Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista-64] slechte performance

Pagina: 1
Acties:

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Allereerst een aantal details over mijn systeem en mijn gebruik:
CPU: Core2Quad Q6600
MB: MSI P6N SLI
Videokaart: Radeon HD4850

Belangrijkste gebruik van de PC: World of Warcraft en algemene toepassingen (web/mail/tekst/spreadsheet)

Sinds een aardige tijd draai ik Vista Home Premium 32-bit op mijn PC. Dit naar volle tevredenheid. Multiboxen in World of warcraft was geen enkel probleem (over het algemeen draaide ik 3 WoW instances op deze PC). Op dat moment gebruikte ik 2 stuks 1GB ram, 1 WD Raptor 36GB als bootschijf een 250GB SATA en een 160GB PATA schijf voor data.

De belangrijkste uitdaging met dit alles was het RAM geheugen. WoW wil daar nogal wat van opslokken. Dus besloot ik het geheugen uit te breiden, naar Vista Home Premium-64 te gaan en de bootschijf ook maar meteen te vervangen. Nieuwe opzet: RAM: 2*2GB + 2*1GB, HDD: 1*640GB bootschijf, 1*160GB PATA schijf. Vervolgens heb ik Vista Home Premium-64 hier op geinstalleerd. De performance was vanaf het begin bedroevend. Opstarten duurde zo'n 3 minuten, installeren van updates (42 stuks, 210MB) heeft een hele nacht geduurt (8 tot 10 uur).
Aangezien het enige nieuwe in dit systeem de 2*2GB RAM en de 640GB HDD waren, heb ik die verwijderd, de 250GB SATA schijf als bootschijf er in gezet en opnieuw geinstalleerd. De verbetering is er, maar zo minimaal dat het nogsteeds onbruikbaar is.

WoW opstarten zorgt er voor dat de processor onmiddelijk naar 100% getrokken wordt (voorheen: 1 WoW instance zorgde voor grofweg 20% load). Het spel is vervolgens onspeelbaar.
Maar zelfs Firefox is bijna onbruikbaar. Op het moment dat ik dit type is er een type-lag van minstens 1 regel. Dit terwijl de processor slechts 25% belast wordt.
Overigens is vlak na het opstarten van het systeem dit een stuk minder erg dan nu hij ongeveer een uur aan staat.

Extra info:
- Nieuwste nForce drivers geinstalleerd
- Nieuwste ATi catalyst drivers geinstalleerd
- Nieuwste Audio drivers geinstalleerd
- Geen andere devices in het systeem dan reeds genoemd

Een zoektocht op dit forum leverde op dat er een probleem is geweest met 4+GB intern geheugen maar dat is in SP1 opgelost (welke op mijn systeem geinstalleerd staat). Verder leverde de zoektocht op dit forum, noch op google, zinvolle links op. Dat betekend dus waarschijnlijk dat ik zelf iets over het hoofd zie, of dat wellicht onderdelen van mijn systeem niet geschikt zijn om op 64-bit te draaien (maar ik heb nergens informatie kunnen vinden die me dat verteld).

Wat zie ik hier over het hoofd? Waar heb ik overheen gekeken of nog niet aan gedacht?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat versta jij onder de nieuwste nForce drivers, als dat 20.54 is dan zou ik teruggaan naar de 15.23 drivers en het schijnt dat Vista helemaal geen nForce drivers nodig heeft, alleen als je problemen met raidconfigs/lan-drivers etc. ondervindt.

Controleer verder je harde schijven op bad sectors etc. en test je geheugen met Memtest86+ voor een nachtje. Check ook meteen je temperaturen en of je geheugen wel in dualchannel draait. Probeer eens een CMOS clear en kijk hoe de boel zich vervolgens gedraagt.

Maak eens een dualboot met je 32-bit vista ook geïnstalleerd en kijk of het aan je OS of aan je hardware ligt dat de boel traag aanvoelt/is. Eventueel de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij pakken om alles systematisch langs te lopen en uit te sluiten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Mijn excuses, nog vergeten te vermelden:

Al geprobeerd:
- alleen de 250GB schijf gebruiken (deze is ook getest op bad sectors en performance, niets raars gevonden)
- Memtest gedaan, geen resultaat
- CPU-Z gebruikt om te kijken naar dualchannel: staat goed
- Temperaturen zijn niet raar. CPU komt niet boven de 60 graden en zelfs dat alleen na behoorlijke tijd op 100% last.
- Dezelfde configuratie heb ik ook van een kale 32-bit installatie voorzien en die loopt als een zonnetje
- Zonder nForce drivers gaf hij dezelfde problemen, dat is de reden dat ik de nForce drivers geinstalleerd heb. Dat is overigens de 15.23 versie aangezien dat de nieuwste gecertificeerde versie is (degene die je toegewezen krijgt als je op nvidia.com zegt dat je een nForce driver voor Vista-64 nodig hebt).

[ Voor 12% gewijzigd door Croga op 01-01-2009 22:35 ]