(langere termijn) ongebruikte schijven uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• rvdm88
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
in mijn computer heb ik 3 harde schijven,

1x 500GB WD caviar
2x 1TB samsung F1

ik heb 2 schijven continue in gebruik, alleen 1 van mijn TB schijven gebruik ik alleen als ik videobewerking / dvd's maak. en dit gebeurt meestal maar eens in de paar dagen, terwijl mn pc 24/7 aan staat.

Is het dan mogelijk om die schijf met een tool, of bepaalde opties uit te schakelen of in een soort slaapstand te zetten, zodat als er toegang tot de schijf gevraagd word de schijf automatisch weer aan gaat en op toeren komt (zoals een CD speler die niet gebruikt word)

het fijnste zou zijn dat windows (vista) zelf er niks van merkt.
(geen schijven die uit mn "deze computer" overzicht verdwijnen)

de belangrijkste reden is dat, omdat mijn twee TB hardeschijven vrijwel identiek zijn resoneren ze met elkaar,
en als eentje zou stoppen (of een ander, lager toeren tal aan nam) zal die resonantie hum verdwijnen.

ook scheelt het een beetje stroom. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rvdm88 op 03-01-2009 03:45 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je schijven rammelen bedoel je, is het de behuizing of de schijf zelf?

Behuizing, de schijf inbouwen dmv rubber of speciale inbouw set (ikbenstil.nl)

Hardeschijf uitzetten, dmv inbouwen in externe behuizing, wel via esata aansluiten omdat anders de snelheid heel langzaam wordt.
Esata kaart kopen voor je pc of dmv kabel een sata poort naar buiten halen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:39
eSATA is in principe NIET hot-pluggable.
Het af en aanmelden van een disk, terwijl de SATA controller "aan het werk" is, valt niet onder de officiele specificaties (dat is het voornaamste verschil tussen SATA en SAS), waardoor het controller afhankelijk kan zijn hoe je SATA controller overweg gaat met het aan en uitzetten van je externe disk, terwijl je PC aanstaat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Als het je oom stroomverbruik gaat is het een goed idee om op de een of andere manier te zorgen dat de schijf echt afgekoppeld wordt.
Maar zoals hierboven al wordt genoemd is eSATA daar niet geschikt voor. Daarvoor zul je dan meer richting professioneel segment moeten gaan waarschijnlijk.

Als je je computer af en toe uitzet zou dat een moment zijn om een niet-gebruikte schijf los te koppelen.
Maar je zegt al dat die 24/7 aanstaat.

Overigens, als je computer 24/7 aanstaat, zul je je eigenlijk geen zorgen maken over stroomverbruik toch? ;)
In dat geval is het veel zinvoller om een stille oplossing voor de bevestiging te zoeken.
Dit heeft bij mij altijd prima gewerkt: bverstee in "80 GB Raptor performance"
Maar een stukje schuimrubber werkt ook heel goed! Daar kun je de schijf op leggen en bijvoorbeeld met lange tiwraps zorgen dat ie niet kan schuiven (niet te strak).

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

GarBaGe schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:57:
eSATA is in principe NIET hot-pluggable.
Het af en aanmelden van een disk, terwijl de SATA controller "aan het werk" is, valt niet onder de officiele specificaties (dat is het voornaamste verschil tussen SATA en SAS), waardoor het controller afhankelijk kan zijn hoe je SATA controller overweg gaat met het aan en uitzetten van je externe disk, terwijl je PC aanstaat.
eS-ata is prima hotpluggable hoor, je moet alleen zorgen dat je je controller op AHCI hebt staan. Dat heb ik hier ook en dat gaat verder prima :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:58
Vista Energiebeheer kan dit standaard.
Ik laat mijn niet gebruikte schijven automatisch na 20min uitschakelen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
leonbong schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:17:
Vista Energiebeheer kan dit standaard.
Ik laat mijn niet gebruikte schijven automatisch na 20min uitschakelen.
Nu moet ik eerlijk bekennen nog niet goed op de hoogte te zijn van het energiebeheer van Vista, maar bij alle andere Windows versies is het zo dat alle schijven aan / uitgezet worden bij niet-gebruik van de computer. Niet dat schijven apart uitgeschakeld worden terwijl de computer wel in gebruik is.

Dat vindt ik ook niet meer dan logisch. Anders zou je krijgen dat als je de computer weer gaat gebruiken je voor iedere schijf die je vervolgens wilt openen nog een paar seconden aan het wachten bent voordat die z'n spinup heeft doorlopen. Daar zouden heel wat gebruikers pissig over worden.

Wat betreft de vraag van de TS: Of zo'n tool er is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik ben bang van niet. Windows beheert de schijven en heeft voor zover ik weet deze optie niet. Zou je buiten Windows om een schijf uitschakelen, dan krijg je nare effecten. Denk bijvoorbeeld aan wat er gebeurt als je een 'openen' of 'opslaan' scherm opent. Windows probeert dan in ieder geval de root te bufferen. Als de schijf op dat moment ineens niet meer bestaat zit je een behoorlijke poos te wachten op de timeout voordat het scherm weer begint te reageren. Zo zijn er nog meer plekken waar je dit kan verwachten. Er zal dus zeker aan Windows gemeld moeten worden dat een schijf er niet is. Maar dat betekend per definitie dat de schijf verdwijnt uit deze computer/verkenner.

[ Voor 50% gewijzigd door Nijn op 03-01-2009 11:32 ]

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:08
Volgens mij kan je niet gebruikte harde schijven na een x aantal minuten uit laten zetten. Tenminste, zo werkt het in linux (handmatig instellen met hdparm). Windows heeft ook die optie, maar mischien worden de schijven daar niet apart bedient? Op het moment dat de schijf dan nodig is kan ie weer opspinnen (kan vertragingen opleveren van 3-5s) en het lijkt of hij nooit afwezig is geweest.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:58
Nijn schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:27:
[...]

Dat vindt ik ook niet meer dan logisch. Anders zou je krijgen dat als je de computer weer gaat gebruiken je voor iedere schijf die je vervolgens wilt openen nog een paar seconden aan het wachten bent voordat die z'n spinup heeft doorlopen. Daar zouden heel wat gebruikers pissig over worden.
De OS-schijf wordt haast nooit uitgeschakeld.
Maar mijn schijf waar rommel op staat die haast nooit nodig heb die wel en ja dan hoor je hem opspinnen als ik er op klik,

• rvdm88
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
bverstee schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 10:09:
Overigens, als je computer 24/7 aanstaat, zul je je eigenlijk geen zorgen maken over stroomverbruik toch? ;)
In dat geval is het veel zinvoller om een stille oplossing voor de bevestiging te zoeken.
idd stroom verbruik is niet nr1 prioriteit, 't is vooral de resonantie
jan99999 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:42:
Je schijven rammelen bedoel je, is het de behuizing of de schijf zelf?
Hardeschijf uitzetten, dmv inbouwen in externe
mn schijven functioneren prima, het is alleen doordat ik 2 identieke schijven heb (zelfde merk/type/batch)
gebeurt het dat ze met elkaar resoneren, en zo een soort zoem teweeg brengen (met het volume in een op en neer gaande sinus)

ik heb idd al met schuimrubber geprobeerd, maar mijn huidige kast bied niet veel opties, aangezien de schijven met een soort rails in de kast bevestigd zijn (CoolerMaster Mystique 632s)

ook wil ik niet gebonden zijn aan reboots, en externe schijven, ik heb al 3 Lacie schijven extern via USB, en mn moederbord ondersteund ook Esata (4x) alleen dat leverd weer extra kabels/spaghetti achter mn pc op.

het beste is als gewoon herkend word als de betreffende (geselecteerde) schijf in de gaten word gehouden door een utility, die vervolgens de toeren verlaagd/standby inschakeld, als de schijf voor een X tijd ongebruik blijkt te zijn geweest.
Pagina: 1