Toon posts:

Strepen op m'n beeldscherm. drivers of VGA kaart FUBAR?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi MedeTweakers,

Gister was ik nog wat papieren aan het verwerken, toen ik opeens merkte dat m'n PC uit zichzelf herstartte. Eerst dacht ik dat het Windows 1 of andere update had uitgevoerd en daarna liet herstarten. Maar toen het aanmeldscherm terug tevoorschijn kwam stonden er ineens hier en daar rare, horizontale strepen op m'n beeldscherm.

Toen dacht ik dat m'n monitor de geest aan het geven was, dus heb ik een andere aangesloten, maar die vertoonde dezelfde symptomen.
Vreemd feit: toen ik aanmeldde om eens te kijken wat ik eraan kon doen, kreeg ik een BSOD. :/

Onder veilige modus start Windows wél op en kan ik ook zonder problemen (lees zonder BSOD) aanmelden. En, én (!!) vertoont mijn beeldscherm geen strepen.

Dus heb ik onder veilige modus de drivers van ATI verwijderd en opnieuw proberen te installeren. Nu lijkt dat herinstalleren niet te werken onder veilige modus. Dus heb ik opnieuw opgestart onder "gewone" modus.
Mijn beeldscherm vertoonde ook hier geen strepen meer en ik kon gewoon de ATI drivers installeren.
Wéér heropstarten en nu vertoonde mijn beeldscherm wéér die strepen bij het aanmeldscherm. En ook kreeg ik weer een BSOD toen ik aanmeldde... |:(

Nu ben ik eigenlijk een beetje ten einde raad. Heeft m'n VGA kaartje de geest gegeven of zijn de drivers gewoon verkeerd?

M'n specs:
ATI Radeon X1800
Intel Core Duo @2500Ghz
2Gb Corsair RAM
Asus P5B mobo
Windows Vista Ultimate

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer je grafische kaart eens in een andere computer als je die tot je beschikking hebt.

Maak trouwens eens een screenshot op het moment dat je die stepen/balken ziet en open dat screenshot op een andere computer. Zie je daar de strepen op, grafische kaart is stuq.

Probeer ook te achterhalen wat voor foutcode er in de BSOD staat. Eventueel tijdens het booten na het POST'en voor het windows starten op F8 drukken en waar je normaal veilige modus kiest nu kiezen: opnieuw opstarten bij een... (die iig)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Een screenshot maken lukt niet echt, omdat ik niet verder kom dan het aanmeldscherm van Windows.
De enige andere PC hier in huis heeft geen PCIe en op m'n laptop aansluiten gaat niet zo lekker, denk ik. :)

Als je met foutcode van de BSOD een reeks hexadecimale (?) tekens bedoelt, die is:
0x0000001A (0x00005001? 0xC0802000? 0x0000019C, 0xFF000010)
Verder staat er nog MEMORY_MANAGEMENT bovenaan het BSOD.

PS: Nu begint m'n beeldscherm ook hier & daar reeksen van ± 10 nulletjes weer te geven tijdens het opstarten.

PPS: Net is ff in de BIOS gaan kijken, daar krijg ik reeksen van puntjes over m'n hele scherm.

Ik denk dat het dus veilig is aan te nemen dat m'n VGA kaart FUBAR is... :/
Ik vraag me wel af hoe het komt dat ie wél fatsoenlijk in veilige modus en hoe ie zo ineens stuk is... :?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:33:
Ik denk dat het dus veilig is aan te nemen dat m'n VGA kaart FUBAR is... :/
Als je in de BIOS/tijdens het POST'en al rare dingen over je beeld heen krijgt is dat waarschijnlijk het geval.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat ie wél fatsoenlijk in veilige modus en hoe ie zo ineens stuk is... :?
Fannetje die stopt met draaien en de boel oververhit en na een reboot is hij even koud en zodra er genoeg 2D actie is warmt hij op en gaat de boel in rook op.

Volg me op Twitter/X & Bluesky