• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 09:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Even een inleidinkje...
Afgelopen dagen deed mijn PC vreemd. Nadat ik hem gisteren had gezet wilde ik hem meteen weer aan zetten. Dus ik druk weer op de power-button, en er gebeurde niets. Pas na het uitschakelen en weer inschakelen van de voeding kwam hij weer in leven.
Vandaag bleef hij aan na het afsluiten van Windows(XP), dus heb ik de voeding maar weer uitgezet. Daarna was het over... geen leven meer in te krijgen.

De huidige situatie
Moederboard: Asus A7V8X
Processor: AMD AthlonXP 2000+
Voeding: onbekend merk, 350W

Op de 5VSB pin staat 7,5..8V.
Ik heb alle connectors van de voeding losgemaakt, en de /PS_ON pin met GND verbonden, maar er gebeurde niets.

Waarom ik dit met jullie deel...
Het lijkt mij dat de voeding stuk is. 8V op de 5V standby pin is denk ik niet de bedoeling? Maar wat zou dat (kunnen) betekenen voor het moederbord? Ik heb geen idee wat voor schakeling er aan de standby-spanning hangt.
Kan iemand er iets zinnigs over zeggen of mijn mobo (+ overige hardware?) nog bruikbaar zou kunnen zijn?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:39
Die 8V die je meet, is dat met een voltmeter, of met software?
Dat je voeding niet wil starten als je PSON verbindt met een willekeurige ground pin is normaal: zonder belasting of bij kortsluiting start een voeding niet. Hang er eens een harddisk aan, maar dan nog kan je niet betrouwbaar meten.

Aangezien je het over een onbekende voeding hebt, uit een tijdperk dat fatsoenlijke niet lekkende elco's een schaars goedje was, raad ik je aan om de voeding eens open te schroeven en te kijken of er bolle elco's in zitten. Grote kans dat er een aantal elco's lek zijn en dit je probleem veroorzaakt. Kijk ook op je moederbord, Asus was in die tijd ook niet vrij van elcoproblemen.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 23:12:
Die 8V die je meet, is dat met een voltmeter, of met software?
Dat je voeding niet wil starten als je PSON verbindt met een willekeurige ground pin is normaal: zonder belasting of bij kortsluiting start een voeding niet. Hang er eens een harddisk aan, maar dan nog kan je niet betrouwbaar meten.

Aangezien je het over een onbekende voeding hebt, uit een tijdperk dat fatsoenlijke niet lekkende elco's een schaars goedje was, raad ik je aan om de voeding eens open te schroeven en te kijken of er bolle elco's in zitten. Grote kans dat er een aantal elco's lek zijn en dit je probleem veroorzaakt. Kijk ook op je moederbord, Asus was in die tijd ook niet vrij van elcoproblemen.
Die 8V was met een (goedkope) multimeter. Nu je dat zo zegt, bedenk ik me dat ik beter ook eens de AC component kan meten...

Hmm, ik zal ook eens proberen die PSON# te grounden met alle devices gewoon aangesloten.

De voeding heb ik al opengeschroefd, en geen bolle elco's gevonden. Moederboard zal ik idd nog eens goed bekijken.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

De kwalen lijken overeen te komen met een verkeerd spanningsniveau op de 5VSB, dus als je het mij vraagt zou het inderdaad goed kunnen dat daar iets mis mee is.

Je kunt USB devices op veel borden i.p.v. de 5V spanning wanneer de computer aan staat, ook de 5VSB als voeding geven. Hiermee kun je dan middels je toetsenbord of bijvoorbeeld een afstandbediening je computer uit standby halen.

Je kunt je dan ook wel voorstellen dat die 5VSB wel eens 'misbruikt' wordt, misschien niet moedwillig, maar niet alle USB apparatuur is even betrouwbaar, en als je dan een te grote load trekt (of sluiting maakt) heb je wel eens kans dat je je 5VSB lijn om zeep helpt, die een stuk minder krachtig en daardoor ook wellicht minder betrouwbaar is dan de normale 5V.

Oorspronkelijk was de 5VSB alleen bedoeld om een flipflopje te voeden die in de gaten houdt of je je powerswitch indrukt en de power-on-lijn van de ATX stekker afhankelijk daarvan inschakelt.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:39
Bij sommige borden heb je ook jumpers om deze omschakeling te maken voor de USB poorten. Ik heb hier wel 200W ATX voedingen uit het stenen tijdperk gehad (kwamen uit Tulip P166MMX machines), die trokken de meest vreemde configuraties met best hoog energieverbruik zonder problemen, maar zodra je er een beetje modern moederbord die van een goede +5VSB afhangt om te starten op aansluit, werkte het gewoon niet: er werd maar 0.1A op de +5VSB geleverd, "moderne" borden gaan uit van minstens het tienvoudige (de ECS K7S5A werkte nog goed, de K7S6A niet).

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Ik heb gisteren met een andere voeding geprobeerd of de hardware nog werkt, en daar lijkt het wel op. Windows wilde gewoon starten, en geen rare dingen gezien.

"Case closed" dus wat mij betreft.

Pagina: 1