Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Al een tijdje ben ik bezig met een soort hobbyproject, laten we zeggen een soort van website. Nu is het project inmiddels in een redelijk ver stadium en nu heb ik besloten het wat professioneler aan te pakken. De structuur, de code is praktisch allemaal klaar en ik wil nu een professionele grafisch designer inhuren om het er allemaal wat mooier uit te laten zien. Dus nu heb ik een paar vragen:

- Hoe gaat dit precies in z'n werk?
- Hoe voorkom ik dat een grafisch ontwerper het idee niet "steelt"?
- Wat voor prijsafspraken moet je maken, per uur, per project? Stel de designer wil per project, betaal ik vooraf of achteraf, en hoe voorkom ik dat ik betaal voor een project wat nooit afgemaakt wordt?
- Gaat dit met een contract oid?

Zoals je ziet ben ik nogal een "noob" als het hierop aankomt, dus als iemand hier ervaring mee heeft en wat tips heeft voor een beginner, graag!
Alvast bedankt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:50:
- Hoe voorkom ik dat een grafisch ontwerper het idee niet "steelt"?
Afspreken dat hij het auteursrecht aan jouw overdraagt. Soms krijg je als opdrachtgever sowieso al het auteursrecht, maar volgens mij is dat alleen zo als de maker bij jou in loondienst is.
- Wat voor prijsafspraken moet je maken, per uur, per project?
Dat ligt eraan of jij al het plaatje grotendeels voor je ziet en iemand het alleen hoeft af te maken. Als jij meerdere voorstellen wilt zien en continu veranderingen wil laten doorvoeren, dan kan ik me voorstellen dat je designer dat alleen tegen uurtarief wil doen.
Stel de designer wil per project, betaal ik vooraf of achteraf, en hoe voorkom ik dat ik betaal voor een project wat nooit afgemaakt wordt?
Zou gewoon achteraf betalen, zo doe ik het ook altijd met foto-opdrachten die ik kreeg. Betaal je niet, dan krijg je ook het eindproduct niet. Komt er natuurlijk wel een aanmaning etc. je kant op voor het werk wat ik al wel gedaan heb ;)
- Gaat dit met een contract oid?
Dat kan, maar dat is meer iets voor hele grote projecten. Als jij gewoon in een mailtje hebt staan dat je A, B en C wilt, binnen 2 maanden en dat het auteursrecht bij jou komt te liggen voor prijs X en hij stuurt een mailtje terug dat het akkoord is, dan is het onzin om nog eens apart met contracten te gaan werken.

Wat je nog wel kunt doen is naar de algemene voorwaarden vragen van de designer.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 03-01-2009 17:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:00:

Afspreken dat hij het auteursrecht aan jouw overdraagt. Soms krijg je als opdrachtgever sowieso al het auteursrecht, maar volgens mij is dat alleen zo als de maker bij jou in loondienst is.
Dat klopt an sich wel, maar de vraag was volgens mij meer hoe de TS ervoor zorgt dat de ontwerper zijn idee niet jat. En het antwoord daarop is octrooi (a.k.a. patent) aanvragen, maar dat is nogal een ingewikkelde en dure procedure. Het zal dus op goed vertrouwen moeten gebeuren.
Wat je nog wel kunt doen is naar de algemene voorwaarden vragen van de designer.
De ontwerper moet daar zelf mee komen, je hoeft er niet naar te vragen. Anders hebben ze domweg geen werking.

Ik ben het overigens niet eens met Gizz's stelling dat een contract overbodig zou zijn. Goede, duidelijke afspraken maken kan nooit kwaad!

[ Voor 8% gewijzigd door Wortelsoep op 03-01-2009 17:05 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah, zo'n idee dus. Ik dacht qua idee hoe het er grafisch uit komt te zien (en dat die ontwerper het alleen maar hoeft uit te werken).

Is het een idee dat überhaupt uniek en te beschermen is? Iedereen mag de zoveelste sociaalnetwerk-site maken, of buienradar2 (met een andere naam dan ;) ) of een soort t.net.
Ik ben het overigens niet eens met Gizz's stelling dat een contract overbodig zou zijn. Goede, duidelijke afspraken maken kan nooit kwaad!
Duidelijke afspraken kunnen ook in een mailtje toch? Het enige verschil is dat er bij een contract een handtekening onderstaat.

Maar als je in een mailtje zet dat je het zus en zo wilt hebben en dat hij het ontwerp niet zelf nog een keer mag doorverkopen aan een derde partij, dan is het toch vrij duidelijk lijkt me zo. Laten we wel wezen, het gaat om een template bouwen voor een beginnende website (toch?), niet om een groot ICT-project met meerdere partijen, tienduizenden euro's aan arbeid, voorraden etc.

Noem me naïef, maar tot nu toe doe ik zaken altijd met een paar duidelijke mailtjes (klussen van max €600). Alleen een meerjarig project van een paar duizend per maand heb ik met een simpel contract aangenomen. Dat ding is ook niet meer dan een a4tje met een paar alinea's.

[ Voor 60% gewijzigd door Gizz op 03-01-2009 17:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Oke dit verschaft al wat meer duidelijkheid. Het gaat inderdaad om een relatief klein projectje, een paar "screens", prijs zal ook zo rond de €600 liggen denk ik.

De enige vraag waar ik dan nog niet uit ben is inderdaad of ik dan om een contract moet vragen, als de designer daar zelf niet mee komt. Een contract schept natuurlijk duidelijkheid maar voor een klein project is het misschien overkill, en hoe gaat dat dan als de designer in het buitenland woont? Het lijkt me persoonlijk een beetje gedoe allemaal? Hoe doen jullie dat?

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Gizz schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:07:
Duidelijke afspraken kunnen ook in een mailtje toch? Het enige verschil is dat er bij een contract een handtekening onderstaat.
Ik kan je echt niet volgen. Als dat het enige verschil is, waarom zou je dan niet gewoon met een contract werken?

Mijn advies: leg afspraken, randvoorwaarden, verantwoordelijkheden altijd vast zodat je achteraf niet tegen grote interpretatieverschillen aanloopt. Vertrouw er niet op dat het met wat mailverkeer wel goed zal komen. Er zijn zoveel beunhazen op de markt dat je jezelf lelijk in de vingers kunt snijden als je hier te laconiek over doet. En of je het nou contract noemt of opdrachtverstrekking of projectomschrijving maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat je een akkoord hebt met de andere partij over hetgeen er geleverd moet c.q. zal worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Anders op 04-01-2009 13:41 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 17:53

Zuurstok

Passionately curious

Eigenlijk maakt het helemaal niks uit,
zoals jullie allebei al zeggen is het verschil tussen een paar mailtjes en een contract miniem, het enige verschil is dus de handtekening.
Als jij een echte handtekening wil, dan moet je ( als 1 van hun ( of allebei ) ) geen tekentablet heeft, het desbetreffende contract uitprinten, opsturen, handtekening zetten, terug sturen.

In dat opzicht ben ik het dus eens met Gizz, tuurlijk kan je mailtjes editten etc, en geeft een handtekening net wat meer 'zekerheid', maar persoonlijk zou ik het ook niet echt nodig vinden.

Als er iets mis gaat kan je altijd nog de mailtjes erop natrekken,
en dan hoor ik jullie al zeggen: maar wat nou als die kwijt raken bij allebei de personen ?
Dan zeg ik er nu al op : maar wat nou als de contracten bij allebei de personen kwijt raken ?

Ghenz

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anders schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:38:
[...]

Ik kan je echt niet volgen. Als dat het enige verschil is, waarom zou je dan niet gewoon met een contract werken?
Omdat een mailtje direct bij de ontvanger ligt en een contract per post heen en weer mag gaan (het moet dan namelijk in tweevoud en op beide contracten moeten ook beide handtekeningen staan als je het goed doet). Nogal omslachtig voor een eenvoudig en niet erg kostbare opdracht.
Er zijn zoveel beunhazen op de markt
Dat is natuurlijk zeker zo. Veel kun je natuurlijk afvangen door bij kennissen te vragen wie hun site gemaakt heeft, of bijvoorbeeld iemand van got te vragen. Dat geeft al meteen wat meer zekerheid dan een willekeurig persoon in India :P

Verder hebben veel designers een portfolio met links naar sites die ze hebben gemaakt. Dan kun je ook even die bedrijven vragen of het allemaal soepel verlopen is.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 15:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Op de website van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers http://www.bno.nl/ staat een heel stuk speciaal voor opdrachtgevers. Het is wellicht ook interessant om te kijken bij het gedeelte voor ontwerpers en daar de algemene voorwaarden eens door te nemen, dan weet je een beetje wat je kan verwachten. Als blijkt dat een ontwerper vorowaarden hanteert die daar wel heel erg van afwijken dan zal je daar misschien niet akkoord mee willen gaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Gizz schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:14:
Omdat een mailtje direct bij de ontvanger ligt en een contract per post heen en weer mag gaan (het moet dan namelijk in tweevoud en op beide contracten moeten ook beide handtekeningen staan als je het goed doet). Nogal omslachtig voor een eenvoudig en niet erg kostbare opdracht.
Inderdaad nogal omslachtig. Een contract is een op schrift gestelde overeenkomst over de te leveren prestaties. Wanneer de betrokken partijen akkoord zijn is de overeenkomst rechtsgeldig. That's it.

Zo'n akkoord kan mondeling geschieden, per e-mail, per post etc. De enige valkuil daarbij is dat je moet kunnen aantonen dat alle partijen daadwerkelijk akkoord zijn gegaan. Aangezien e-mail rechtsgeldig is in Nederland kan zo'n akkoord prima per e-mail tot stand komen.

Hoe dan ook, ik blijf afraden om zonder een duidelijke overeenkomst te werken. Als je daar te laconiek in bent en het gewoon met een mailtje van anderhalve alinea afdoet is de kans reëel dat je jezelf in de vingers snijdt. Wat als een designer iets oplevert dat totaal afwijkt van wat jij in gedachten had, bijvoorbeeld? Hoeveel inspraak heb je? Hoeveel "previews" krijg je te zien? Wat als je halverwege het ontwerpproces met een aantal wijzigingen komt? Wat wordt er precies opgeleverd? Alleen de kant-en-klare screens of complete PSD's met layers? Wordt er gewerkt met een minimale schermbreedte? Moet het ontwerp schaalbaar zijn? Wie is verantwoordelijk voor het aanleveren of aanschaffen van beeldmateriaal of lettertypes? etc etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Anders op 04-01-2009 14:36 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anders: volgens mij hebben we het over precies hetzelfde dus.

Ik heb het over een mailtje met daarin alle zaken die je noemt (wensen, eisen, verwachtingen, tijdsplanning) en noem het geen contract omdat er niet met handtekeningen gewerkt wordt.

Jij hebt het over een document waar ook met een mailtje of belletje akkoord mee wordt gegaan en noemt dat een contract. Maar uiteindelijke zouden wij dus precies hetzelfde doen :)

Verwijderd

edit

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2010 00:58 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou eens op sitedeals.nl kunnen kijken. Daar lopen aardig wat 'ontwerpers' rond. Je kan daar een soort veiling uitschrijven, voor een relatief laag bedrag, waarbij er allemaal ontwerpen worden ingestuurd door deelnemers. Je krijgt veel bagger terug, maar soms zitten er weleens juweeltjes tussen.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 11:21
Verder kun je ook eens zoeken naar freeware web designs (bijvoorbeeld via http://www.freewebsitetemplates.com/ of even googelen op bijvoorbeeld freeware web layouts) misschien kun je jezelf nog wat kosten besparen. Of op z'n minst wat ideeen opdoen.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Hoe gaat dit precies in z'n werk?
Kom via je netwerk of via het Internet in contact met een ontwerper. bv freelance.nl

Hoe voorkom ik dat een grafisch ontwerper het idee niet "steelt"?
Je kan een leuk contract opstellen zoals al gezegd. Je kan er ook wel van uitgaan dat als je een beetje fatsoenlijke ontwerper inhuurt hij z'n reputatie binnen het kleine Nederland wilt beschermen. Dit geldt natuurlijk niet als je iemand inhuurt die het niet voor z'n brood doet.

Wat voor prijsafspraken moet je maken, per uur, per project? Stel de designer wil per project, betaal ik vooraf of achteraf, en hoe voorkom ik dat ik betaal voor een project wat nooit afgemaakt wordt?
Sowieso Duidelijk afspraken maken over wat wanneer wordt aangeleverd. Bijvoorbeeld, einde van week 1 twee voorstellen. Einde van week twee een uitgewerkt voorstel en week drie het uitgewerkte voorstel met de uiteindelijk aanpassingen.

Als je een project prijs afspreekt moet je duidelijk defineren wat er allemaal in die prijs zit. Hoeveel wijzigingen heeft de klant recht op enz. Zelf doe ik liever uur prijs aangezien je altijd klanten hebt die eindeloos kleine dingetjes willen wijzigen en dat kan in de uren gaan lopen. Ik zeg dan liever, ik neem 8 uur voor het eerste ontwerp en dan nog 2x4 uur voor ronde 2 en 3 en als het meer is dan bel ik je.

Gaat dit met een contract oid?
Natuurlijk tenzij je een zolderkamer neefje inhuurt en hem stiekem betaald. Al het andere zul je toch echt een factuur voor ontvangen om het voor de balastingdienst netjes te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Yellow|A op 13-01-2009 17:25 ]

|{ brrr }] |

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yellow|A schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:22:
Gaat dit met een contract oid?
Natuurlijk tenzij je een zolderkamer neefje inhuurt en hem stiekem betaald. Al het andere zul je toch echt een factuur voor ontvangen om het voor de balastingdienst netjes te houden.
Wat heeft een factuur met een contract te maken?

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Omdat in je contract staat "Gizz zal een webzijde maken en daar is Yellow het mee eens. Yellow is ook nog eens bereid voor die webzijde te betalen".

Altijd fijn om iets op papier te hebben voordat je gaat werken. Anders lever je iets op met je factuur en de klant loopt lachend weg met zijn "gratis" ontwerp. Gebeurt best wel vaak en als je geen duidelijk contract hebt is het lastig je geld te krijgen als Freelancer. Gaat erg veel tijd en frustatie inzitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Yellow|A op 13-01-2009 17:30 ]

|{ brrr }] |

Pagina: 1