Subwoofer plaatsen? [REL Quake]

Pagina: 1
Acties:

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-12 23:59
Ik heb onlangs een sub overgenomen van een medetweaker en ben er heel tevreden over, tnx Nico!, alleen ik krijg hem maar niet goed geplaatsd..

Het probleem is dat ik op een zolderkamer zit en ik dus schuine daken heb. De kamer is van redelijk formaat zo een 30 vierkante meter, maar omdat die schuine daken heeft en niet te hoog is is de inhoud ervan niet zo groot dus ik denk dat die REL Quake het moet aankunnen.

Ik heb hem achter tussen beide speakers geprobeerd neer te zetten wat vrijwel geen bas opleverde en nu staat die in een hoek, maar heb alleen bas in die hoek en er tegenover als ik laag op bed lig. Ligt denk ik aan het schuine dak? Ook heb ik geprobeerd hem midden in de kamer te zetten voor de speakers, maar dat was ook niks. Heeft iemand enig idee waar ik hem wel zou kunnen neerzetten??

Ook heeft mijn kamer een laminaatvloer en doordat ik de sub redelijk hoog heb moeten zetten om de bas enegzins op andere plekken van mijn kamer te voelen, begint die bij hoge volumes te stuiteren en hoor ik de voetjes op de vloer rammelen en bij sommige muzieknummers vervormt de bas enorm en hoor ik alleenmaar gebrrrt :X . Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb mensen de sub op een stoeptegel zien leggen, maar vind het een hele lelijke oplossing en volgens mij gaat die daar dan ook op stuiteren. Zijn spikes een optie? Zonder dat ze gaten in mijn vloer boren..?

Een heleboel vragen dus waar ik graag een oplossing voor zou willen bedenken :/

Edit: Ik heb de sub eerst op low pass aangesloten, maar dat was 3x niks, althans niet voor muziek. Nu beide low en hi.

[ Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 02-01-2009 14:28 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:03

JT

VETAK y0

Zet de sub op je luisterpositie, liefst ten hoogte van je oren. Ga nu door je kamer kruipen (als je een plek op de grond wilt dan moet je bij de grond luisteren) en kijk waar het het beste klinkt. Hier kan je je sub plaatsen.

En stuiteren :? Das vaag...marmertegel ook geen idee? Stukje mooier. In het ergste geval kan je er ook een stuk steen (natuur/siersteen?) op leggen als het nog verder rammelt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:58
JT schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:53:
Zet de sub op je luisterpositie, liefst ten hoogte van je oren.
Hang hem an het plafond 8)7

Enfin, ik heb zelf jaren lang een zolderkamer gehad bij m'n ouders thuis, een sub onder schuine daken is geen doen. Destijds een Yamaha YST-SW315 werkelijk elke plek geprobeerd. Zelfs midden in de kamer geplaatst, klonk hij in elke hoek en plek anders.

Heb heb hem toen verkocht, bracht meer frustratie met zich mee dan goed geluid. Ben bang dat het bij jou een soortgelijke oplossing uitkomst moet gaan bieden. :)

[ Voor 52% gewijzigd door baquelappe op 02-01-2009 15:21 ]

• gebruikershaes
JT schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:53:
Zet de sub op je luisterpositie, liefst ten hoogte van je oren. Ga nu door je kamer kruipen (als je een plek op de grond wilt dan moet je bij de grond luisteren) en kijk waar het het beste klinkt. Hier kan je je sub plaatsen.

En stuiteren :? Das vaag...marmertegel ook geen idee? Stukje mooier. In het ergste geval kan je er ook een stuk steen (natuur/siersteen?) op leggen als het nog verder rammelt.
Hoe kan ik hem op luisterhoogte zetten dan zonder dat het nadelige effecten heeft voor het geluid. De enige optie die ik zie is op een tafeltje oid, maar aangezien het een downfiring sub is dank ik dat alles wordt weerkaatsd en ik niks op de grond ga horen.

En ja je hoort de plastiek voetjes over het laminaat ratelen. De sub verschuift ook constant. Ga denk ik een stoeptegel bedekken met tapijt en dat dan proberen :).

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
gebruikershaes schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 18:29:
[...]

*knip*
En ja je hoort de plastiek voetjes over het laminaat ratelen. De sub verschuift ook constant. Ga denk ik een stoeptegel bedekken met tapijt en dat dan proberen :).
Rubbertegel eronder zou ik doen. Heb je je REL trouwens wel goed afgesteld? Klinkt als een behoorlijk slechte afstelling.

• JT

JT

VETAK y0

Vooral doen als daar je luisterpositie is. Je kan er leuk mee spotten, maar je hebt dus duidelijk geen idee hoe groot het verschil kan zijn tussen luisteren bij de groot of op een ruime meter hoogte.
gebruikershaes schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 18:29:
[...]

Hoe kan ik hem op luisterhoogte zetten dan zonder dat het nadelige effecten heeft voor het geluid. De enige optie die ik zie is op een tafeltje oid, maar aangezien het een downfiring sub is dank ik dat alles wordt weerkaatsd en ik niks op de grond ga horen.
Je snapt het niet helemaal ;) Je zet de sub op je luisterpositie op oorhoogte. Vervolgens ga je over de grond kruipen kijken waar het het beste klinkt en daar, op de grond zet je hem dan neer. De redenatie is, dat als subwoofer op plek X goed klinkt op plek Y, de subwoofer op plek Y, goed klinkt op plek X.
Vaag, m'n pa heeft ook een Quake en heeft daar absoluut geen last van.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• gebruikershaes
heracles schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 19:06:
[...]

Rubbertegel eronder zou ik doen. Heb je je REL trouwens wel goed afgesteld? Klinkt als een behoorlijk slechte afstelling.
Ik heb het volgens de handleiding gedaan en snapte phase orientation niet, maar de rest heb ik geloof ik wel goed gedaan. Ook heb ik het gevoel dat de handleiding algemeen voor alle REL subs is gemaakt en niet specifiek voor de Quake, dus ik ga daar een voor proberen te vinden en dan opnieuw proberen.

Rubbertegel is idd een goed idee!

• gebruikershaes
JT schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 01:08:

Je snapt het niet helemaal ;) Je zet de sub op je luisterpositie op oorhoogte. Vervolgens ga je over de grond kruipen kijken waar het het beste klinkt en daar, op de grond zet je hem dan neer. De redenatie is, dat als subwoofer op plek X goed klinkt op plek Y, de subwoofer op plek Y, goed klinkt op plek X.
Ja ik snap wel wat je bedoeld maar dacht rekening te moeten houden met de weerkaatsing van het geluid. Moet ik de sub dan ook ondersteboven plaatsen op mijn luisterpositie? Aangezien het precies tegenovergestelde is? Ik ga het straks ff testen.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-12 04:37
JT schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 01:08:
[...]

Vaag, m'n pa heeft ook een Quake en heeft daar absoluut geen last van.
Ik heb ook een Quake en ik heb dit alleen als ik hem te hard zet. Dan gaat ie "lopen" en dat geeft een flinke herrie. Sowieso wil ik hem in mijn situatie niet te hard zetten omdat de deurtjes van m'n kast gaan trillen (wat ik enorm irritant vind) en de onderburen worden niet zo blij van me dan.

Ik merk zelf overgens ook wel redelijk dat het afhankelijk van de positie is waar ik zit. Als ik achter m'n PC zit schuif ik m'n REL wat naar voren toe zodat hij op dezelfde lijn staat als m'n stoel. Dan zit ik er pakweg 1.5 - 2 meter vanaf. Ga ik nou op m'n bed zitten die tegen de muur aanstaat dan zit ik dichter bij de sub maar dan hoor ik hem minder. Ik zit dan schuin links van de sub en als ik achter m'n PC zit dan staat hij pal links van me.

Ik ben er zelf nog niet helemaal achter hoe het nou precies zit, maar ik ga toch over een half jaar het huis uit dus ik ga in m'n nieuwe huisje dan wel de optimale positie bepalen.

• JT

JT

VETAK y0

gebruikershaes schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:29:
[...]

Ja ik snap wel wat je bedoeld maar dacht rekening te moeten houden met de weerkaatsing van het geluid. Moet ik de sub dan ook ondersteboven plaatsen op mijn luisterpositie? Aangezien het precies tegenovergestelde is? Ik ga het straks ff testen.
Ondersteboven hoeft niet ;) Gewoon zorgen dat die op luisterhoogte staat en dan aanzetten. En dat hoeft helemaal niet hard.

Ecodan warmtepomp

• gebruikershaes
Ik heb gedaan wat je zei JT en de beste plek was in de andere hoek van mijn kamer maar nog wel achter de speakers. Klinkt wel redelijk nu en ben wel tevreden. Nu nog ff een rubberen tegel zien te vinden en dan is het klaar :)

Verwijderd

gebruikershaes schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:10:
Ik heb gedaan wat je zei JT en de beste plek was in de andere hoek van mijn kamer maar nog wel achter de speakers. Klinkt wel redelijk nu en ben wel tevreden. Nu nog ff een rubberen tegel zien te vinden en dan is het klaar :)
Bouwmarkt, van de tegels voor in de tuin :)

Verwijderd

Je kunt ook eens kijken naar de Subdude of de Gramma van Auralex, dan is je subwoofer echt helemaal ontkoppeld van de vloer. Gaf bij mij (zolderkamer, schuin dak, laminaat) een énorme verbetering in het laag, veel strakker! Beste uitgave ooit gezien de geringe kosten . .

• JT

JT

VETAK y0

gebruikershaes schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:10:
\o/ Goed om te horen.
U zei? :P

Ecodan warmtepomp

• gebruikershaes
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:54:
Je kunt ook eens kijken naar de Subdude of de Gramma van Auralex, dan is je subwoofer echt helemaal ontkoppeld van de vloer. Gaf bij mij (zolderkamer, schuin dak, laminaat) een énorme verbetering in het laag, veel strakker! Beste uitgave ooit gezien de geringe kosten . .
Is dat een marmertegel met schuimrubber eronder? Zo ja, kan ik dat ook zelf maken, want die dingen zijn vrij groot en ze maken ze niet in custom maten.. :(

Zoiets ziet er natuurlijk niet uit: http://www.stereophile.co...art/1204mitr.substand.jpg

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-12 22:16

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik wist niet dat het zoveel uitmaakte...
Ik slaap ook op zo'n zolder met schuin dak en laminaat.
Ik heb gewoon de sub van mijn 5.1 set onder mijn bureau gezet, met een opgevouwen slaapzak eronder en handoeken erboven, en dan dat geheel tussen een plank onder mijn bureau geklemd.
Nu gaat de vloer niet te veel mee trillen (niet dat ik er last van heb, maar als ik hem op de grond zet dringt het geluid er dwars doorheen, vinden mijn ouders niet leuk), en hij kan niet omvallen omdat ie flink klem zit.
Eigenlijk niet veel aandacht aan dat ding besteed verder.
Hij klinkt gewoon goed, en de lage tonen mengen ook lekker goed met de andere speakers.
Heb je niet iets verkeerd ingesteld of zo?
Of heb jij een hele zware sub?
Of heb ik gewoon het gehoor van een holbewoner?

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 06-01-2009 18:50 ]

Verwijderd

gebruikershaes schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:13:
[...]

Is dat een marmertegel met schuimrubber eronder? Zo ja, kan ik dat ook zelf maken, want die dingen zijn vrij groot en ze maken ze niet in custom maten.. :(

Zoiets ziet er natuurlijk niet uit: http://www.stereophile.co...art/1204mitr.substand.jpg
Ik had voor ik de Subdude kocht mijn subwoofer op een natuurstenen tegel staan, met daaronder rubber om de tegel te ontkoppelen van de vloer.

Dat werkte "redelijk", de subdude doet het echter véél beter. Hij is 38 x 38cm, bij mij zie je ook wat randen om de sub heen omdat mijn BK Minotaur maar 30 x 30 cm is, maar dat moet maar, heb ik er graag voor over 8)

Waar kom je vandaan? Als het in de buurt is mag je mijn subdude wel even uitproberen :)

• gebruikershaes
marco.meijer schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:24:
Ik wist niet dat het zoveel uitmaakte...
Ik slaap ook op zo'n zolder met schuin dak en laminaat.
Ik heb gewoon de sub van mijn 5.1 set onder mijn bureau gezet, met een opgevouwen slaapzak eronder en handoeken erboven, en dan dat geheel tussen een plank onder mijn bureau geklemd.
Nu gaat de vloer niet te veel mee trillen (niet dat ik er last van heb, maar als ik hem op de grond zet dringt het geluid er dwars doorheen, vinden mijn ouders niet leuk), en hij kan niet omvallen omdat ie flink klem zit.
Eigenlijk niet veel aandacht aan dat ding besteed verder.
Hij klinkt gewoon goed, en de lage tonen mengen ook lekker goed met de andere speakers.
Heb je niet iets verkeerd ingesteld of zo?
Of heb jij een hele zware sub?
Of heb ik gewoon het gehoor van een holbewoner?
Ik kan niet zoveel zeggen over jouw situatie want goed is voor iedereen anders. Hiervoor had ik een logitech setje en ja de bas klonk wel goed voor een logitech setje waar je de sub ook plaatsde, alleen merkte ik al gauw dat ik niet tevreden was met de cheape logitech sound.

Mijn ouders hebben een JVC 5.1 set en tsja die sub kan je ook overal plaatsen en het klinkt hetzelfde.. Lelijk en boomy :p

Dit is mijn eerste 'echte' losse sub en hierbij merkte ik dat die niet zomaar overal kon staan, want hij viel erg uit de toon en was te aanwezig. Als jij dit niet hebt en tevreden bent dan zou ik de sub gewoon op zijn plek laten staan.

• gebruikershaes
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:55:
[...]

Ik had voor ik de Subdude kocht mijn subwoofer op een natuurstenen tegel staan, met daaronder rubber om de tegel te ontkoppelen van de vloer.

Dat werkte "redelijk", de subdude doet het echter véél beter. Hij is 38 x 38cm, bij mij zie je ook wat randen om de sub heen omdat mijn BK Minotaur maar 30 x 30 cm is, maar dat moet maar, heb ik er graag voor over 8)

Waar kom je vandaan? Als het in de buurt is mag je mijn subdude wel even uitproberen :)
Ik zie net dat de subdude van MDF is gemaakt en ook al lees ik loofende reviews ben ik toch niet snel geneigd om 50+ euro voor een plank met schuimrubber te betalen :S.

En heel erg aardig aangeboden van je, maar ik woon in Groningen en vrees dat dat toch ver weg is?
Pagina: 1