japie06 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:12:
[...]
Ik heb Q-fan uitgezet, maar speedfan werkt nog steeds niet, ook niet als ik alle speeds op 0%zet. Zou dit dan aan een instelling kunnen liggen of aan mijn mobo?
om mijn antwoorden even duidelijk te maken als jouw vragen:
a) ja, toen ik de PC aanzette terwijl de terwijl de zijkant van de kast eraf was kon ik duidelijk waarnemen dat het CPU fan is. Ik zou niet weten wat voor fan het is, ik ga uit van een boxed maar dat weet ik niet zeker. Hoe kan ik hier achter komen?
Zie
deze Google - afbeeldingen. Of anders iets als
Google - RCBFH.
Dit is een actuele afbeelding, bij de RCBFH Google query zitten nl. ook wat foto's van pré-production samples bij

.
b) zou ik ook niet weten, hoe kom ik hier achter?
Haal de plug eraf en kijk of er vier pinnen op de connector, en vier gaatjes in de plug zitten

. Voor een afbeelding met een drie pins plug op een vier pins connector klik
hier.
[c) Ik heb q-fan uitgezet omdat dat speedfan zou hinderen. Maar speedfan werkt nog steeds niet.
d) nee, geen andere en ik kan alleen q-fan uit of aan zetten.[/quote]Ok. Bij veel borden is het vaak mogelijk om ook aan te geven of de fan zacht of hard moet draaien en/of bij welke temperatuur de fan aan moet. Helaas heb je die optie dan blijkbaar niet.
e) de CD van het moederbord had alleen wat drivers en een BIOS update tooltje. Er zaten geen andere tool bij m.b.t. de fans.
Op de site staat wel ASUS PC Probe zoals inmiddels al gezegd is. Mocht dat geen uitkomst bieden dan:
1. Jouw fan is niet PWM gestuurd (=vierde pin) en werkt daarom niet zoals nu gewenst is.
2. Je hebt een Intel boxed cooler die om één of ander, ondanks PWM, niet op een andere fan-speed wil draaien. Deze ben ik niet vaak tegen gekomen maar ik heb er toevallig één liggen.
3. Q-Fan is simpelweg gaar op jouw bord. (Wellicht met BIOS update te verhelpen al geeft ASUS aan dat er geen BIOS'en voor dit moederbord zijn uitgebracht die iets met Q-Fan doen. Echter geven fabrikanten niet altijd alles aan bij de release notes ...)
'Oplossing': Zalman Fanmate ertussen zetten. Zie
deze link voor de pricewatch. Daarmee kun je heel eenvoudig de fanspeed bijstellen en kost slechts een paar euro.