Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista x64] Verschillende services crashen regelmatig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Afgelopen week had ik op mijn laptop (een dell latitude E6500) vrolijk Windows Vista x64 draaien.
Dit liep echter maar goed voor drie dagen, daarna begonnen er regelmatig services te crashen (windows audio, event log, security center..)
Met elke keer "stapo64.dll" vermeld in de details.

Na een beetje ge-google bleek stapo64.dll onderdeel te zijn van mijn geluidsdriver maar tijdens mijn zoektocht vond ik ook regelmatig iets terug van malware. Dus voor de zekerheid ook maar een virusscan gedraaid (en uiteindelijk niets gevonden)

Omdat ik nog altijd geen stap verder stond, besloot ik om eens wat hardware tests te doen.
Ik heb mijn CPU, HDD en RAM getest, en alle testen werden afgerond zonder fouten.

Oke, hardware kon het dus al niet zijn (of bijna niet) dus ik ging mijn drivers eens testen (met verifier.exe).
Ook deze gaf geen fouten. Al mijn drivers bleken stabiel te zijn.

Tja, ik had ondertussen al veel tijd gespendeerd aan het uitvissen van deze vage crashes, dus ik besloot om terug te gaan naar XP (met pijn in het hart wel).
Maar tijdens het afhalen van mijn XP drivers, kwam ik op deze link terecht:
http://support.dell.com/s...4&doclang=en&l=en&s=gen#2
(install drivers in the correct order)

Nu bleek dat ik mijn drivers niet bepaald in de juiste volgorde had geinstalleerd bij Vista.
Dus zou het kunnen dat die crashes hierdoor kwamen?
Of kan ik best gewoon bij XP blijven?

Alvast bedankt :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:52
is hij wel stabiel als je geen drivers installeerd :? (dan maar even zonder geluid)

x64 kan instabiel worden door brakke drivers.. die worden er anno 2009 ook nog genoeg gemaakt

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Zonder drivers heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, de pc is niet echt bruikbaar zonder imho :P

Maar ik had ook al naar de Dell support lijn gebeld en gevraagd of het zou kunnen dat er problemen waren met enkele drivers ofzo. De man aan de telefoon wist mij te vertellen dat alle drivers stabiel en compatible zouden moeten zijn, dus dat dat eigenlijk geen problemen zou mogen geven. Hij raadde mij aan om de driver in kwestie, de audiodriver, opnieuw te installeren.

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-10 21:10
Gebruik je de meest recente door dell aangeboden drivers?
Ik vond op de Dell site de meest recente driver met datum 18-12-08.

Als je die gebruikt, en je hebt het probleem nogsteeds dan is het aan dell support om je probleem op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van elk component de laatste drivers. Heb zelfs BIOS/firmware updates gedaan.
Ik ga nu eens proberen om vista te installeren, met de driver install volgorde die Dell aanraadt.
Als het dan nog niet opgelost is, weet ik het ook niet meer }:|

Verwijderd

Topicstarter
Hopla, ik hang mijn laptop aan het draadloos netwerk, ik zet MSN op en ik krijg een melding van "Windows Event Log has stopped working".

Het hele gebeuren begint gewoon helemaal opnieuw, en dat terwijl ik gisteren een verse installatie heb gedaan + de drivers geinstalleerd volgens de volgorde die werd aangeraden.

Zou het kunnen dat de draadloze router ervoor zorgt dat de laptop een beetje flipt?
Want als hij aan het bekabeld netwerk hangt, heb ik dit probleem niet voor. (toch nog niet meegemaakt)

Misschien toch maar terug gaan naar x86..

• hans.geurtsen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 10:23
Mr. Death, ik zie dat je bijna dezelfde laptop hebt als ik... en daarmee vergelijkbare problemen. Ik heb de E6400. In je laatste post zeg je dat je overweegt terug te gaan naar x86. Mijn vermoeden is dat het daar mee te maken heeft, of met de drivers voor deze nieuwe Latitudes. Ik heb hiervoor 2 jaar een D620 gehad met Vista Business 32-bit en eigenlijk geen noemenswaardige problemen. Nu heb ik sinds november vorig jaar een E6400 met Vista Business maar de 64-bit versie en heel veel van dit soort vage problemen. Dat begon al toen ik hem kreeg in de originele configuratie. Die moest ik al snel herinstalleren omdat de harde schijf niet helemaal fris was. Ik heb toen een paar drivers geïnstalleerd en niet op de volgorde gelet. Net als voor die tijd, had ik vaak last van stoppende services, maar nog veel vaker van de irritante melding 'Windows Explorer has stopped working'. Ik heb toen nog een keer opnieuw geïnstalleerd, maar nu heb ik in eerste instantie helemaal geen Dell spullen geïnstalleerd. Windows Update gedraaid, net zo lang tot daar niets meer uit kwam, hierna in device manager gekeken voor welke devices er nog een uitroepteken stond. Alleen daarvoor de drivers van Dell gebruikt. Dat ging beter, maar nog steeds af en toe en niet erg reproduceerbaar de 'Windows Explorer stopped working' fouten. En ook veel gezeur met draadloos netwerk wat niet werkte wanneer je de laptop uit slaapstand haalde. Het aantal fouten begon ook weer op te lopen en omdat ik inmiddels op Internet veel verhalen zag over drivers die dit soort dingen veroorzaakten, ben ik toch weer eens wat meer drivers gaan installeren van Dell. Dat leek te helpen. De laptop werd hierdoor stabieler. Toch had ik de laatste week weer heel veel last van de 'Windows Explorer has stopped working' fouten. Bij het deleten van een bestand op de desktop, bij het gebruiken van de zoekfunctie in het start menu, bij het openen van het control panel, maar vooral bij het openen van explorer, vooral net na een reboot. Een keer of 5 en dan ging het wel in één keer goed. Om simpel van te worden. Daarom gisteren nog een keer een schone installatie gedaan, nu gebruik makend van een document van Dell over de volgorde van drivers. Ik heb nu alles volgens dat 'boekje' gedaan. Eerst BIOS geupdate naar A12 versie, toen Windows Vista Business 64-bit geïnstalleerd, toen alle Dell spullen voor de E6400 in de voorgeschreven volgorde, ook Dell ControlPoint en zo. Verder alleen Symantec Endpoint Protection en wat Microsoft software: Office, Visio, service packs daarvoor en IntelliPoint voor mijn Microsoft muis. Het ging de hele dag tijdens het installeren allemaal prima, tot ik gisteravond ook plotseling 'jouw' fout kreeg, zo kwam ik op dit forum terecht. Kortom, alles volgens het Dell boekje doen, garandeert ook geen probleemloze werking... En dat brengt mij terug bij het begin van mijn betoog. Ik verdenk de 64-bit versie van Vista hiervan óf de Dell drivers voor deze laptop. Enfin, ik blijf volhouden. Ik wil niet terug naar 32-bit, want dan zit er 1 GB geheugen voor niets in mijn laptop, en die heb ik toch echt nodig. Of ik moet terug naar XP 32-bit, want die kan met 3 GB net zoveel als Vista met 4 GB...

Verwijderd

Topicstarter
Jouw laptop, werkt daar de audio op zonder de dell driver?
Want van het moment dat ik de audio driver weg liet in het hele gebeuren, heb ik geen enkele fout meer gehad. Ik gebruik nu gewoon de native windows audio driver :)

Ik heb nu al twee weken ongeveer vista x64 draaien (zat ervoor op linux & xp :p) en ik heb nog altijd een score van 10/10 bij de perfmon/stabiliteit.

En over die controlpoint, als ik van jou was, zou ik die proberen weg te laten als dat gaat.
Dat stukje software biedt zo weinig voordelen imho en het brengt zoveel processen met zich mee :s
Pagina: 1