Toon posts:

HD wordt niet meer gevonden. Help aub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem met mijn HD. Het betreft een Seagate 500GB SATA II 7200RPM 32MB Barracuda 7200.11 schijf. Hij heeft het een tijd goed gedaan (ong. 3 maanden) en nu wordt de schijf niet meer gevonden en blijft de pc hangen bij het beginscherm. Wanneer ik dan naar de bios ga zie ik de HD niet meer staan. Nu is het vervelende van dit probleem dat dit zeer onregelmatig voorkomt. Dus Nu doet hij het niet en dan weer een week wel :( .

Nou heb ik al Checkdisk repair gedaan en deze bleef hangen bij stap 4 van de 5. Daarna heb ik van de fabrikant het programma SeaTools gedownload en alle test laten doen. Alleen bij de eerste test (S.M.A.R.T. check) was er geen voortgang te zien. Ik heb dit ongerveer 4 keer laten doen en de laatste keer een hele nacht aan laten staan ;) . Daar zal het dus niet aan liggen....

Ik heb verder geen Advanced test laten doen omdat het programma mij waarschuwde voor verlies van data en bla bla bla.

Nou ik mijn vraag of iemand dit bekend voorkomt? Of dat het misschien het moederbord (Asus M2N-XE) is. Het zou heel fijn zijn als iemand mij hierbij kon helpen. Of is er misschien een andere manier om de schijf te testen, want er zit nog garantie op. Maar ik wil eerst zeker weten dat het ook de HD is.

Alvast bedankt!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Probeer de schijf uit in een andere computer, of koop een omhulsel om hem als USB-disk aan te sluiten.

Waarom ben je bang voor dataverlies? Je hebt toch hopelijk wel een backup, en anders is dat hetgeen waar je je eerst op moet richten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Verlies is eigenlijk geen probleem, want ik heb de data nog op een stick. Alleen het grote probleem is dat de kans groot is als ik nog 20 keer op de reset knop druk hij hem in een keer wel vindt. Deed die het maar helemal niet, dan was het makkelijker te zoeken.

Bedoel je door hem op USB aan te sluiten, uit te sluiten dat er iets met de SATA aansluiting is?

p.s. Ik moet zo even weg dus kan niet reageren...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Allebei de kabels aan de hd goed nakijken, of ze goed vastzitten?

Hd in een andere pc testen?

Andere voeding testen?

Pc geaard?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit zal ik even proberen. Bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toevallig een diskje met SD15 firmware? (staat op het label).
Ik heb laatst ook een paar keer zo'n disk gehad die compleet brak ging doen. Uiteindelijk het ding in een S-ATA behuizing gehangen en via firewire nog zo'n 90GB kunnen backuppen (USB is overduidelijk te traag merkte ik). Disk is uiteindelijk geRMAed, maar er was toch nog wat data kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad een SD15 firmware. Ik probeer hem even in een andere pc maar het zal dan waarschijnlijk RMA worden.

Bedankt

• AKF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 14:37

AKF

Life is hilariously cruel

Exact hetzelfde probleem hier. Naar een paar maanden hield mijn Seagate 500GB SATA II 7200RPM 32MB Barracuda er mee op, van het ene op het andere moment.

Het schijnt een behoorlijk probleem te zijn met de Seagate schijven die firmware SD15 hebben en in Thailand gemaakt zijn.
Ik heb alles geprobeerd; andere kabels, andere pc, zelfs het verwisselen van de printplaat op de HD met die van een identieke schijf, tot ik dit topic tegenkwam op de Seagate forums:

http://forums.seagate.com...ata_drives&thread.id=3283

Korte samenvatting: Veel schijven van deze serie (sommige berichten zeggen 30%, anderen zeggen allemaal) lopen op termijn tegen dit probleem aan. De schijf 'lockt' zichzelf in een bsy (busy), waardoor de bios geen toegang meer heeft tot de schijf. De enige oplossing op dit moment is een prijzige hardware/software oplossing van Salvationdata: http://www.salvationdata....very-company/news0811.htm .

Seagate weigert vooralsnog er iets aan te doen, of zelfs het probleem maar te onderkennen.
Overigens wordt er op de forums gesuggereerd dat er geen gevolgen zij voor de data op de schijf, dus ik blijf hopen dat er een oplossing komt...

A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say. "That's dynamite, baby."

Verwijderd

Topicstarter
Gaf de SMART test ook geen vooruitgang bij jouw?

En bij mij doet die ook hetzelfde in een andere pc of kabel...
Wel een beetje triest van seagate dat ze er niks aan doen. Maar zouden ze dan niks doen wanneer ik deze schijf opstuur na hun?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:51
ik bookmark deze threat maar :(

Dit model: - ST3500320AS Revisie SD15 -
heb ik ook in mijn pc (MB= Asus M3A78-EMH HDMI) sinds augustus 2008.
Van de twee schijven was er meteen één RMA (werd niet gevonden in het BIOS).

Verder draaien ze nog netjes. Maar als ik dit zo lees moet ik m'n back-up strak houden.

@ rupke

de SMART-status moet ik via de AMD RaidXpert uitlezen wat ook niet echt handig is.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan weet ik wel voldoende. Vandaag gaat die terug naar seagate. Iedereen bedankt voor de hulp

• AKF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 14:37

AKF

Life is hilariously cruel

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:06:
Gaf de SMART test ook geen vooruitgang bij jouw?
Aangezien de schijf in de bios niet gezien wordt, heeft het draaien van tests geen nut. Ook Seatools kan hem niet vinden.

Overigens is het in mijn geval dus zo geweest dat op een bepaald moment de computer de schijf niet meer vond, dit is sindsdien (week of 4 geleden nu) niet veranderd.

Als je de schijf RMA stuurt, krijg je gewoon een andere schijf van hetzelfde type terug, die dus met een beetje pech binnen afzienbare tijd hetzelfde probleem geeft.

A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say. "That's dynamite, baby."

Verwijderd

Topicstarter
Ah man, dus ik kan hem het beste weggooien en een nieuwe halen?

PS bij mij wordt die zeer onregelmatig gevonden, dus met een beetje proberen kom ik wel in Windows. Zou het dan wat anders zijn?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 10:32 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:31:
PS bij mij wordt die zeer onregelmatig gevonden, dus met een beetje proberen kom ik wel in Windows. Zou het dan wat anders zijn?
Dit heb ik tot nu toe ook 2 keer gehad met een disk in een USB enclosure. Ding liep ook continu vast, maar na opnieuw inpluggen deed hij had soms even (hooguit een paar minuten).
Dat was een 7200.11 SD15 500GB schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan hebben ze inderdaad allemaal dezelfde problemen. Waaschijnlijk bij mij alleen nog een kwestie van tijd voordat hij nooit meer gevonden wordt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:53:
Oke, dan hebben ze inderdaad allemaal dezelfde problemen. Waaschijnlijk bij mij alleen nog een kwestie van tijd voordat hij nooit meer gevonden wordt.
Grote kans inderdaad.
Het grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic
Als je wilt mag je hier je ervaringen posten. Ik wil kijken of de problemen wat duidelijker vast kunnen leggen en 1 centraal punt hebben voor dit gezeur, nu veel mensen er last van lijken te hebben.
Pagina: 1