Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

bidirectionele Motor met standaard relais.

Pagina: 1
Acties:

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik heb een kleine motor die ik vooruit en achteruit wil kunnen laten draaien.
Afbeeldingslocatie: http://samenkopen.net/products/29085.png
Dit gaat uiterst gemakkelijk door gewoon de + en - om te draaien.

Ik wil dit gaan bewerkstelligen door een draadloos relais.
Afbeeldingslocatie: http://samenkopen.net/products/253558.png
Dit bordje heeft 4 standaard relais dit geschakeld kunnen worden via een simpele ab.
De ab heeft 4 knoppen (a,b,c,d), voor elk relais 1.
Nu was mijn idee om 2 relais per motor te gebruiken. A voor vooruit, B voor achter.
Nu ben ik wat een het kloten en kom ik tot de conclusie dat dit eigenlijk niet kan.
Elk relais heeft 3 porten. De C (common), de NO (normally open) en de NC (normally closed).
Ik kan de motor aansluiten dat hij draait, door de + van de voeding op de - van de motor te zetten.
De - van de voeding op de common port, en de plus van de motor op de NO port.

Maar doordat ik direct vanaf mijn voeding verbinding heb met de motor, kan ik de plus en de min
nooit omdraaien met het relais want dan begint hij al gelijk te draaien.
Is er met de huidige middelen (de standaard relais e.d) een oplossing hiervoor te vinden?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Waar kom je precies niet uit?

Het is toch mogelijk d.m.v. 2 relais?
De common-contacten van de relais sluit je aan op de motor zelf, en de andere contacten van de relais sluit je aan op de voedingsspanning.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• battler
Ik heb er lang over nagedacht, maar volgens mij zou dit moeten werken.
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/949/relaisgf2.jpg

Helaas toen ik iets soortgelijks ging uitproberen, begonnen mijn draden te smeulen.
Om dat te voorkomen, wil ik er echt zeker van zijn dat dit kan.
Alvast bedankt voor de moeite.

Verwijderd

Common van RL1 op de plus van de motor, common van RL2 op de min van de motor, beide NC op de min van de accu en beide NO op de plus van de accu.
RL1 open, RL2 dicht geeft dan een draaiende motor, RL1 dicht RL2 open draait de andere kant op, beiden open of beiden dicht geeft een stilstaande motor.

• Onbekend

Onbekend

...

battler schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 01:33:
Ik heb er lang over nagedacht, maar volgens mij zou dit moeten werken.
[afbeelding]

Helaas toen ik iets soortgelijks ging uitproberen, begonnen mijn draden te smeulen.
Om dat te voorkomen, wil ik er echt zeker van zijn dat dit kan.
Alvast bedankt voor de moeite.
In de situatie zoals je het hebt getekend, zal de motor altijd in 1 richting op gaan draaien. Je kan hem niet stilzetten of andersom laten draaien. Van smeulende draadjes zou je hier ook geen last van moeten hebben.

Probeer eens de manier die real_FireFly en ik beschreef.

(Oja, als je weer smeulende draadjes hebt, post het aansluitschema dan eens op GoT.)

• battler
Bedankt, hij werkt!. prachtig, ik ga ze gebruiken voor automatische lamellen.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wat gebeurd er als beide relais tegelijkertijd worden aangestuurd (door kinderhandjes bv?) als dat het juiste schema is Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/949/relaisgf2.jpg krijg je volgens mij nog steeds een short circuit...

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• Onbekend

Onbekend

...

willem900 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:29:
Wat gebeurd er als beide relais tegelijkertijd worden aangestuurd (door kinderhandjes bv?) als dat het juiste schema is [afbeelding] krijg je volgens mij nog steeds een short circuit...
De relais schakelt nergens tussen. Alleen tijdens het omschakelen staat de motor stil, maar na het omschakelen blijven de spanningen op de motor staan.

Verwijderd

willem900 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:29:
Wat gebeurd er als beide relais tegelijkertijd worden aangestuurd (door kinderhandjes bv?) als dat het juiste schema is [afbeelding] krijg je volgens mij nog steeds een short circuit...
Dat schema klopt ook niet... In dat schema krijg je overigens ook geen kortsluiting, de motor zal gewoon altijd 1 kant op draaien.
De juiste manier staat in de posts van Onbekend en mij.

edit: Onbekend was sneller :P

• battler
Het tegelijkertijd aansturen van de relais kan niet. De zender kan maar 1 signaal tegelijk sturen.

Pagina: 1