IIN (Intelligent Information Network)

Pagina: 1
Acties:

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 22:30
Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb het een en ander gelezen over het IIN van Cisco.

Ik kan er niet echt achter komen wat het nu precies is.
Wat ik er uit haal is dat het een toekomst visie is en dat het in 3 stappen uitgevoerd zou worden.
Het is bedacht in 2003 en zou tot 2008 duren (Ongeveer).

Fase 1 integrated Application
Fase 2 Integrated Services
Fase 3 Integrated Transport

Ik weet niet hoe ik het moet zien als ik het plaatje tegen het netwerk aan hou.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt

[ Voor 38% gewijzigd door serienummer op 02-01-2009 19:36 ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik denk dat je met hier en hier wel verder moet komen.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03 12:49
Kort door de bocht is het de toekomst visie van Cisco waarin ze uitleggen waarom je voor elke scheet die je in je bedrijf wilt laten een Cisco apparaat nodig hebt. :D Het verhaal komt er in grote lijnen op neer dat in plaats van het klassieke plaatje lagen model, waarin het netwerk alleen maar transport doet voor de applicaties er boven, alles tot op zeer vergaand niveau geintegreerd wordt. Op beperkte schaal is NAC daar een voorbeeld van: er is interactie tussen applicaties en het netwerk waardoor een host al dan niet wordt toegelaten, of in een quarantaine LAN wordt gezet. Gooi dan ook nog voice, video en data in de mix, en je begint de goede kant op te gaan.

Het is een interessant concept, en er zitten een paar erg goede ideeen achter. Tegelijk is het een duidelijk Amerikaans model (zoals wel vaker bij Cisco concepten), en niet alles zal in Nederland/Europa goed landen. Wij zijn wel eens iets nuchterder over de te behalen ROI van dergelijke technieken :D. Zelf heb ik eerlijk gezegd een aantal bedenkingen over het praktisch nut van de technieken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
IIN is een denkwijze / framework hoe je alle producten van Cisco zou kunnen plaatsen in het netwerk.
(En dat soort denkwijzen / frameworks zijn Amerikaans-marketing-technisch-gezien redelijk "wollig" ;) )

Fase 1 is dat IP gebruikt wordt voor alle communicatie. (Of dit nu data, Video of VoIP is. Denk aan IP netwerkbeveiliging camera's, Cisco Unified Communication / CallManager en/of video conferencing. Nog niet zolang geleden had je hier een datanetwerk voor, een traditionele telefooncentrale en een analoog CCTV systeem.

Fase 2 is het virtualiseren van het netwerk. Alle data en servers worden centraal in een datacenter neergezet. Met WAFS / WAAS wordt data op bijlocaties gecached, zodat men geen lokale servers meer nodig heeft.
In dit plaatje passen bijvoorbeeld ook de Nexus datacenter switches, VMWare, routing met VRF's en firewalling met virtuele firewalls (security contexts). Alle data ligt centraal in het datacenter en van het datacenter neem je een bepaalde dienst / service af. Software as an service past hier bijvoorbeeld ook bij.

Fase 3 - Traditionele telefonie is omgeschakeld naar VoIP; het is een applicatie op het netwerk geworden. Dat betekent dat men eenvoudig de applicatie "bellen" / VoIP, kan laten samenwerken / integreren met andere applicaties. ( Zoals een CRM pakket, click-to-dial, presence zoals je dat in Cisco Personal Communicator / MS OCS vindt. ) Zo kan men vanuit Outlook / Exchange een Telepresence ruimte reserveren en als het tijd is, druk men op een knop van het IP toestel en de conference start. (Zonder dat men de hele videocall moet configureren.)

Een ander idee wat hier achter zit is dat het netwerk "aware" wordt van de data die het transporteert.
Op basis van de data worden beslissingen genomen voor bijvoorbeeld routing, QoS en beveiliging. (encryptie)

Bijvoorbeeld:
XML transacties van klant B hebben standaard prio.
XML transacties van klant A, van user C hebben een hoge prio en bepaalde delen binnen die transactie worden encrypt. (bijvoorbeeld rekening nummers)

Je kan bijvoorbeeld ook denken aan het reserveren van bandbreedte voor een IPTV sessie waarin de CEO van een bedrijf zijn werknemers toespreekt.

Cisco is ook bezig om de sturing van licht, verwarming, airco en toegangscontrole te koppelen op IP. Je kan dan bijvoorbeeld de temperatuur van een kamer regelen via een IP telefoon. Net als met VoIP, zie je dat iets een applicatie wordt op het netwerk. (Wat te koppelen is met andere applicaties.)

Zo kun je de bewegings-sensor, die nu gebruikt wordt om de TL verlichting aan en uit te schakelen, buiten kantoortijden gebruiken voor de bewaking. Een andere mogelijkheid is dat je pas op het wireless netwerk mag inloggen, als je fysiek in het gebouw bevindt. (Wat gecheckt wordt door een pas reader.)

Dit soort dingen vragen meer intelligentie van de onderliggende netwerklaag.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 22:30
Leon t, Ijdot, en zeker Bl@ckbird.

dank je wel voor de uitleg. Het is duidelijk.
Het is ook wel duidelijk dat het een visie is dat stampt uit 2003. En dat het voor het grootse deel al geinplementeerd is.

Ook als je even langer na denkt over het aansturen van de verwarming of licht op IP basis. Kan je hele gekke maar ook zeker nuttige dingen creëren.

Nogmaals bedankt voor jullie uitleg.

grt
Serienummer

[ Voor 22% gewijzigd door serienummer op 04-01-2009 02:27 ]