Toon posts:

Warp speed en massatraagheid...

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In science fiction series zie je vaak dat die schepen extreme snelheiden kunnen halen, denk aan "warp speed" bij startrek en aan "hyperspace" bij startrek...

Ik begon hierover na te denken als je bij het begin filmpje van voyager op het laatst voyager heel hard weg ziet "schieten"... In het echt zou het schip het toch begeven vanwege de massatraagheid?

Verwijderd

warp speed bestaat niet dus "in het echt" is onzinnig

Verwijderd

Inderdaad, en de mensen erin zouden met bijna de lichtsnelheid tegen de muren worden gesmeten....

Maar als ze in star trek met warpsnelheid vliegen gaan ze niet sneller dan het licht. Ze vouwen de ruimte om het schip heen.

Er is trouwens wel een theorie die warpsnelheid mogelijk maakt. Dit kost dan wel meer energie dan de zon in zijn hele leven produceert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ook wel dat het (nog) niet bestaat |:(:)... Maar veel dingen in startrek zijn toch theoretisch mogelijk, dus ik vroeg me af of dit ook theoretisch mogelijk was...

Niet dus... :Y)

Verwijderd

Topicstarter
[b]Op zaterdag 24 februari 2001 21:35
Maar als ze in star trek met warpsnelheid vliegen gaan ze niet sneller dan het licht. Ze vouwen de ruimte om het schip heen.
Zoiets had ik idd ook gehoort...

POST NR. 100...

edit:

Oeps, iets te veel bij de quote gedelete :Z...

Verwijderd

Met een extreem grote kracht en een daar tegen bestand ruimtevaartuig moet het in principe wel mogelijk zijn om zeer grote snelheden te halen.
Of het in werkelijkheid kan is natuurlijk zeer de vraag.:)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ja, maar in Star Trek hebben ze ook Heisenberg-compensatoren. :o Geen propbleem meer met massavertraging.

DUH. :+

• TlighT
  • Laatst online: 28-05-2025
Wat ik nou nooit gesnapt heb van startrek is die universal translator. Ik bedoel, als die aliens eigenlijk een vreemde taal spreken, waarom synchroniseert hun mond dan mee met het engels?

Verwijderd

dat de materie van het schip tegen warp snelheid kan is omdat om het schip heen een een energie veld gecreëerd word
toevallig heb ik er van de week nog een stukkie over gelezen hoe dat in z'n werk zou gaan
ik ga dus weer effe zoeken

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 24 februari 2001 22:28 schreef ecteinascidin het volgende:
Ja, maar in Star Trek hebben ze ook Heisenberg-compensatoren. :o Geen propbleem meer met massavertraging.

:?

Logisch ;).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Da's pas onzin :).. Die Heisenberg-compensatoren maken transporteren mogenlijk (beam me up scotty :))

Heisenberg heeft het onzekerheids principe ontdekt. Dit houdt in dat hoe meer je over de positie van een deeltje weet, hoe minder je van het momentum weet (Snelheid en richting). Om de transporters werkend te maken moeten positie EN momentum van een deeltje gemeten worden.. Hier komt de heisenberg-compensator in beeld...

Die heeft dus nix met warp te maken.

[typo]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 17:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

De heisenberg compensator doet iets anders, wat jij bedoelt zijn de enertial dampers :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Acer: cool usericon! Good old Satan's robot...

ben hier dus niet de enige fan van de CP afleveringen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 februari 2001 00:26 schreef Captain Proton het volgende:
Acer: cool usericon! Good old Satan's robot...

ben hier dus niet de enige fan van de CP afleveringen :)
Nope, heb 'm vandaag voor het eerst gezien :) Mooiste aflevering die ik tot nu toe gezien heb *D.

edit:

Maar zijn er meer afleveringen met CP dan? (Ben nog maar een leek-startrekfan...).

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-01 10:49

Valium

- rustig maar -

Warp-speed is mogelijk in star-trek doordat er energievelden om het ruimteschip zijn gemaakt. Hierdoor ontstaat dus een soort van ruimtebel in de ruimte. Het schip gaat binnen die zeepbel niet sneller dan het licht, maar die kunstmatige ruimte gaat sneller dan het licht. En door de inertial dampers zit de bemanning niet als vliegen tegen de achterwand geplet.

Heisenberg-compensator: ecteinascidin Klepel-niveau. Maar leuk geprobeerd :). Janoz: YepZ. Zou handig zijn als die echt mogelijk waren he? Maar ze hebben er (in het echt) wel wat op gevonden. Gewoon niet weten en het deeltje blind dupliceren. Geen idee hoe het precies werkt (hier heb ik een beetje klepel-niveau), maar de tests waren wel veelbelovend.

Verwijderd

aha gevonden..
Het was Alcubierre's warpbubble
die voorheen onmogelijk werd geacht vanwege het enorme energie verbruik maar het blijkt nu dat dat niet nodig is
Now Chris Van Den Broeck of the Institute for Theoretical Physics at the Catholic University of Leuven, Belgium, has resurrected Alcubierre's proposal. The trick lies in using a strange form of warped space, involving a "bubble" with a large internal volume but a tiny surface area.

To picture how it works, first imagine space having just two dimensions. Then suppose there is a bubble which is connected to this flat space by a very thin neck. Inhabitants of this two-dimensional world would find that this neck has a very small circumference, but the inside of the bubble has a large surface area. In the real world, says Van Den Broeck, these 2D circumferences become surface areas and surface areas become volumes: "You can have regions of space that appear small from the outside, but have huge internal volumes."
het hele artikel vind je hier
www.eurekalert.org/releases/ns-frl060899.html

en hier vind je nog meer info www.fixall.org/Puthoff.htm

Verwijderd

^@cer:

niet echt afleveringen zoals bride of chaotica!, die er helemaal over gaan, maar wel een paar andere waar het eventjes in terugkomt...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 februari 2001 12:31 schreef Captain Proton het volgende:
^@cer:

niet echt afleveringen zoals bride of chaotica!, die er helemaal over gaan, maar wel een paar andere waar het eventjes in terugkomt...
Die heb ik nog niet gezien... De enige afleverig met CP die ik gezien heb (gisteren dus) is "Night"... Met die coole actie van seven :P.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bummer ;)

• JJJ
  • Laatst online: 22:14

JJJ

Op zaterdag 24 februari 2001 21:35 schreef hybridz het volgende:
Er is trouwens wel een theorie die warpsnelheid mogelijk maakt. Dit kost dan wel meer energie dan de zon in zijn hele leven produceert.
Als je een atoom zou splitsen dan zou daar gigantisch veel energie bij vrijkomen. Doe dat met meerdere atomen en je hebt zat energie. Of klopt dit niet?

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Op zaterdag 23 juni 2001 00:45 schreef JJJ het volgende:

[..]

Als je een atoom zou splitsen dan zou daar gigantisch veel energie bij vrijkomen. Doe dat met meerdere atomen en je hebt zat energie. Of klopt dit niet?
Dat is het principe van de huidige kerncentrales, Kernfusie levert al meer energie op, maar dat is nog lang niet genoeg.

Verwijderd

Duidelijke taal.
Dat niemand dit wist. }:O

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Anihilatie-energie is nog extremer. De massa van bv 2 deeltjes (1 gewone materie en 1 anti-materie) wordt voor 100% omgezet in energie (bv licht) de formule hiervoor is de algeheel bekende E=mc^2, waarin E in Joules, M in Kg en c=lichtsnelheid (300.000 m/s).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Was er voor het maken van een 'warp bubble', zonder enorme hoeveelheden energie nodig te hebben (ook annihilatie-energieën geven bij lange na niet genoeg dacht ik), geen exotische energie nodig? Volgens mij heb ik dat 's gelezen in een Scientific American, maar inmiddels heb ik weer klepel-niveau ;)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 20:08
Op zaterdag 24 februari 2001 21:49 schreef DjAvalance het volgende:
Met een extreem grote kracht en een daar tegen bestand ruimtevaartuig moet het in principe wel mogelijk zijn om zeer grote snelheden te halen.
Of het in werkelijkheid kan is natuurlijk zeer de vraag.:)
Maarja, als het zoveel energie vergt, waarom zou je het dan doen, alles wat je ermee bereikt verdien je toch minder mee dan je uitgeeft, of je moet het als record poging zien, btje kut als het dan mislukt.

Greetingz,

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 13:24 schreef BuzzerCrAsH het volgende:

[..]

Maarja, als het zoveel energie vergt, waarom zou je het dan doen, alles wat je ermee bereikt verdien je toch minder mee dan je uitgeeft, of je moet het als record poging zien, btje kut als het dan mislukt.

Greetingz,
Maar als je voldoende deeltje/antideeltje paren hebt dan ontstaat er een ontzettende hoeveeldheid energie, die je nodig hebt voor die ruimtereizen

Alleen je zit dan wel met het probleem dat je die anhilatieprocessen moet kunnen controleren. Daar hebben ze in startrek dus dylithium chrystals voor :)

Nu moeten wij ook nog zoiets uit zien te vinden en we hebben voldoende energie :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

one word:

INERTIAL DAMPENERS

vraag me niet wat het is en hoe het werkt maar dat is bij startrek de oplossing tegen massatraagheid

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 16:08 schreef AtomicShockwave het volgende:
one word:

INERTIAL DAMPENERS

vraag me niet wat het is en hoe het werkt maar dat is bij startrek de oplossing tegen massatraagheid
[slappelul modus]
Ik denk dat inertial dampeners een soort van veld opwekken dat de hoeveelheid energie van oneindig naar een eindig aantal brengen.
Mischien gebeurt dit doordat dit veld energie onttrekt uit de massa en die naar iets anders exporteerd
[/slappelul modus]

Ik zou het eigenlijk niet weten wat inertial dampeners zijn :(

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Op zaterdag 23 juni 2001 01:25 schreef universal creations het volgende:
Anihilatie-energie is nog extremer. De massa van bv 2 deeltjes (1 gewone materie en 1 anti-materie) wordt voor 100% omgezet in energie (bv licht) de formule hiervoor is de algeheel bekende E=mc^2, waarin E in Joules, M in Kg en c=lichtsnelheid (300.000 m/s).
uhm, nee das niet waar, e=mc^2 slaat op kern splitsing, het is de energie die vrijkomt als een stukje materie (of antimaterie) omgezet wordt in zijn eigen energie, of liever als ie van de energetische staat "materie" vervalt naar de energetische staat "energie" (eigenlijk is materie een vorm van gestolde energie namelijk).

als een anti deeltje met een deeltje botst komt er VEEL MEER energe vrij, namelijk de energie van het deeltje + die van het antideeltje + het gebrek aan entropie die het verdwijnen van 2 deeltjes uit de ruimte/tijd oplevert, das best veel.

Stoer; Marduq

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Op zaterdag 23 juni 2001 18:18 schreef XangadiX het volgende:

[..]

uhm, nee das niet waar, e=mc^2 slaat op kern splitsing
E = mc^2 is universeel geldig; Elke hoeveelheid energie die ergens ontstaat is resultaat van omzetting van massa in energie; Dus ook chemische reacties gaan volgens deze vergelijking.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op zaterdag 23 juni 2001 16:08 schreef AtomicShockwave het volgende:
one word:

INERTIAL DAMPENERS

kan je met een een of ander draaiend magnetisch veld de zwaartekracht niet tegengaan? misschien dat het zo wel kan. als je de magnetische velden van groepen moleculen zo kunt aansturen dat je dus zo'n effect krijgt kun je dit gebruien in vloeren, muren en plafonds om zo een neutrale "doos" te maken waar je je bemanning in wegstouwd tijdens warpvluchten.

de sleutel tot dis alles is m.i. het volledig begrijpen van de zwaartekracht. dan pas kunnen we leuke dingen mee gaan doen als het maken van inertial dampeners en gravity floors. en ook warp is dan beter uitvoerbaar, want als je begrijpt hoe zwaartekracht precies werkt, kun je deze ook volledig beheersen en zo manipuleren.

nou ken ik de warptheorie meer van star trek dan van andere dingen. het beste wat ik er van kan maken is ongeveer dit: een bel van door een kracht (zwaartekracht?) gecomprimeerde ruimte met in het midden een niet gecomprimeerde bel ruimte waar de warpveld generator zit. om je dan voort te bewegen moet je dan ruimte door het gecomprimeerde gedeelte laten stromen van de voor naar achteren. (om het maar de voorkant te noemen)

het volledig begrijpen van de zwaartekracht is de sleutel tot onze vrijheid. misschien dat we dan eindelijk een van deze aardkloot af kunnen om onze buurt wat beter te leren kennen en dan als de tijd komt ook de dood van onze zon te ontsnappen. misschien dat we dan nog eens wat kunnen gaan beleven.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

weet je. wij droomden ook eeuwen over het kunnen vliegen. het feit dat we nu niet weten hoe we op een voor ons practische manier snel voort kunnen bewegen door de ruimte betekent niet dat het niet kan op een een of andere reele en haalbare manier. warp i mischien een manier om dit te bereiken. jumpgates o.i.d een andere.
we moeten er alleen meer moeite voor doen als dat we er nu voor doen. eerst maar een 2e einstein die ons de alle aspecten van de zwaartekracht op een begrijpelijke manier uit kan leggen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

wel related: wormhole travel. was op discovery 24-06-01 21.00-22.00

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1