• HiThere
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2022
Ik heb een 40 tal DV tapes op de plank liggen die ik graag zo veilig mogelijjk zou willen bewaren en ze goed toegankelijk maken. Ik zal ze dus moeten digitaliseren maar hiervoor dien ik echter de opslagcapaciteit van mijn huidige storage thuis flink uit te breiden (het liefst zou ik de zaken redundant opslaan, dus dan denk ik al snel richting raid 1 techniek). Verder zou ik deze filmpjes gemakkelijk toegankelijk willen maken, in bijvoorbeeld het bij de camera bijgeleverde Sony Picture Motion Browser worden filmpjes en foto's netjes op één tijdlijn neergezet.

Mijn grote vraag, zijn er meer mensen die deze problematiek hebben en zoja, hoe hebben zij dat opgelost? Wat zijn de ervaringen met NAS boxen hierbij? Welke programmatuur kan ik het beste gebruiken hiervoor?

[ Voor 3% gewijzigd door HiThere op 02-01-2009 22:20 ]

Verwijderd

Voor wie wil je het toegankelijk maken en op welke manier wil je het delen. Daarnaast vraag ik mij af in welke kwaliteit je het wilt hebben.

BTW DV is al digitaal, dus je hoeft het niet meer te digitaliseren ;)

• HiThere
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:31:
Voor wie wil je het toegankelijk maken en op welke manier wil je het delen. Daarnaast vraag ik mij af in welke kwaliteit je het wilt hebben.

BTW DV is al digitaal, dus je hoeft het niet meer te digitaliseren ;)
je hebt helemaal gelijk, het is reeds digitaal. Ik wil de filmpjes vooral toegankelijk maken voor mezelf en voor mijn gezin. Ik denk dat het kijken hiervan via de pc zal moeten gebeuren en ik wil daarom ook hoge kwaliteit.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht kun je hier wat tips uit putten:

Hoe foto's (digitaal) veilig te bewaren.
500GB opslaan, iemand goede ideeën ?
[hdd] back-up en opslag mogelijkheden

Daarin staan de meest voorkomende opties wel vermeld, moet je alleen zelf nog even kiezen:
1. Meerdere hd's in je pc, handmatig kopieren
2. als 1 maar b.v. in RAID1 (eventueel met een NAS)
3. Externe hd (een simpel usb/e-sata ding o.i.d.)
4. Backuppen op cd/dvd

• HiThere
Noork schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:40:
Wellicht kun je hier wat tips uit putten:

Hoe foto's (digitaal) veilig te bewaren.
500GB opslaan, iemand goede ideeën ?
[hdd] back-up en opslag mogelijkheden

Daarin staan de meest voorkomende opties wel vermeld, moet je alleen zelf nog even kiezen:
1. Meerdere hd's in je pc, handmatig kopieren
2. als 1 maar b.v. in RAID1 (eventueel met een NAS)
3. Externe hd (een simpel usb/e-sata ding o.i.d.)
4. Backuppen op cd/dvd
Ik denk dat het opslaan van video materiaal toch een andere aanpak nodig heeft dan een 500 Gb aan foto's.. Voorlopige schatting van mij zal toch zijn dat ik minimaal 1,5 Tb netto opslagcapaciteit nodig ga hebben. Ik vraag me gewoon af hoe men hier hierover denkt. Tevens is de toegankelijkheid voor mij van groot belang en ik ben er al achter gekomen dat bijvoorbeeld dat Sony programmaatje niet zo simpel met een share op andere storage overweg kan.... Ik wil ook graag rampen als brand en/of diefstal kunnen overleven, maar als ik de originele tapes op een andere lokatie kan opslaan dan ben ik voor wat dat betreft redelijk zeker.

Verwijderd

Waarom wil je de boel redundant opslaan dmv RAID level 1?

Als het je om 'het kunnen doorwerken' gaat als er iets stuk gaat is RAID level 5 vaak een prima keuze omdat je minder overhead hebt en het dus goedkoper is. Maar dan nog...

RAID is geen backup. Als je het veilig op wilt slaan moet je eigenlijk twee opslagsystemen hebben, één als volledige backup die (eventueel automatisch en regelmatig) gesynchroniseerd kan worden. Het liefts ook nog eens op een fysiek andere locatie in verband met bescherming tegen brand, diefstal en vernieling.

Dus wat versta jij onder de noemer "veilig opslaan"?

[edit]
Ik zie dat je net wat had aangevuld. Als je de originele tapes op kunt slaan, kun je dat ook eventueel als "de backup" zien en heb je het probleem dus niet. De vraag is wat een RAID array je voor voordelen zou kunnen opleveren. Het zou de kans op het moeten restoren van de backup een beetje kunnen verlagen. Het zou de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan het herstellen na een probleem kunnen verminderen. Als dat allebei niet zo belangrijk is kun je net zo goed JBOD nemen, en dus de volledige opslagcapaciteit van de harddisks gebruiken. Dat is een beetje afhankelijk van je budget.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 23:19 ]

• Noork
  • Niet online
HiThere schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:09:
[...]
Ik denk dat het opslaan van video materiaal toch een andere aanpak nodig heeft dan een 500 Gb aan foto's.. Voorlopige schatting van mij zal toch zijn dat ik minimaal 1,5 Tb netto opslagcapaciteit nodig ga hebben. Ik vraag me gewoon af hoe men hier hierover denkt. Tevens is de toegankelijkheid voor mij van groot belang en ik ben er al achter gekomen dat bijvoorbeeld dat Sony programmaatje niet zo simpel met een share op andere storage overweg kan.... Ik wil ook graag rampen als brand en/of diefstal kunnen overleven, maar als ik de originele tapes op een andere lokatie kan opslaan dan ben ik voor wat dat betreft redelijk zeker.
500GB foto's en 1.5GB video is ook weer geen schokkend verschil, zeker met de huidige grootte van hd's.

Verder als je niet de behoefte hebt om de tapes te wissen, dan is het toch niet zo heel lastig. Knal de tapes in een brandkast. En zet enkele 1TB schijfjes in je pc. Je hoeft dan in elk geval geen raid0 o.i.d. te nemen.

• HiThere
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:15:
Waarom wil je de boel redundant opslaan dmv RAID level 1?

Als het je om 'het kunnen doorwerken' gaat als er iets stuk gaat is RAID level 5 vaak een prima keuze omdat je minder overhead hebt en het dus goedkoper is. Maar dan nog...

RAID is geen backup. Als je het veilig op wilt slaan moet je eigenlijk twee opslagsystemen hebben, één als volledige backup die (eventueel automatisch en regelmatig) gesynchroniseerd kan worden. Het liefts ook nog eens op een fysiek andere locatie in verband met bescherming tegen brand, diefstal en vernieling.

Dus wat versta jij onder de noemer "veilig opslaan"?

[edit]
Ik zie dat je net wat had aangevuld. Als je de originele tapes op kunt slaan, kun je dat ook eventueel als "de backup" zien en heb je het probleem dus niet. De vraag is wat een RAID array je voor voordelen zou kunnen opleveren. Het zou de kans op het moeten restoren van de backup een beetje kunnen verlagen. Het zou de hoeveelheid tijd die je kwijt bent aan het herstellen na een probleem kunnen verminderen. Als dat allebei niet zo belangrijk is kun je net zo goed JBOD nemen, en dus de volledige opslagcapaciteit van de harddisks gebruiken. Dat is een beetje afhankelijk van je budget.
raid 1 zie ik voornamelijk voor de veiligheid. Volgens mij is het nog steeds niet de vraag of harddisks kapot gaan, maar is het eerder de vraag wanneer de disk kapot gaat...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Is die veiligheid van redundante opslag wel echt nodig, als je toch nog die DV-tapes als backup hebt?

Als je de boel echt veilig wel hebben, kun je natuurlijk je tapeless opslag redundant uitvoeren, maar dan moet je ook de DV-tapes op een andere locatie gaan bewaren. Dan ben je pas echt safe.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 03-01-2009 00:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Je kan eigenlijk geen enkel filmbestand veilig opslaan, behalve er talloze back-ups van maken(digitale varianten van de DV tapes op je PC/HDD en op DVD) en de DV bandjes gewoon in een koffer/kast e.d.

Ik film zelf op Mini-DV en koop constant nieuwe bandjes, ik heb beeldmateriaal op mijn pc staan waarmee ik op dat moment werk, mijn archief staat dan weer opgeslagen in 2 zwarte doosjes. Tenzij er word ingebroken of dat er brand uitbreekt, ben ik safe.

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
miniDV-bandjes blijven gewoon origineel.
In DV-avi formaat naar de pc. Dan verdwijnen de miniDV-bandjes in een plastieke bak. Stofvrij en droog.

Hele leuke filmpjes en clips worden gemaakt tot een dvd-film.

De hele film van 1 bandje conform structuur in aparte thema's naar mp4 formaat op een externe HDD. Dus staan op zo'n bandje bijvoorbeeld een opname van een sportwedstrijd en een opname van een feestje, dan heb je 2 mp4 filmpjes. Dan de 20 GB (DV-avi) van de PC HDD deleten.
Deze externe HDD is bereikbaar voor alle pc's en pc gekoppeld aan de TV.

Al deze mp4 filmpjes worden ook op een Data-DVD gezet en ergens ver weg (ouderlijk huis) in een plastieke bak bewaard.
Dat is ook zo voor foto's en documenten (eigen pc, externe HDD, data-dvd's elders).

Verwijderd

HiThere schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:31:

raid 1 zie ik voornamelijk voor de veiligheid. Volgens mij is het nog steeds niet de vraag of harddisks kapot gaan, maar is het eerder de vraag wanneer de disk kapot gaat...
RAID level 1 helpt niet tegen het 'per ongeluk' of opzettelijk verwijderen van bestanden (bijvoorbeeld door iemand die jouw computer gebruikt). Ook kan de controller zelf kapot gaan. Als je de originelen op tape op een andere locatie bewaart heb je al een backup, en is alles wat je met de computer doet extra.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met de huidige lage prijzen van harde schijven ben je met verkeerde zuinigheid bezig als je geen raid zou gebruiken. Je moet ervan uitgaan dat als je disk staat gaat het altijd om een ongelegen moment komt en de kans groot is dat er data verloren gaat. Redundancy zorgt ervoor dat de kans hierop een stuk kleiner wordt.

Ik zou minimaal twee redundante raid-arrays bouwen in een lokaal systeem en de tapes op een andere locatie opslaan. Zo kun je in ieder geval dubbele backups maken.

Binnenkort zullen er van meer fabrikanten dan Seagate 1,5TB schijven verkrijgbaar zijn, waarmee je met relatief weinig disks erg veel opslagcapaciteit kunt creeëren. De Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB heeft helaas geen erg goede reputatie. Ik zou mijn data daar niet aan willen toevertrouwen.

Verwijderd

nee, je kan beter, áls je dan een HDD koopt voor het merk Western Digital gaan, daar heb je bijna nooit problemen mee.

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:46:
nee, je kan beter, áls je dan een HDD koopt voor het merk Western Digital gaan, daar heb je bijna nooit problemen mee.
tja en anderen zweren weer bij Maxtor of Samsung. Ik zelf heb ook goede ervaringen met WD. Maar zolang je niet met statistieken kan aantonen dat WD betrouwbaarder is, blijf het een goed gevoel.

Verwijderd

Gewoon een homeserver samenstellen (met een aantal TB schijven), folder duplication aanzetten voor je belangrijke data, alles via je netwerk direkt toegankelijk (ook via internet als je dat wilt). En je kan er ook 1* per week een externe HD aanhangen waarop je de belangrijkste data nog eens op zet.
Ik heb er ook eentje en manage +/- 1,5 Tb aan belangrijke data met die server, werkt perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 14:12 ]

Pagina: 1