voor 3% gewijzigd door BetuweKees op 04-01-2009 11:10 ]

• Stamgastje
BetuweKees schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:08:
Vanochtend koud aangezet; meteen bij eerste boot gaf BIOS een temperatuur voor 2C voor de CPU en 20C voor het MB. 20C lijkt me warm, want zo zonder kachel haal ik dat echt niet in de huiskamer. Misschien dat de probe niet lager kan meten?
Ten eerste: ik denk dat de temperatuur van 2 graden nooit kan kloppen, zelfs al staat de PC maar enkele seconden aan, dan is de CPU al minimaal tot een graad of 10 a 15 opgewarmd. Kan het niet zo zijn dat je de twee temperaturen door elkaar haalt? Zeker omdat de "CPU temp" volgens jou bij de tweede keer starten pas 7 graden is? Als het de temperatuur van je moederbord is, dan kan het evt. verklaren waarom hij de eerste keer niet werkt (te koud).

Ten tweede: waar staat die PC? Wordt het in de huiskamer echt zo koud? En zo ja, heb je dan niet ook een vochtprobleem (condens op moederbord, ethernet connector etc)?

[ Voor 16% gewijzigd door Stamgastje op 04-01-2009 11:50 ]

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
USB geprobeerd, functioneert aan voor en achterkant meteen vanaf een koude boot (zonder netwerkactiviteit).

De temperaturen zijn zoals ze aangegeven staan in het BIOS; vind zelf 2C voor een CPU ook wel erg laag; mss foutje in het BIOS? Of connectoren verkeerd om aangesloten?

PC staat in huiskamer, vlak naast buitenmuur+raam. Amsterdam, oud huis, je snapt wel hoe dat zit met isolatie; niet zo erg goed dus. De gaskachel staat 's nachts en wanneer ik niet thuis ben uit, maar om nou te zeggen dat het hier in huis zo extreem koud wordt betwijfel ik een beetje. Condensvorming heb ik nooit iets van gemerkt.

Pagina: 1