HD nog te redden? (na rook?)

Pagina: 1
Acties:

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik baal echt zo verschrikkelijk, m'n HD doet het niet meer!

Het verhaal:
Ik heb een paar jaar geleden een Maxtor Diamond 10 (6V250F0 voor de insiders) gekocht voor in de desktop die thuis stond. Alles staat er op; m'n complete verzameling liedjes, een heleboel foto's en nog wat dingen die verder niet interessant zijn. Toen ik uit huis ging en ik een laptop kocht, heb ik dus een externe behuizing gekocht. Daarvan was een paar maanden geleden de adapter doorgebrand dus ik heb de hele reut teruggestuurd naar de winkel waar ik hem gekocht had. Dat duurt maar en duurt maar dus heb ik er vanmiddag maar eentje aangeschaft omdat ik die HD weer wilde gebruiken.

Wat is er met de HD gebeurd?
De schijf is een paar keer over en weer meegenomen, waarschijnlijk aangeraakt op de printplaten (statische elektriciteit?) maar verder heeft 'ie in de kast gelegen, op z'n kop zodat er geen stof in kon komen.
Net sloot ik hem dus aan in de behuizing, maar ik hoorde hem niet spinnen. Ding opengemaakt, nog even alles gecheckt maar het zou goed moeten zitten.
Na nog een verwoede poging begint het ineens heel elektrisch te ruiken en zie ik rook en verschijnt er een traan in mijn ooghoek. De rook kwam onder de SATA-connector vandaan.

Ik wil nu eigenlijk nog maar 1 ding; al die bestanden terug! Er heeft echt zo belachelijk veel tijd in gezeten om alles bij elkaar te verzamelen, ongeveer net zo veel uur als GB dat dat ding heeft.
Zijn er nog mogelijkheden om al die data weer te herstellen en over te zetten? Ik heb er best veel voor over, wel een paar honderd euro, maar waar liggen de mogelijkheden?

Ik heb al verschillende dingen bekeken, maar die vind ik allemaal maar zo-zo
- printplaat vervangen (pruts zelf liever niet met dingen die ik niet 100% begrijp)
- Naar een data-recoverybedrijf sturen (Erg aan de prijs, maar als dat als enige mogelijk is...)
- ?

Ik zou graag willen weten of er nog meer opties zijn, want waarschijnlijk zijn hier mensen die er meer verstand van hebben dan ik...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Rook uit de printplaat betekent dat je een vrij groot succes gaat hebben met het transplanteren van dat ding. De schijf lijkt niet mechanisch gecrashed. Ik zou het wel durven proberen :)

Hier stond een dode link.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

en als dat failed, data recovery kan idd al vanaf n paar 100 euro :)

• Nap
  • Niet online
strandbal schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:21:
Rook uit de printplaat betekent dat je een vrij groot succes gaat hebben met het transplanteren van dat ding. De schijf lijkt niet mechanisch gecrashed. Ik zou het wel durven proberen :)
Ai, klinkt als mijn redder :)

Maar je zou het in principe kunnen repareren? Wat heb je dan nodig? Nog zo'n printplaat?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18
Nap schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:01:
[...]

Ai, klinkt als mijn redder :)

Maar je zou het in principe kunnen repareren? Wat heb je dan nodig? Nog zo'n printplaat?
Yep. Ik heb ooit met een verkeerde adapter (12v AC in plaats van DC :X ) op mijn externe casing ook de printplaat van mijn harddisk laten roken. Op mijn werk lag toevallig nog hetzelfde type harddisk waarbij juist iets mis was met de platters klaar om weggegooid te worden. Printplaten omgewisseld en klaar is kees.

Het is echt niet moeilijk, dus dat moet je vast gaan lukken.

Je moet dus alleen even zorgen dat je precies dezelfde schijf ergens kunt vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door dreamscape op 07-01-2009 11:09 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Roepen dat je je backup terug moet zetten wil je niet horen zeker? ;)

Ik heb het ooit meegemaakt dat een stroomconnector doorbrandde. Na solderen deed de schijf het weer. Jouw probleem zou je ws. kunnen verhelpen door een identieke schijf te kopen, en idd de printplaat over te zetten. Het is het proberen waard.

• Nap
  • Niet online
Een backup heb ik inderdaad niet, dit was mijn grootste schijf (250gb) tegenover de 80 van het OS.. Backuppen gaat dan moeilijk, maar in de toekomst wil ik nog een 2e externe schijf er bij hebben, dus dan kan het haast niet meer fout gaan.

Het is hier waarschijnlijk ook de stroomconnector. Ik ga wel even op zoek naar een vergelijkbare schijf (die overigens alleen nog 2e hands beschikbaar zijn..), of zo'n printplaat. Had de bewuste dag op Fok! een topic gevonden en daar zat iemand die in die branche zat en zodoende nogal wat van die printplaten had liggen! (kan het alleen even niet meer vinden)

Het heeft nu alleen niet zo veel haast, maar ik wil wel graag alles terug :)

[ Voor 25% gewijzigd door Nap op 07-01-2009 11:39 ]

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Er is een grote kans dat ik nog zo'n schijf heb liggen. De schijf zelf is kapot (bad sectors), maar de printplaat moet nog werken. Mocht ik hem vanavond tegenkomen dan kun je hem, als je wilt, gratis van me krijgen - alleen de verzendkosten komen dan voor je rekening.

Ik laat het vanavond nog even weten.

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik heb hier nog wat oude/dode Maxtors liggen waarvan de printplaat nog gewoon moet werken.
Mocht je hier 1 van kunnen gebruiken hoor ik het wel.

Oh, ik heb eigenlijk geen rekening gehouden met IDE/SATA. Deze zijn dus IDE. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://dl.getdropbox.com/u/419628/maxtor.PNG

[ Voor 34% gewijzigd door ndsc op 07-01-2009 14:53 ]

Verwijderd

Het moet sowieso het exacte type zijn

Verwijderd

Exact type en modelnummer. Of de firmware af wijkt of af mag wijken geen weet naar.

Je kan met een torq de plaat eraf schroeven, die zet je over op de stukke schijf. Alles aansluiten, en pogen maar. Ik heb namelijk ook nog een 320GB schijf liggen die hetzelfde ondergaan moet.

• Nap
  • Niet online
Dank je wel allemaal voor de reacties, dat zoveel mensen nog zo'n schijfje hebben liggen... :)

Maar ik heb maar even een paar foto's gemaakt van de HD, want waar exact de benodigde typenummers staan weet ik zelf ook niet...

Foto van de dichte kant:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/23vi2ds_th.jpg

En van de printplaatjes achterop (waar ook nummertjes op staan)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2gwhugj_th.jpg
Hoop dat jullie er wat aan hebben...

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:02
even zoeken... via hier

levert dit op:

Serial Number: V59BAFPG
Seagate Part Number: 6V250F015640B
Warranty Status: In Warranty Expiration 10-Nov-2009

[ Voor 13% gewijzigd door beascob op 13-01-2009 12:30 ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Alleen dan moet je de hele hd opsturen en krijg je waarschijnlijk een nieuwe.
En is de data weg.

Verwijderd

De firmware mag niet afwijken, probeer dus een hdd te vinden met dezelfde mfg.date.
Dat is nog geen garantie dat je dezelfde firmware krijgt, en ik dacht dat als je een print met de verkeerde firmware transplanteerd, je de data kwijt raakt. Maw, als dat gebeurd dan moet je hem naar een professioneel recovery-bedrijf gaan brengen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 16:27 ]

• Nap
  • Niet online
Zo, tijd voor een update

Wonderwel heb ik een vriend die 2 exact dezelfde HD's in z'n pc heeft zitten; Maxtor, 250 GB, etc, etc. Echt ongelooflijk zo veel toeval.

Zijn serienummer is V595AAHG (dus de laatste 4 letters verschillen)
De MFD is 9 juli 2006; dat scheelt dus net 2 maanden.

Zou ik deze kunnen gebruiken om de printplaat te transplanteren? Het lijkt me dat het geen kwaad kan dat er een ietsje oudere printplaat op kan.

Maar heeft verder een van jullie ervaring met het vervangen hiervan? Of is het gewoon schroefjes los, draadjes verbinden en andere printplaat erop en klaar?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Het is (volgens mij) dat proces ja, let op dat je alle kwetsbare kabels voorzichtig losmaakt want die willen nog wel eens scheuren.
Ook is het handig om alvast een nieuwe schijf te kopen, om zo alles in één keer over te zetten. Je weet immers nooit of de combinatie oude harddisk met nieuwe printplaat goed werkt (en goed blijft werken)!

Succes ermee :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verder nog de tip, als je een oude hdd (die 'weg' mag) hebt liggen. Demonteer die dan eerst even zodat je een beter 'gevoel' en idee hebt van wat je zoal tegen kunt komen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1