Onhoorbaar koelen van tv-meubel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Sinds januari heb ik een tv meubel op maat laten maken, waarin mijn apparatuur staat. Het is een hang dressoir, met een schuifdeur. Initieel was de bedoeling dat de schuifdeur alleen open zou staan als er tv werd gekeken, of werd gegamed. De ervaring leert nu echter dat de deur dag en nacht open staat, en dat vernaggelt het effect van het kastje een beetje. Anders dan voor de hitte, is er geen enkele reden om de deur open te zetten. Alles is geregeld met een Logitech Harmony 895, en die heeft RF. Nu wil ik dus het gedeelte van de kast waar mijn apparatuur staat actief gaan koelen. Ik heb hier voor al veel research gedaan, en ben na een lange zoektocht uit gekomen op 2 fans van 120 mm. Ik heb de volgende order gedaan, en die ligt inmiddels al thuis:
2 x Scythe S-FLEX SFF21E 120 mm Case Fan (1200rpm) (S-FLEX SFF21E) = € 27,00
2 x Nexus Silicon Absorber voor 120 mm casefan (SA-120) = € 7,90
4 x Nexus Wire Grill 120 mm (WG-120) = € 15,80

Die heb ik besteld op basis van test gegevens bij silentpcreview. De fans zouden al stabiel moeten starten bij 4.8V en bij 7 totaal onhoorbaar.

Nou krijg je dat spul binnen, en hoewel je weet hoe groot 120 cm is, schrik je toch als je ze in je handen krijgt. Toen kwam de gedachte dat een fan misschien ook nog wel eens genoeg zou kunnen zijn. Maar er staat nogal wat apparatuur in:
- Harman Kardon AVR130 (Soon to be Onkyo)
- Humax digitale decoder (hd recorder)
- DVD speler
- PS3
- Wii
Waarbij de HK AVR130 altijd aan staat als er tv wordt gekeken icm de Humax natuurlijk. Beiden genereren verdomd veel warmte. Echt niet relaxed :)
Omdat ik niet weet wanneer de decoder aan zal gaan om op te nemen, lopen de fans 24/7/365. Ik kan ze eventueel regelen met zo'n Zalmann regelaar.

Het grote probleem wat ik nu heb:
1. Zou 1 fan genoeg zijn?
2. Welke richting laat je ze op blazen?

Met betrekking tot vraag 1, als ik dit doe, dan zou ik die natuurlijk in het midden moeten zetten. Maar het zaagt niet zo lekker (mentaal) in een loeiduur hoogglans meubel, als je weet dat het misschien niet goed is.
Met betrekking tot vraag 2, ik moet de fans verzinken in de bodem. Ze zijn 25 mm dik, en het meubel is gemaakt van 18 mm MDF. Het mooist is het natuurlijk als ze maar een klein beetje uit steken aan de onder kant. Om dit te bereiken, moet je natuurlijk de fan dremelen, zodat die in het ronde gat kan zakken. Voor je begint te dremelen, moet je dus weten welke kant de fans op moeten blazen :X

Ik heb me in het verleden al te vaak verpind met te simpel denken en gewoon beginnen. Gezien de zoektocht die hier aan vooraf is gegaan, wil ik geen fouten maken, en mijn mede tweakers om hun visie vragen.
Voor het beeld, hier wat pics:

Het meubel zoals de tekening naar de bouwer is gegaan, voor de maatvoering:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/Meubel%20Koeling%201.jpg

Meubel met schuifdeur dicht:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/IMG_0031.JPG

Open, maar lang niet alle apparatuur:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/IMG_0033.JPG

Schuifdeur weg:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/IMG_0050.JPG

Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/IMG_0052.JPG

Nu jullie een beetje een beeld hebben (hoop ik), dan de flow vraag.. Ik heb ff wat tekeningetjes met flows maakt. Welke optie zouden jullie voor gaan?

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/Meubel%20Koeling%202.jpg

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/Meubel%20Koeling%203.jpg

Optie 3:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/Meubel%20Koeling%204.jpg

Optie 4:
Afbeeldingslocatie: http://ultrasub.sytes.net/temp/pics/Meubel%20Koeling%205.jpg

Ik hoop dat er voldoende info is geplaatst nu om hier iets zinnigs over te roepen. Ik heb me vroeger veel bezig gehouden met fans, maar nooit echt bekommerd om geluid en case flow. Ik weet er simpelweg verder te weinig vanaf. Bedenk wel dat de fans behoorlijk obstructed zullen zijn door kabels en apparatuur! Dat gaat me noise opleveren, maar ook minder luchtverplaatsing. Maar daar zal ik niet omheen komen. Het meubel is nou eenmaal gesized op apparatuur, niet op bijbehorende koeling. Ik had voorheen geen idee dat het zo warm zou worden!

Alvast bedankt voor jullie input mede tweakerts!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
Als die schuifdeur goed sluit, kan je met alleen een fan niks, omdat die lucht ook ergens heen moet (of vandaan moet komen) Je wil niet de boel vacuum zuigen bijvoorbeeld. Die onderste kan dan dus wel. En eventueel van onder naar links, dat andere deel van die kast in.
edit: je hebt trouwens ook witte stofhappers (kan je gewoon die van afzuigkappen kopen. Dat scheelt weer.)

[ Voor 16% gewijzigd door elmertje op 02-01-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Dat is het hem net, die deur laat zeker voldoende lucht door!
En ik wil alleen iets in de bodem van de rechterkant. Geen zichtwerk. Ook niet met witte oplossingen. Het is geen ikea meubel (no pun intended, heb zelf ook wel materiaal van daar op andere verdiepingen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:09
Waarom gebruik je de achterwand niet om je warme lucht af te voeren? Zo te zien hangt je kast aan een balk dus heb je ruimte achter de kast. monteer je in de rechter bovenhoek(achterwand) een fan om de warmte af te voeren. Als dat niet voldoende koelt kan je altijd nog een intake in je bodem plaatsen. Zou alleen geen outtake in de bodem plaatsen aangezien warme lucht stijgt.

(hoe ga je de fans eigenlijk van stroom voorzien? hebben ze hier speciale voedingen voor waar je de twee molexen in kunt steken of ga je zelf iets in elkaar knutselen?)

EDIT: misschien een optie de lucht van het rechtse kastje naar het linkse kastje te blazen. (licht er ook een beetje aan wat er in dat kastje komt te staat natuurlijk) Wanneer je de ven een beetje achter-bovenin doet zul je hem niet zo erg zien zitten denk ik.

[ Voor 38% gewijzigd door jvanderkroon op 02-01-2009 15:28 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Onthoud goed: warme lucht stijgt op. Qua koeling is het dus het beste als je onderin lucht naar binnen blaast en/of bovenin de warme lucht afzuigt/laat ontsnappen.

Het moet in dit geval echter ook esthetisch en praktisch blijven dus.
Ik denk dat van onderaf lucht naar binnen blazen en via de kieren laten ontsnappen de beste koeling zou leveren. Maar dan krijg je misschien wel een warme wind in je gezicht als je de kast open trekt. Als je ze laat zuigen heb je dat niet maar dan werk je tegen de convectie in en zal de koeling dus minder zijn.
Wat je natuurlijk altijd kunt doen is de fans eerst (met plakstrips desnoods) tijdelijk bevestigen om proefondervindelijk vast te stellen wat wet beste werkt, en pas gaan verzinken e.d. als je precies weet hoe je het wilt.

-edit- als je idd ruimte achter de kast hebt is de optie van msxbox idd veruit het beste denk ik.

-edit2-
een andere oplossing zou kunnen zijn om via een buis of flexibele slang de warme lucht van bovenuit de kast naar onderen weg te blazen

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 02-01-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als aan de linkerkant de kast niet wordt volgestouwd kun je ook bovenin het middenpaneel de afvoer plaatsen natuurlijk. Wat misschien ook wel een mooie oplossing is: een smoke glazen deur met een opening bovenin die een dubbele functie heeft: handgreep en luchtafvoer. Het zou wel tof zijn als de afstandsbedieningen nog net zouden werken door het getinte glas heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensi1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
Offtopic:
Nou krijg je dat spul binnen, en hoewel je weet hoe groot 120 cm is, schrik je toch als je ze in je handen krijgt.
120 cm? Ik zou ook wel schrikken moest ik zo'n fans binnenkrijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
120 cm....was mij nog niet eens opgevallen 8)7 . Maar ja... absoluut geenzichtwerk dus. En de deur laat genoeg lucht door. Tja dan zou ik gewoon 1 of twee fans vanuit de bodem de kast in blazen.
Edit: en dan zo ver mogelijk naar achteren plaatsen. Anders krijg je misschien stilstaande lucht en het lijkt mooier. Maar dit is waarschijnlijk een inkoppertje.

[ Voor 29% gewijzigd door elmertje op 02-01-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
msxbox schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:23:
Waarom gebruik je de achterwand niet om je warme lucht af te voeren? Zo te zien hangt je kast aan een balk dus heb je ruimte achter de kast. monteer je in de rechter bovenhoek(achterwand) een fan om de warmte af te voeren. Als dat niet voldoende koelt kan je altijd nog een intake in je bodem plaatsen. Zou alleen geen outtake in de bodem plaatsen aangezien warme lucht stijgt.
Er is inderdaad ruimte achter het meubel. Omdat het maatwerk was, heb ik er voor gekozen om de achterwand 5 cm terug te laten springen. Als je van voren in de kast kijkt, zie je dit dus niet. Het probleem is dan echter wel dat de kast rondom verder perfect tegen de muur aansluit. Maar goed, dat zou op te lossen zijn door aan de onderkant wat ventilatieroosters te zetten. Zit ik alleen nog met het probleem dat die 5 cm ruimte volgestouwd zit met kabels aan de rechterkant van het meubel :X
(hoe ga je de fans eigenlijk van stroom voorzien? hebben ze hier speciale voedingen voor waar je de twee molexen in kunt steken of ga je zelf iets in elkaar knutselen?)
Das een goeie. Ben er nog niet helemaal uit.
Maar ik dacht aan een 12V adapter, en die een beetje vermeubelen zodat ik de Zalmann van spanning kan voorzien. Die Zalmann regelt dan verder de fansnelheid wel. Iets als dit? Of denk ik nu te simpel?

/edit verdomd irritant linken naar Conrad :X
Gelijkspanning stekkernetvoedingen ongestabiliseerd
Ongestabiliseerde vaste spanning netvoeding met gelijkspanningsuitgang in lineaire technologie met uitgangsstekker 5,5 x 2,1 mm. Voor verbruiker, welke geen gestabiliseerde ingangspanning nodig hebben.
Afm.: (bxhxd) 50 x 67 x 80 mm
Uitgangsvermogen: 4,8 W
Uitgangsspanning: 12 V=
Uitgangsstroom: 400 mA
Type: Lineair
Ingangsspanning: 230 V~
Polariteit stekker: Positief
Massa: 0.33 kg
mcDavid schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:24:
Onthoud goed: warme lucht stijgt op. Qua koeling is het dus het beste als je onderin lucht naar binnen blaast en/of bovenin de warme lucht afzuigt/laat ontsnappen.
Groot probleem waar ik me terdege bewust van ben. Als het estetisch niet zo'n probleem zou zijn, had ik gewoon een intake en outtake bovenin gebouwd :)
Het moet in dit geval echter ook esthetisch en praktisch blijven dus.
Ik denk dat van onderaf lucht naar binnen blazen en via de kieren laten ontsnappen de beste koeling zou leveren. Maar dan krijg je misschien wel een warme wind in je gezicht als je de kast open trekt. Als je ze laat zuigen heb je dat niet maar dan werk je tegen de convectie in en zal de koeling dus minder zijn.
Wat je natuurlijk altijd kunt doen is de fans eerst (met plakstrips desnoods) tijdelijk bevestigen om proefondervindelijk vast te stellen wat wet beste werkt, en pas gaan verzinken e.d. als je precies weet hoe je het wilt.
Goed idee. Niet meteen verzinken!
-edit- als je idd ruimte achter de kast hebt is de optie van msxbox idd veruit het beste denk ik.
Die ruimte is er dus wel, maar zou ik heel creatief mee om moeten gaan. Daarnaast, de fan blaast dan tegen de muur aan, op zo'n 4 cm. Ik denk dat dat serieus herrie gaat geven?
-edit2-
een andere oplossing zou kunnen zijn om via een buis of flexibele slang de warme lucht van bovenuit de kast naar onderen weg te blazen
Goed idee, maar denk weer dat ik in een ruimteprobleem zal vast lopen :/
benoni schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:42:
Als aan de linkerkant de kast niet wordt volgestouwd kun je ook bovenin het middenpaneel de afvoer plaatsen natuurlijk. Wat misschien ook wel een mooie oplossing is: een smoke glazen deur met een opening bovenin die een dubbele functie heeft: handgreep en luchtafvoer. Het zou wel tof zijn als de afstandsbedieningen nog net zouden werken door het getinte glas heen :)
Niet zo'n doordachte reply imo ;)
1. Ik zeg net al dat ik niks wil zien van de fans, dus bovenin het middenpaneel is geen strak plan.
2. Ik ga toch geen smoke glazen deur in een superstrak hoogglans wit meubel zetten, wat helemaal op maat speciaal voor ons gemaakt is? Als ik rookglas had gewild/mooi gevonden had, dan had het er wel in gezeten ;)
3. Ik zeg in de topicstart al dat ik een RF afstandsbediening heb, dus is geen issue.

Niet zo goed gelezen? :X ;)
elmertje schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:25:
120 cm....was mij nog niet eens opgevallen 8)7 . Maar ja... absoluut geenzichtwerk dus. En de deur laat genoeg lucht door. Tja dan zou ik gewoon 1 of twee fans vanuit de bodem de kast in blazen.
Edit: en dan zo ver mogelijk naar achteren plaatsen. Anders krijg je misschien stilstaande lucht en het lijkt mooier. Maar dit is waarschijnlijk een inkoppertje.
120 cm :X 8)7
Ik denk dat ik ga testen met twee intakes van onderop inderdaad. En dan zo ver mogelijk naar achteren, om precies de redenen die jij aangeeft. En omdat het wel moet, anders blaas ik recht onder de apparatuur. Iets wat nu waarschijnlijk aan de linkerkant bij de receiver sowieso zal gaan gebeuren, want die heeft maar 3-4 cm aan de achterkant vrij :X

Mensen, bedankt voor het meedenken so far!
Ik voel me absoluut gesteund. :P

[ Voor 9% gewijzigd door UltraSub op 02-01-2009 15:18 . Reden: Conrad is niet te linken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Aan de achterkant, bovenaan een paar cm eraf halen zodat je een opening naar de muur hebt, waardoor warme lucht naar buiten kan gaan.
De grootte moet je even kijken wat zichtbaar is, dus misschien zonder fans mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
UltraSub schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 15:11:

[...]
Goed idee, maar denk weer dat ik in een ruimteprobleem zal vast lopen :/
dit kun je natuurlijk op verschillende manieren creatief oplossen... een dubbele achterwand met een cm ruimte ertussen kun je bijv. meer dan genoeg lucht door afzuigen denk ik... wat het qua geluid doet weet ik niet.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is achteraan bovenin een aantal sleuven frezen met de bovenfrees, (lijkt me dat je die toch wel nodig hebt voor dit klusje) zodat de lucht bovenin gemakkelijker kan ontsnappen. Zal het effect van twee intakes onderaan zeker versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jan99999 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:14:
Aan de achterkant, bovenaan een paar cm eraf halen zodat je een opening naar de muur hebt, waardoor warme lucht naar buiten kan gaan.
De grootte moet je even kijken wat zichtbaar is, dus misschien zonder fans mogelijk.
dit is estetisch gezien niet mogelijk, en praktisch ook niet echt, aangezien de kast langs daar vasthang aan de muur via de houten balken.

Ik denk dat het beste gewoon 1 of 2 intakes onderaan, achteraan in de kast verzinken, en lang de schuifdeur naar buiten laten komen. Dit zal nog steeds veel warmte opleveren, maar het zal alleszinds beter zijn dan nu.

Ik neem aan dat de kier tussen de deur en de middenstijl van het kastje 3 a 5 mm is?
Dan zou dit volgens mij wel al genoeg moeten zijn.

Verder, als je een gat in de gelakte kast boort, hou er een ander stuk hout tegen, zal er voor zorgen dat de lak véél minder afbrokkelt ;)

Edit: aan de kant waar de boor uit het materiaal komt eh :p
edit2: Héél strak en mooi meubel, overigens

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 17:31:
[...]
dit is estetisch gezien niet mogelijk, en praktisch ook niet echt, aangezien de kast langs daar vasthang aan de muur via de houten balken.
Inderdaad, dat ziet er niet uit, bovenin sleuven frezen. Ik denk dat als je de kast in real life ziet, je dit ook meteen zou zeggen. Het vernaggelt meteen het minimalistische, strakke effect.
Ik denk dat het beste gewoon 1 of 2 intakes onderaan, achteraan in de kast verzinken, en lang de schuifdeur naar buiten laten komen. Dit zal nog steeds veel warmte opleveren, maar het zal alleszinds beter zijn dan nu.
En dat is dan ook precies wat ik ga doen. 2 intakes onderin, zover mogelijk naar achteren. Zal zeker nog warm zijn, maar het is tenminste niet alleen meer stilstaande lucht die alsmaar warmer blijft worden. Het moet wel iets helpen. Hoop alleen dat de geluidsproductie echt onhoorbaar zal blijven.
Ik neem aan dat de kier tussen de deur en de middenstijl van het kastje 3 a 5 mm is?
Dan zou dit volgens mij wel al genoeg moeten zijn.
Ja, is een mm of 3, 4..
Verder, als je een gat in de gelakte kast boort, hou er een ander stuk hout tegen, zal er voor zorgen dat de lak véél minder afbrokkelt ;)

Edit: aan de kant waar de boor uit het materiaal komt eh :p
Weet ik, ik dacht zelf al (duct) tape, maar misschien dat hout beter werkt ja.
Echter groot probleem, vind maar eens een 120 mm gaten boor :/
Grootste die ik tot nu toe heb gezien, was 102 mm, en ja, das niet genoeg :(
edit2: Héél strak en mooi meubel, overigens
Thanks!! Maatwerk heeft zo zijn voordelen he :)
En wat we wilden was gewoon nergens te vinden. Gelukkig is een neef van me meubelmaker. Volgens mij was het klaar voor 1300 euro. Waarvan iets minder dan 2/3 van de prijs hoogglans spuitwerk is (ja, das belachelijk duur, maar goedkoper vind je het echt niet).

/edit
[...]

Das een goeie. Ben er nog niet helemaal uit.
Maar ik dacht aan een 12V adapter, en die een beetje vermeubelen zodat ik de Zalmann van spanning kan voorzien. Die Zalmann regelt dan verder de fansnelheid wel. Iets als dit? Of denk ik nu te simpel?

/edit verdomd irritant linken naar Conrad :X
Ongestabiliseerde vaste spanning netvoeding met gelijkspanningsuitgang in lineaire technologie met uitgangsstekker 5,5 x 2,1 mm. Voor verbruiker, welke geen gestabiliseerde ingangspanning nodig hebben.
Zou dit nou moeten werken? Anders bestel ik het ding voor de bok zijn kloten :+

[ Voor 20% gewijzigd door UltraSub op 04-01-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdesign
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-02-2024
Om het even over die S-FLEX SFF21E'en te hebben,

Ik heb er hier 2 in mijn Antec Three-Hundred zitten, ze zijn bijzonder stil maar zelfs op 7 volt kan ik ze nog horen. Misschien ben ik gewoon een zijkerd wat dat betreft, beleving van geluid is toch voor iedereen anders.
Het geluid dat ze maken is (imo) niet storend.

Ze zijn ook niet zo goed in druk opbouwen (damm, hoe zeg je dat) ergens lucht doorheen blazen dus, maar des te beter in het afzuigen van lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
UltraSub schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:28:
[...]

Weet ik, ik dacht zelf al (duct) tape, maar misschien dat hout beter werkt ja.
Echter groot probleem, vind maar eens een 120 mm gaten boor :/
Grootste die ik tot nu toe heb gezien, was 102 mm, en ja, das niet genoeg :(
Datsoort gaten moet je helemaal niet wíllen boren, daarvoor is de bovenfrees uitgevonden.
Heb hier volgens mij nog een hulpstuk voor een Festo machine liggen om cirkels te frezen... omg. Amersfoort.

Maar zoiets is ook heel eenvoudig zelf te maken. Of je maakt bijv. een vierkant malletje zodat je een gat kunt frezen waar je fan precies invalt.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 04-01-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
mcdesign schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:19:
Om het even over die S-FLEX SFF21E'en te hebben,

Ik heb er hier 2 in mijn Antec Three-Hundred zitten, ze zijn bijzonder stil maar zelfs op 7 volt kan ik ze nog horen. Misschien ben ik gewoon een zijkerd wat dat betreft, beleving van geluid is toch voor iedereen anders.
Het geluid dat ze maken is (imo) niet storend.

Ze zijn ook niet zo goed in druk opbouwen (damm, hoe zeg je dat) ergens lucht doorheen blazen dus, maar des te beter in het afzuigen van lucht.
Hmm.. Sja, het was het beste wat ik kon vinden met of dual ball bearing, of fluid bearing. Na een dag zoeken en reviews/tests lezen. Ik hoop er het beste van :)
mcDavid schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:56:
[...]

Datsoort gaten moet je helemaal niet wíllen boren, daarvoor is de bovenfrees uitgevonden.
Heb hier volgens mij nog een hulpstuk voor een Festo machine liggen om cirkels te frezen... omg. Amersfoort.

Maar zoiets is ook heel eenvoudig zelf te maken. Of je maakt bijv. een vierkant malletje zodat je een gat kunt frezen waar je fan precies invalt.
Een bovenfrees kan ik regelen, geen probleem. Maar met een bovenfrees kom ik toch niet dicht genoeg bij die achterwand? Zeg dat de rand van het gat een halve cm van de achterwand moet komen te liggen, dat red ik dan toch never nooit niet? Of ik moet het meubel al op zijn kop zetten, maar dat is ook niet echt makkelijk. Ik ga het wel eens bekijken. Bedankt voor de tip iig.

Hah! 121 mm gatenzaag gevonden.
En damn, die is dus zonder houder :(

[ Voor 5% gewijzigd door UltraSub op 04-01-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bovenfrees kan ik regelen, geen probleem. Maar met een bovenfrees kom ik toch niet dicht genoeg bij die achterwand? Zeg dat de rand van het gat een halve cm van de achterwand moet komen te liggen, dat red ik dan toch never nooit niet? Of ik moet het meubel al op zijn kop zetten, maar dat is ook niet echt makkelijk. Ik ga het wel eens bekijken. Bedankt voor de tip iig.

Hah! 121 mm gatenzaag gevonden.
En damn, die is dus zonder houder :(
enigste mogelijkheid is je meubel op zijn kop zetten (niet op zijn zij, bovenfrees is dan minder handig)

en sinds wanneer zijn fans zo mooi rond 121mm? een fa heeft ook nog een behuizing, en die behuizing is nog steeds redelijk vierkant ;)
of ben je van plan om een stuk van de fan te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:34:
[...]

enigste mogelijkheid is je meubel op zijn kop zetten (niet op zijn zij, bovenfrees is dan minder handig)

en sinds wanneer zijn fans zo mooi rond 121mm? een fa heeft ook nog een behuizing, en die behuizing is nog steeds redelijk vierkant ;)
of ben je van plan om een stuk van de fan te slopen?
Inderdaad, als ik het met bovenfrees doe, moet het meubel al op zijn kop.
Ik was inderdaad van plan om de fan af te ronden aan een kant. Zodat ik hem van bovenaf in het gat kan laten vallen/verzinken. Beetje dremelwerk dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-08 17:40

ReseTTim

Chocolate addicted

[CM] Silent Mod :) [casemod nr. 8]

kijk hier ffies naar ;)
mijn tip is maak zo'n mufler idee aan de zijkant bij de plankjes.. je hoeft dan een kleine gleuf hebben aan de zijkant..

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/01/07/1231321310-030.jpg

zo komt het geluid ook niet naar buiten :) en bedenk goed een kleine gleuf is al genoeg..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
is het misschien mogelijk om je apparatuur iets hoger te zetten, pootjes of iets dergelijks, zodat je je fan van binnen kunt verzinken? ik weet niet of je dr iets van ziet, waarschijnlijk niet, maar t kan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
[...]
Gaat dit wel werken? Als ik de stekker van de adapter afsloop, en de draadjes in de fanheader van de Zallmann Fanmate 2 soldeer? Want ik heb net alweer een adapter gesloopt, en daar kreeg ik de fans niet mee aan de gang. En die deed 600mA. En de fans waren minder. Weet uit mijn hoofd even niet meer hoeveel, maar zeker minder. Voor ik hem bestel bij Conrad, en mijn idee blijkt niet te werken :X

Het wordt tijd dat mijn neef de gatenzaag regelt, en ik de stroom in orde krijg. Want het meubel moet van de grond. Mijn kleine zit de hele dag aan de apparatuur te kloten, en leg een menneke van 11 maanden maar eens uit dat dat echt niet de bedoeling is :X

/edit
Ok, adapter had een gebroken kabel. Nieuwe test, only one of two fans left now :(
Sluit hem aan, wil niet starten. Draai polariteit om, rook, einde oefening :(
Dat heb ik dus nog nooit gehad. Errug sterk!

[ Voor 8% gewijzigd door UltraSub op 18-01-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Wat een mooie kast zeg!

Je zou voor de fans ook zoiets kunnen nemen:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=998343

Wel een beetje overkill, maar zal vast wel werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Goron op 20-01-2009 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Thanks!
Je zou voor de fans ook zoiets kunnen nemen:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=998343

Wel een beetje overkill, maar zal vast wel werken.
Ik krijg van Conrad een melding: "Fehler!" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 09:09
Ben je al klaar met het onhoorbaar koelen van je tv-meubel? al een tijd niks meer van je gehoord namelijk ben benieuwd naar het resultaat.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ow shit.. helemaal vergeten terug te melden. En dat is iets waar ik doorgaans een hekel aan heb, mensen die een topic starten, en daarna niks meer laten horen :P

Ja, ik heb 2x 120 mm in mijn meubel zitten. Blazen beide van onderen in. Toerental wordt geregeld door een Zallman fanmate die ik nog had liggen. De fans maakten meer herrie dan ik had verwacht. Zijn flink terug geschroefd, waardoor ze veel minder lucht leveren dan ik eigenlijk had gehoopt. Maar het werkt! De luchtstroom die nu in het meubel circuleert, is precies genoeg om de temperatuur wel iets op te laten lopen, maar niet meer zoals eerst, net alsof er een straalkachel in ligt.

Kortom, ik ben tevreden. Zo goed als onhoorbaar, apparatuur mooi gekoeld.
Vriendin ook tevreden, kast kan dicht blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Mocht je problemen hebben dat je de fans eigenlijk nog een te hoog toerental vind hebben -> lees teveel geluid maakt. Dan kun je ook nog andere fancontroller nemen. Voordeel van zo'n controller is dat je er 2 temperatuur sensoren bij zitten waarop je je fans kunt aansluiten. En ze gaan pas draaien wanneer het nodig is en daarnaast kan hij je fans ook als puls aansturen. En daarmee kun je veel lagere toerentallen bereiken.
En die fancontroller werkt gewoon zonder computer :)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmm.. bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
  • Laatst online: 08:16
Mag ik vragen hoe je het voedingsprobleem van de fans uiteindelijk hebt opgelost? Heb je ze intern aangesloten (met die Zalman ertussen) of toch met die externe PC voeding van Conrad?

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
12V adaptertje van Conrad, en de Zalman. Werkt perfect!
Ze draaien nu alweer een tijdje, maar als je goed luistert beginnen ze toch iets luidruchtiger te worden. Echter nog steeds verdomd stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen.
Maar ik zit met een vraag.
Ik ben ook bezig met een tv hangmeubel te maken.
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/4167/35322736.jpg
By wes56 at 2012-03-10

Staat nu in de primer.En als ik dit hier allemaal lees zal ik waarschijnlijk ook problemen ondervinden met warmte. Dus zal ik dit in mijn achterhoofd moeten houden.
Zou dit mogelijk zijn zoals op mijn foto om lucht aan te zuigen via het rechter deel (foto is van de achterkant kast te zien) lucht aan te zuigen en zo door de zijwand naar het ander deel te gaan om zo via de onderkant weg te blazen.
In het rechterdeel komen de warmste toestellen. Hifi met versterker en digicorder erboven.
In het middenste deel een dvd speler die niet echt warmte produceert.
Ik denk als ik een lichte luchtstroom kan creëren dat dit voldoende kan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img41.imageshack.us/img41/6044/pict0998koel.jpg
By wes56 at 2012-03-18

Wat denken jullie?En zou het nodig zijn om ook zo'n grote koelfan van 120mm te gebruiken?
Denk dat dit ook een probleem ga worden want ik heb geen zo'n plaats. Denk max 100mm.

Ofwel dacht ik om zonder actieve koeling te werken en gewoon enkel gaten voorzien in de bodem maar weet niet of dit voldoende zal zijn want warme lucht stijgt. De rode lijn is tot waar mn toestellen komen.

Afbeeldingslocatie: http://img28.imageshack.us/img28/8114/85141495.jpg
By wes56 at 2012-03-16
Mvg Wes.

[ Voor 11% gewijzigd door wes40 op 18-03-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is de info die in dit topic staat niet voldoende om je op weg te helpen?

In ieder geval: altijd 120mm fans gebruiken, die maken minder lawaai dan de equivalenten met minder mm's.
In plaats van 'gaten' in de bodem zonder fans, kun je ook fangrills er op monteren en alsnog je apparatuur erover schuiven (om plaatsgebrek te voorkomen).

Denk er ook over na dat als je apparatuur gebruikt, het warm wordt. Als je apparatuur uitstaat valt er niets te koelen (behalve wat restwarmte als je net iets gebruikt hebt) Gebruik dus een stekkerblok of iets dergelijks waar je fans EN je apparatuur op aangesloten zijn, zodoende bespaar je stroom en heb je geen lawaai als er niets aan staat. Tevens, muziek of tv aan + 'stille' fans = onhoorbaar.
Test ook even achter gesloten deuren wat wel of niet te warm wordt.

Afhankelijk van het wel of niet willen zien van de fans monteer je ze onderin of achterin aan de onderkant voor intake, en bovenin achteraan voor de outtake. In dit geval is outtake belangrijker dan intake omdat je lucht nog via de kieren van deurtjes voorin kunt trekken.

Check ook even Het grote Audiomeubel topic! en andere bijbehorende topics in dat subforum.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Ok bedankt.
Dus als ik het goed begrijp zal ik zoiezo beter met een fan werken?
Maar u zegt om outtake bovenin te steken.
In mijn geval zou ik de lucht er graag weer onderin uitblazen.Dus zoals te zien is op foto 2. Lucht erin zuigen met fan zodat de luchtstroom door de binnenwand naar het ander vak stroomt om zo onderaan weer weg te vloeien.
Zou dit in de praktijk uit te voeren zijn denk je?Ik bedoel of het kan werken en ook met 1 intake fan.
Mvg Wes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
wes40 schreef op zondag 18 maart 2012 @ 16:03:
Ok bedankt.
Dus als ik het goed begrijp zal ik zoiezo beter met een fan werken?
Maar u zegt om outtake bovenin te steken.
In mijn geval zou ik de lucht er graag weer onderin uitblazen.Dus zoals te zien is op foto 2. Lucht erin zuigen met fan zodat de luchtstroom door de binnenwand naar het ander vak stroomt om zo onderaan weer weg te vloeien.
Zou dit in de praktijk uit te voeren zijn denk je?Ik bedoel of het kan werken en ook met 1 intake fan.
Mvg Wes.
Me aanspreken met U hoeft niet, groeten ook niet.. 't is een forum, geen ouweherensalon.

En warme lucht stijgt, vandaar outtake bovenin. Je kunt altijd de gaten maken voor de fans, maar er nog geen fans insteken en kijken wat het resultaat is. Tevens is het niet verkeerd om wat topics door te lezen in dit forum, leer je heel veel van ;-).

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Ik heb hier al wat rondgelezen maar nog niet specifiek gevonden wat ik wil.
Zou ik misschien dan beter 2 fans of 1 fan gebruiken?
1 onderaan voor intake. En misschien een 2de bovenaan in het gat die naar de midden ruimte gaat.En onderaan in de middenste ruimte gewoon het gat open laten om de lucht eruit te laten.
Wat denk je.
Ofwel onderaan voor intake een fan plaatsen en het tussenschot naar de volgende ruimte gat openlaten en onderaan in middenste ruimte een 2de fan voor outtake.
Of gewoon 1 fan voor intake en de volgende 2 gaten niks zodat die ene fan zorgt voor een luchtstroom door de 2 ruimtes?
Welke optie zou best zijn?
Waarschijnlijk is het beter dat de outtake fan groter is dan de intake.
Klopt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door wes40 op 19-03-2012 19:10 ]

Pagina: 1