Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer valt uit tijdens zwaardere games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds een jaar een PC staan, maar er is een probleem wanneer er wat zwaardere games worden opgestart (bijv. GTA IV). Na een tijdje spelen bevriest het beeld een seconde of 6 en daarna wordt het beeld zwart. De enige oplossing is dan om de resetknop in te drukken.

Er waren twee mogelijkheden die in mij opkwamen, namelijk oververhitting van CPU of GPU, of een voeding die de boel niet trekt. Echter heb ik bij flink lange repareersessies van usenetfiles geen last van uitval, dus de CPU kan het haast niet zijn lijkt mij.

Mijn systeem bevat
Q6600 (stock)
8600GTS (met Zalman koeler)
430W voeding (merk weet ik even niet atm, is sowieso een A-merk)
Verder behalve een extra 120mm fan in de achterkant geen bijzonderheden als casemods ofzo.

Bijzonderheid van de voeding: hij heeft een keer een flinke tik (knal?) gegeven, het aan/uit knopje brand minder fel dan toen de PC nieuw was.

Weten jullie wat hier verkeerd gaat, want wij zijn hier ten einde raad...

Groeten,
Edwin

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Ik heb het vage vermoeden dat het aan de voeding ligt (voornamelijk omdat jij het over zo'n knal hebt), heb je geen last bij andere games?

See you in another life, brother.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Misschien is er een condensator ontploft in de voeding waardoor die de voltages niet meer goed stabiel kan houden en waardoor je dus vastlopers krijgt onder hoge load. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Aram.Dmitri schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:35:
Ik heb het vage vermoeden dat het aan de voeding ligt (voornamelijk omdat jij het over zo'n knal hebt), heb je geen last bij andere games?
Bij de zwaardere games doet ie dat, ik heb toen ik Crysis speelde er ook regelmatig last van gehad. Games als Trackmania Nations United trekt ie zonder problemen. Het vreemde is dat hij wel crashed bij GTA San Andreas

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17

Caveman

whahoehaha

-The_Mask- schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:35:
Misschien is er een condensator ontploft in de voeding waardoor die de voltages niet meer goed stabiel kan houden en waardoor je dus vastlopers krijgt onder hoge load. :)
Ik ga hier ook in mee, haal je voeding er even uit en schroef hem open dan zie je zo of er een condensator geklapt is. Je kunt ook misschien even een monitor proggie draaien en kijken of je spanningen in orde zijn.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Bridelance
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 13:49
-The_Mask- schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:35:
dat zou je dan toch moeten ruiken??

--

heb je eigenlijk al eens je temperaturen werkelijk nagegeken?? Probeer anders eens tijdens het gamen die wat in het oog te houden met speedfan ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
Bridelance schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:43:
[...]

dat zou je dan toch moeten ruiken??

--

heb je eigenlijk al eens je temperaturen werkelijk nagegeken?? Probeer anders eens tijdens het gamen die wat in het oog te houden met speedfan ofzo...
Dat zal ik eens doen :) In ieder geval bedankt voor alle reacties, als de temperaturen binnen de norm blijven zal ik eens de voeding omruilen met een andere PC (die heeft 450 W) en dan zien we of het inderdaad de voeding is.

Jullie horen nog van me! :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 19:36:
[...]

Dat zal ik eens doen :) In ieder geval bedankt voor alle reacties, als de temperaturen binnen de norm blijven zal ik eens de voeding omruilen met een andere PC (die heeft 450 W) en dan zien we of het inderdaad de voeding is.

Jullie horen nog van me! :)
Ik heb het geprobeerd, maar de temps lopen volgens mij niet heel erg uit de hand: zowel GPU blijft steken rond de 68 graden en de warmste CPU core haalt de 65 graden. Oké, het kan kouder, maar het is nog geen reden voor het systeem om uit te vallen.

Ook vreemd is: ik kan maar 3 cores (core0 t/m core2) zien in speedfan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 20:48 ]

Pagina: 1