samba op nas mount niet met writeaccess

Pagina: 1
Acties:

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik probeer in ubuntu de samba shares van mijn nas te mounten. dit lukt, ik kan bij alle mappen en mag ze ook gewoon lezen en dergelijke, maar ik krijg maar geen writeacces. Mega-irritant, want ik kan zo geen tags van mijn muziek enzo aanpassen, en helemaal niks doen met alle files enzo.

Ik probeer hem natuurlijk permanent te mounten en heb verschillende tutorials gevolgd. chmod doen op de mappen werkt niet, het zijn geen lokale mappen, dus daar krijg ik foutmeldingen op. De na5 is vrij toegankelijk, ik heb daarop een user aangemaakt met dezelfde username als ubuntu en hetzelfde wachtwoord.

Het gekke is, als ik via Locaties > Verbinden met server > diensttype windows gedeelde map doe, de username ingeef en dan het wachtwoord in de gnome keyring dat ik wel via bestandsbeheer write acces heb. dus dan kan ik wel dingen aanpassen. Maar de programma's die ik wil gebruiken om te schrijven op de nas (foobar2000 via Wine, sabnzbd, Gimp, openoffice etc etc, kunnen die map dan niet vinden want hij komt nooit voor in de locaties van die programma's waarheen je kunt saven.

Qua mounts heb ik het volgende al geprobeerd (volgens mij is cifs geen optie, dat zou de nas moeten ondersteunen maar dat doet ie niet (kwam ik ergens tegen), maar ik heb wel een aantal mount opdrachten via terminal met cifs gegeven, hij mount dan wel, maar zonder write acces). Het gaat om een Western Digital My Book world 500GB, een externe ethernetharddisk dus.

Deze tut's heb ik gevolgd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-542287.html

En nog een stel die ongeveer op hetzelfde neerkomen. + natuurlijk nog een aantal chmod tutorials e.d.

In smb.conf heb ik de workgroup aangepast naar de workgroup die de nas ook heeft, al schijnt dit voor ubuntu eigenlijk niet nodig te zijn omdat die zich automagisch zou aanpassen naar de juiste workgroup.

Ik heb ook een .smbcredentials aangemaakt met daarin gegevens van een user op de My Book, zie bovenste tut.

dit is de entry die ik heb in fstab, al naar gelang de tutorial die ik heb toegepast zijn er wel wijzigingen geweest.
code:
1
//na5/Muziek /home/USER/Muziek cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Ik heb ook deze gehad:
code:
1
sudo mount -t smbfs //nas/Muziek /home/USER/Muziek -o rw,username=user,password=pass

Beide hetzelfde resultaat, kan er mooi in browsen, het lijkt lokaal, programma's kunnen het ook vinden, maar ik heb geen writeaccess.

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen, via google kom ik in een vicieuze cirkel van steeds dezelfde, voor mij niet werkende, tutorials uit. In windows is het mounten van deze shares een kwestie van ophalen via netwerklocaties en aan schijfletter hangen, maar in windows kan ook elk programma via unc-paths saven/bladeren/schrijven. In ubuntu is het dus alleen bekijken.

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

werkt iets als onderstaand in je fstab niet?
code:
1
//na5/Muziek /home/USER/Muziek  smbfs username=[username nas],password=[password nas],uid=[uid ubuntu],gid=[primary group ubuntu] 0 0

/(bb|[^b]{2})/

• Mar2zz
Het lijkt zo makkelijk.... Bedankt man! Eindelijk...

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:09
Ik vermoed dat mijn probleem hier bij kan, ik heb een lacie netwerkschijfje, wat ik keurig kan mounten via fstab:

code:
1
//ip/map /mnt/data smbfs credentials=/home/moizie/.smbcredential,uid=1000,gid=1000 0 0

Ik heb bij boot dan ook een leuke map /mnt/data. Deze kan ik openen, ik kan lezen, ik kan ook bestanden schrijven. Bestanden aanmaken lukt, nieuwe mappen maken ook. Probeer ik echter (via dolphin of ktorrent of wat dan ook) een map aan te maken, met daarin bestanden, dan krijg ik een permission denied! Handmatig de map aanmaken, zorgt ervoor dat de inhoud van die map in ieder geval wel gekopieerd kan worden.

Iemand een idee?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Probeer hem ook eens te mounten zoals in de post hierboven. Mocht het dan nog niet lukken kan het misschien zijn dat ktorrent of dolphin als een andere gebruiker draait die dan natuurlijk geen toegang heeft tot die bestanden.

www.maartendeboer.net

• MoiZie
Negative, geen enkel programma kan het, ook een cp -r *folder* werkt niet, write errors. Mounten doe ik volgens de methode als hierboven ;)

• Mar2zz
Ik kan me dan haast niet voorstellen dat het niet iets anders moet zijn dan een ordinaire fout in username/password. Dan kloppen die niet. Heb je user aangemaakt op je schijf?

Doe het eens zonder credentials file, maar precies zoals JohnR voorstelde?

• MoiZie
User/pass kloppen, ik gebruik ze op meerdere systemen :).

De methode van JohnR staat nu exact in mijn fstab, maar nog steeds krijg ik errors nadat de map die ik wil kopiëren aangemaakt is en hij bestanden erin wil gaan zetten. Alsof de rechten niet snel genoeg gezet worden op de map of zo :/ . Terug naar de credentials methode, hieraan ligt het dus niet :)

• MoiZie
Iemand?

• MoiZie
Is er niemand die mij kan helpen? :P

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Welke uid/gid hebben de files in de tree /home/USER/Muziek? Het klinkt alsof de nas-tree wel read/write gemount wordt met een bepaalde user/group maar dat je vervolgens met een user die de verkeerde rechten heeft erin wil gaan schrijven.
Bestanden aanmaken lukt, nieuwe mappen maken ook. Probeer ik echter (via dolphin of ktorrent of wat dan ook) een map aan te maken, met daarin bestanden, dan krijg ik een permission denied! Handmatig de map aanmaken, zorgt ervoor dat de inhoud van die map in ieder geval wel gekopieerd kan worden.
Kijk eens met
ls -ld /mnt/data/nieuwemap
naar de mode van de nieuwe map en controleer vervolgens of je daarin mag schrijven (gebruik 'id' voor je userid en group-lidmaatschappen).

Mijn gok van wat er aan de hand is, is de volgende:
  • /mnt/data is writable voor een group waartoe jouw user behoort, of writable voor de wereld; daardoor mag je nieuwemap aanmaken in /mnt/data.
  • de user in username=user in het mount-commando is een andere gebruiker dan jij bent; daardoor wordt de eigenaar van nieuwemap een andere dan jij bent en mag je niet als user in nieuwemap schrijven.
  • je umask maskeert de write-bit van de group en/of van de wereld (bits 022 staan aan); daardoor is nieuwemap ook niet beschrijfbaar voor de group en de wereld.

• MoiZie
ls -l in /home/moizie geeft moizie / moizie.

code:
1
2
3
moizie:~$ mkdir /mnt/data/nieuwemap
moizie:~$ ls -ld /mnt/data/nieuwemap/
drwxrwxr-x 2 moizie moizie 0 2009-04-07 09:51 /mnt/data/nieuwemap/

/mnt/data heeft ook moizie/moizie. De username in het .smbcredentials is moizie. Dit moet ook wel, want als het een andere eigenaar zou zijn, zou ik geen bestanden in mappen kunnen schrijven ;) . Dat kan wel, mits ik niet probeer een map met inhoud erin aan te maken.

Je laatste punt snap ik niet? In root lukt het wel, daarom start ik tegenwoordig bij torrents met mappen / bestanden ktorrent in root via kdesudo... Dus het lukt in ieder geval bij iemand :) .

• sam.vimes
MoiZie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:54:
ls -l in /home/moizie geeft moizie / moizie.

code:
1
2
3
moizie:~$ mkdir /mnt/data/nieuwemap
moizie:~$ ls -ld /mnt/data/nieuwemap/
drwxrwxr-x 2 moizie moizie 0 2009-04-07 09:51 /mnt/data/nieuwemap/

/mnt/data heeft ook moizie/moizie. De username in het .smbcredentials is moizie. Dit moet ook wel, want als het een andere eigenaar zou zijn, zou ik geen bestanden in mappen kunnen schrijven ;) . Dat kan wel, mits ik niet probeer een map met inhoud erin aan te maken.
Als ik het goed begrijp kun jij nu dus geen nieuwe bestanden aanmaken in /mnt/data/nieuwemap ook al ben jij uid=moizie (en lid van group moizie) en heb je lees- en schrijfrechten in /mnt/data/nieuwemap (zoals hierboven te zien)?
Je laatste punt snap ik niet? In root lukt het wel, daarom start ik tegenwoordig bij torrents met mappen / bestanden ktorrent in root via kdesudo... Dus het lukt in ieder geval bij iemand :) .
Ik vermoedde, kennelijk onjuist, dat na de mkdir /mnt/data/nieuwemap de eigenaar van nieuwemap een andere uid zou zijn dan die van degene die het mkdir commando had gegeven.

Je schrijft dat je de volgende entry in fstab hebt:
code:
1
//ip/map /mnt/data smbfs credentials=/home/moizie/.smbcredential,uid=1000,gid=1000 0 0

Just for the record: ik neem aan dat uid 1000 is user moizie en gid 1000 is group moizie?

Als ik http://www.manpagez.com/man/8/mount.cifs/ lees, kom ik op de volgende ideeën, maar ik moet toegeven dat het gokken blijft...
  • ik mis een optie 'rw'. Is ro misschien de default?
  • je samba-server support de CIFS Unix extensions niet. Probeer eens wat met file_mode=0666 en dir_mode=0777 te vogelen.

• MoiZie
Ja, uid en gid kloppen. Die had ik uitgevogelt met 1 of ander commando, weet even niet meer welke :P . Even wat met die opties proberen, ik heb nu ...uid=1000,gid=1000,rw... staan.

,rw werkt niet.
,file_mode=0666 werkt ook niet.
,dir_mode=0777 werkt ook niet.

Helaas :/ .

edit: Ik dacht, laat ik eens cifs proberen in plaats van smbfs. Geen soelaas. Nog even die opties erbij proberen met cifs.

Ik heb een oplossing!

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5083523

code:
1
//<NAS_IP_ADDR>/<SHARE>    /media/<MOUNT_DIR>    cifs    credentials=/root/.smbcredentials,rw,noperm,file_mode=0777,dir_mode=0777,domain=<COMPUTER NAME>  0       0

Het lijkt nu te werken. Ik heb net een map kunnen verplaatsen met 1 bestand erin. Dat ,domain=bla heb ik er niet in staan. Ik ga eens kijken hoeveel ik weg kan halen zonder dat ik iets kapot maak.

code:
1
//ip/data /mnt/data smbfs credentials=/home/moizie/.smbcredentials,noperm 0 0

code:
1
//ip/data /mnt/data cifs credentials=/home/moizie/.smbcredentials,noperm 0 0

Beide regels code werken. ,noperm is kennelijk de oplossing hiervoor, wat het is weet ik niet.
noperm - client does not perform permission checks. Needed if uid and gid are not the same on client and server.
Kennelijk schopten mijn uid=1000,gid=1000 troep in het systeem. Als ik uid en gid weglaat zou noperm dus ook weg kunnen.

edit: Dat gaat niet op. Dan hou ik noperm erin. Oplossing gevonden!

[ Voor 101% gewijzigd door MoiZie op 09-04-2009 09:51 ]

• sam.vimes
Kennelijk ondersteunt jouw NAS de CIFS unix-extensies *wel* en dan is het noodzakelijk dat uids en gids op de server en de client hetzelfde zijn.
Pagina: 1