Toon posts:

Macbook 'piept' bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ook al heb ik er naar gezocht, kon ik niet specifiek 'mijn' probleem vinden op dit forum.

Als ik mijn Macbook opstart, blijft vaak de drive hangen, dan maakt ie herhaaldelijk het 'scan' geluidje en daarna start ie meestal gewoon op, maar niet altijd. Maar, wat nog erger is, soms maakt hij een vreselijk geluid. Een piep geluid dat lijkt op een warning sound uit een tekenfilm of iets dergelijks.

Ik heb het gelukkig op kunnen nemen: http://www.youtube.com/watch?v=ZTKsR1M93_g

Vandaag ben ik bij de apple resseler geweest met mn filmpje. Ik heb 'm namelijk op internet gekocht in juni '08. Maar ze konden er weinig mee, ik ben best boos op de slechte service want apple bellen kost me sowieso € 49,00 omdat ik m al langer dan 90 dagen heb. Bij de reseller zeiden ze dat ik maar moest backupen en hopen dat ie het begeeft binnen mn garantie periode. Als ik alsnog mn computer liever wou opsturen, dan kost me dat € 60 excl. BTW mochten ze niets vinden. Ik heb al de hardware test gedaan, en hieruit bleek er niks aan de hand te zijn. :?

We hebben trouwens het geheugen bij de reseller uit de computer gehaald, en deze zat vol met een dik wit vloeistof, maar volgens hun is dat een soort glijmiddel uit de fabriek om de geheugens er makkelijker in te stoppen. :/ Andere mensen die ik ken hebben mij gezegd dat dat onzin is en dat het koelvloeistof is...

Weet iemand hier meer over?? Alvast bedankt voor de reacties!

Vriendelijke Groeten,

L.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zit er een cdrom in?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44

BCC

Applecare nemen en hem om laten wisselen voor een nieuwe?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee er zit geen CD rom in, sterker nog, ik gebruik de drive bijna nooit... wat betreft Apple Care, de MacBook zit nog binnen de garantie, ik zou het raar vinden als dat de oplossing moet zijn.

• BCC

BCC

Welke reseller was het eigenlijk? Want een beetje fatsoenlijke reseller had je gewoon netjes moeten helpen. En niet moeten beginnen over glijmiddel :)

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 03-01-2009 00:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:43:
We hebben trouwens het geheugen bij de reseller uit de computer gehaald, en deze zat vol met een dik wit vloeistof, maar volgens hun is dat een soort glijmiddel uit de fabriek om de geheugens er makkelijker in te stoppen. :/ Andere mensen die ik ken hebben mij gezegd dat dat onzin is en dat het koelvloeistof is...
Mijn MacBook (witte model) had ook een witte soort van stof op de contacten van de geheugenbroodjes zitten. Ik vroeg me ook al af wat dat was, en of het kwaad kan. Maargoed, als hij stuk gaat breng ik hem wel voor garantie, ik wou toch al AppleCare gaan nemen.

Wel vreemd allemaal, dat geluidje klinkt alsof hij 'SOS' piept in morse, ik zou niet weten wat dat zou zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 03-01-2009 00:15 . Reden: ingekort ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dat wit spul is in orde hoor, zeer bekend bij Apple laptops.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:05:
Welke reseller was het eigenlijk? Want een beetje fatsoenlijke reseller had je gewoon netjes moeten helpen. En niet moeten beginnen over glijmiddel :)
Ha ha ja raar he? Maar ze waren wel erg vriendelijk hoor. En de medewerker heeft me wel geholpen, hij heeft ook twee keer de officiële reparateur gebeld, en volgens hem is het geheugen gerelateerd. Vandaar het eruit halen van het geheugen. Alleen als de computer wordt opgestuurd, en na onderzoek blijkt dat ze niks kunnen vinden, zijn de onderzoekskosten voor mij. En natuurlijk is er wat aan de hand, kijk maar naar het filmpje. Maar goed, het is een reseller, niet apple zelf. En zo zijn de regels. Maar hij heeft me aanbevolen het bij Apple zelf neer te leggen. Zo kwam ik op apple.nl er achter dat je dus na 90 dagen geen gratis telefonische support meer krijgt. Ik vind dat persoonlijk erg slecht en had t niet verwacht van apple. Nu ben ik een beetje radeloos/ verloren zeg maar! |:(

Maar goed, heb thuis het geheugen eruit gehaald en schoon gemaakt. Hopelijk helpt t. Dan nog, snap ik het vast hangen van de drive niet... Dat is toch niet geheugen gerelateerd neem ik aan!

En hier een tip: Pak nooit je macbook bij de drive vast. Je knijpt m als t ware in, en als er een cd in zit krijg je m er niet meer uit of je maakt je je drive stuk... En nee, dat heb ik niet gedaan. ;) Dus dat is niet de reden.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Snake schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:12:
Dat wit spul is in orde hoor, zeer bekend bij Apple laptops.
Ja, ik heb het inmiddels gegoogled en volgens een officiële Apple pagina is het inderdaad een soort glijmiddel. Bij mij zien die contacten er inderdaad precies zo uit. Link.

Wel vreemd, ze zeggen daar dat het spul verdampt na enige tijd. Een poeder dat verdampt?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:43:
Als ik mijn Macbook opstart, blijft vaak de drive hangen, dan maakt ie herhaaldelijk het 'scan' geluidje en daarna start ie meestal gewoon op, maar niet altijd. Maar, wat nog erger is, soms maakt hij een vreselijk geluid. Een piep geluid dat lijkt op een warning sound uit een tekenfilm of iets dergelijks.

Ik heb het gelukkig op kunnen nemen: http://www.youtube.com/watch?v=ZTKsR1M93_g
Dat is morse voor SOS. Normaalgesproken krijg je dat als een firmware update is mislukt (zie iMac (Mid 2007): About new startup tones). Wat je kunt proberen is een PRAM en NVRAM reset. Dit doe je door ⌘+⌥+p+r in te drukken en vervolgens de op te starten. Als je het opstartgeluid voor de derde keer hoort laat je de toetsen los. Een andere optie is om de Firmware Restoration CD te gebruiken, zoals in het support artikel wordt gesuggereerd, maar dan moet je wel precies weten welk model MacBook je hebt.
Dat is inderdaad glijmiddel. Er wordt geen koelvloeistof gebruikt in de MacBook. Zie ook MacBook: White substance on memory cards or slots.

edit:
Woei, ik ben weer lekker snel vandaag :z

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Daedalus schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:23:
[...]
Dat is morse voor SOS. Normaalgesproken krijg je dat als een firmware update is mislukt (zie iMac (Mid 2007): About new startup tones). Wat je kunt proberen is een PRAM en NVRAM reset. Dit doe je door ⌘+⌥+p+r in te drukken en vervolgens de op te starten. Als je het opstartgeluid voor de derde keer hoort laat je de toetsen los. Een andere optie is om de Firmware Restoration CD te gebruiken, zoals in het support artikel wordt gesuggereerd, maar dan moet je wel precies weten welk model MacBook je hebt.

[...]

Bedankt voor de tips en reacties. Ik had er niet eens bij stil gestaan dat het morse voor SOS is. :+

Ik heb het met de reset van PRAM en NVRAM geprobeerd, en dit heeft me niks opgeleverd. ik probeer nu de restore CD te downloaden maar mijn model kan ik weer eens niet vinden tussen de tabellen bij de CD downloads: MacBook 4,1. Ik heb denk ik 10 keer gekeken.. Ligt het aan mij? Ik ga nog eens kijken..

Nogmaals bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echter gekeken bij de diverse cd downloads en kan mijn model er echter niet tussen vinden. :( Wordt er een beetje moedeloos van :'( Iemand raad??

Verwijderd

uh, je hebt toch gewoon garantie?

(ja meestal zeggen die telefoon mensen , ga maar naar de apple repair/store)
maar ik ga echt niet meer naar die in eindhoven (totaal geen service)

apple heeft nog steeds gewoon een ophaal service, ook al moet je daar meestal een kwartier om zeuren :)
( die 90 dagen is voor gratis telefoon support, garantie zelf is gewoon een jaar)
en maak het vooral allemaal iets erger, anders duurt het nog langer, voer de onzinnige tests uit die ze vertellen, en zeg dat het niet werkt :)

en je bent hem wel ff kwijt :/

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 04:04 ]

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:49:
Applecare nemen en hem om laten wisselen voor een nieuwe?
Misschien dat dat zo werkt bij de BCC, maar bij Apple kom je van een koude kermis thuis :')

Om de meeste verhalen uit de wereld te helpen het volgende:

De 3 piepjes is inderdaad SOS. Dat houdt in een hardware matig defect, 99% kans op defect geheugen. Uit de Apple Service source van de MacBook:
Memory not recognized; beeping tones
You may need to use increased firm pressure when installing memory. If you or the customer do
not fully seat the memory the computer will not start up, or System Profiler may not recognize
the memory. See Knowledge Base article 30321 “MacBook (13-inch): How to install memory”.
Overigens wel een enorme FAIL toko als ze niet eens kunnen vertellen dat dit een geheugen probleem is. Als de laptop onder garantie is deze naar een AASP brengen, en je geheugen laten vervangen.

Dat witte spul op de geheugen modules is normaal.

[ Voor 13% gewijzigd door bbrother op 05-01-2009 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de reacties. _/-\o_ Ik heb meer research kunnen doen met jullie info. De laatste reactie, plus een comment op de video was voor mij de doorbraak. Ik heb eerst een AASP gebeld en deze zei "geheugen" daarna heb ik gewoon Apple gebeld en volgens de medewerker is het inderdaad waarschijnlijk geheugen gerelateerd maar het kon ook een probleem van het motherboard zijn.

Ik heb een case nummer gekregen en daarmee kan ik m op laten sturen zonder dat daar onderzoekskosten of iets dergelijks aan vast zitten want heb gewoon recht op mijn garantie. De telefonische support binnen 90 dagen geld alleen voor softwarematige problemen. Mocht je buiten die tijd zitten dan kost het je geld of moet je het zelf zien op te lossen.

Maar goed ik laat m nu gewoon opsturen. Wel balen dat ik mn macbook ff kwijt ben !! :(

Groeten,

L.

• BCC

BCC

bbrother schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:11:
[...]
Misschien dat dat zo werkt bij de BCC, maar bij Apple kom je van een koude kermis thuis :')
Bij Apple kom je dan juist niet van een koude kermis thuis. Er komt dan gewoon een mannetje van de UPS met een nieuwe, waarna je de oude meegeeft. Ik kan voor mijn werk geen dag zonder mijn laptop, dus wat dat betreft vind ik het het geld van die applecare dubbel en dwars waard.

Ik ben iig erg tevreden over de service, maar er zullen vast mensen zijn met andere ervaringen. Maar mooi dat het gefixt word.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 06-01-2009 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil even mededelen dat eindelijk het probleem gefixt is. Ik heb een nieuw logik board gekregen, en na 2 weken kon ik mn laptop weer ophalen. Na 2 dagen begon de macbook weer te SOS'en. Uiteindelijk na vele telefoontjes te hebben gepleegd, mocht ik een nieuw RAM ophalen. Sindsdien heb ik geen problemen meer bij opstarten :)

Volgend probleem: De MacBook heeft (zoals veel MacBooks) een haarscheur. Ik kan m weer opsturen dus... :(

Groeten L.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Niet opsturen maar Apple bellen en naar een AASP gaan. Die kan een nieuwe topcase bestellen en die (later) ter plaatse vervangen. Een AASP die het apparaat moet opsturen kwalificeert niet als AASP. Een van de eisen waar je als toko aan moet voldoen om AASP te zijn is het hebben van gekwalificeerd personeel om reparaties uit te voeren en de bijbehorende service afdeling.

Er staat niet in je profiel waar je woont, maar je zou bijvoorbeeld ook naar een andere AASP kunnen gaan. Ik ga zelf doorgaans naar MacHouse Woerden, en ben daar erg positief over.

[ Voor 19% gewijzigd door Whieee op 15-02-2009 17:15 ]

Launching containers into space

Pagina: 1