Toon posts:

[support] slome laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

hier thuis hebben ze een laptop staan, H5310 van Packard Bell, aangekocht in 2005.

Aanvankelijk stond hier een versie van XP op , gemodded door Packard Bell en ik kreeg steeds meer meldingen dat mijn systeem onstabiel was en proggies die sp2 vereisten draaiden niet. Dus formatteerde ik de hele handel en installeerde een XP corporate edition erop met SP2 voor geinstalleerd....natuurlijk vond hij een hoop drivers niet die ik dan van de website van packard bell ben gaan halen...
Aanvankelijk leek het ok te zijn, maar na een week bleek dat een serieuze misvatting te zijn.

De pc start ongelooflijk sloom op, zelfs het windows XP laadschermpje hapert (niet het blakje, maar het verschijnen van het scherm zelf)....de koeler draait voortdurend en maakt hell of a noise (dat was echter al vanaf het begin DENK ik :) )...als hij opgestart is, duurt het nog minstens 3!! minuten voor de netwerkadapters ingeladen worden (mijn USR icoontje staat er al, maar de icoontjes met de pc'tjes blijven weg voor 3 minuten)...wanneer het dan eindelijk in orde is, gaat browsen heel sloom, terwijl dat op andere pc's in huis niet het geval is en Flash animaties laden, wel...als je op pensioen bent wil je mss zolang wachten maar ik niet :p.....

Heb nu twee ram-latjes uit mijn laptop gehaald, als ze kloksnelheden matchen ga ik die eens proberen en zien wat het verschil is...ik heb ook al gedacht aan een kapotte voeding wegens de onstabiliteit of gewoon aan een kapot MoBo...alles is met de originele drivers gedaan (diegene vanop de website), dus daar zou het ook niet aan mogen liggen....

Vroeger draaide ik ook Enemy Territory bv (niet echt zwaar, maar het is iets) zonder problemen, maar nu kan hij zelfs Harry Potter 1 niet meer draaien (voor het zusje)....

In ieder geval, heeft er iemand een idee, voor mochten de ram-latjes geen soelaas brengen?

Hieronder nog de specs:

Technische specificaties
Processor
Processor-kloksnelheid 3060 MHz
Processorfamilie Intel Pentium Mobile
Processor Mobile Intel® Pentium® 4 - 3.06 Ghz
Front-side bus processor 533 MHz
Schijf
Totale opslagcapaciteit 60 GB
Beeldscherm
Beeldschermdiagonaal 15 "
Beeldscherm TFT XGA DIAMOND VIEW
Contrastverhouding 750:1
Geheugen
Intern geheugen 512 MB
Video
Grafische adapter nVidia Geforce FX 5100 Go
Maximum geheugen grafische adapter 128 MB
Optische drive
DVD DVD +- RW / CD-RW
Audio
Audiosysteem Soundblaster Compatible
Netwerk
Intern modem ja
Netwerkfuncties 10/100 LAN Ethernet
Modemsnelheid 56 Kbit/s
Besturingssysteem/software
Gebundelde software Power Cinema
Record Now 6
Power Producer 1.0
Microsoft Word 2002
Norton Internet Security 2004
Energie
Batterij levensduur 2.5 h
Verbindingsmogelijkheden
Aansluitingen 3x USB 2.0
PS2
PCMCIA 1x Type II
FireWire/IEEE 1394 1x
s-video out
Minimale systeemeisen
Compatibele besturingssystemen Microsoft Windows XP Home Edition
Gewicht en omvang
Gewicht 3500 g

Informatie van de fabrikant (Packard Bell)
EasyNote H5310 Mobile Intel® Pentium® 4 - 3.06 Ghz 533 Mhz system bus, 512 Mb RAM, 60 Gb HDD, DVD +- RW / CD-RW, nVidia Geforce FX 5100 Go 128 MB DDR

De batterij trekt het zeker niet zolang als ze vermelden hier op de pagina, wat ook niet verwonderlijk is voor een cpu die niet ontworpen is voor laptops..*zucht* (eventuele battery life extender tips zijn ook altijd welkom)......

REDEN van deze post: mijn zusje zou graag KetnetKick2 spelen, wat de pc theoretisch zou moetne aankunnen....

Thanx op voorhand

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is de laptop ook sloom als je van een live CD opstart (BartPE of Knoppix)? Dan weet je of het om een hardware of een software probleem gaat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
zal ik seffes eens testen, goed plan ;)

Verwijderd

verkeerde pio mode op je harddisk?
Kan ook zijn dat de koeling vervuilt is en dan terug klokt
Via speedfan kan je kijken welke temp de cpu is
Dit zal kunnen omdat je aangeeft dat de fan kei hard draait .

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 18:11:
verkeerde pio mode op je harddisk?
Kan ook zijn dat de koeling vervuilt is en dan terug klokt
Via speedfan kan je kijken welke temp de cpu is
Dit zal kunnen omdat je aangeeft dat de fan kei hard draait .
Zou inderdaad goed kunnen, heb ik ook wel eens meegemaakt, maar 3 minuten wachten? Wel erg lang.

Het controleren kan nog gemakkelijker: kijken of er lucht uit de laptop geblazen wordt, en misschien in de bios nagaan of daar temperaturen weergegeven worden.

Succes!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
Kwam een kennis ook eens mee aan bij mij, heel erg trage laptop, zat zoveel stof in dat de cpu terug klokten aar ik meen 400 mhz. dat maakt het verhaal redelijk traag

Interpolis, glashelder!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, vijs ik daar de laptop open, blijkt datter DDR latjes insteken ipv de gebruikelijk sodimm latjes....*zucht* nu ik daar toch was...de heatsink van op de cpu loopt netje onder de fan en de fan ziet er heel netjes uit , een spoortje vuil te vinden (wat ik vreemd vind, bij mijn desktop moet ik elk half jaar een stofzuiger erop loslaten)...anyways, ram niet vervangen, maar laptop vanop zijn middelzachte ondergrond vandaan gehaald...de koeler draait nu op dit moment zelfs geruisloos....*live update: hier gaat ie weer
ff de hoogte in*...heb mijn ubuntu cd'tjes hier niet liggen dus testen met live cd zal voor volgende week zijn, ze liggne nog op kot..

ga nu de games eens testen, wie weet presteert hij beter nu de koeler wat "ademruimte" heeft...

Verwijderd

Topicstarter
alright, die rotmat is weg en alles draait al veel soepeler, het beeld gaat al mooi, maar het geluid blijft hangen....ga eens nieuwe drivers installeren , alvast bedankt voor de antwoorden...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:48:
alright, die rotmat is weg en alles draait al veel soepeler, het beeld gaat al mooi, maar het geluid blijft hangen....ga eens nieuwe drivers installeren , alvast bedankt voor de antwoorden...
In vervolgd kun je wat toevoegen aan ene post met Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif ;)

Maar Enemy Territory hoort ook priam te draaien, dat deed hij nog wonderbaarlijk op mn PII 350MHz O-)

Zou je eens speedfan kunnen installeren en kijken wat de temps zijn. Daarnaast zou je ook CPU-Z van www.cpuid.com/cpuz.php kunnen pakken om te kijken of de CPU wel op 3GHz klokt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is uberhaupt Windows XP Corporate Edition? De eerste linkjes op Google verwijzen allemaal naar illegale torrents. Zou het euvel daar niet kunnen liggen?

Probeer eens een officiele XP Home of Pro al dan niet met SP3 slipstream.

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

De Corporate edition is voor bedrijven, zeg maar een volume key (x aantal pc met dezelfde key)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Verwijderd

Topicstarter
sorry, wist wel van de edit button, maar was te happy om eraan te denken ;)
goed, die proggie's probeer ik straks wel eens uit te proberen...op dit moment echter draait alles vrij ok....
ik heb gemerkt dat de netwerkadapters veel sneller geladen worden als de USR software er niet op staat of wanneer hij er wel opstaat, als ik de pcmcia netwerkkaart er uit haal tijdens het opstarten....iets in die software vertraagt dus het laden van de adapters....heb nu een reinstall gedaan en hoop dat het nu beter gaat...

qua beeld, gaat alles nu wel vrij ok...zusje speelt ketnetkick 2 en het beeld hapert amper...had nog geprobeerd andere drivers van nvidia zelf te installen, maar daar herkende hij de bestaande drivers niet en had geen zien om die te uninstallen...

het enige probleem, naast het traag laden van de netwerkadapters, is eig het geluid...het geluid schokt vreselijk in zowel HP als KetnetKick2, en eigenlijk, het introductiefilmpje hapert ook nog vreselijk, dus niet alles is in orde denk ik...maar ik check seffes wel ff die proggies...

reeds bedankt al ;)
Cheerz,
Tom

ps: die corporate edition is idd een editie voor bedrijven, is lekker makkelijk om te gebruiken en heeft dezelfde eig van de pro als ik mij niet vergis..... kan evnetueel enes met echte pro proberen...
Pagina: 1