Fan probleem, erg luidruchtig. Q-Fan werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:01
Ik heb een probleem met de fans van mijn computer.
Ze blijven continu draaien op de hardste stand, dus ook als ik op het bureaublad ben.
Ik heb even aan de computer gevoeld en hij voelt erg koud aan. Dit natuurlijk geen probleem maar die fans blijven de hele tijd op z'n hardst blazen. Is er misschien een software matige oplossing om de fan speed wat bij te stellen?

Ik heb een chiligreen computer, dus niet een 'zelf inelkaargezette'.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Psst... zoek eens in Google op "SpeedFan"... ;)

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

geef eens wat meer specs over je systeem, fan speeds kan je ook in je BIOS instellen afhangende van welk moederbord je hebt

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• japie06
Ik heb een Asus P5GC-MX als moederbord.

Ik heb ook dat speedfan progje geprobeerd maar ik kom er niet echt uit.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:25

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

op asus moederborden zit over het algemeen een q-fan instelling in de BIOS , die kun je aanzetten met de asus suite ..

Signature

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

BGB4rn schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:01:
op asus moederborden zit over het algemeen een q-fan instelling in de BIOS , die kun je aanzetten met de asus suite ..
zoals ik dus zei ;) bios instelling

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• BGB4rn

BGB4rn

ja maar dat q fan kun je gewoon vanuit windows bedienen :D

Signature

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 09:03

Joran

<3 natalee

Ik stel voor dat jij even klik gaat doen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 08-01-2009 22:03 ]

Send me your gameboys

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

en speedfan is te moeilijk? de help is een van de beste helps die ik gezien heb. Eventjes doorlezen en je hebt het zo onder de knie

Mogelijkheid twee is de casefans op een controller te zetten (zoek: fancontroller). Dan zijn ze ook te regelen

mogelijkheid drie is de fans op 5 volt zetten (molex --> 5V fan verloopstukje zoeken of een beetje solderen)

-_-

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik maak zelf ook gebruik van de AI Suite ( P5e3 Deluxe ), als ik de fan op een lagere stand wil zetten via de Suite, moet ik eerst mijn pc opnieuw opstarten, vervolgens draait mijn fan even hard als voor het opstarten..

maar zoals ik al van velen hier op Got heb gehoord heb je daar veel prog's voor...

• japie06
M2M schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:07:
en speedfan is te moeilijk? de help is een van de beste helps die ik gezien heb. Eventjes doorlezen en je hebt het zo onder de knie

Mogelijkheid twee is de casefans op een controller te zetten (zoek: fancontroller). Dan zijn ze ook te regelen

mogelijkheid drie is de fans op 5 volt zetten (molex --> 5V fan verloopstukje zoeken of een beetje solderen)
De help bij speedfan is idd niet slecht. Maar er werd wel met termen gesmeten die ik niet ken.
Ik heb die q-fan optie aangezet maar ik merk niks. Ik zal speedfan nog maar een kans geven en als ik echt niet meer uitkom heb ik dit forum nog ;) .

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 21:56
Op welke temperatuur heb je de Q-fan functie staan? Als ie op een belachelijk lage temperatuur staat, wil de pc hem zo koud hebben, met lawaai als gevolg. Zet 'um maar eens op 60 graden, dat trekt elke pc wel, en dan is ie als het goed is een heel stuk stiller.

• japie06
ik kan nergens een temp instellen op de BIOS. of moet ik een progje gebruiken?

Verwijderd

Ook een optie, voor een tientje of 2 heb je een externe fancontroller en kan je vanaf je kast al je fans bedienen.

• japie06
btw, de CPU temp staat op ongeveer 23 graden celsius en de fan speed op 1776 RPM

[ Voor 6% gewijzigd door japie06 op 07-01-2009 16:56 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

welke fan maakt nu het lawaai... de processor ventilator of de fan van de voeding, northbridge, casefan, fan v/d videokaart?

of is het een cummulatieve herrie?

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2w1wccn.jpg

zoiets krijg je in beeld als je speedfan aanslingert. Met de kleine knopjes naast speed01 en speed02 kun je de ventilatorsnelheden regelen

voor de rest van de meer geavanceerde features moet je de manual lezen. Werkt dit programma niet? dan wordt het een lastiger verhaal.

[ Voor 50% gewijzigd door M2M op 07-01-2009 16:59 ]

-_-

• japie06
als ik speedopstart krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/6t1egy.png

maar ik heb nog ingesteld, ik ben nu de manual aan het uitpluizen.

edit: weet iemand hoe ik erachter kom welke speed welke fan is?

[ Voor 18% gewijzigd door japie06 op 07-01-2009 17:12 ]

• BGB4rn

BGB4rn

euu misschien is cpu fan de cpu fan en die andere de case fan , ze staan overigens aardig te raggen die fans :o

EDIT

zet die 100% dingetjes eens wat lager , dikke kans dat je fans dan rustiger zijn ..

[ Voor 30% gewijzigd door BGB4rn op 07-01-2009 17:43 ]

Signature

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ja zet ze eens verlaag één voor één naar 50 % en kijk welke fanspeed er wijzigd, zo weet je welke fan het is dat de herrie maakt.

overigens staat die sys-fan intake ? dan lijkt me dat de boosdoener, als ze intake staan kunnen ze nogal luidruchtig zijn.

bovendien is je GPU active cooled, dan zou ik eens checken op stof want 54 °C is meer dan genoeg om de fan op 100 % te alten draaien.

(sinds wanneer is het probleem eigenlijk begonnen ? of had je dat al van toen je de pc gekocht hebt ?)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• japie06
Ik heb net even flink wat stof weggeblazen met de compressor (werkt 5x beter dan stofzuiger)
qua geluid is er niks verandert. en als ik de speed wijzig dan gebeurt er niks. Zou dit aan mijn moederbord liggen? En de GPU draait nog steeds op 52 °C. Het kan natuurlijk ook dat ze er gewoon cheap-ass fans in hebben gestopt die gewoon veel geluid maken. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer het begonnen is. Want het is best al een tijdje. Misschien dus wel vanaf het begin.

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
Zoek eerst al eens uit welke fan er dat lawaai maakt:
-als speedfan werkt: fan op 0 zetten zou hem moeten doen stilvallen, wees niet bang, je systeem gaat heus niet dood van even zonder fan te zitten. Van zodra hij terug op 100% staat draait iet terug als normaal.
-als speedfan niet werkt dan kan je ook even elke fan apart zonder stroom zetten, de meeste moederborden hebben daar in mijn ervaring geen probleem mee.

Als je het probleem hebt gevonden kan je:
- een nieuwe fan gaan halen (bv papst)
- speedfan gebruiken om de boel wat trager te laten draaien en indien nodig weer op toeren te laten komen
- een weerstandje of andere schakeling ertussen steken

aan jou om uit te zoeken waar het probleem zit

• japie06
ik weet al dat het de CPU fan is, want net bij het schoonmaken heb ik de PC ff aangezet.
Speedfan werkt bij dus helemaal niet. Als ik alles op 0% zet gaat de fan speed een klein beetje omlaag maar het heeft niet echt veel bnut dus. Hoe kan ik de Fan's dan zonder stroom zetten?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Je kunt de fans gewoon eventjes tegenhouden met je vinger.

Als speedfan de boel goed uitleest draait je systeemfan overigens wel erg hard, wat voor fan is het? (welke afmetingen?) En wat voor processor koeler heb je?

[ Voor 60% gewijzigd door jdm8 op 08-01-2009 16:55 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ik denk dat qfan speedfan zal tegenwerken, zet dat eerst eens in je BIOS uit alvorens speedfan te gebruiken.

levert de utility van asus zelf geen oplossingen ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

Thandor

SilverStreak

japie06 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:03:
als ik speedopstart krijg ik dit:
[afbeelding]

maar ik heb nog ingesteld, ik ben nu de manual aan het uitpluizen.

edit: weet iemand hoe ik erachter kom welke speed welke fan is?
Daar kom je alleen achter door één van de fan's stil te zetten en te kijken welke RPM uitlezing op 0 gaat :).

Om even het e.e.a. duidelijk te maken:
a) Je weet 100% zeker dat het de CPU fan is? Welke CPU fan is het trouwens?
b) Hoe zit de fan aangesloten? Op een fan-header met 4 pinnen? (PWM)
c) Staat Q-Fan in het BIOS aan en zo ja, op welke instelling?
d) Heb je nog meer instellingen m.b.t. fans in hetzelfde scherm als Q-Fan staan? Zo ja, welke/wat zijn deze?
e) Heeft ASUS bepaalde tools m.b.t. QFan? Kijk op de CD van het moederbord of op de site van ASUS.
f) Wat zegt de manual erover?

Mocht bovenstaande helemaal niets uithalen en wil je de desbetreffende ventilator stiller krijgen dan kun je overwegen om een nieuwe ventilator te kopen. Echter zijn de temperaturen dermate laag dat je ook dezelfde koeling kunt behouden en er bv. een Zalman Fanmate tussen hangt. De Fanmate is een eenvoudige maar doeltreffend 'doosje' met een regelknopje eraan. Daarmee krijg je de fan ongetwijfeld stil :).

Ik ga het topic even naar Cooling verplaatsen omdat het daar beter past :).

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 08-01-2009 22:02 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:50
Eerst Q-fan uitzetten in BIOS, dan pas kun je met Speedfan de snelheid regelen ;)

• japie06
Thandor schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:02:
[...]
Daar kom je alleen achter door één van de fan's stil te zetten en te kijken welke RPM uitlezing op 0 gaat :).

Om even het e.e.a. duidelijk te maken:
a) Je weet 100% zeker dat het de CPU fan is? Welke CPU fan is het trouwens?
b) Hoe zit de fan aangesloten? Op een fan-header met 4 pinnen? (PWM)
c) Staat Q-Fan in het BIOS aan en zo ja, op welke instelling?
d) Heb je nog meer instellingen m.b.t. fans in hetzelfde scherm als Q-Fan staan? Zo ja, welke/wat zijn deze?
e) Heeft ASUS bepaalde tools m.b.t. QFan? Kijk op de CD van het moederbord of op de site van ASUS.
f) Wat zegt de manual erover?

Mocht bovenstaande helemaal niets uithalen en wil je de desbetreffende ventilator stiller krijgen dan kun je overwegen om een nieuwe ventilator te kopen. Echter zijn de temperaturen dermate laag dat je ook dezelfde koeling kunt behouden en er bv. een Zalman Fanmate tussen hangt. De Fanmate is een eenvoudige maar doeltreffend 'doosje' met een regelknopje eraan. Daarmee krijg je de fan ongetwijfeld stil :).

Ik ga het topic even naar Cooling verplaatsen omdat het daar beter past :).
Ik heb Q-fan uitgezet, maar speedfan werkt nog steeds niet, ook niet als ik alle speeds op 0%zet. Zou dit dan aan een instelling kunnen liggen of aan mijn mobo?

om mijn antwoorden even duidelijk te maken als jouw vragen:

a) ja, toen ik de PC aanzette terwijl de terwijl de zijkant van de kast eraf was kon ik duidelijk waarnemen dat het CPU fan is. Ik zou niet weten wat voor fan het is, ik ga uit van een boxed maar dat weet ik niet zeker. Hoe kan ik hier achter komen?
b) zou ik ook niet weten, hoe kom ik hier achter?
c) Ik heb q-fan uitgezet omdat dat speedfan zou hinderen. Maar speedfan werkt nog steeds niet.
d) nee, geen andere en ik kan alleen q-fan uit of aan zetten.
e) de CD van het moederbord had alleen wat drivers en een BIOS update tooltje. Er zaten geen andere tool bij m.b.t. de fans.
f) dit:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/bi5ehi.png

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ga eens naar de asus site, ga naar downloads.

dan tik je je moederbord in, selecteer utilitys, je OS ingeven en dan krijg je een lijst van downloads.

Ik denk dat ASUS probe uitkomst zal bieden ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• japie06
Als ik hem installeer krijg ik een error:

"ACPI driver installed failed, PC Probe II does not support this model."

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

japie06 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:25:
Als ik hem installeer krijg ik een error:

"ACPI driver installed failed, PC Probe II does not support this model."
je hebt toch het juiste moederbord genomen want ik heb gezien dat er meerdere versies zijn.

Ik zie ook dat je vista draait, en ik heb even gegoogeld en vond dit : http://vip.asus.com/forum...VM&page=1&SLanguage=en-us

misschien eens proberen wat puzzleman voorstelt ;)

qfan moet nu wel actief zijn anders lukt het niet ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

Thandor

SilverStreak

japie06 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:12:
[...]

Ik heb Q-fan uitgezet, maar speedfan werkt nog steeds niet, ook niet als ik alle speeds op 0%zet. Zou dit dan aan een instelling kunnen liggen of aan mijn mobo?

om mijn antwoorden even duidelijk te maken als jouw vragen:

a) ja, toen ik de PC aanzette terwijl de terwijl de zijkant van de kast eraf was kon ik duidelijk waarnemen dat het CPU fan is. Ik zou niet weten wat voor fan het is, ik ga uit van een boxed maar dat weet ik niet zeker. Hoe kan ik hier achter komen?
Zie deze Google - afbeeldingen. Of anders iets als Google - RCBFH. Dit is een actuele afbeelding, bij de RCBFH Google query zitten nl. ook wat foto's van pré-production samples bij ;).
b) zou ik ook niet weten, hoe kom ik hier achter?
Haal de plug eraf en kijk of er vier pinnen op de connector, en vier gaatjes in de plug zitten :). Voor een afbeelding met een drie pins plug op een vier pins connector klik hier.
[c) Ik heb q-fan uitgezet omdat dat speedfan zou hinderen. Maar speedfan werkt nog steeds niet.
d) nee, geen andere en ik kan alleen q-fan uit of aan zetten.[/quote]Ok. Bij veel borden is het vaak mogelijk om ook aan te geven of de fan zacht of hard moet draaien en/of bij welke temperatuur de fan aan moet. Helaas heb je die optie dan blijkbaar niet.
e) de CD van het moederbord had alleen wat drivers en een BIOS update tooltje. Er zaten geen andere tool bij m.b.t. de fans.
Op de site staat wel ASUS PC Probe zoals inmiddels al gezegd is. Mocht dat geen uitkomst bieden dan:
1. Jouw fan is niet PWM gestuurd (=vierde pin) en werkt daarom niet zoals nu gewenst is.
2. Je hebt een Intel boxed cooler die om één of ander, ondanks PWM, niet op een andere fan-speed wil draaien. Deze ben ik niet vaak tegen gekomen maar ik heb er toevallig één liggen.
3. Q-Fan is simpelweg gaar op jouw bord. (Wellicht met BIOS update te verhelpen al geeft ASUS aan dat er geen BIOS'en voor dit moederbord zijn uitgebracht die iets met Q-Fan doen. Echter geven fabrikanten niet altijd alles aan bij de release notes ...)

'Oplossing': Zalman Fanmate ertussen zetten. Zie deze link voor de pricewatch. Daarmee kun je heel eenvoudig de fanspeed bijstellen en kost slechts een paar euro.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:08:
Eerst Q-fan uitzetten in BIOS, dan pas kun je met Speedfan de snelheid regelen ;)
pm1 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:43:
ik denk dat qfan speedfan zal tegenwerken, zet dat eerst eens in je BIOS uit alvorens speedfan te gebruiken.
Fout en fout. Je kan bij Configure -> Advanced een sensor selecteren en daarbij de 'Fan control' (als ik het goed heb) van SmartGuardian (dus Q-Fan) naar Software controller (oftewel Speedfan) zetten. Uiteraard 'remember' aanvinken. Hierna kan je via het eerste en tweede tabblad selecteren wat de beste en maximum temperatuur voor dat component is en welke speeds Speedfan moet aanpassen voor welke componenten. Daarnaast kan je de boel ook nog een naampje geven. Succes! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 09-01-2009 20:51 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1