• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 18:56
Beste mensen,

Laatst heb ik een hele nieuwe pc gebouwd (specs onderaan). Ik heb dit al mening maal vaker gedaan zonder problemen. Echter heb ik nu dat het systeem telkens vastloopt op de meest onlogische momenten. Vaak komt dit voor bij installaties (windows installeren heeft ook echt iets van tien pogingen gekost).

De vastloper is een complete freeze, geen raar beeld of uitvallen gewoon een complete stop.

Ik heb de bios geflashed naar de laatste versie. Tevens heb ik met Orthos de CPU en het geheugen lopen stressen om te kijken of dit vastlopers zou veroorzaken. Ook heb ik met ati tray tools met de 3d render gekeken of het aan de videokaart lag. Tot nu toe zonder succes. Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn?

Specs:
C2D 8400
Asus P5Q SE (p45 chipset)
2* 1 gig Corsair XMS2 DDR2-800
Gigabyte GV R485MC-1GH (passief gekoelde HD4850)
Samsung spinpoint 1TB
Antec Sonata III 500 EU (zit standaard 500 watt voeding in)

Dit alles is zonder overclocken. Ook is er extra koeling toegepast geweest om uit te sluiten dat de passief gekoelde videokaart te heet werd.

Ik heb tevens ook al de throubleshoot guide doorgenomen maar dit heeft ook geen succes gehad. De voltages wijken natuurlijk wel een beetje van het gewenste voltage af maar niet significant.
Terugklokken leverde ook niks op.
Met stress testen op het geheugen, cpu of videokaart krijg ik geen extra snelle vast lopers.

Ik heb zelf geen enkel idee wat ik nu zou kunnen proberen om de fout te vinden. Ik hoop iemand hier wel.

Mvg

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Heb je al geprobeerd om een nachtje Memtest86 te draaien?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hebt bekeken, heb je dan ook getest met minimale hardware, MEMtest voor >24u gerund, onderdelen uitgewisseld, etc? Staat het geheugen wel op de QVL lijst van het moederbord? Loopt het systeem ook vast als je opstart vanaf een Knoppix live CD?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Probeer eens ander OS (desnoods Ubuntu booten van CD) en klooi wat met programma's. Mocht 'ie niet vastloppen dan is het waarschijnlijk een driverprobleem, anders zit 'm in de hardware denk ik.

• SRI
Met zo min mogelijk hardware heb ik al geprobeerd, dat levert niks op. Het geheugen is al een keer vervangen en ga binnenkort met nog een ander reepje proberen.

Hardware uitwisselen gaat moeilijk omdat ik niet echt mensen ken die daar veel van hebben maar ik geloof dat ik nog wel ergens een videokaart heb liggen die erin kan dus ga ik nog wel even proberen.

Een nachtje mem test draaien gaat erg moeilijk als ie binnen een uur standaard al vast loopt dus dat is helaas geen optie.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Toch wel. Memtest86+ is een bootable prog. Je hoeft er windows niet voor in, dus sluit je een heleboel zaken uit.

• SRI
Oke bedankt dat wist ik niet. Nou morgen hoop ik dan meer hierover te weten.
Pagina: 1