Toon posts:

Laptop CPU worden heel warm (94°)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in maart 2007 een HP Pavilion dv9285ea aangeschaft met volgende Hardware
- Intel Core 2 T5600 @1.85Ghz
- 2GB werkgeugen
- Geforce GO 7600

Ik doe regelmatig MPEG 2 encodering en al snel gaat de temperatuur van de cores de hoogte in, naar de 80°. Na 5 minuten blijven ze beide op 94°C staan (piek tot 97°)

De GPU staat steeds op 75° (bij MPEG 2 encodering)

Er is voldoende speling onder de laptop de de fans zijn proper.

Nu zit ik met de vraag: is 94° hoog voor een laptop, want hij stinkt soms als ik zo een uur of 3 moet encoderen. Kan het kwaad of is het normaal bij zo'n gebruik?

Bedankt!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

94 graden is wel heel heet voor een laptop, en zelfs als de CPU het aankan, dan is het nog niet goed voor je laptop. Zit er geen thermische bescherming in de BIOS? Mijn laptop vind het niet leuk als ik boven de 75 graden ga.

Je kunt de temperatuur verminderen door programma's als RMClock of Speedswitch XP te gebruiken, en de CPU te beperken tot een lager "toerental". Dat gaat beter zijn voor je laptop, al zal het encoderen langer duren.

Maar heb je alleen een laptop? Die zijn vaak toch iets minder geschikt voor dergelijke intensieve bezigheden :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

vroeger met de pentium M's kon je de processor undervolten. Dezelfde snelheid op 20% minder voltage oid. Dat scheelde enorm veel warmte.

kijk ook of je ventilator wel werkt en of het ding niet vol stof hangt. Chipsetdrivers hebben bij mij al eens roet in het eten gegooid (fan deed eigenlijk niets bij volle belasting) en stof is een bekend probleem waar bij laptops niet echt veel aandacht aan besteed wordt.

-_-

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik kan me haast niet voorstellen dat een C2D zo warm wordt joh..

Voelt je laptop aan de onderkant op dat moment ook erg heet? Kan de hitte worden afgevoerd? Heb je temp. sensoren in je BIOS die hetzelfde zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ik ga hem nog eens opendoen en eens kijken wat die fan doet/proper is.

Spijtig genoeg geen desktop neen. Ik ben aan't sparen voor een core i7, die zou er binnenkort moeten komen. Dan kan dit beestje ook wat meer rusten.

De bescherming staat op 100°C, aangezien mijn laptop anders om het kwartier uitvalt (ook bij niets doen en op maximum prestaties nog steeds 80°C)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 00:29:
De bescherming staat op 100°C, aangezien mijn laptop anders om het kwartier uitvalt (ook bij niets doen en op maximum prestaties nog steeds 80°C)
Dat suggereert inderdaad dat er iets niet goed gaat bij de koeling. Maar je aanpak is natuurlijk een beetje struisvogelachtig: in plaats van het probleem aan te pakken ontwijk je het door de bescherming uit te schakelen.

Waarom heb je hem op maximale prestaties? Het grootste gedeelte van de tijd is dat helemaal niet nodig :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik check de temperaturen met Hardware Sensors Monitor.

Het ding voelt ter hoogte van CPU heel warm aan (stinkend soms). Je kan er bij wijze van bijna een ei op bakken. Zal even een screenshot nemen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

gambieter schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 00:32:
[...]

Waarom heb je hem op maximale prestaties? Het grootste gedeelte van de tijd is dat helemaal niet nodig :)
Ook deze opmerking is struisvogelachtig ;)

Ben het met je eens, maar het lijkt erop dat je zo wilt zeggen, dat als je de CPU niet continu 100% hebt draaien, hij ook niet zo warm word. En dat terwijl die CPU daar makkelijk tegen moet kunnen, en daarbij normale temperaturen haalt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Exorcist schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 00:35:
Ook deze opmerking is struisvogelachtig ;)

Ben het met je eens, maar het lijkt erop dat je zo wilt zeggen, dat als je de CPU niet continu 100% hebt draaien, hij ook niet zo warm word. En dat terwijl die CPU daar makkelijk tegen moet kunnen, en daarbij normale temperaturen haalt.
Nee, het is onafhankelijk van het 100 graden probleem ;) . Dat was blijkbaar wat onduidelijk.

De CPU moet er trouwens wel tegenkunnen, maar dat zegt niets over de rest van de laptop, en zeker met de gebrekkige luchtafvoer in een laptop zou ik er toch wat voorzichtiger mee zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat op maximale prestaties omdat ik nogal veel met dreamweaver werk. En als ik die instellingen wat lager zet dan gaat die echt een pak trager (té traag eigenlijk). Vandaar dus.

Op minimale prestaties blijft de temperatuur 55°, GPU Blijft steeds 75à79°

Hieronder de screenshot van de temperatuur tijdens encoderen

Afbeeldingslocatie: http://davygijbels.x10hosting.com/Warm_thumb.jpg

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
misschien is het koelblok los, van je cpu/gpu?

Komt er een straal warme lucht uit? Of voel je eigenlijk geen wind?

Verwijderd

Ik heb ook wel eens tijden gehad dat die van mij veel te warm werd. Even wat lucht er doorheen spuiten werkte erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt wel wat warme lucht uit de fan, maar eigenlijk niet zo veel als bij mijn eerste laptop (daar kwam een pak meer uit).

Verwijderd

94 graden is inderdaad heet voor een laptop.
wat je kan proberen is het stof er uit te blazen bij de ventilatoren.
als dat niet help kan je eventueel Hp mailen of via een chat met mederwerker vragen wat te doen.
Als je bekend bent met het uitelkaar halen van laptops of dergelijke dingen.
Dan kan je het beste de laptop opschroeven totdat je bij de heatpipes en de coolers komt.
Zo gauw je daar bent kan je de koelers met de heatpipes er af halen waardoor de cpu+chipset zichtbaar worden.
dan kan je de oude koelpasta eraf halen en er nieuwe opsmeren.
Let wel op dat je er niet teveel/ofteweinig op doet want daardoor kan je meer problemen krijgen.
meestal helpt de coolpasta vervangen een hele hoop ik het zelf ook al een paar keer moeten doen en je merkt het verschil wel degelijk.

Verwijderd

ik zal er niks aan doen
ding is van 2007 en als het goed is heb je garantie.
Opsturen naar een hp service station om te laten schoonmaken.
Mog je geen garantie hebben dan vragen waar de hp service station is en bellen.
En vragen of ze hem willen schoonmaken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 01:01:
ik zal er niks aan doen
ding is van 2007 en als het goed is heb je garantie.
Opsturen naar een hp service station om te laten schoonmaken.
Mog je geen garantie hebben dan vragen waar de hp service station is en bellen.
En vragen of ze hem willen schoonmaken.
HP geeft meestal maar 1 jaar garantie, en het is maar de vraag of je hier geen kosten doorkrijgt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anders is het zelf even openen en schoonmaken ook echt geen punt hoor ;).

Verwijderd

Topicstarter
Laptop in België gekocht, dus 2 jaar garantie.

Moest er toch mee terug want het scherm machanisme is ook afgebroken aan een kant, het scherm is dus niet meer dicht te krijgen. Tevens is er ook een harde schijf met beschadigde delen. Zodra ik al mijn werk gedaan heb, gaat de laptop binnen.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

De temperatuur die ik daar bij HDD zie staan is ook erg hoog, te hoog. Ik weet niet hoe het is bij het model laptop wat jij hebt, maar als hij makkelijk open gaat zou ik eerst eens nagaan of je ventilator wel op 100% draait, daarna het stof uit de koelvinnen halen en Arctic Silver 5 op je cpu leggen.

Als dat allemaal niet helpt zou ik een laptop koeler aanschaffen, een plaat met 2 of meerdere ventilatoren erin waarop je je laptop kan plaatsen. Dit helpt natuurlijk alleen als je hem op een tafel oid hebt staan.

Life is what you others make it.

Verwijderd

Topicstarter
Die temperatuur is inderdaad ook hoog, ik heb nu al problemen met een van mijn HD's. Hij moet maar binnen, dan moeten ze het daar maar doen.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 09:33
Wat je kan doen is even hier http://h10025.www1.hp.com...=c01300427#c01300427_dv92 kijken of de laptop ook onder extended warranty staat.

M'n vriendin en ik hebben beide hitte problemen gehad HP laptops icm GeForce 7 & 8000 serie.

Frapante was dat bij m'n vriendin de harde schijf als eerste de geest gaf doordat hij de warmte van de Graka gewoon niet weg kon krijgen, misschien hetzelfde idee als bij jou.

Anderzijds kan je natuurlijk zelf ook even de stofzuiger op de lucht inlaten zetten zodra die uit staat om het eventuele stofnest eruit te halen.

Wel knap dat je GPU netjes op 75 graden blijft, werkt je GPU mee met encoden of hangt het er gewoon een beetje los bij, want dan vind ik het wel knap dat hij 75 graden wordt. Maargoed, dit alles heeft natuurlijk ook met airflow te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Nope, staat er spijtig genoeg niet bij.

De GPU doet niets bij het encoderen, blijft gewoon zo de hele tijd hangen.

Verwijderd

dan moet je hem meschien toch maar open maken.
en de coolpasta vervangen.
Pagina: 1