Functie AANTAL en ALS samen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik ben al een tijdje op de help-functie en op internet aan t zoeken om een functie te laten werken in excel voor mn stage opdracht maar ik kom er niet uit.

Ik heb een exceldocument met een overzicht medewerkers met opleidingsachtergronden en het niveau van hun functie.

Nu wil ik weten hoe vaak de combinatie kolom1: ACADEMISCH en kolom2: WO voorkomt.
en hoe vaak de combinatie kolom1:ACADEMISCH en kolom2: HBO voorkomt,
etc

Dus hoeveel medewerkers die een ACADEMISCHE-functie bekleden, hebben een WO-opleidingsachtergrond, een HBO-achtergrond, MBO-achtergrond, etc

kolom 1: functieniveau
kolom 2: opleidingsachtergrond

Ik heb dit met de combinatie van de functies als en aantal geprobeerd. Een voorbeeld van de help functie leek er sterk op, maar bij mij werkt hij niet:

=AANTAL(ALS((Opleidingen!E:E="ACADEMISCH")*(Opleidingen!F:F="WO*");Opleidingen!F:F))

Kan iemand mij aub helpen? Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

=COUNTIFS(A1:A10;"academisch";B1:B10;"wo") En dan ff aanpassen naar je smaak.

Heb alleen geen idee hoe deze in het nederlands heet... en dit werkt iig in Excel2007.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-06 12:26
=AANTALLEN.ALS(A:A;"Academisch";B:B;"HBO")
Is nieuwe functie in Excel 2007.
Naar believen aanpassen, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Draaitabelletje maken !! Is sneller en je bent er zeker van dat je alle combinaties hebt.
Als je een lagere versie dan Excel 2007 hebt, alternatief voor AANTALLEN.ALS:
code:
1
=SOMPRODUCT(-($H$1:$H$10="ACADEMISCH");-($I$1:$I$10="WO"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 22:36

ThunderNet

Flits!

Ik zou eigenlijk gewoon doen wat je eigenlijk zou moeten doen. Namelijk dit in een database zetten (Access 2007 heb je vast wel). Dan kun je namelijk gewoon SQL queries uitvoeren.
Programma's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, is altijd de eerste stap bij het oplossen van een probleem :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super! Het werkt. :*)

Bedankt jongens!

Kheb gewoon die aantallen.als functie gebruikt. Werken met Access zoek ik later wel een keertje uit, als ik echt tijd heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:14:
Kheb gewoon die aantallen.als functie gebruikt.
om die reden is het handig de versie van excel in de topictitel te vermelden (bv. [XL2007]). Office 2007 wordt vooralsnog beperkt gebruikt.
Werken met Access zoek ik later wel een keertje uit, als ik echt tijd heb!
ThunderNet schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:38:
Ik zou eigenlijk gewoon doen wat je eigenlijk zou moeten doen. Namelijk dit in een database zetten (Access 2007 heb je vast wel). Dan kun je namelijk gewoon SQL queries uitvoeren.
Programma's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, is altijd de eerste stap bij het oplossen van een probleem :)
excel heeft al vanaf de eerste versie de mogelijkheid het hier gestelde probleem met formules op te lossen. of het nu de implicieite matrixformule is van Bolukan (somproduct), een expliciete matrixformule
code:
1
{=SOM((E1:E9="ACADEMISCH")*(LINKS(F1:F9;2)="WO"))}
, of de formule uit 2007 (die een veel gevraagde uitbreiding lijkt te zijn).
access komt meer in zicht als de datasets groter en/of genormaliseerd zijn, maar excel wordt inderdaad vaak misbruikt als database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die formule van jezelf werkt prima als je <ctrl>-<shift>-<enter> doet en het sterretje bij WO weghaalt:

{=AANTAL(ALS((Opleidingen!E:E="ACADEMISCH")*(Opleidingen!F:F="WO");Opleidingen!F:F))}

=========

Logischer is ipv aantal {=som(...,1)} omdat dat laatste argument willekeurig is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 18:22 ]

Pagina: 1